Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva konkret er det folk mener er bedre med lighting-kontakten utover fysisk utforming? Eller er det bare det fysiske de som liker den kontakten bedre tenker på?

 

AtW

Det er først og fremst med tanke på multimedia at Apples Lightning er en del bedre enn mUSB. USB i seg selv støtter faktisk ikke overføring av lyd/bilde. Det kan løses gjennom MHL (som da faktisk ikke lenger er USB-standard pga. annet pinlayout osv). Ulempen med MHL er at det krever støtte også i mottakerenheten. Om man f.eks har MHL-USB overgang til HDMI må man altså passe på at TVen støtter dette (noe kun nye modeller gjør). Lightning-kontakten er pin-kompatibel med et native HDMI-signal og støttes i alle HDMI enheter. Det samme er tilfellet ved et analogt linje-signal eller et digitalt audiosignal (SPDIF). Det er dette som er grunnen til at det nesten ikke finnes Android docker (altså med kontakt, ikke bluetooth). Det finnes også helt enkle overganger fra Lightning til f.eks SD-kort.

 

Dessuten kan det nevnes at Lightning er en modulær plugg som fint kan få nye funksjoner i fremtiden uten å endre pluggen.

Lenke til kommentar

Har aldri ødelagt en micro usb kontakt, så kan du være så snill å komme med referanser?

 

 

 

Har hatt utallige eksterne harddisker hvor kabelen må ligge i en spesiell vinkel hvor den må fungere.

Kjenner også mange som har hatt problemer med det samme når det kommer til telefoner.

 

Jeg er ganske forsiktig av meg, men mUSB blir veldig fort ødelagt. En kontakt er til for å brukes - mange ganger

Lenke til kommentar

Har du noen dokumentasjon på at dette fører til hjernesvulst? Du går vell ikke med en hatt av folie for å unngå all stråling fra mobile og trådløsenettverk og det hele mens du først er i gang?

 

Om det så skulle være at jeg har en promille høyere sjanse for hjernesvulst som resultat av at jeg har mobiltelefonen under hodeputa så er nok det en risiko jeg er villig til å ta, økt livslyst og glede er for meg langt viktigere enn å gå rundt å bekymre meg for den slags.

Nei, men linken mellom mikrobølger og kreft er velkjent. Handsfree blir anbefalt av samtlige kreft organisasjoner for å minske faren for hjernesvulst. Jeg skjønner heller ikke hvordan å ha mobilen under puta gir deg økt livslyst og glede, men det er vel bare svulsten som snakker nå. Kanskje derfor du er så mye syk og må på NAV?

On topic: situasjonen du beskriver er neppe en problemstilling for de fleste og situasjonen hvor laderen sitter i telefonen under puta kan neppe sammenlignes med reelle hverdags hendelser. Ikke er mobilen ment å være der heller (som nevnt tidligere av andre).

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

Nei, men linken mellom mikrobølger og kreft er velkjent. Handsfree blir anbefalt av samtlige kreft organisasjoner for å minske faren for hjernesvulst. Jeg skjønner heller ikke hvordan å ha mobilen under puta gir deg økt livslyst og glede, men det er vel bare svulsten som snakker nå. Kanskje derfor du er så mye syk og må på NAV?

On topic: situasjonen du beskriver er neppe en problemstilling for de fleste og situasjonen hvor laderen sitter i telefonen under puta kan neppe sammenlignes med reelle hverdags hendelser. Ikke er mobilen ment å være der heller (som nevnt tidligere av andre).

 

Å skrive "linken mellom mikrobølger og kreft er velkjent" er ingen dokumentasjon, det er en påstand som man ikke finner dokumentasjon for i vitenskaplige undersøkelser.

Den lengste bølgelengden det finnes dokumentasjon for at kan gi kreft er kortbølget UV-stråling, mobilstråling har bølgelengder som er en million ganger lengre (100mm vs 100nm).

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er først og fremst med tanke på multimedia at Apples Lightning er en del bedre enn mUSB. USB i seg selv støtter faktisk ikke overføring av lyd/bilde. Det kan løses gjennom MHL (som da faktisk ikke lenger er USB-standard pga. annet pinlayout osv). Ulempen med MHL er at det krever støtte også i mottakerenheten. Om man f.eks har MHL-USB overgang til HDMI må man altså passe på at TVen støtter dette (noe kun nye modeller gjør). Lightning-kontakten er pin-kompatibel med et native HDMI-signal og støttes i alle HDMI enheter. Det samme er tilfellet ved et analogt linje-signal eller et digitalt audiosignal (SPDIF). Det er dette som er grunnen til at det nesten ikke finnes Android docker (altså med kontakt, ikke bluetooth). Det finnes også helt enkle overganger fra Lightning til f.eks SD-kort.

