Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Spørsmål: Skaper ikke en magnet ganske mye forstyrrelser i en telefon? Mikrofon f.eks han vel ikke ha så godt av en stor magnet like ved seg? Virker jo veldig snodig at Apple ikke har tatt med seg magnetladeren til telefon/nettbrett mener jeg, det er jo rett og slett en genial løsning.

 

Når det kommer til magnetstriper så tror jeg det er ganske overdrevet hvor problematisk det er. Testa ikke Mythbusters det der? De fleste kort har jo chip i dag uansett.

http://www.mediacollege.com/audio/microphones/dynamic.html

 

Men om mikrofonen får en neodym magnet, og apple magsafe får en svakere magnet, vil da den svake magneten kunne påvirke den neodym baserte mikrofonen?

 

Og så lenge magneten til ladekabelen bare sitter der i ro, hvor mye forstyrrelse kan den skape egentlig? Det er jo kun ved bevegelse at man skaper noen endring. Magnetisme er også konservativ av natur.

De siste 20 årene har det nesten utelukkende blitt brukt elektret kondensatormikrofoner i forbrukerelektronikk og mobiltelefoner. Dynamiske mikrofoner er for store.

http://www.mediacollege.com/audio/microphones/condenser.html

Lenke til kommentar

 

 

 

Skal vi i gang me kommunistiske tilstander? Apples kontakt er MYE bedre enn mUSB på ALLE måter. Det burde egentlig vært omvendt, selv om Apple såklart ikke ville godtatt det.

Når det gjelder kommunistiske tilstander så er vel ikke akkurat Apple så langt unna...

Apple er et selskap som vil fremme seg selv økonomisk, trodde dette var obvious...

Hvor mye tjente ikke Apple på å bytte kontakt da alle måtte kjøpe seg nye ladere, adaptere osv. Genialt trekk av Apple egentlig for å booste de fallende marginene...

Lenke til kommentar

Hvor mye tjente ikke Apple på å bytte kontakt da alle måtte kjøpe seg nye ladere, adaptere osv. Genialt trekk av Apple egentlig for å booste de fallende marginene...

 

Tror faktisk ikke det var så veldig mye... det er ikke slik at alle produkter plutselig få ny kontakt og alle må kjøpe ladere, de følger faktisk med på nye produkter med ny kontakt. Slå den!!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

La oss si at vi standardiserer oss rundt Micro-USB som brorparten av produsentene allerede har gjort, hvordan stiller EU seg til telefoner som Samsung Galaxy Note 3.0 som tross alt kommer med en Micro-USB (v3.0) kontra v2.0 som har en annen kontakt igjen? Er dette helt greit og følger standarden, eller skal samtlige låses til dagens Micro-USB (v2.0) og ergo vil vi være låst til denne hastigheten for overføring i en årrekke?

 

Det er jo nettopp dette som er de store utfordringene med denne formen for standardisering tvunget igjennom av myndigheter, det kan fort bremse ned og sette stopper for en naturligutvikling, som blant annet overgang til Micro-USB (v3.0) om denne ikke er godtatt på grunn av ny kobling og ny kabel for lading og overføring. Om de først skal tillate Micro-USB (v3.0) så ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle tillate Apple sin Lightning kabel, er litt idiotisk om vi skal begynne å skille på forskjellige kabeldifferansieringer sånn sett.

 

 

Og hvem skal gå frem å bestemme hva som skal være standard? Det er klart Micro-USB seiler opp som et logisk valg i og med at såpass mange har tatt disse i bruk allerede osv.. Men hvem er det som skal ta disse valgene, og hvilke kriterier skal ligge til rette for det "korrekte" valget?

 

Når det gjelder konstruksjonen til Micro-USB så er det jo ikke verre enn å ta en standard Micro-USB kabel fra en hvilket som helst HTC, Nokia, Samsung eller Sony telefon, legge litt vekt på kontaktpunktet og se hvor mye som skal til før selve kontakten begynner å gi etter og starter å bøye seg. Deretter gjør du det samme med en Lightning kabel fra Apple og du ser jo at den ene lar seg ganske så enkelt bøye mens den andre krever såpass mye tyngde og kraft at det er et temmelig urealistisk scenario i hverdagen.

 

Videre så har man en stor svakhet med Micro-USB i form av at du har en kobling med pinner i selve kontakten på telefonen, om denne koblingen skulle bli slitt eller knekke så sitter du med skjegget i postkassa. Med koblingen til Apple så har du kun pinner i selve telefonen som ikke står utsatt til, så i de aller fleste tilfeller så vil det være snakk om at kabelen ryker og ikke kontakten i telefonen som fort er et reelt tema med telefoner som baserer seg på Micro-USB, noe som slettes ikke er ideelt da det å skaffe en ny kabel til 50-199kr er noe helt annet enn å få byttet ladekontakten på telefonen, i verstefall så må jo hele telefonen byttes.

 

 

Personlig har jeg aldri vært noen større fan av Micro-USB, på verken mobiltelefoner eller andre enheter som benytter det. På min Logitech Harmony Ultimate fjernkontroll så er det noe herk å få koblingen inn til å starte med, her er det naturligvis stor forskjell fra produkt til produkt og kabel til kabel, men noen spiller altså ikke på lag i det hele tatt får jeg et inntrykk av. Micro-USB (v3.0) syntes jeg er enda verre, en vannvittig stygg og upraktisk kobling som er et hekt å koble til og som ved to anledninger allerede har dratt med seg hele kontaktpunktet ut av produktet (2x Western Digital My Passport eksterne harddisker) så hele disken måtte byttes.

