Gå til innhold

? En katastrofe for nettbutikkene


Anbefalte innlegg

Nå er du på dypt vann!

 

Befinner du deg i Sverige mer enn 24timer, er grensen 6000,- pr hode. Tok utgangspunk at jeg kun skulle kjøre t/retur (under 24timer), da er grensen 3000,- Og jo... Hver og en kan handle for 3000,- og det er ingenting i veien for at man spleiser på en vare. Koster vare eksempelvis 4000,- kan jeg selv ha betalt 1000,- mens 3000,- har kjæresten betalt (bursdagsgave).

 

Hvilke forutsetninger har jeg for å si dette?

Min far er toller og jobber på grensen mellom Norge og Sverige.

 

Var det noe mer du lurte på?

Da bør kanskje faren sin sette seg inn i reglene? Man kan ikke dele opp en vare på denne måten.

 

"Det gjelder ikke et tilsvarende prinsipp for verdibegrensningene på 6000/3000 kr. To personer som f.eks. har kjøpt en tv til 10 000 kr kan ikke innføre denne tollfritt selv om de samlet sett holder seg innenfor verdigrensene."

 

 

http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177179

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bør kanskje faren sin sette seg inn i reglene? Man kan ikke dele opp en vare på denne måten.

 

"Det gjelder ikke et tilsvarende prinsipp for verdibegrensningene på 6000/3000 kr. To personer som f.eks. har kjøpt en tv til 10 000 kr kan ikke innføre denne tollfritt selv om de samlet sett holder seg innenfor verdigrensene."

 

 

http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177179

 

AtW

Det er riktig som du skriver, men det omhandler kun varer som er kjøpt i det respektive landet.

De eksemplene jeg kommer med har særegne regler, der varen ellerede er kjøpt i et annet lang og fraktet til Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se kilden jeg refererte til

 

Derfor jeg redigerte innlegget kjapt. Surret litt mer :)

 

Men i denne debatten må noe påpekes: Regelen du benytter ville vært et gigantisk problem dersom flere hadde både kjennskap og anledning til å benytte den og den har egentlig ikke noe direkte med 200-kronersgrensa å gjøre.

 

Strengt tatt viser jo bare eksempelet ditt hvor vanskelig det er for norske butikker å konkurrere. Det er helt umulig å kjempe mot noen som kan selge varer til en verdi av 8000kr moms og tillfritt. Jeg har vanskelig for å se hvordan det er et godt argument for å vri konkurransen enda mer i favør utlandet.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

For de som mener at moms ikke subsidierer butikker, vil jeg minne om at alle bedrifter i momsregisteret kan trekke fra inngående moms på varer som benyttes til drift av bedriften.

 

Se http://www.skatteetaten.no/en/Bedrift-og-organisasjon/Merverdiavgift/Merverdiavgift--veiledning-til-naringsdrivende-/Fradrag-for-inngaende-merverdiavgift/

 

Mao. kan f.eks. Netthandelen eller Komplett kjøpe inn utviklingstjenester i nettbutikken fra et konsulentselskap og trekke fra momsen på dette.

 

@bolson:

Hele diskusjonen her går jo på om frakt fra utlandet bør være momspliktig for privatpersoner. Jeg synes vi bør ha et system som gjør import for privatpersoner konkurransedyktig i forhold til grosistimport. Da er reduksjon av moms en helt fair løsning, ettersom grosistene kan benytte store deler av innentet moms til å investere i sin egen "infrastruktur".

 

Når du kaller fradrag for inngående moms for subsidier, ja da viser du at du har så liten kunnskap om merverdiavgiftssystemet at du burde droppet å skrive noe som helst. At du i tilleg påstår at grossistene kan bruke store deler av innhentet moms til å investere i egen "infrastruktur" forteller at du er så langt ute på jordet som det i det hele tatt går an. Du er faktisk ikke på jordet i det hele tatt.

 

Det siste skal jeg eksemplifisere med å beskrive moms på to vareløp. Det første er import til norsk grossist fra Kina og videre til netthandel og til kunde. Så gjør jeg det samme for en aktør i Sverige som selger til Norge.

