Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og da er GoPro med sugekopp feste den beste løsningen

Nei, pga dette fort stjeler for mye sikt av de løsningene med sugekoppfeste jeg har sett.

Ellers, som nevnt tidligere til deg, så lagrer ikke GoPro kontinuerlig og det skaper ekstra jobb. Slik sett er forslaget om app til mobil vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt min første situasjon der min DOD 460 ikke har tatt opp en kritisk situasjon, i dag. Fint om noen kjenner seg igjen og eventuelt har noen tips for at dette ikke skal skje flere ganger.

 

Holdt på å bli "torpedert", og situasjonen tilsier at jeg ville ha fått skylden dersom det hadde blitt et sammenstøt - men heldigvis rakk jeg å reagere tidsnok. Ønsket likevel å ta vare på opptaket, så jeg svingte av og holdt "emergency record" knappen inne (ca 6 sekunder, skulle holde i massevis).

 

Da jeg kom hjem og skulle kopiere ut bildefilene (5 minutt kjøretur, så ingen mulighet for utilsiktet overskriving) viser det seg at opptaket stopper på 2 minutt og 23 sekunder (enheten er stilt inn på å ta opp filmer med 5 minutt varighet pr fil)

Dette er sekunder før hendelsen inntreffer, og den andre bilen er så vidt innafor skjermbildet men likevel for langt unna til at identifisering er mulig.

 

Dette synes å være så merkelig at jeg kun kan finne to mulige årsaker:

1. Motgående bil har enelleranna form for "laser-varsler" evt sånn ulovlig enhet som gjør at en fartskontroll ikke klarer å gi en fulstendig avlesning.

2. Svakhet/feil ved selve kameraet der opptak kan gå tapt dersom "emergency record" knappen holdes inne og bilen stoppes like etterpå.

 

For å gi en noenlunde korrekt tidslinje (varighet etter egen hukommelse):

* 5 minutter: Kjøring til butikk (1/2 opptak)

* 2 minutter og 23 sekunder inne i opptak #2 på denne turen: Kameraet stopper opptaket - ser   så vidt glimt av det andre kjøretøyet.

* 1 minutt etterpå: parkerer egen bil og holder inne "emergency record" knappen ca 6 sekunder. Stopper motoren like etterpå.

* 15 minutter: Starter bilen og kjører tilbake.

 

Oppsummering av video-opptak på samme kjøretur:

* Til butikken #1: første opptak 5 minutt OK. Der skjer jo ingenting likevel.

* Til butikken #2: Opptaket stopper idet det andre kjøretøyet kommer inn på opptaket. Opptaket stopper der, men skulle ha varighet på minst étt minutt ekstra. Opptaket lagres i mappa "RO" og fila får tilordnet skrivebeskyttet-attributtet, noe som viser at "emergency record" knappen fungerer som den skal.

* Fra butikken: Alle opptakene fungerer helt fint.

 

Har vært veldig fint om noen har andre idéer om hva årsaken til dette kan være, for dersom det løper en stor sjanse for at opptakene stopper før tiden, så kan det neste gang være en mye mer alvorlig situasjon som ikke ble fanget opp.

Lenke til kommentar

geir_hk: Min blackvue var defekt, så den filmet kun de første minuttene av kjøreturen. Etter noen minutter (15min feks, det varierte) så hang kameraet seg opp uten å gi noe tegn til at noe var unormalt. Eneste måten jeg merket det på var hvis jeg prøvde å kople meg til kamera via wifi på telefonen, for da virket ikke det. Videofilen der kameraet "klikket" var også korrupt. Jeg leverte inn kameraet og fikk nytt. 

 

Det er jo ikke sikkert det er samme hos deg, du har jo et annet kamera, og det har kanskje ikke skjedd tidligere som du har merket? På min skjedde det på hver eneste kjøretur.

Lenke til kommentar

Dette synes å være så merkelig at jeg kun kan finne to mulige årsaker:

1. Motgående bil har enelleranna form for "laser-varsler" evt sånn ulovlig enhet som gjør at en fartskontroll ikke klarer å gi en fulstendig avlesning.

