Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei. Installerte dashcam i stad, og trakk kabelen mellom ruta/taket, videre mellom A-pillar og ruta nedover. Fortsatte så nedover og ved siden av døra. Når jeg nå skal starte bilen og snur nøkkelen en gang, så lyser airbag-lampa. Den går vekk etter at jeg har starta den, men er fortsatt litt skeptisk..... Er det noe jeg kan ha gjort feil?

post-387276-0-46735500-1496331158_thumb.jpg
Lenke til kommentar

Når jeg nå skal starte bilen og snur nøkkelen en gang, så lyser airbag-lampa. Den går vekk etter at jeg har starta den

Dette er normalt. Dersom airbaglampa forsetter å lyse etter at motoren er startet, så er det noe feil. På din bil skal du i tillegg få melding om "SRS-Airbag-service erfordras" i instrumentet.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da jeg skal på en liten rundtur med bilen litt rundt om i skandinavia/europa om en ukes tid tenkte jeg det kanskje kunne være lurt å få installert en dash cam ettersom det alltids kan være greit å ha dokumentasjon om noe skulle skje på veien. Lurer da på om noen har noen tips her om hvilket kamerae jeg bør gå for. Smertegrensen min går vel på rett oppunder 3000 kroner og kameraet må bestilles fra en norsk nettbutikk da jeg må ha kameraet før fredag. 

 

Tar og eventuelt noen installasjons tips, bilen det skal stå i er en 2016 mod Volvo V60 å ser ikke for meg at jeg vil begynne å fikle med noe hardwire løsning, men samtidig ligger jo både USB og 12 volts utaket ved armlenet på denne bilen så kan kanskje være litt vanskelig å få det til noe pent uten å koble seg på et annet sted... 

 

Edit: Bestilte meg dette nå etter å ha gjort litt research selv https://www.japanphoto.no/blackvue-dr650s-2ch-16gb-bilkamera?source=japanphoto_prisjakt# , virker greit å ha mulighet for kamera både foran og bak. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du ikke har noen spesielle krav, ville jeg selv ha kjøpt det billigste fra en kjent produsent - Blackvue eller Thinkware for eksempel, fra en norsk leverandør (pga garanti/reklamasjon).

 

Jeg har kjøpt "no name"-kameraer fra ebay og de har alle sluttet å fungere innen kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må du nesten spørre butikken om selv, men å trekke opp kabler er virkelig ikke vanskelig såfrem du ikke skal ha kameraet hardwired hvor en må vite litt hvordan dette skal kobles, men om du tenker å bare gå til 12 volts uttaket er det bare snakk om å vippe ut litt paneler og eventuelt gummipakningen til døren å stappe kablen innimellom trenger ikke demontere noe, gjort på 10 minutter selv om du bare skal ha kamera som peker fremover.

 

edit :

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen spesielle krav, ville jeg selv ha kjøpt det billigste fra en kjent produsent - Blackvue eller Thinkware for eksempel, fra en norsk leverandør (pga garanti/reklamasjon).

 

Jeg har kjøpt "no name"-kameraer fra ebay og de har alle sluttet å fungere innen kort tid.

 

Så et som feks dette har det som trengs da? Er det et sånt som vil filme hele tiden?

Kan sikkert gå opp en tusing til hvis det er å anbefale.

Lenke til kommentar

 

og da er GoPro med sugekopp feste den beste løsningen

Nei, pga dette fort stjeler for mye sikt av de løsningene med sugekoppfeste jeg har sett.

Ellers, som nevnt tidligere til deg, så lagrer ikke GoPro kontinuerlig og det skaper ekstra jobb. Slik sett er forslaget om app til mobil vesentlig bedre.

 

Gitup Git2 har utbyttbart batteri, loop recording, g-sensor, lysmåler som prioriterer nedre bildehalvdel og en hel del mer dashcam-relaterte muligheter. Det har imidlertid samme størrelse og form som Gopro.

 

Selv har jeg montert mitt slik at festet er skult bak speilet, og det er kun kameraet som tar av synsfeltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...