 

La oss si at varen pr enhet koster 5000 kr og fraktprisen pr enhet til grossist fra Kina er 200 kr ( jeg har bevist valgt vare over grensen). Når grossisten får dette til Norge så skal ha beregne inngående moms på vareverdi og frakt, det blir 1 300 kr. Men samtidig kan han trekke fra den inngående momsen. Grunnen til det er at man ikke skal ha moms på moms. I realiteten betaler han ikke noe - da dette er bare en papirføring. Om han ikke kunnet trekke fra ville han i neste ledd måttet legge på 25 % på 6 500 - dvs 1 650 i stedet for 1 300. Jeg har droppet avanse og andre kostnader for å gjlre det enkelt. Om grossisten ikke hadde at fradrag for unngående moms så ville du i realiteten betalt 2 950 kr i avgift til staten for en vare med verdi 5 200 kr, og ikke 1 300 kr som er 25 % av vareverdien på 5 200 kr.

 

Vareverdien er da fremdeles 5 200 kr hos den norske grossisten.

 

Den svenske aktøren har akkurat samme importpris og i realiteten akkurat samme moms. Han betaler 25 % og kan trekke fra 25 %. Altså kommer han eksakt likt ut som den norske grossisten.

 

Samme gjelder egentlig alle kostnader som grossisten har til å drive sin virksomhet. Han må betale 25 % moms til leverandører av vare og tjenester som forbrukes i virksomheten, men kan trekke fra det samme. Og bedriften får da ingen subsidiering av at de betaler f.eks 25 % av 5 200 kr til staten og så får igjen 25 % kr fra staten. Du får heller ingen subsidiering om jeg får 100 kr fra deg og så neste dag gir der 100 kr tilbake. For bedriften går innkjøpene av varer og tjenester til videresalg samt varer og tjenester i realiteten i null når det gjelder moms, han betaler akkurat det samme som han får i fradrag. Når det du betaler og det du får fra staten er eksakt det samme beløpet, ja da kan vi ikke snakke om subsidier.

 

Den norske grossisten har 500 kr i andre kostnader (utgifter) for pr vare for å drifte virksomheten og så tar han 500 kr i avanse når han selger til nettbutikken. Frakt til nettbutikken er også 200 kr pr vare. Prisen til nettbutikken blir da 5 200 kr + 500 + 500 + 200 = 6 400 kr. Nettbutikken betaler moms på 25 % og får igjen moms på 25 %. Skal vi for enkelthetskyld si at nettbutikken også har kostnader på 500 kr og avanse på 500 kr. Når det gjelder kostnadene til varer og tjenester fra tredjepart så betaler han 25 % moms og får igjen 25 % moms. Pris til sluttkunde eks frakt blir 6 400 + 500 + 500 = 7 400. Frakt eks moms er f.eks 500 kr (stor og tung vare). Prisen er alltså 7 900 + 25 % moms = 9 875 kr. Moms på frakten er 125 kr.

 

Så la oss ta den svenske siden. Vi forutsetter (noe som ikke er helt korrekt) at kostnadsnivå og avanse er identisk, dvs at også den svenske grossistens pris til netthandel er 6400 kr, og at netthandelen sin pris til norsk kunde er 7 400 kr. Frakt fra Sverige til Norge vil i realiteten bli omtrent identisk med norsk frakt. Men den svenske aktøren trenger ikke å regne moms på frakt ved salg til Norge som du foreslår. han vil da kunne selge varen for 7400 * 25 % moms + 500 kr (momsfri frakt). Prisen du må betale blir da 9 750 kr, dvs 125 kr mindre.

 

Pga at norske og svenske nettbutikker ved moms-fri frakt på all import vil bli behandlet ulikt, vil vi gi svenske nettbutikker et konkurransemessig fortrinn selv om det er lite. Å gi noen konkurransemessig fortrinn gjennom avgiftshåndetering er skadelig for konkurransen - og vil redusere norske virksomheters konkurranseevne.

 

 

 

 

At 5-10% av arbeidsplassene vil forsvinne er skremselspropaganda basert på velig lite substans.

 

 

Vi har et meget høyt kombinert skatte og avgiftsnivå i Norge. Norge har nest høyeste merverdiavgift i Europa etter Ungarn.

