Gå til innhold

? En katastrofe for nettbutikkene


Anbefalte innlegg

Skal man avskaffe urettferdig behandling av bedriftene på begge sider av grensa så bør man:

.........

3. Heve grensa fra 3000/6000 kr til uendelig. (Urettferdigheten gjelder ikke under dette beløpet)

 

Det er fremdeles store variasjoner i toll og skatt i Europa så det blir egentlig bare et spørsmål om forskjellsbehandlingen skjer i kjøpsøyeblikket eller ved fortollingen.

 

At man har en grense for hva man kan ta med seg og en annen for hva man får tilsendt burde være uproblematisk synes jeg.

 

Tollfrigrensen hadde vært mindre problematisk om avsender, og i siste instans kunden, selv måtte betale de faktiske fraktkostandene helt frem til mottager. Takket være Posten/Bring medlemskap i UPU havner i realiteten en del av regningen, i noen tilfelle mesteparten av regningen, hos Posten/Bring sine norske innenlandskunder. Nettbutikkene er blandt dem og sponser dermed indirekte sine utenlandske konkurrenter.

 

Intensjonene er gode, "har til formål å gjøre det mulig for lavkostland og fattige land å sende post til et høykostland som Norge", men det blir problemer når nettbutikker i land som Hong Kong får distribuert pakkene sine verden over for en svært rimlig penge. Akkurat hva DX betaler vet jeg ikke, men de såkalte "terminal dues" (godtgjørelse når det er forskjell i postutvekslingen mellom to land) mellom Kina og USA er ca. 6 kroner pr. kilo. Det er ikke utenkelig at det nasjonale postvesenet i Kina gir tilnærmet de prisene videre til handelshusene for å bygge opp en stor handelsnæring. Med slike priser er det uproblematisk å tilby gratis frakt verden over.

 

Ifølge UPU veier 80% av posten som blir generert av e-handelen under 2 kg og kan sendes under de betingelsene.

 

Hvilke avtaler Posten/Bring har med utenlandske aktører vet jeg ikke, men det kan tidvis virke som om de distribuerer ganske rimlig. Småpakker fra USA og enkelte land i Europa sendes og leveres for godt under halvparten av hva jeg må betale for å sende dem som Servicepakke i Norge (avsenderene har bekreftet at de ikke subsidierer). Posten/Bring henviser til at avtalene er konfidensielle.

 

Terminal Dues: Winners, Losers, and Path to Reform hinter om hvem som tjener og taper på systemet. Norge er definitivt helt i taperenden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tilfeldigvis regnet på kostnaden ved å frita alle varer under 1000,- fra moms? Eller vurdert hvordan dette ville medført skattetilpasning? Eller økt svart økonomi da det ville gjort det lettere å unndra mva også for varer som selges til over 1000 ?

nettopp! og derfor burde det ikke være fritak for noen av delene.

Lenke til kommentar

 

Det er fremdeles store variasjoner i toll og skatt i Europa så det blir egentlig bare et spørsmål om forskjellsbehandlingen skjer i kjøpsøyeblikket eller ved fortollingen.

 

At man har en grense for hva man kan ta med seg og en annen for hva man får tilsendt burde være uproblematisk synes jeg.

 

Tollfrigrensen hadde vært mindre problematisk om avsender, og i siste instans kunden, selv måtte betale de faktiske fraktkostandene helt frem til mottager. Takket være Posten/Bring medlemskap i UPU havner i realiteten en del av regningen, i noen tilfelle mesteparten av regningen, hos Posten/Bring sine norske innenlandskunder. Nettbutikkene er blandt dem og sponser dermed indirekte sine utenlandske konkurrenter.

 

Intensjonene er gode, "har til formål å gjøre det mulig for lavkostland og fattige land å sende post til et høykostland som Norge", men det blir problemer når nettbutikker i land som Hong Kong får distribuert pakkene sine verden over for en svært rimlig penge. Akkurat hva DX betaler vet jeg ikke, men de såkalte "terminal dues" (godtgjørelse når det er forskjell i postutvekslingen mellom to land) mellom Kina og USA er ca. 6 kroner pr. kilo. Det er ikke utenkelig at det nasjonale postvesenet i Kina gir tilnærmet de prisene videre til handelshusene for å bygge opp en stor handelsnæring. Med slike priser er det uproblematisk å tilby gratis frakt verden over.

