Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har installert et blackvue i en golf før? Vi vurderer egentlig å bare la noen andre få gjøre jobben da det ser litt for komplisert ut for oss, men stemmer dette? Vi tok utgangspunkt i sigarett-tenneren, men ser at de fleste velger å bruke sikringsboksen istedet. 

 

Noen som har noe erfaring som de har lyst å dele? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har installert i mange biler inkl. en passat (front + bak) og det gikk greit men du må jo ha basic kunnskaper om strøm/spenning og verktøy til å ta av deksler etc uten å skade.

 

Multimeter hjelper også stort

 

Takk for svar! Vi har de grunnleggende kunnskapene, men spørsmålet er da om vi har lyst å fikle med det selv. Tror du det er noe de får gjort i tillegg når bilen skal inn på service? 

Lenke til kommentar

En mekaniker behøver ikke ha så mye erfaring med interiør, så det er ikke sikkert monteringsjobben blir gjort stort raskere enn det du selv kan gjøre den, men firmaet skal fort ha 1000-1500kr i timen for jobben for ikke å gå i tap.

 

Hm, jeg kan jo selvfølgelig høre med dem, men som du nevner 1000-1500kr for noe du kan gjøre selv om du ikke har ti tommeltotter den dagen, penger spart. Kunne jo ha forsåvidt hørt litt med pappa også, og sett hva kan hadde orket å gjøre. Takk for svar!

Lenke til kommentar

 

En mekaniker behøver ikke ha så mye erfaring med interiør, så det er ikke sikkert monteringsjobben blir gjort stort raskere enn det du selv kan gjøre den, men firmaet skal fort ha 1000-1500kr i timen for jobben for ikke å gå i tap.

 

Hm, jeg kan jo selvfølgelig høre med dem, men som du nevner 1000-1500kr for noe du kan gjøre selv om du ikke har ti tommeltotter den dagen, penger spart. Kunne jo ha forsåvidt hørt litt med pappa også, og sett hva kan hadde orket å gjøre. Takk for svar!

 

Er masse youtube video på det.

 

Anbefaler at du gjør det selv. Så lærer du litt i samme slengen :) 

Lenke til kommentar

 

 

En mekaniker behøver ikke ha så mye erfaring med interiør, så det er ikke sikkert monteringsjobben blir gjort stort raskere enn det du selv kan gjøre den, men firmaet skal fort ha 1000-1500kr i timen for jobben for ikke å gå i tap.

 

Hm, jeg kan jo selvfølgelig høre med dem, men som du nevner 1000-1500kr for noe du kan gjøre selv om du ikke har ti tommeltotter den dagen, penger spart. Kunne jo ha forsåvidt hørt litt med pappa også, og sett hva kan hadde orket å gjøre. Takk for svar!

 

Er masse youtube video på det.

 

Anbefaler at du gjør det selv. Så lærer du litt i samme slengen :)

 

 

Vi kan forsåvidt bare gjemme ledningen, men han som eier bilen vil ikke tukle med å skru på diverse i tilfelle noe skulle gå galt, men vi får nå se hva vi ender opp med å gjøre. Skal søke opp litt mer uansett, vet at pappa (høres ut som den ungen her jeg sitter) har utstyret som trengs, og han sitter med noe erfaring på den siden - får eventuelt være med å se på hvordan han gjør det og ta lærdom fra det  :ph34r:

 

Men yes, vi har vært innom youtube :) 

Lenke til kommentar

Fikk tlf ifra bilforhandleren at min nye Peugeot 3008 Gtline er kommet til Norge.

 

I denne har jeg tenkt litt på montere dashcam med kamera både foran og bak.

Bilen har mørke ruter bak, ser kameraet selv om bakruten er mørk?

 

Hvilke kamera anbefales?

Lenke til kommentar

Det er verd å merke at mindre lys har en direkte fysisk sammenheng med mer bildestøy. En kjapp sjekk viser at Biltamas solfilmer har et lysgjennomslipp fra 45% (røykfarget), via 15% (medium) til 5% (mørk).

 

Ved 45% lysgjennomslipp får man ca en dobling av bildestøy (tilsvarende å justere kameraet fra ISO 100 til 200).