 

Bedriftsbeskatning i Norge er på 28% og det høres jo med en gang greit ut. Men vi betaler også 28% skatt på utbytte og da begynner det å bli urimelig for de som sliter å gå med overskudd. Man har da fra før av betalt skatt for å ha ansatte (arbeidsgiveravgift) på ansatte og veldig mye av det man betaler i lønn forsvinner ut i skatt. Da skjønner man at norske bedrifter må ha en helt annen kalkyle enn bedrifter som ikke har dette.

 

Sammenligner man skattenivået for bedrifter i USA så ser fort prosenten høyere ut, men der kan man trekke av alt som noen har klart å tenke ut kan være et nyttig fradrag. Effektiv bedriftsskatt i USA er ofte veldig lav.

 

Basert på hvilken stat du er i og hvor mye du tjener, så er også personskatten signifikant mye lavere i USA for lavtlønte og høytlønte.

 

Vi har høyt skatte og avgiftsnivå i Norge og det er kanskje greit, men det er teit å tilsløre at det faktisk er forskjeller.

 

For det første sa jeg svært lite om nivåene, jeg skrev at prinsippene er i hovedsak akkurat de samme når det gjelder moms, toll og skatt. Nivåer er en diskusjon for seg selv. Dog er selskapsskatten i Norge i dag på 27 %.

 

Hvorfor du drar inn 28 % skatt på utbytte når man diskuterer selskapsskatt forstår jeg ikke. Det er jo helt riv ruskende galt. Det er korrekt at man har 28 % skatt på utbytte til en vanlig skatteyter på utbytte over skjermingsfradraget. Men det er en personlig skatt, og ikke noen selskapsskatt. Hensikten med den regelen er at man som privatperson som f.eks eier helt eller delvis et selskap som man selv jobber i skal ha muligheten til å skattetilpasse seg slik at man fikk egentlig nullskatt på egen hånd. Dette gjorde også skattlegging av renter og utbytte nokså identiske, noe det ikke var før. Utbytte mellom selskaper er skattefritt, med unntak av 3 % regelen (3 % av utbytte skal føres som skattbar inntekt).

 

For en bedrift som sliter med å gå med overskudd har ikke "utbytteskatten" noen betydning, da et selskap som sliter ikke har mulighet til å betale utbytte. Og om de betaler utbytte så påvirker ikke denne selskapet økonomi i det hele tatt.

 

Og tror du ikke norske bedrifter kan utgiftsføre det meste. Her er det også betydelig samsvar mellom de ulike land. Derfor vil du få som svar om du spør NHO om selskapsskatten i Norge, at den er ikke et problem i det hele. De vi si at selskapsskattereglene er gunstige og i hovedsak bedre enn de fleste land vi sammenligner oss med. Hva de vil peke på er primært formuesskatt og arveavgift som skattemessige problemer. Og så vil de peke på mangel på politisk forutsigbarhet.

 

Og du har rett i at den effektive selskapsskatten er lav for en del selskaper i USA, selv om den offisielt er på 35 - 39,6 %. Det skyldes tre forhold, skattekreditter, dispensasjoner og bruk av skatteparadiser. Skatteparadiser brukes også av enkelte norske selskap, og kan brukes langt mer om man ville gjøre det. Hullene i det amerikanske selskapsskattesystemet gjør at selskap med råd til skattejurister og tilpasninger betaler svært lite i skatt, mens den store andelen av små og mellomstore foretak faktisk betaler mye i skatt.

 

Jeg har kontakt en god del amerikanske selskaper med 10 - 150 ansatte, og de rister på hodet av reglene. Apple og Google betaler neste ikke skatt, mens de ikke klarer å komme under 30 % i selskapsskatt uansett hva de gjør.

 

Og personsskatten i USA er forholdsvis mye lavere, men regner du inn hva du må betale for tjenester som vi har "gratis" her i Norge, ja da blir regnestykket et helt annet.

