Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB


Anbefalte innlegg

La oss si at vi standardiserer oss rundt Micro-USB som brorparten av produsentene allerede har gjort, hvordan stiller EU seg til telefoner som Samsung Galaxy Note 3.0 som tross alt kommer med en Micro-USB (v3.0) kontra v2.0 som har en annen kontakt igjen? Er dette helt greit og følger...

 

(fjerner bare tekst så det ikke blir for stor post)

 

...30-pin eller Lightning fra Apple. Og sist men ikke minst så ville jeg aldri i livet ha stolt på Micro-USB når det kommer til docking, det må nesten bli støttet opp av et eller annet ellers så er det jo stor fare for at koblingen bøyer seg av vekten på telefonen når du har den docket.

Vel, alt dette koker jo ned til Apples manglende evne på å samarbeide. Om du lurer på hvem som bestemmer hva som er standarden, så er jo det et åpent samarbeid. Er sånn standardisering foregår. Om Apple hadde engasjert seg så kunne Lighning vært den nye USBen, men det er de ikke interessert i. De vil tjene penger fremfor å bidra til et fellesskap eller å være miljøvennlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva

 

 

#dislike

Fordi?

Man kan bruke mUSB i flere telefoner og nettbrett.

Har du 2 telefoner og 8 nettbrett trenger man bare en mUSB. Så jo det er nok bedre. Kvaliteten vinner nok Apple på.

Er vell ikke Apple sin feil at produsenter av Android utstyr har samlet seg rundt en underlegen standard. Hvorfor skal Apple bli tvunget til å nedgradere sine ladeplugger, når det egentlig er Android produsenter som burde innovere på feltet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

#3: Folk har gjerne flere enheter, en husholdning har gjerne flere telefoner av forskjellige kalibre, fra forskjellige produsenter og gjerne et nettbrett eller to itillegg. Sjansene for at alle disse støtter trådløslading er relativt liten, mens sjansen for at de alle kan bruke en USB-lader er adskillig større.

 

 

Så det er et par huller i veien for trådløslading enda, og dagens form for trådløslading er nok dessverre ikke praktisk eller effektiv nok til å bli adoptert av massene. Det hjelper jo ikke at de fleste nye modeller, ja selv toppmodeller velger å ikke integrere støtte for trådløslading heller. Nå må du jo gjerne kjøpe tilbehør som gir deg støtte for trådløslading for at det i det hele tatt skal fungere, noe som igjen gjør det enda mindre praktisk og enda mindre aktuelt for de fleste.

Og derfor operer mann med standarder! Problematisk løsning for øyeblikket? Ja, men det er sånn all god innovasjon starter.

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

De vil tjene penger fremfor å bidra til et fellesskap eller å være miljøvennlige.

 

 

Apple er vell ikke akkurat det første selskapet man burde rette en finger i mot når det kommer til det å være miljøvennlige. Det er vell ingen av de store selskapene som er like fokuserte på det å tilby miljøvennlige og nedbrytbarematerialer over hele fjøla som det Apple er. Og det er vell heller ingen som har like stort fokus på å konvertere mer eller mindre helt over på bruk av fornybare energikilder osv osv..

 

Det er klart, de er ikke i mål enda og det vil alltids finne ting du kan sette fingeren på her og der men totalt sett så er vell Apple langt ifra noen verstinger når det kommer til miljø og det vil de neppe bli heller med typer som Al'Gore i Apple sitt styre.

Lenke til kommentar

hehe. Artig EU-innspill. Måtte Apple velge hva de ønsker av kontakt helt fritt. :)

 

Dersom EU får viljen sin, så håper jeg at det forblir på USB 2.0 micro-USB, og ikke på USB 3.0 (den brede) micro-USB-kontakten. Fordi makan til drittkontakt skal man lete leng etter.

 

Nå synes jeg lightning-kontakten også er noe dum, i og med at den sitter så hardt, og man må stikke den inn. Hvorfor kan man ikke bare få en magnetisk koblet kontakt ala de som brukes til laptop'er fra Apple, de er jo rett og slett geniale. :w00t:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et problem med standarder i den tekniske utviklingen er at utviklingen noen ganger går fortere enn man rekker å bestemme standardene.

Likevel trenger vi standarder, hva skulle vi gjort uten GSM, 3G, WiFi, USB, SD, VGA, HDMI, HD osv?

 

Apple har kommet med både uoffisielle og offisielle standarder på mobilfronten, blant annet for Nano-SIM der de vant over Nokia sitt forslag til ny SIM-standard.

 

Lighting-kontakten virker kjekk, men med høyere kostnader og royalities ville den nok fått samme levetiden som FireWire fikk i kampen mot den billigere USB-kontakten.

 

Magsafe-kontakter virker kjekke, men er dyrere enn USB og får muligens problem med høyhastighet dataoverføring. Dock-ladere med Pogo-pinner er også kjekke, men der finnes det ingen standarder...

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, den sitter for hardt og er treg å stikke inn og dra ut (lightning). Hvilke fordeler annet enn overføringssikkerhet (dataoverførsel) snakker man om, med hensyn på dette?

 

En av fordelene:

Den er jo litt mer idiotsikker å stikke inn da enne micro-USB som må ha det "den ene veien".

 

Ulemper:

Jeg vil heller ofre at telefonen får et uhell og ikke lades opp en gang eller to, enn å brekke telefon (laderhull) eller lader-pluggen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva konkret er det folk mener er bedre med lighting-kontakten utover fysisk utforming? Eller er det bare det fysiske de som liker den kontakten bedre tenker på?

