Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB


Anbefalte innlegg

Apple er et selskap som vil fremme seg selv økonomisk, trodde dette var obvious...

Ja, det er helt åpenbart. Akkurat som alle andre aksjeselskap i verden. Apple lykkes noe bedre enn de fleste, noe man får håpe fortsetter. IT-bransjen trenger et firma som utfordrer og går i andre retninger, noe Apple har vært flinke til siden de ble etablert tilbake på 70-tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

mUSB er den mest bedritne kontakten noensinne. 90% er ødelagt innen et år

Har aldri ødelagt en micro usb kontakt, så kan du være så snill å komme med referanser?

Micro-USB tåler dobbelt så mye innkoblinger som den gamle mini-USB tåler, og det er heldigvis sjelden de ryker.

http://www.differencebetween.info/difference-between-mini-usb-and-micro-usb

Min personlige dårlige erfaring er en Micro USB-kontakt røket på mitt Thinkpad Slate nettbrett, men det kan være en produksjonsvakhet da dette virker til å være et vanlig problem på disse modellene.

http://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-slate-tablets/Broken-Micro-USB-Power-Adapter-ThinkPad-Tablet-1-Android/td-p/592041

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før EU klager på Apple sine plugger bør man først standarisere ladesignalene på USB A-kontakten for handshaking mellom utstyr og strømforsyning.

Slik det er i dag med mange nettbrett og mobiler som lader med mer enn 0.5A så må man ofte bruke originalladere for å hurtiglade. Velger man feil lader som ikke identifiserer seg riktig blir man begrenset til 0.5A ladestrøm, selv om laderen er dimensjonert for å kunne levere 2A.

 

Selv har jeg måtte kjøpe meg en strømmåler for USB for å kjapt kunne sjekke om kombinasjonen lader/utstyr kan hurtiglade eller om det kun lader med 0.5A.

http://www.thepowerpot.com/product/practical-meter?ref=cat_img

http://dx.com/p/usb-av-usb-power-current-voltage-tester-translucent-blue-silver-235090

Lenke til kommentar

Mobiler er vel på vei til å bli 100% trådløse nå?

Det er hvertfall utrolig sjelden jeg har bruk for å koble i mikro USB i min Galaxy S4. Både lading og oppgradering av ROM går trådløst. Diskusjonen om kontakter, er dermed snart en diskusjon om fortidens mobiler.

 

Men jeg må si jeg er glad det finnes en felles standard, slik at en kan finne fram en lader nesten hvor som helst. Unntaket er jo om man er på besøk hos en eplezombie... ^^

  • Liker 6
Lenke til kommentar

La oss si at vi standardiserer oss rundt Micro-USB som brorparten av produsentene allerede har gjort, hvordan stiller EU seg til telefoner som Samsung Galaxy Note 3.0 som tross alt kommer med en Micro-USB (v3.0) kontra v2.0 som har en annen kontakt igjen? Er dette helt greit og følger standarden, eller skal samtlige låses til dagens Micro-USB (v2.0) og ergo vil vi være låst til denne hastigheten for overføring i en årrekke?

 

Det er jo nettopp dette som er de store utfordringene med denne formen for standardisering tvunget igjennom av myndigheter, det kan fort bremse ned og sette stopper for en naturligutvikling, som blant annet overgang til Micro-USB (v3.0) om denne ikke er godtatt på grunn av ny kobling og ny kabel for lading og overføring. Om de først skal tillate Micro-USB (v3.0) så ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle tillate Apple sin Lightning kabel, er litt idiotisk om vi skal begynne å skille på forskjellige kabeldifferansieringer sånn sett.

 

 

Og hvem skal gå frem å bestemme hva som skal være standard? Det er klart Micro-USB seiler opp som et logisk valg i og med at såpass mange har tatt disse i bruk allerede osv.. Men hvem er det som skal ta disse valgene, og hvilke kriterier skal ligge til rette for det "korrekte" valget?

 

Når det gjelder konstruksjonen til Micro-USB så er det jo ikke verre enn å ta en standard Micro-USB kabel fra en hvilket som helst HTC, Nokia, Samsung eller Sony telefon, legge litt vekt på kontaktpunktet og se hvor mye som skal til før selve kontakten begynner å gi etter og starter å bøye seg. Deretter gjør du det samme med en Lightning kabel fra Apple og du ser jo at den ene lar seg ganske så enkelt bøye mens den andre krever såpass mye tyngde og kraft at det er et temmelig urealistisk scenario i hverdagen.