 

Og jeg står for det at vi ikke har et høyt skatte- og avgiftsnivå i forhold til de vi naturlige bør sammenligne oss med. I alle fall ikke skattenivå. Dersom vi tar med arbeidsgiveravgift i beregningene knyttet til gjennomsnitts og marginalskatt, er det faktisk bare Storbritannia av vestlige EU-land som har lavere skatt enn Norge. Og det vil jo være helt unaturlig å sammenligne oss med land som bortimot har fravær av sosiale ytelser. Når det gjelder selskapsskatt er Norge i dag på ca 45 plass av 128 land (regnet fra høyest til lavest). Og det samlede skatte og avgiftsnivået er lavere enn i Danmark, Sverige, Frankrike, Belgia og Italia, og skiller seg ikke særlig ut fra gjennomsnittet i Vest-Europa.

Lenke til kommentar

Jeg mener at grensen såklart bør forhøyes. Og fortollingsgebyret burde vel strengt talt ikke være der. Jeg bestiller det meste av varer i Norge fordi det er mye enklere med reklamasjon og retur. Men jeg handler også i utlandet, varer jeg ikke får tak i andre steder som spesielle klær og duppeditter som ikke er så populært her til lands. Vi liker å tro at verden er globalisert, men i mine øyne gjenstår det en del for dette til å skje.

 

Må innrømme at det er en ting jeg kjøper som er å få tak i norge i utenlandske butikker, 35mm film, og grunnen til det er rett og slett at i norge er det blodpris på film. 1x36 bilder til 180 kroner eller 5x36 til 180 kroner, sier seg selv. Nå er jo dette under prisgrensa da ^_^

Lenke til kommentar

http://www.stovnerporten.no/over_c/osikt3.htm (Bla ned til 1975) der finner du melkeprisen til 1 krone og 65 øre per\liter

 

I dag koster melken mellom kr 15,90 (1 liter lettmelk noen butikker), eller det man kan søke på nette.

http://www.matnet.no/default.aspx?menu=731 (bla ned til tine lettmelk 1liter) den koster kr 19,10.

 

Så hvis jeg er snill å tar den billigste butikken som sansynligvis kjører tilbud på melk til 15 kroner.

 

Så fra 1,65 til 15 kroner er det en økning på 909%.

så en tollgrense på 200 kroner * 909% = 1818 kroner~ 1800

mens matnet websiden 19,10 per liter melk.

Så 1,65 til 19,10 = 1158% økning som gjør 200 til 2315 kroner.

 

Oppsummering fra kommentaren min:

 

<oppsummering>

Tollfrie grensen på 200 kroner, som ble innført i 1975.

1 Liter melk kostet 1,65 kroner i 1975.

-----------------------------------------------------------------------

Tollgrensen er på 200 i 2013

1 Liter melk koster 16 kroner i 2013

-----------------------------------------------------------------------

Det vil si du kunne kjøpe ca 120 liter melk i 1975 over

grensen, mens i dag kan du kjøpe 13 liter..

 

<mrk>

Verden er fri for sjokolade i 2020, så sjokolademelk blir sikkert kuttet i 2015.

</mrk>

 

</oppsummering>

Lenke til kommentar

Dette var ikke et godt forslag fra Høyre og FrP. Vi trenger faktisk å beskytte norske bedrifter. Det burde ikke være noe mål at vi skal ende opp med kun et fåtall internasjonale selskaper som fullstendig dominerer verdensmarkedet.

Jeg har ingenting imot en pause fra AP og Jens, men slike forslag fra den nye regjeringen gjør meg bekymret.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at den ikke skiller seg fra resten av verden. Vi bruker nøyaktig de samme prinsippene for moms, toll og skatt som "resten" av verden. I forhold til EU så har vi heller ikke særlig avvikende satser. USA og Canada er heller ikke så ulike, med unntak av at USA ikke har VAT. USA har f.eks høyere selskapsskatt enn i Norge.

 

Canada som du nevner har litt forskjellig "MVA-nivå" alt ettersom hvilken provins man snakker om.

 

F.eks. så har British Columbia ganske høy "MVA" i kanadiernes øyne, sammenliknet mot f.eks. Alberta som er naboprovinsen. OK, det er noen år siden jeg kikket på forskjellene, og jeg må sjekke opp.

 

Over noen få år har "MVA" i British Columbia gått fra å være:

 

GST + PST til å bli HST, men så har de gått tilbake på HST og igjen innført 2 stykk MVA'er som kalles GST + PST (som før). Grunnen er at folk så seg leie av å måtte betale de ekstra 7 % (tidligere PST) som mange varer var fritatt for, men som HST da innførte.

