Gå til innhold

Apple kåret til årets merke


Anbefalte innlegg

2. Batteriene har like god kvalitet. 3. Flere gratisapper betyr ikke nødvendigvis dårligere kvalitet.

 

Du skjønner altså fortsatt ikke forskjellen på SYNSING og DOKUMENTASJON?

Personlige meninger er pr def lik SYNSING. Dessverre er synsing null verdt, fordi fakta og beskrivelser av VIRKELIGHETEN aldri kan baseres på synsing. Fakta og beskrivelser av virkeligheten skal ALLTID være basert på dokumentasjon. Eller sagt på en annen måte: Det er overhodet ikke interessant HVA du mener. Det som er interessant er HVORFOR du mener det. Og da kommer vi inn på dette med dokumentasjon igjen.

Du skriver at du personlig synes at batteriene i alle telefoner er av samme kvalitet. Det står du selvfølgelig fritt til å synse om, men skal SYNSINGEN din være verdt noe, så må du begrunne og/eller dokumentere dette. For det er vel en grunn til at du velger å lufte dine meninger i et offentlig forum som alle kan lese? Så HVORFOR mener du at batterier er den eneste komponenten i en telefon hvor kvaliteten ikke varierer på tross av at det finnes uttalige batteri-typer og -merker? Og HVORFOR mener du at kvaliteten på laderen/ladestyringen som er innebygd i telefonen ikke innvirker på levetiden til batteriet?

Du skriver du personlige synes er at flere gratisapper ikke nødvendigvis betyr dårligere kvalitet. Det står du også selvfølgelig fritt til å SYNES, men skal meningen din være verdt noe, så må du begrunne og/eller dokumentere påstanden din, og særlig når jeg nettopp har vist med solid DOKUMENTASJON at 1) det er nettopp er gratisappene med reklame som har den dårligste kvaliteten, samt at 2) det er 56% flere gratisapper på Google Play enn det er for iOS, og ikke minst at 3) betalversjonen av en app for iOS finnes ofte kun som reklameversjon på Google Play.

Du skjønner vel at dokumentasjon knuser synsing? Du skjønner vel også at hvis du SYNES at din virkelighet er motsatt av den DOKUMENTERTE VIRKELIGHET, så har du et troverdighetsproblem hvis du lufter din synsing i et offentlig forum som alle kan lese?

 

Jeg har gang på gang definert at dette er min personlige mening!

Og jeg har gang på gang DOKUMENTERT at dine personlige meninger ikke stemmer med virkeligheten. Ergo har du et forklaringsproblem.

 

Derfor lurer jeg på hvorfor i all verden du skal ha det til at jeg ikke skal ha så personlige meninger når vi har en diskusjon om platformer?

Her har du nok misforstått fundamentalt; jeg har ingenting i mot at du har personlige meninger.

Det jeg har imot er synsing og annet pisspreik i et offentlig forum, som f.eks når du med udokumentert synsing prøver å argumentere mot en dokumentert virkelighet. Så straks du lufter din personlige synsing i et offentlig forum, så er jeg fullt berettiget til å angripe dine personlige meninger hvis jeg ser at de bestrider virkeligheten, så dette trenger du egentlig ikke å stille spørsmål om.

 

Nei, jeg mener altså ikke at android er forbeholdt nerder som du prøver å påstå.

 

Feil!

Du insinuerte kraftig at android passer bedre for nerder enn iPhone da du skrev (sitat Andrull): "Og hvis du er enda mer nerd så liker man kanskje de tekniske fordelene de flest high-end mobiler har i forhold til Apple sine?. ikke minst teknologisk??Ja, Iphone har vel flere apper, men mengden på selv android er så ubeskrivelig stor?."

 

Ditt problem er at jeg nettopp DOKUMENTERTE at dette ikke stemmer.

Hvis man er nerd og tilhører den store majoriteten av nerder der ute, så er man interessert i nerde-ting som faktisk stort sett handler om ALT ANNET enn telefonen per se. Da er man interessert i nerde-apper uansett hvilken telefon det gjelder. Nå er det slik at jeg har DOKUMENTERT at iPhone har flest slike, og av bedre kvalitet, så da følger det logisk at iPhone er den telefon som passer best til nerder, stikk i strid med hva du personlig måtte SYNES men ikke kan begrunne.

 

Du skrev også ifm sammenligningen av android kontra iPhone lenger opp itråden (sitat Andrull): "Når man påstår at iphone passer bedre for nerden så er man på dypt vann. Jeg ville ikke sagt at iphone IKKE passer til en nerd, men jeg ville garantert ikke sagt det motsatte."