 

Har vært borti et par telefoner med Micro-USB, blant annet Nokia Lumia 920 og 925, samt Samsung Ativ S og her var det bare sistnevnte jeg hadde noen nevneverdig erfaring med når det kommer til ladning da jeg brukte den over en periode på 14 dager. Det er mye mulig jeg har blitt bortskjemt av solide koblinger og derfor er litt skjødesløs når jeg lader, men selv så pleier jeg hvertfall å lade hver til annenhver natt, og hver natt så bruker jeg stort sett AirPlay eller annen form for trådløsoverføring til en høyttaler på soverommet for å høre på diverse podcasts når jeg legger meg. Så da tar jeg normalt å kobler til lader, tar telefonen under hodeputa sånn at jeg har enkel, rask og effektivtilgang til telefonen og det er lettere for meg å legge merke til vibrasjoner om noe viktig skulle skje mens jeg sover. Dette har jeg gjort i de siste årene med diverse iPhoner med den gamle 30-pin kontakten, og med nye med den nye Lightning kontakten uten tegn til problemer. Mens med Micro-USB på Samsung Ativ S så tok det ikke mange dagene før vekten som ble påført mens telefonen lå under hodeputa førte til at jeg våknet med en bøyd Micro-USB kabel som ikke bare gjorde at kabelen måtte byttes to ganger i løpet av disse 14 dagene (heldigvis er Micro-USB billige, og du finner de jo overalt) men også selve kontakten i telefonen fikk påkjenninger av dette.

 

 

Så nei, jeg er så definitivt ikke overbevist over Micro-USB i det hele tatt og skjønner ikke helt hvorfor vi eventuelt skal standardisere oss rundt akkurat denne tilkoblingen. Samtidig så må jeg få lov til å understreke at jeg har flere enheter hvor selve Micro-USB kontakten mister gripeevnen sin så kabelen knapt sitter skikkelig fast i koblingen i det hele tatt. Dette er problemer jeg aldri har opplevd med verken 30-pin eller Lightning fra Apple. Og sist men ikke minst så ville jeg aldri i livet ha stolt på Micro-USB når det kommer til docking, det må nesten bli støttet opp av et eller annet ellers så er det jo stor fare for at koblingen bøyer seg av vekten på telefonen når du har den docket.

 

Wow, det var litt av en kommentar, ble litt sliten i øynene av å lese alt sammen jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da tar jeg normalt å kobler til lader, tar telefonen under hodeputa sånn at jeg har enkel, rask og effektivtilgang til telefonen og det er lettere for meg å legge merke til vibrasjoner om noe viktig skulle skje mens jeg sover. Dette har jeg gjort i de siste årene med diverse iPhoner med den gamle 30-pin kontakten, og med nye med den nye Lightning kontakten uten tegn til problemer. Mens med Micro-USB på Samsung Ativ S så tok det ikke mange dagene før vekten som ble påført mens telefonen lå under hodeputa førte til at jeg våknet med en bøyd Micro-USB kabel som ikke bare gjorde at kabelen måtte byttes to ganger i løpet av disse 14 dagene (heldigvis er Micro-USB billige, og du finner de jo overalt) men også selve kontakten i telefonen fikk påkjenninger av dette.

Nå er ikke mobiler laget for å være under puta di mens du sover, men lykke til med hjernesvulsten din :hm:

Endret av Kimma16
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er ikke mobiler laget for å være under puta di mens du sover, men lykke til med hjernesvulsten din :hm:

 

Har du noen dokumentasjon på at dette fører til hjernesvulst? Du går vell ikke med en hatt av folie for å unngå all stråling fra mobile og trådløsenettverk og det hele mens du først er i gang?

 

Om det så skulle være at jeg har en promille høyere sjanse for hjernesvulst som resultat av at jeg har mobiltelefonen under hodeputa så er nok det en risiko jeg er villig til å ta, økt livslyst og glede er for meg langt viktigere enn å gå rundt å bekymre meg for den slags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du noen dokumentasjon på at dette fører til hjernesvulst? Du går vell ikke med en hatt av folie for å unngå all stråling fra mobile og trådløsenettverk og det hele mens du først er i gang?

 

Om det så skulle være at jeg har en promille høyere sjanse for hjernesvulst som resultat av at jeg har mobiltelefonen under hodeputa så er nok det en risiko jeg er villig til å ta, økt livslyst og glede er for meg langt viktigere enn å gå rundt å bekymre meg for den slags.

 

Det finnes ingen dokumentasjon om at dette fører til hjernesvulst, men det er dokumentert at lading av mobiler kan være brannfarlig, og det blir spesifikt advart mot å gjøre dette i senga.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor mye tjente ikke Apple på å bytte kontakt da alle måtte kjøpe seg nye ladere, adaptere osv. Genialt trekk av Apple egentlig for å booste de fallende marginene...

 

Så alle de med gamle Apple produkter måtte bytte også? Det følger faktisk med ladere med Lightning på de aktuelle produktene som bruker denne pluggen.. Ser ikke helt problemstillingen din.

Lenke til kommentar

Slenger meg på lightning-fanboysen her altså. Den er fantastisk! Selv om ledningene kan være litt skrale og tynne.


Vi tåler to standarder folkens, husk at det pleide å være mange standarder, spesielt på ladekontakten, der er det vel bare Nokia som fortsatt beholder dedikert ladekontakt.

 

PS: LA OSS TA EN VOTE!!!

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...