 

GST 5% + PST 7 % ble da HST 12 % for SAMTLIGE VARER, noe BC kanadierne ikke tolererte i lengden. De ville tilbake der enkelte varetyper kun ble belastet GST 5 %. Eneste i listen på Wikipedia ser ut å være bleier for barn som ikke kom gunstig ut når de gikk tilbake til 2 delt "MVA".

 

Alberta og Northwest Territories har kun GST på 5 % til sammenlikning.

 

Så i dag er de dyreste provinsene der borte totalt 10 %, 12 %, 13 % (Manitoba, New Brunswick, New Foundland & Labrador og Ontario), 14 % (Prins Edvards Island), 14,975 % (Quebec) og den aller høyeste er Nova Scotia med sine 15 %

 

Spriket i Kanada er fra 5 % til 15 % etter hvor du handler varene dine. Det er jo forskjellig kjøretid og drivstoff koster penger det også. F.eks. så er det 1160 km fra Edmonton til Vancouver. Nå må man jo ikke kjøre fullt strekk, og det beror jo om man bor grenseaktig til eller i de beste business stedene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_Canada

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_British_Columbia

 

Om noen nå sitter igjen med det inntrykk at det spriker så fælt mellom kanadiske provinser så skyldes det at provinsene har ganske stor selvråderett i Kanada. På grunn av olje så er det mange immigranter inn til Edmonton og Calgary. De har 5 % GST

 

Vancouver til gjengjeld har en haug med immigranter fra Kina. Og de er så skoleflinke, at hvite elever får stryk selv om de hadde hatt 80 - 90 % rett på prøvene, noe som skyldes Bell-kurve som benyttes i bedømmingen.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ja, dersom man smugler inn varer så kan man slippe billigere unna.

 

 

Det kalles ikke smugling så lenge man holder seg under de lovlige kr 3000,-

For da kan du gå bort til tolleren på grensen å si se hva jeg kjøpte. Så sier han drit og dra for du har jo handlet lovlig.

Lenke til kommentar

 

Nå må du ha vært i utlandet mer enn 24 timer for å kunne ta med deg varer momsfritt inn og du får ikke én vare til 6000kr selv om du er to personer. I ditt eksempel kostet også varen over 8000kr så 3000kr regelen slår ikke inn. I tillegg beregnet du toll på varen. Jeg lurer virkelig på hvilken tollbelagt vare man kan ta med seg tollfritt inn på 3000kronersregelen.

 

Og nei, å betale alminnelig moms på 25% er ikke straff. Denne momsen ville du fått uavhengig av hvorvidt varen var å oppdrive i norske butikker eller ikke.

 

Å tro at en grense på 1000kr ikke ville ført til store tap et naivt.

 

Ok. men om han blir 24 timer i la oss si Sverige, så kan han kjøpe 3 varer til kr 6000 (sum kr 18000) hver om han tar med 2 kompiser på turen. Det var jo det han siktet til. Eller blir det kr 5999,- så slipper man å ta en runde flisespikking på ny!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Derfor jeg redigerte innlegget kjapt. Surret litt mer :)

 

Men i denne debatten må noe påpekes: Regelen du benytter ville vært et gigantisk problem dersom flere hadde både kjennskap og anledning til å benytte den og den har egentlig ikke noe direkte med 200-kronersgrensa å gjøre.

 

Strengt tatt viser jo bare eksempelet ditt hvor vanskelig det er for norske butikker å konkurrere. Det er helt umulig å kjempe mot noen som kan selge varer til en verdi av 8000kr moms og tillfritt. Jeg har vanskelig for å se hvordan det er et godt argument for å vri konkurransen enda mer i favør utlandet.

 

Ny inntjeningspotensiale for fattige. Ansett en gruppe fattige til å frakte og sove i en provisorisk brakke i Sverige, Danmark, og begynn å bestille ting poste restante dit. Voila. :)

 

Det er jo til og med helt lovlig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er riktig som du skriver, men det omhandler kun varer som er kjøpt i det respektive landet.