Ved 15% lysgjennomslipp får man ca en 6-dobling av bildestøy (tilsvarende å justere kameraet fra ISO 100 til 600).

Ved 5% lysgjennomslipp får man ca en 20-dobling av bildestøy (tilsvarende å justere kameraet fra ISO 100 til 2000).

 

Kameraet kompenserer automatisk for mindre lys ved å skru opp ISO slik at bildet ikke blir mørkere. Konsekvensen er altså økt bildestøy. Det kan hende noen kameraer også justerer ned oppløsningen (for å spare plass) eller frameraten (på bekostning av bevegelsesuskarphet) når det blir mindre lys.

 

I dagslys trenger du ikke bekymre deg. Det blir sikkert umerkbart. I skumring bør du forvente vesentlig mer bildestøy. Når det er mørkt bør du forvente at bildet blir mer eller mindre ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått installert blackvue dr750s-2ch i vår nye Peugeot 5008 SUV med blackvue magic power pro. Men må innrømme at jeg er skeptisk ang om bilbatteriet tåler parkeringsmodus over natta + Eberspächer parkeringsvarmeren på morran. Lurer derfor på om noen her har BlackVue batteriet B-112 installert eller Cellink B, eventuelt alternativer? Jeg finner ingen Cellink forhandlere i Norge. BlackVue batteriet har litt dårlig kapasitet, men muligens holder det, ikke sikker. Fordelen med disse batteriene, hvis jeg har forstått det hele korrekt, er at kameraene vil aldri trekke strøm direkte fra bilbatteriet.

Lenke til kommentar

Har fått installert blackvue dr750s-2ch i vår nye Peugeot 5008 SUV med blackvue magic power pro. Men må innrømme at jeg er skeptisk ang om bilbatteriet tåler parkeringsmodus over natta + Eberspächer parkeringsvarmeren på morran. Lurer derfor på om noen her har BlackVue batteriet B-112 installert eller Cellink B, eventuelt alternativer? Jeg finner ingen Cellink forhandlere i Norge. BlackVue batteriet har litt dårlig kapasitet, men muligens holder det, ikke sikker. Fordelen med disse batteriene, hvis jeg har forstått det hele korrekt, er at kameraene vil aldri trekke strøm direkte fra bilbatteriet.

Jeg har DR650SGW-2CH og bruker BlackVue batteriet B-112 og har bilen stående alt fra 3-5 dager i uken.

Når jeg bestilte på Thorshov Bil i Ski fikk jeg vite at BlackVue batteriet B-112 er beregnet for 1Ch kamera, men at det også ville fungere på en 2 kanals kamera. Nå bruker jo ikke kamera så mye batteri når bilen står stille i garasjen.

 

Jeg har brukt BlackVue batteriet B-112 i snart 1 år nå, om det tærer på bilbatteriet vet jeg ikke, vedlikeholdslader bilbatteri 2 gangr om vinteren. Var i samme dilemma som deg. Var også i kontakt med en fra sør kora vedrørende Cellink Battery B som så ut til å være en optimal løsning. Men endte opp med BlackVue batteriet B-112. Send meg gjerne en PM om du ender opp med en Cellink og lykke til med valget.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har fått installert blackvue dr750s-2ch i vår nye Peugeot 5008 SUV med blackvue magic power pro. Men må innrømme at jeg er skeptisk ang om bilbatteriet tåler parkeringsmodus over natta + Eberspächer parkeringsvarmeren på morran. Lurer derfor på om noen her har BlackVue batteriet B-112 installert eller Cellink B, eventuelt alternativer? Jeg finner ingen Cellink forhandlere i Norge. BlackVue batteriet har litt dårlig kapasitet, men muligens holder det, ikke sikker. Fordelen med disse batteriene, hvis jeg har forstått det hele korrekt, er at kameraene vil aldri trekke strøm direkte fra bilbatteriet.

Jeg har DR650SGW-2CH og bruker BlackVue batteriet B-112 og har bilen stående alt fra 3-5 dager i uken.