 

Dessuten kan det nevnes at Lightning er en modulær plugg som fint kan få nye funksjoner i fremtiden uten å endre pluggen.

 

For det første er det helt åpenbart ikke rikitg at USB i seg selv ikke støtter overføring av lyd eller bilde, USB overfører data, og lyd/bilde er data, det har vært vanlig med overføring av dette fra usb på mobiler lenge før MHL, som forøvrig er en åpen standard, og ikke hindrer kompatibilitet med USB-standarden, eller denne loven for den saks skyld. Men det er sant at en ren ML-implmentasjon må støttes i TVen (det finnes vel også varanter som ikke krever støtte fra TVen), men ligthning må også ha en dock av nyere dato.

 

SÅnn i motsetning til USB mener du, som ikke kan få nye funksjoner med samme type plugg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, men linken mellom mikrobølger og kreft er velkjent. Handsfree blir anbefalt av samtlige kreft organisasjoner for å minske faren for hjernesvulst.

Det er ikke velkjent på noen som helst måte. Derimot er det mange som tror det er slik, nettopp pga utsagn som du kommer med her.

 

Kreftforeningen sier følgende om dette:

Mobilbruk er ikke årsak til hjernekreft, i følge samlet forskning så langt. For å være "føre var" anbefales det likevel å være forsiktig ved bruk av mobiltelefon.

Dette er omtrent som når foreldrene dine ber deg sitte lengre fra tv, for å unngå at du får firkantede øyne. Det er ikke vondt ment, men har heller ingen dokumentert sammenheng.

 

Mens vi er i gang: vikingene hadde ikke horn på hjelmene sine. Sukker gjør ikke unger hyperaktive. Det største varmetapet er ikke gjennom hodet. Napoleon var ikke kort. Tungen er ikke delt opp i soner, hvor f.eks søtt kun kan smakes med tungetippen. Mennesker har ikke bare fem sanser.

 

Alle mytene går inn under begrepet "Falsk konsensus effekt". Men om man bruker litt mer enn de ti prosentene av hjernen mange tror vi kan bruke (dette er også feil) så vil kritisk tankegang og litt kildekritikk gjøre oss alle litt mer opplyste. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Å skrive "linken mellom mikrobølger og kreft er velkjent" er ingen dokumentasjon, det er en påstand som man ikke finner dokumentasjon for i vitenskaplige undersøkelser.

Den lengste bølgelengden det finnes dokumentasjon for at kan gi kreft er kortbølget UV-stråling, mobilstråling har bølgelengder som er en million ganger lengre (100mm vs 100nm).

 

Korrekt og det det er derfor man faktisk har veldig mange tilfeller av hudkreft pga stråler fra solen (energi på bølgelengder som kan manipulere atomer/molekyler), mens det ikke finnes statistikk som viser kreft pga mikrobølger.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Det er først og fremst med tanke på multimedia at Apples Lightning er en del bedre enn mUSB. USB i seg selv støtter faktisk ikke overføring av lyd/bilde. Det kan løses gjennom MHL (som da faktisk ikke lenger er USB-standard pga. annet pinlayout osv). Ulempen med MHL er at det krever støtte også i mottakerenheten. Om man f.eks har MHL-USB overgang til HDMI må man altså passe på at TVen støtter dette (noe kun nye modeller gjør). Lightning-kontakten er pin-kompatibel med et native HDMI-signal og støttes i alle HDMI enheter. Det samme er tilfellet ved et analogt linje-signal eller et digitalt audiosignal (SPDIF). Det er dette som er grunnen til at det nesten ikke finnes Android docker (altså med kontakt, ikke bluetooth). Det finnes også helt enkle overganger fra Lightning til f.eks SD-kort.

 

Dessuten kan det nevnes at Lightning er en modulær plugg som fint kan få nye funksjoner i fremtiden uten å endre pluggen.

 

Ei helelr er mUSB designet for den bruken den har fått, den er i hovedsak designet for dataoverføring mellom en PC og en liten enhet. I daglig bruk slik som vi ser på telefoner er det en del designelementer som gjør lightning til en overlegen vinner.

Bare det at du kan sette den inn begge veier er noe som er et enormt stort pluss. Den er også mer robust i utformingen på selve pluggen, og den har ingen svakheter i selve pluggen, disse sitter godt beskyttet inni telefonen.