De eksemplene jeg kommer med har særegne regler, der varen ellerede er kjøpt i et annet lang og fraktet til Sverige.

 

Du mener det gjelder andre regel for innførsel om du bestiller en tysk vare til sverige,og frakter den over grensa, enn om du kjøper fra en svensk butikk i sverige og frakter over? Det skal du få lov til å dokumentere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener det gjelder andre regel for innførsel om du bestiller en tysk vare til sverige,og frakter den over grensa, enn om du kjøper fra en svensk butikk i sverige og frakter over? Det skal du få lov til å dokumentere.

 

AtW

Det han mener er feil ut fra det jeg har sett. Om du bestiller noe fra tyskland, til sverige, så må man betale tysk moms siden begge er EU land?

Mens om man kjøper i sverige betaler man svensk moms. Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

@ G:

 

Leser du at jeg skriver "bruker de samme prinsippene" for toll, mva og skatt. Jeg mener ikke at satsene er like. GST er en avgift som beregnes på samme måte som moms/VAT - dvs en Value Added Tax, mens HST er en "Sales Tax" - noe som tilsvarer omsetningsavgiften vi hadde i Norge før 1970. "Sales Tax" legges bare på siste salgsledd. Begge er avgifter som "betales" der varen/tjenesten konsumeres i hovedsak. Interne forskjeller i Canada kjenner jeg godt til.

 

Når samme prinsippene brukes, blant annet prinsippet om at avgiften betales der det konsumeres så spiller f.eks i forskjeller i satser reelt ingen rolle for handel mellom land (med unntak av fysisk grensehandel). I alle fall når det internasjonale prinsippet om at eksport er avgiftssfritt følges. Derfor kunne en norsk nettbutikk (om vi ser bort fra fraktproblematikken) fint selge vare konkurransedyktig til Canada. For kjøperen ville avgiften i realiteten bli den samme.

 

@ frecjoha, @ATWindsor og @G:

 

Igjen tror jeg jeg må repetere reglene for beregning av VAT i EU. Dersom jeg har en nettbutikk i Tyskland og selger til andre EU-land så skal jeg beregne tysk VAT inntil jeg har solgt for et bestemt beløp til et annet land (litt som norsk mva-grense). For Sverige er den grensen 320 000 SEK. Så fort man selger over den grensen så må man registrere seg i Sverige og beregne svensk moms på salg til Sverige. Samme gjelder om den tyske nettbutikken selger til Frankrike, men grensen er ca 800 000 NOK.

 

Bakgrunnen for grensene er at det for mindre virksomheter skal være enkelt å selge varer på tvers av grensene, uten å tenke på å måtte registerer seg ekstra. For større virksomheter som har betydelig salg til andre medlemsland er det landet til kjøperen som bestemmer avgiften. Dette er for å unngå betydelig konkurransvridning slik at land med lavere avgift får en urimelig konkurransefordel, der staten i mottakerlandet faktisk indirekte subsidierer denne konkurransefordelen.

 

I tillegg vil det kunne medføre en fordeling av avgiftene som var feil, og etterhvert undergrave hele systemet. Løsningen gjør det også mulig f.eks å etablere en nettbutikk i f,eks Danmark (som har 25 % moms) og være konkurransedyktig i Tyskland (19 % moms). Fordi man lett kan oppnå et volum som gjør at du til Tyskland selger på akkurat samme vilkår som en tysk butikk.

 

Altså betaler mottaker i Sverige tysk eller svensk moms avhengig av den tyske nettbutikkens størrelse på salg til Sverige.

 

Her ser i at EU har regler som skal gi mest mulig like konkurransevilkår, og så vil mange her av egoistiske hensyn ha konkurransevilkår som hemmer norsk næringsliv.

 

@ frecjoha:

 

Nå kan ikke en vare fra et EU-land til Sverige som koster ca 8000 kr bli 3 000 kr dyrere til Norge. Om det skjer så er avgiftsbehandlingen feil hos selgende butikk, og i realiteten burde du sagt at her vil jeg ikke handle. EU-reglene er klinkende klare på at eksport ut av EU skal gjøres momsfritt. Personlig har jeg kjøpt en god del tjenester i Tyskland, Østerrike og Nederland, og har aldri opplevd dette som problem. Korrekt regnestykke dersom en vare har toll til Norge og ikke innen EU og du "glemmer" å fortolle den inn til Norge er:

 

Tar utgangspunkt i Tyskland som nettbutikkland (fordi de har en sats som ligger litt under snittet).