Når jeg bestilte på Thorshov Bil i Ski fikk jeg vite at BlackVue batteriet B-112 er beregnet for 1Ch kamera, men at det også ville fungere på en 2 kanals kamera. Nå bruker jo ikke kamera så mye batteri når bilen står stille i garasjen.

 

Jeg har brukt BlackVue batteriet B-112 i snart 1 år nå, om det tærer på bilbatteriet vet jeg ikke, vedlikeholdslader bilbatteri 2 gangr om vinteren. Var i samme dilemma som deg. Var også i kontakt med en fra sør kora vedrørende Cellink Battery B som så ut til å være en optimal løsning. Men endte opp med BlackVue batteriet B-112. Send meg gjerne en PM om du ender opp med en Cellink og lykke til med valget.

 

Vår bil står i gårdsplassen hvor det blir en del aktivitet, både i form av forbipasserende, snø/regn, biler som passerer, osv. Dette er aktiviteter som trigger bevegelsessensoren. I tillegg står wi-fi på hele tiden. Det resulterte i at parkeringsvarmeren kun klarte 5-10 min nå på morran i dag. Vurderer derfor å slå av bevegelsessensoren og heller kun ha opptak ved g-shock. I tillegg slå av wifi mot cloud og heller kun ha vanlig wifi direkte til mobil. 

 

Men holder ikke dette heller så blir det et batteriopplegg. Tenker jeg publiserer her hvordan erfaringen blir. Takk for svar! 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann. I min bil er det montert kabler til Blackvue DR650S 2ch. Jeg har nå fått DR750S 2ch og lurte på om jeg kan bruke eksisterende kabler til dette. Det er vel ikke forskjell på dem?

Selve den kabelen som går bak, så er det bare en "vanlig" USB-kabel. så denne skal nok fungere like fint på det nye kameraet.

 

Sannsynligvis vil du kunne bruke samme strømkabel. bare sjekk at det er samme plugg og at den gir riktig strøm :) 

Lenke til kommentar

 

Heisann. I min bil er det montert kabler til Blackvue DR650S 2ch. Jeg har nå fått DR750S 2ch og lurte på om jeg kan bruke eksisterende kabler til dette. Det er vel ikke forskjell på dem?

Selve den kabelen som går bak, så er det bare en "vanlig" USB-kabel. så denne skal nok fungere like fint på det nye kameraet.

 

Sannsynligvis vil du kunne bruke samme strømkabel. bare sjekk at det er samme plugg og at den gir riktig strøm :)

 

 

Du har vel ikke noen tips til minnekort? 16gb som fulgte med blir for lite. Tenkte på 64/128gb. Hvilke typer kan brukes i dashcam? Vet at noen typer annbefales å ikke bruke som samsung og SanDisk.

Lenke til kommentar

 

 

Heisann. I min bil er det montert kabler til Blackvue DR650S 2ch. Jeg har nå fått DR750S 2ch og lurte på om jeg kan bruke eksisterende kabler til dette. Det er vel ikke forskjell på dem?

Selve den kabelen som går bak, så er det bare en "vanlig" USB-kabel. så denne skal nok fungere like fint på det nye kameraet.

 

Sannsynligvis vil du kunne bruke samme strømkabel. bare sjekk at det er samme plugg og at den gir riktig strøm :)

 

 

Du har vel ikke noen tips til minnekort? 16gb som fulgte med blir for lite. Tenkte på 64/128gb. Hvilke typer kan brukes i dashcam? Vet at noen typer annbefales å ikke bruke som samsung og SanDisk.

 

 

16 GB blir som du sier alt for lite ja. Selv synes jeg man bør gå for så mye som mulig. Nå koster jo 128GB enda en bitteliten formue om man skal ha et minnekort av kvalitet (som tåler mye lese\skriving), så kanskje 64GB er et godt nok alternativ.

 

Bruker selv sandisk som har fungert ypperlig for min del, men det er laget av "feil type flashminne" som gjør at det ikke egner seg veldig bra for dashcam. 

 

Mulig linken tio @mobile999 har noen fornuftige svar :)

 

Edit: si ifra hvordan du liker kameraet ditt. lyst på et som har 60fps selv :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...