Lenke til kommentar

 

For det første er det helt åpenbart ikke rikitg at USB i seg selv ikke støtter overføring av lyd eller bilde, USB overfører data, og lyd/bilde er data, det har vært vanlig med overføring av dette fra usb på mobiler lenge før MHL, som forøvrig er en åpen standard, og ikke hindrer kompatibilitet med USB-standarden, eller denne loven for den saks skyld. Men det er sant at en ren ML-implmentasjon må støttes i TVen (det finnes vel også varanter som ikke krever støtte fra TVen), men ligthning må også ha en dock av nyere dato.

 

SÅnn i motsetning til USB mener du, som ikke kan få nye funksjoner med samme type plugg?

 

AtW

USB er som du sier for overføring av data, og det er helt riktig at dette kan være hva som helst. Men, for å spille av media fra data må en da ha hardware for dekoding osv i andre enden. Jeg snakker om øverføring av lyd/bilde-signal som f.eks HDMI - det har ikke engang USB nok båndbredde til. Du ser forskjellen? Du får heller ikke et analogt audio linjesignal gjennom USB.

 

Lightning må ikke ha noen dock. Om man har en gammel dock er den fullt kompatibel med Lightning gjennom adapteren som selges (bortsett fra analog video).

 

Selvfølgelig kan USB få nye funksjoner med samme plugg, men ny standard. Forskjellen er at Lightning er dynamisk og kan få nye funksjoner innenfor samme standard. Les mer her:

http://www.macrumors.com/2012/09/25/apples-lightning-connector-uses-adaptive-technology-to-dynamically-assign-pin-functions/

 

Edit:

Så vidt meg bekjent finnes det ingen MHL som ikke krever støtte i mottaker.

Det er også ganske mye rot i MHL angående hvilke enheter som passer mot kvilke adaptre. I tillegg krever også en del MHL-adaptre ekstra strøm. Allerede her ser man at Lightning er en langt mer ryddig løsning...

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men linken mellom mikrobølger og kreft er velkjent. Handsfree blir anbefalt av samtlige kreft organisasjoner for å minske faren for hjernesvulst. Jeg skjønner heller ikke hvordan å ha mobilen under puta gir deg økt livslyst og glede, men det er vel bare svulsten som snakker nå. Kanskje derfor du er så mye syk og må på NAV?

On topic: situasjonen du beskriver er neppe en problemstilling for de fleste og situasjonen hvor laderen sitter i telefonen under puta kan neppe sammenlignes med reelle hverdags hendelser. Ikke er mobilen ment å være der heller (som nevnt tidligere av andre).

 

Her må du lese litt imellom linjene. Selvfølgelig før jeg ikke økt livsglede og livslyst av å ha telefonen under hodeputa hver natt, poenget er at jeg ikke går rundt og bryr meg om alle mulig slags ymse teorier mellom himmel og jord da det ville redusert både livslyst og livsglede om man skal la seg bekymre alt mulig sånt dilldall.

 

Jeg lever livet sånn som jeg føler for å leve det, jeg spiser den maten jeg har lyst på og liker å spise, jeg lader telefonen under hodeputa om jeg ønsker det osv osv.. Fører noe av dette til at jeg dør litt yngre så får det stå til, lever heller 60 år uten noen unødvendig bekymringer og en hatt av aluminiumfolie på hode enn 70 år med frykt for alt som kan krype og gå på grunn av alle slags nye teorier om at alt og ingenting er usunt og farlig for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lever livet sånn som jeg føler for å leve det, jeg spiser den maten jeg har lyst på og liker å spise, jeg lader telefonen under hodeputa om jeg ønsker det osv osv.. Fører noe av dette til at jeg dør litt yngre så får det stå til, lever heller 60 år uten noen unødvendig bekymringer og en hatt av aluminiumfolie på hode enn 70 år med frykt for alt som kan krype og gå på grunn av alle slags nye teorier om at alt og ingenting er usunt og farlig for deg.

 

Dette er nok off topic, men den store faren med å lade mobilen under puta er brannfaren. Oppstår brannen under puta så vil du få i deg store mengder røyk før ein eventuell røykvarsler har sjangs til å reagere. Det er altså ikkje snakk om å få forkorta livet med nokre få år mot slutten av alderdommen, men at slike vaner kan føre til at livet får ein svårt plutselig og uventa slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USB er som du sier for overføring av data, og det er helt riktig at dette kan være hva som helst. Men, for å spille av media fra data må en da ha hardware for dekoding osv i andre enden. Jeg snakker om øverføring av lyd/bilde-signal som f.eks HDMI - det har ikke engang USB nok båndbredde til. Du ser forskjellen? Du får heller ikke et analogt audio linjesignal gjennom USB.

 

Lightning må ikke ha noen dock. Om man har en gammel dock er den fullt kompatibel med Lightning gjennom adapteren som selges (bortsett fra analog video).