 

Videre så har man en stor svakhet med Micro-USB i form av at du har en kobling med pinner i selve kontakten på telefonen, om denne koblingen skulle bli slitt eller knekke så sitter du med skjegget i postkassa. Med koblingen til Apple så har du kun pinner i selve telefonen som ikke står utsatt til, så i de aller fleste tilfeller så vil det være snakk om at kabelen ryker og ikke kontakten i telefonen som fort er et reelt tema med telefoner som baserer seg på Micro-USB, noe som slettes ikke er ideelt da det å skaffe en ny kabel til 50-199kr er noe helt annet enn å få byttet ladekontakten på telefonen, i verstefall så må jo hele telefonen byttes.

 

 

Personlig har jeg aldri vært noen større fan av Micro-USB, på verken mobiltelefoner eller andre enheter som benytter det. På min Logitech Harmony Ultimate fjernkontroll så er det noe herk å få koblingen inn til å starte med, her er det naturligvis stor forskjell fra produkt til produkt og kabel til kabel, men noen spiller altså ikke på lag i det hele tatt får jeg et inntrykk av. Micro-USB (v3.0) syntes jeg er enda verre, en vannvittig stygg og upraktisk kobling som er et hekt å koble til og som ved to anledninger allerede har dratt med seg hele kontaktpunktet ut av produktet (2x Western Digital My Passport eksterne harddisker) så hele disken måtte byttes.

 

Har vært borti et par telefoner med Micro-USB, blant annet Nokia Lumia 920 og 925, samt Samsung Ativ S og her var det bare sistnevnte jeg hadde noen nevneverdig erfaring med når det kommer til ladning da jeg brukte den over en periode på 14 dager. Det er mye mulig jeg har blitt bortskjemt av solide koblinger og derfor er litt skjødesløs når jeg lader, men selv så pleier jeg hvertfall å lade hver til annenhver natt, og hver natt så bruker jeg stort sett AirPlay eller annen form for trådløsoverføring til en høyttaler på soverommet for å høre på diverse podcasts når jeg legger meg. Så da tar jeg normalt å kobler til lader, tar telefonen under hodeputa sånn at jeg har enkel, rask og effektivtilgang til telefonen og det er lettere for meg å legge merke til vibrasjoner om noe viktig skulle skje mens jeg sover. Dette har jeg gjort i de siste årene med diverse iPhoner med den gamle 30-pin kontakten, og med nye med den nye Lightning kontakten uten tegn til problemer. Mens med Micro-USB på Samsung Ativ S så tok det ikke mange dagene før vekten som ble påført mens telefonen lå under hodeputa førte til at jeg våknet med en bøyd Micro-USB kabel som ikke bare gjorde at kabelen måtte byttes to ganger i løpet av disse 14 dagene (heldigvis er Micro-USB billige, og du finner de jo overalt) men også selve kontakten i telefonen fikk påkjenninger av dette.

 

 

Så nei, jeg er så definitivt ikke overbevist over Micro-USB i det hele tatt og skjønner ikke helt hvorfor vi eventuelt skal standardisere oss rundt akkurat denne tilkoblingen. Samtidig så må jeg få lov til å understreke at jeg har flere enheter hvor selve Micro-USB kontakten mister gripeevnen sin så kabelen knapt sitter skikkelig fast i koblingen i det hele tatt. Dette er problemer jeg aldri har opplevd med verken 30-pin eller Lightning fra Apple. Og sist men ikke minst så ville jeg aldri i livet ha stolt på Micro-USB når det kommer til docking, det må nesten bli støttet opp av et eller annet ellers så er det jo stor fare for at koblingen bøyer seg av vekten på telefonen når du har den docket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lightning er så klart bedre enn mUSB, men problemet er at den kom for sent. Hadde Apple presset den frem til å erstatte mUSB før den ble den "offisielle" kontakten på alle telefoner, så hadde det vært helt greit.

Problemet er ikke kontaktene sånn sett, problemet er standardisering. Jeg er med på ha som helst egentlig, så lenge det blir likt på alt og det er den *endelige* avgjørelsen.

 

Men for min det blir det morsomt å se Apple bli tvunget til å gå over på mUSB i EU. Husk at Apple skal ikke forskjellsbehandles. Dette er ikke USA hvor de kan få selve presidenten til å legge veto ned på domstolavgjørelser, bare fordi Apple er "in" med halve senatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mobiler er vel på vei til å bli 100% trådløse nå?