 

Her insinuerer du kraftig på nytt igjen at android passer bedre for nerden enn iPhone gjør. Ditt problem er at jeg DOKUMENTERTE at dette ikke stemmer.

 

Det betyr at jeg legger til at også disse personene er nerder. Jeg har ikke begrenset nerd til noe som helst, eller skrevet noe som kunne indikert det heller, så her fortsetter du å late som om jeg har sterke meninger.

Feil igjen.

Du prøvde å angripe min forståelse av begrepet "nerd" ved pussig nok å komme drassende med den forsvinnende lille andelen av nerder som liker å "modde" verktøyet sitt for verktøyets egen skyld som eksempel på den utvidete forståelse du mente jeg manglet, istedet for å trekke frem den store majoriteten av nerder, nemlig de som faktisk bruker verktøyet til det som verktøyet faktisk kan brukes til, eksempelvis kjøre nerde-apper som handler om alt annet i den store verden der ute enn kun navlebeskuersk "modding" av verktøyet.

 

Det meste av det du skriver koker ned i det jeg tolker som personhets, eller i beste fall prøve å starte en krangel.

 

Hvis du ikke har oppfattet det allerede; å krangle gjør vi allerede, dvs DU er den som krangler her ved å "argumentere" med SYNSING mot solid DOKUMENTASJON.

 

Personhets blir det hvis noen av oss kommer med et personangrep som per def = en negativ personkarakteristikk av opponenten.

Du skriver at du tolker dette som en personhets? Da skulle vel det være enkelt for deg å sitere meg der du mente jeg angrep deg personlig, dvs ga din person en negativ karakteristikk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så og si alle lader vel smartmobilen sin hver dag. Et batteri er vel laget for å tåle ca 1000 ladinger uten å bli markant dårligere og 5 år vil si over 1800 ladinger.

 

Dette blir nok litt feil. Det du skriver er i beste fall diffust og upresist.

Batterier av Litium/ione-typen er som regel garantert å kunne tåle 500 FULLE ladinger uten å miste mer enn 20% av kapasiteten ved fullt oppladet batteri.

Ergo vil et batteri som har vært gjennom 500 fulle ladinger ha kun 80% av kapasiteten som det hadde da det var nytt.

500 FULLE ladinger er dessuten ekvivalent f.eks med 1000 halve ladinger, eller f.eks 2500 ladinger hvor man lader kun 20%, dvs fra 80% til 100%.

Svært få lader sin telefon fullt hver dag. Mange lader ikke telefonen hver eneste dag.

Batterier er i likhet med alle de andre komponentene i en telefon gjenstand for kvalitetsforskjeller. Det samme gjelder telefonens innebygde ladekrets og ladestyring. Ladestyringen er svært viktig, da batteriets spenning må måles kontinuerlig for å beregne påtrykt ladespenning. Måling og lading skjer gjerne med noen sekunders mellomrom om hverandre, men aldri samtidig. Ladespenningen varierer veldig og kan være betraktelig høyere enn batterispenningen ved halvladet batteri, men bør være kun ørlite over batterispenningen og skje i pulser med lange mellomrom ved tilnærmet fulladet batteri. Dette for å forhindre kjemiske bireaksjoner som nedsetter batteriets levetid. Ergo vil firmwaren som styrer dette ha innvirkning på batteriets levetid.

Regn derfor ikke med at billige telefoner har samme kvalitet mht til forannevnte som dyrere telefoner har.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
dere har nevnt solcelle ladere til mobiltelefon.

Men virker de over hode ?

 

Solcelleladere er i likhet med alle andre duppedingser gjenstand for kvalitetsforskjeller; man får hva man betaler for. Se min kommentar lenger ned.

 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har lest en test av solcelle ladere.Den gangen ble det konkludert med at de alle fleste ladere som brukte sollyset ga alt for lite strømJeg husker ikke om det var noen som fungerte

 

For det første må testeren ha greie på hva han tester og ikke minst vite hvilket produkt han BØR teste. Du kan nemlig fint lade en mobiltelefon med solceller på en overskyet dag uten sol, bare solcellepanelet har stor nok overflate. Se eksempel nederst.

 

ekstra batteri er fint.men vill det da ikke være bedre at man bare bytter det utladde batteriet med et som er oppladet , fremfor ladde det fra et ekstra batteri Man sparer jo også litt energi på det

 

Dette trenger ikke nødvendigvis å være riktig, og oftest blir dette feil.