 

Selvfølgelig kan USB få nye funksjoner med samme plugg, men ny standard. Forskjellen er at Lightning er dynamisk og kan få nye funksjoner innenfor samme standard. Les mer her:

http://www.macrumors.com/2012/09/25/apples-lightning-connector-uses-adaptive-technology-to-dynamically-assign-pin-functions/

 

Edit:

Så vidt meg bekjent finnes det ingen MHL som ikke krever støtte i mottaker.

Det er også ganske mye rot i MHL angående hvilke enheter som passer mot kvilke adaptre. I tillegg krever også en del MHL-adaptre ekstra strøm. Allerede her ser man at Lightning er en langt mer ryddig løsning...

 

Jeg ser forskjellen, men påstanden din er allikevel gal. Man har systemer for HMDI igejnnom usb-plugg, og analog audio over USB har eksistert siden før iphone kom engang.

 

Så om docker er uvesentlige, hva var egentlig essensen i ditt dock-argument?

 

Så forskjellen er rent semantisk mener du? Om man kaller det en ny standard eller ikke har vel lite å si? Konnektoren er fleksibel.

 

Det kan vel diskuteres hva som er mest ryddig, personlig synes jeg landskapet er langt mer ryddig når slike ting har blitt mer standarisert. Apples properitære løsninger har gjort landskapet mer uryddig, ikke mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva konkret er det folk mener er bedre med lighting-kontakten utover fysisk utforming? Eller er det bare det fysiske de som liker den kontakten bedre tenker på?

 

AtW

 

Sånn rent konkret så føøøles den mye bedre ut og gir en mer strømlinjeformet hverdag for de av oss som er mer kreative enn gjennomsnittet og ikke liker å følge flokken.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser forskjellen, men påstanden din er allikevel gal. Man har systemer for HMDI igejnnom usb-plugg, og analog audio over USB har eksistert siden før iphone kom engang.

 

Så om docker er uvesentlige, hva var egentlig essensen i ditt dock-argument?

 

Så forskjellen er rent semantisk mener du? Om man kaller det en ny standard eller ikke har vel lite å si? Konnektoren er fleksibel.

 

Det kan vel diskuteres hva som er mest ryddig, personlig synes jeg landskapet er langt mer ryddig når slike ting har blitt mer standarisert. Apples properitære løsninger har gjort landskapet mer uryddig, ikke mindre.

 

AtW

En USB plugg har 4 pinner: Data (+/-), spenning og jord. En HDMI-kontakt har 19 pinner. En USB plugg med MHL-støtte har flere enn 4 finner, og er strengt talt ikke lenger innenfor USB-standarden (eller HDMI for den saks skyld).

 

Men du kan kanskje vise meg noen passive overganger fra USB til HDMI (YCbCr) som ikke er propritære for en enhet?

Jeg var innom Elkjøp Megastore i dag, de hadde ikke en eneste. De hadde derimot flere Lightning adaptere.

 

Samme med USB til analog lyd? La meg gi deg et hint, det er en grunn til at DAC finnes.

 

Poenget mitt var ikke at dock var uvesentlig, poenget var at Lightning ikke krever noen aktiv dock for HDMI ect, kun en enkel passiv overgang.

 

USB-connectoren har etter standarden 4 pinner som har statiske roller. Lightning har langt flere i tillegg til at pinnene er dynamiske og kan endre rolle etter behov styrt fra enheten. Pga. dette er det en langt mer teknisk avansert og fleksibel plugg.

 

Lightning er en plugg som rett og slett bare virker mot alt du kobler den til med de overgangene og mulighetene som finnes. Disse USB-baserte overgangene er et sammensurium, og det er vanskelig til og med for teknisk begavede å vite hva som passer sammen. Det er ikke bare å plukke opp en kabel med USB-plugg i ene enden, koble den i enheten din og forvente at det virker - slik bør være et minimum.

 

For å sette det litt på spissen kan du sikkert finne overgang fra USB til Gardena-plugg, det betyr ikke at det kommer vann ut ^^

 

Problemet med alle disse overgangene med USB-plugg er jo at folk tror det er standarder, når det faktisk som regel ikke er det i det hele tatt. USB er en standard for dataoverføring, og det er det den ble laget for - all annen bruk er et lappverk med tilsvarende resultat. Om du setter deg litt inn i det er det ikke rart Apple har laget sin egen plugg.

Endret av chrlod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt utrolig at folk klarer å grine på nesa for at Apple byttet ladekontakt, de hadde tross alt 30-pin kontakten i type 10år før den ble byttet ut, det er vell lenger enn noen annen kan skryte på seg i dette markedet men likevel så oppfører folk seg som om Apple skulle bytte kontakt årlig bare på pure f.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...