 

AtW

 

Lightning og Micro-USB med MHL kan vell gjøre stort sett det samme, kan de ikke det da? Skal ikke skryte på meg detaljkunnskap på dette området da interessen er temmelig laber, jeg bruker kun kontakten for lading og synkronisering og det er det, tidligere brukte jeg det for docking men nå har jeg godt over til bruk av AirPlay uansett.

 

Hovedulempen med Micro-USB som jeg skrev tidligere er at min erfaring tilsier at den er langt mindre solid, er mye mer utsatt for bøy og tøy og andre slitasjeskader, ikke bare på selve kabelkontakten men også på kontakten som sitter på telefonen, det er en ufattelig tynn og skjør plate der inne som lett lar seg bøye og bli ødelagt, samt flere av de enhetene jeg har som faktisk benytter Micro-USB har endt opp med å miste mye av grepevnen, så nå sitter kablene utrolig løst og det skal null og niks til for at de faller ut.

 

 

Så rent teknisk har jeg ikke noe imot Micro-USB, men det eneste positive jeg ser med Micro-USB kontra Lightning er hvor utbredt det er, stort sett alt det fysiske og holdbarheten går i favør Apple her, det er nå hvertfall min erfaring. Micro-USB v3.0 gjør ikke ting noe bedre men en forferdelig stygg og upraktisk plugg som jeg allerede har opplevd at har nappet ut hele socketen på to av mine Western Digital My PassPort ekstern harddisker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe. Artig EU-innspill. Måtte Apple velge hva de ønsker av kontakt helt fritt. :)

 

Dersom EU får viljen sin, så håper jeg at det forblir på USB 2.0 micro-USB, og ikke på USB 3.0 (den brede) micro-USB-kontakten. Fordi makan til drittkontakt skal man lete leng etter.

 

Nå synes jeg lightning-kontakten også er noe dum, i og med at den sitter så hardt, og man må stikke den inn. Hvorfor kan man ikke bare få en magnetisk koblet kontakt ala de som brukes til laptop'er fra Apple, de er jo rett og slett geniale. :w00t:

Regner med det har med at hovedtanken bak lightningkontakten var å lage en kontakt som var så liten som mulig og tok så lite plass som mulig i enheten man kobler den til.

Lenke til kommentar

Når det gjelder trådløslading, så vil det naturlig nok også her skje en utvikling. Er det behov for større ladestrøm enn dagens QI-standard forsyner, så kommer det nok QI v 2.0 på plass.

 

Dagens løsning med micro-USB er egentlig for dårlig standard. Den er ikke spesifisert til mer enn 1,8A og er utsatt for fukt, smuss og mekanisk slitasje.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så rent teknisk har jeg ikke noe imot Micro-USB, men det eneste positive jeg ser med Micro-USB kontra Lightning er hvor utbredt det er, stort sett alt det fysiske og holdbarheten går i favør Apple her, det er nå hvertfall min erfaring. Micro-USB v3.0 gjør ikke ting noe bedre men en forferdelig stygg og upraktisk plugg som jeg allerede har opplevd at har nappet ut hele socketen på to av mine Western Digital My PassPort ekstern harddisker.

 

Ligtning går utrolig dypt inn, noe jeg synes er en uting, selv om den får større friksjon av det. Magneter ville vært det beste IMHO.

 

Micro-USB 3.0 må være noe av det værste man kan få, nå har jeg ikke sett det på telefon enda da, og kan hende den får en annen utforming for telefoner når den evt. først skulle komme seg dit.

 

USB 2.0 micro-USB:

Jeg har kun nesten knukket platen som sitter i en telefon. Kontakten på micro-USB har vært solid nok for min bruk så langt. Heldigvis var platen laget av seigt kretskort, så det skulle litt til før den brakk (telefonen).

Lenke til kommentar

Regner med det har med at hovedtanken bak lightningkontakten var å lage en kontakt som var så liten som mulig og tok så lite plass som mulig i enheten man kobler den til.

 

Men, det hadde jo gått å plassere noen magneter i bunn (tupp) av kontakten på lightning og kompensert med at den ble kortere.

 

Eneste ulempen er vel at det kan slette magnetstriper på bankkort. Men, det forblir jo forhistorisk snart, da vi har chip, NFC og andre kommende standarder for mobilbetaling (kortbetaling - chip).

Lenke til kommentar

Når kommer det EU-krav om at alle hus- og billåser skal kunne låses opp med den samme standardiserte nøkkelen, slik at ingen behøver å ha mer enn 1 nøkkel? :confused:

 

De fleste brukerne her kommer i alle fall til å omfavne en slik standardisering, uansett hvor dum den er.

 

Det neste blir nok en EU-standardisert skostørrelse, slik at en husstand slipper å ha en haug med ulike sko ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Ærlig talt. Dette er noe som konsumentene absolutt bør styre. Makan til detaljstyring! Hva blir det neste? Skal vi alle gå i like sko? Det lukter Nord-Korea lang vei! Dette burde ikke være mulig å gjennomføre, men først og fremst av HELT andre årsaker enn akkurat kabelen.

 

Jeg tror ikke du skjønner hvor bra det er med felles standarder. Det som kan diskuteres er om micro-USB er en standard for framtiden eller ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...