 

Pris med frakt inkl 19 % tysk moms 8 130 kr

pris eks tysk moms 6 832 kr

 

Pris i Sverige under grensen 8 130 kr (butikken har omsatt for mindre en 320 000 SEK til Sverige)

Pris i Sverige over grensen 8 540 kr (her er det regnet svensk moms på 25 %)

 

Pris til Norge - tollager 6 832 kr

Tollavgift (10,7 %) 731 kr

Moms 25 % på alt 1 890 kr

Behandlingsgebyr 250 kr

Sum 9 703 kr.

 

Klart det blir en merpris på ca 1 150 - 1 600 kr, men det skyldes ikke tollgrense - det skyldes at det faktisk var toll på varen og behandlingsgebyr. Tollen skulle du faktisk også betalt når du tok den med fra Sverige, så du har egentlig smuglet.

 

Om butikken du kjøpte fra ikke har fratrekt sitt lands moms når varen ble solgt med adresse Norge så har han faktisk "svindlet" deg. Butikken er faktisk ikke pliktig til å betale de 1 298 kr som i 19 % tysk moms er inn til tyske avgiftsmyndigheter. Vet at det faktisk er EU-bedrifter som gjør dette bevist. Om slaget til Sverige var uten moms, ja da er det i strid med EU-regler og er momssvindel.

 

Og svenskene har ingen grense, de må faktisk betale moms fra første krone. Kjøper de noe fra USA, Kina etc - så må de betale svensk moms fra første krone, kjøper de noe fra Norge - moms fra første krone. Kjøper de noe fra annet EU-land, moms fra første krone. Eneste som vil variere er % satsen, jf det som er nevnt ovenfor. Er svenskene derfor friere til å kjøpe fra andre land, ja kanskje - men det er fordi de ikke har noe behandlingsgebyr. At svenske nettbutikker klarer å konkurrere er faktisk helt logisk, alle konkurrentene fra andre land må jo også betale moms, dog slipper noen med litt lavere sats, f.eks 17 eller 19 % i stedet for 25 %.

 

Hva den blå-blå regjeringen foreslår er at alle verdens nettbutikker kan få selge varer for 500 kr (eller 1 000 og til og med 1 500 kr som enkelte mener er rett) avgiftsfritt til Norske forbrukere. Versågod - her har dere et potensielt marked på noen milliarder hvor vi har bestem at dere skal få 25 % fordel. Er dette god næringspolitikk - ikke i det hele tatt.

 

Men jeg ser at flertallet ikke ser lengre enn egen nesetipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra og lærerik post!

 

Til tross for at jeg legger igjen store mengder penger i utenlandske nettbutikker mener jeg fremdeles at det mest rettferdige er å sette moms fra første krone, og droppe fortollingsgebyret helt og holdent. En slik tjeneste burde være en del av prisen man betaler for internasjonale sendinger.

For eksempel så skal jeg nå kjøpe emg en hårklipper. Expert selger en modell til 400kr. På ebay finner jeg en modell som er ett par hakk bedre, og som med moms koster 350kr. Legg på gebyr, og prisen er plutselig 500kr. før jeg har begynnt å snakke om frakten.

 

Vi burde defiinitivt følge svenskene her etter min mening.

Lenke til kommentar

Og en ting som mange ikke ser. En kunstig grense vil gi mange småkjøp med frakt. Si det at man over en 5 mnd kjøper 10 ting til ca 400 kr med 100 kr i frakt. I og med at frakt ikke er med i grunnlaget. Kanskje jeg kunne kjøpt de 10 tingene i en sending med 200 kr i frakt. Da sparer jeg 800 kr i frakt. Prisen eks moms var 4000 - dvs 1 000 kr i moms. Altså spiser frakt på småpakker, dvs urasjonelle kjøp fort opp gevinsten om man driver slik.

 

Med ingen grense vil rasjonale være å kjøpe når man trenger noe, og gjerne samle kjøp om det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...