 

Ifølge UPU veier 80% av posten som blir generert av e-handelen under 2 kg og kan sendes under de betingelsene.

 

Hvilke avtaler Posten/Bring har med utenlandske aktører vet jeg ikke, men det kan tidvis virke som om de distribuerer ganske rimlig. Småpakker fra USA og enkelte land i Europa sendes og leveres for godt under halvparten av hva jeg må betale for å sende dem som Servicepakke i Norge (avsenderene har bekreftet at de ikke subsidierer). Posten/Bring henviser til at avtalene er konfidensielle.

 

Terminal Dues: Winners, Losers, and Path to Reform hinter om hvem som tjener og taper på systemet. Norge er definitivt helt i taperenden.

 

Akkurat det systemet der virker jo helt tullete. Har alltid lurt på hvordan man får frakt med sporing til 3 dollar fra slike land, og der er svaret. Takker!

 

Det er jo selvsagt den som importerer som må ta fraktkostnadene. Dette systemet har gått ut på dato, definitivt. Stort sett er vel kostnaden i dag relatert til mottagerlandets posttjeneste, avsenderlandets posttjeneste, og reisekostnadene mellom (f.eks. ved hjelp av fly). Det kan ikke være SÅ komplisert for et firma som eksporterer til utlandet å lage individuelle rater for mottakerlandene.

Lenke til kommentar

 

UPS har latterlige fraktkostnader til Norge, så det er i realiteten ikke et valg i de fleste tilfellene. Magefølelsen sier meg at DHL kjører lignende satser. Uansett er det for dyrt, jobben er ikke verdt mer enn 20-30 kroner, maks. Alt man trenger å gjøre er å finne en kvittering og beregne momsen ut fra den.

 

Forøvrig: når jeg får pakker sendt fra f.eks. Tyskland er det ikke den tyske posten som fortoller, det er posten her. Jeg har ikke sånn sett valgt posten som fortoller, da jeg ikke har kjøpt deres tjeneste i utgangspunktet.

Du velger befrakter og de tar seg av tollbehandling. Hvis du ikke liker at posten gjør dette for deg så må du velge en annen befrakter. Tollbehandlingen skjer selvfølgelig ikke i avsenderlandet, men i mottakerlandet.

For øvrig er tollbehandlingsgebyret til UPS lavere enn det posten tar. Prisen på selve frakten er en annen sak selv om UPS ofte er billigere der også. Jeg får mye fra Amazon og de bruker ofte UPS både fra Europa og fra USA.

Lenke til kommentar

Jeg gir en lang faen i om det går til helvete for norske nettbutikker. hvis jeg vil bestille noe til 20 000kr på amazon eller ebay så skal jeg slippe å betale alt det toll og avgifts dritet. norske nettbutikker tar jo 1000 dollar for noe som er verdt 600 dollar så det er dems egen feil. 100kroners fortjeneste maks for å bestille i norge synes jeg er rimelig fair.

Lenke til kommentar

Jeg gir en lang faen i om det går til helvete for norske nettbutikker. hvis jeg vil bestille noe til 20 000kr på amazon eller ebay så skal jeg slippe å betale alt det toll og avgifts dritet. norske nettbutikker tar jo 1000 dollar for noe som er verdt 600 dollar så det er dems egen feil. 100kroners fortjeneste maks for å bestille i norge synes jeg er rimelig fair.

Hundre kroner er for lavt, avanse bør for en lett omsettelig vare være minimum være 5% + en andel av fraktkostnadenen for varepartiet. 5% av $600 er ca 244 kr. På toppen av det igjen kommer mva. På en vare som ikke er så lett å omsette må avansen være betydelig høyere enn 5% for å minske risikoen.

 

Uten å ta med fraktkostnadene blir prisen i norsk butikk >= $1067 eller ca 6401 kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...