2. Svakhet/feil ved selve kameraet der opptak kan gå tapt dersom "emergency record" knappen holdes inne og bilen stoppes like etterpå.

1. Nei. Det er selvsagt ikke mulig å "fjernstoppe" et videoopptak.

2. Tilfeldig funksjonsfeil eller fordi du holdt knappen inne for lenge.

Lenke til kommentar

Kan du ha et dårlig minnekort, sånn at lagringa på kortet lugga når fil og løpende opptak skulle lagres samtidig? Jeg tror det samme skjedde med mitt DOD LS360W (samme som 460 bare uten GPS) i fjor, gang på gang. Mista en masse klipp på et billig 128GB kort, har ikke hatt problemer med et dyrere 64GB kort.

Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Vet selvsagt at "laser-varlser" er et søkt forslag, men hadde akkurat oppdaget problemet da jeg satt og skrev om det i går, og forslaget kom med litt fustrasjon.

 

Dette kameraet har en manual som ikke spesifiserer hvor lenge knappen skal holdes inne. Etter at jeg kjøpte kameraet i fjor høst kjørte jeg en kjøretur for å teste ut nettopp dette - brukte segen stemme som dokumentasjon på at emergency-record knappen ble trykket, og hvor lenge den ble holdt inne. Mener at alle trykk med varighet på 3 sekunder eller kortere medførte null respons.

 

Minnekortet på kameraet er et 32GB kort som fulgte med "gratis" da jeg bestilte kameraet. Skal kjøre en disksjekk på dette i windows og se om Windows finner feil.

 

[Edit]

Kjørt scanning på dette SD-kortet nå, uten av WIndows rapporterte om feil. Aktiverte óg søk etter skadede sektorer:

 

[Window Title]
Checking Disk Removable Disk (E:)

[Main Instruction]
Your device or disk was successfully scanned

[Content]
No problems were found on the device or disk. It is ready to use.

If you removed the device or disk before all files were fully written to it, parts of some files might still be missing. If so, go back to the source and recopy those files to your device or disk.

[^] Hide details [Close]

[Expanded Information]
Volume Serial Number is 0000-0001
Windows is verifying files and folders...
File and folder verification is complete.
Windows is verifying free space...
Free space verification is complete.
Windows has checked the file system and found no problems.
31 154 688 KB total disk space.
96 KB in 3 folders.
30 289 056 KB in 88 files.
865 504 KB are available.

32 768 bytes in each allocation unit.
973 584 total allocation units on disk.
27 047 allocation units available on disk.

 

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Kan det være dette kortet? https://www.amazon.com/ADATA-Micro-Class-Adaptor-AUSDH32GCL10-RA1/dp/B0052BKJJY

I så tilfelle har det svært blandet review. Som igjen tyder på at det kan være av dårlig kvalitet. Et minnekort skal ikke være 50/50 om det fungerer eller ikke. Feil skal være høyst unntaksvis. Til denne bruken ville jeg nok uansett ikke brukt et billig og/eller "noname"-kort. Kjøp et kort av godt merke. F.eks Sandisk. Jeg har aldri opplevd problemer med de, og har hatt 20-30 gjennom årene.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt et klasse 10 64GB Sandisk, vel, jeg HAR kjøpt et klasse 10 64GB Sandisk som fungerer helt fint. DOD LS460W skal takle 128GB om du formaterer kortet FØR du setter det inn, men jeg kommer til å holde meg til 64GB for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar

XmasB - du har helt rett angående minnekortet, da er det vel bare å kjøpe et nytt og bedre fex et sandisk som Leo foreslår :)

Faren min har også dette minnekortet i sitt DOD LS460w. For en ukes tid siden skulle jeg hente ut noen klipp han hadde lagret. Da var minnekortet fullt, med et var kun to klipp på det, hvorav det ene ikke gikk ann å spille av. Det skulle vært ganske mange lagrede klipp på der, heldigvis ikke noe viktig. Det virker som om de klippene kameraet hadde prøvd å overskrive faktisk ikke hadde blir ordentlig slettet. Kan se ut som om jeg må skaffe han også et nytt minnekort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...