Det er hvertfall utrolig sjelden jeg har bruk for å koble i mikro USB i min Galaxy S4. Både lading og oppgradering av ROM går trådløst. Diskusjonen om kontakter, er dermed snart en diskusjon om fortidens mobiler.

 

Men jeg må si jeg er glad det finnes en felles standard, slik at en kan finne fram en lader nesten hvor som helst. Unntaket er jo om man er på besøk hos en eplezombie... ^^

 

 

Trådløslading er det vell ytterst få som benytter seg av enda, og det er nok et par grunner til det:

 

#1: Lading går tregere, det er ofte folk ønsker å hurtiglade telefonene sine, la oss si du har 1-2 timer før du drar på jobb og telefonen har bikket 20% da er det jo langt mer effektivt å koble til en kabel enn å kjøre trådløst. Så lenge ladeeffekten og effektiviteten er den den er i dag så vil det nok ikke ta av for massene.

 

#2: Mange finner trådløslading upraktisk. Det høres kanskje litt rart ut, men trådløslading sånn som det fremstår i dag er gjerne en smule upraktisk av flere årsaker. Først så må du jo fremdels rigge opp med en strømkabel og det hele til en ladestasjon / ladeplate / ladepute så du eliminerer jo ingen kabler på den måten. Samtidig så må telefonen din ligge på et gitt område, altså oppå denne stasjonen / platen / puten for at den skal kunne lade som igjen ikke er så alt for praktisk og veldig mange bruker jo telefonene sine mens den er på lading noe som igjen blir svært lite praktisk om den faktisk må ligge på et punkt på denne stasjonen / platen / puten. Så inntil vi får praktiske og effektive løsninger hvorav en hel bordplate, hele nattbordet, ja kanskje lakenet, madrassen osv i senga kan fungere som trådløslader så blir nok dette for litt mer spesielt interesserte. Sikkert kjempepraktisk for noen, men ikke akkurat noe som har tatt av blant massene og det av god grunn.

 

#3: Folk har gjerne flere enheter, en husholdning har gjerne flere telefoner av forskjellige kalibre, fra forskjellige produsenter og gjerne et nettbrett eller to itillegg. Sjansene for at alle disse støtter trådløslading er relativt liten, mens sjansen for at de alle kan bruke en USB-lader er adskillig større.

 

 

Så det er et par huller i veien for trådløslading enda, og dagens form for trådløslading er nok dessverre ikke praktisk eller effektiv nok til å bli adoptert av massene. Det hjelper jo ikke at de fleste nye modeller, ja selv toppmodeller velger å ikke integrere støtte for trådløslading heller. Nå må du jo gjerne kjøpe tilbehør som gir deg støtte for trådløslading for at det i det hele tatt skal fungere, noe som igjen gjør det enda mindre praktisk og enda mindre aktuelt for de fleste.

 

 

Når det gjelder trådløsoverføring så er nok dette noe som er aktuelt for de fleste, det går riktignok tregere og mindre effektivt (mye avhengig av hvilke trådløstutstyr brukeren sitter på), men som med trådløsoverføring generelt så er jo markedet stort sett villige til å ofre hastighet for å gjøre det mer praktisk. Spørsmålet er jo hvorvidt folk overfører allverden til og fra telefonene sine i det hele tatt, det viser seg vell at de færreste faktisk overfører / synkroniserer innholdet mellom mobil og datamaskin i utgangspunktet og de som gjør det gjør det såpass sjeldent at de bare finner frem kabelen når de først skal gjøre det. Men er helt enig at trådløs overføring og synkronisering nok er mer enn kapabel nok til å overta for overføring / synkronisering via USB.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at dette er en betent sak.

Det er viktig og riktig at vi får en felles standard som alle må bruke. Det er fullstendig unødvendig å sende med ladere til hvert og ett brett og telefon. Disse laderne er så billige så man burde kunne kjøpe de ved behov.

 

Eg er heilt enig.

Det er på tide at vi får ein standard slik at alle kan lade mobiltelefonen sin kvar som helst og med det samme utstyret som dei hadde frå før.

Men det hadde ikkje nødvendigvis trengt å være micro usb som er standaren, sjølv om den har blitt det no.

 

 

Dei forskjellige produsentane kan fortsatt produsere spesialutstyr og ladere som har fleire funksjoner. Men det burde være eit minimumskrav at pluggen er lik slik at alle mobiltelefoner kan koblast til og motta 0,5 A med straum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...