La oss si at du vil vekk fra "kvadratlivet" og vil på skikkelig guttetur som varer tre ukers tid i fjellheimen. Sist jeg var på en slik tur så hadde jeg eksempelvis med tre telefoner, tre kameraer (inkludert et GoPro-kamera med LCD- og WiFi-bakstykke med fjernkontroll), to walkitalkier, en satelittnavigator, en FM-radio, en hodelykt og to 6000 mAh akkumulatorer. Alle nevnte enheter inneholder et batteri som krever lading. Men alle disse ble likevel ladet via USB fra et 12 W solcellepanel slik at enhetene alltid var fulladet når jeg trengte dem.

Solcellepanelet veide ca ett kg.

Nå til poenget: dersom jeg IKKE hadde hatt dette solcellepanelet, så måtte jeg ha brakt med minst tre kg batterier for å kunne forsyne alt med strøm i løpet av samme tiden.

Spørsmålet mitt til deg er: hva foretrekker du å drasse på i ryggsekken, 1 kg solcellepanel som aldri går tomt, eller 3 kg batterier som går tomme?

 

Som sagt varierer kvaliteten på solceller veldig. Men noen av de aller beste panelene får du på: http://www.portablesolarpower.biz

Grunnen til at jeg anbefaler disse nettsidenes produkter på det sterkeste er at produktene er designet/laget av entusiastiske velutdannede eksperter, bruken av produktene demonstreres i detalj, og ikke minst er produktene veldokumenterte og velspesifiserte. Eksempelvis brukes colceller med høy virkningsgrad OG høy halveringstid OG med innebygd DC/DC-konverter som gir deg USB-strøm. Eksempelvis vil det sammenleggbare solcellepanelet på 12 W kunne lade en iPad direkte med maks hastighet på en solrik dag, og som alle vet så sluker en iPad hele 2 ampere ladestrøm. Alt det forannenvte gjelder dessverre IKKE for 99% av alle nettbutikker som vil selge deg solcellepanel, i og med at disse preges av at selgeren ikke har teknisk greie på hva han selger, produktet er dårlig dokumentert med manglende spesifikasjoner, produktet har feil ut-spenning, for dårlig ladestrøm og oftest er det typisk laget av billige tynnfilm-solceller som har lavere virkningsgrad og kortere levetid. Et slikt panel med høy virkningsgrad fra nettbutikken ovenfor vil også lade på overskyede dager, men selvfølgelig ikke så effektivt.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
det har vær flere tester av nye telefoner opp gjennom årene.til og begynne med ble Iphone kåret som den beste. Da var det også mang nerder som måtte ha den , kost koste hva du vill. det kunne selvfølgelig Apple dra nytte av.De siste åren har Iphone kommet litt bakpå i slike tester ( selv om enkelte tester forsatt fremhever Iphone)

 

Dette stemmer ikke. Virkeligheten er motsatt av det du påstår; den siste iPhone får bedre karakrter enn den første.

Den første iPhone fikk i snitt 8.0 poeng av 10 mulige i totalt 8 kritiske tester fra rundt omkring i verden, se: http://gdgt.com/apple/iphone/1st-gen/

Den siste iPhone'n, dvs iPhone 5, har fått i snitt 8.8 poeng av 10 mulige i 44 kritiske tester fra rundt omkring i verden, se: http://gdgt.com/apple/iphone/5/

 

Til sammenligning så har f.eks erkekonkurrenten Samsungs flaggskip Galaxy S3 og S4 fått i snitt hhv 8.5 og 8.5 poeng av 10 mulige i hhv 66 og 40 tester fra rundt omkring i verden, se:

http://gdgt.com/samsung/galaxy/s/iii/

http://gdgt.com/samsung/galaxy/s/4/

HTC sitt flaggskip, HTC One, har i snitt fått 8.7 poeng av 10 mulige i 51 tester fra rundt omkring i verden, se: http://gdgt.com/htc/one/2013/

Så hvis du mener at iPhone 5 er "kommet litt bakpå i slike tester", så er åpenbart Samsungs flaggskip og HTC sitt flaggskip beviselig ennå mer bakpå.

Poenget ditt var?

 

Da skulle man tro at folk var mere opptatt å skaffe seg den beste telefonen

Øøøh....er det ikke nettopp å skaffe seg den beste telefonen som folk beviselig gjør når de velger iPhone, hvis man skal dømme ut fra hva flere titalls uavhengige tester i konsensus sier? iPhone ble jo tross alt rangert høyest, ikke sant?

 

I resten av innlegget ditt kommer du dessverre med en rekke ufunderte påstander og anekdoter, ofte basert på noe som du "ikke riktig husker?"

Prøv å dokumentere påstandene dine, så skal jeg ta stilling til dem. Inntil det skjer, så betrakter jeg dem som ren SYNSING.

Angående fastliming av batterier på bærbare PC'er: dette er noe som Apple først startet med for å få maskinen tynn nok, og som konkurrentene nå også starter opp med for å konkurrere på tynnhet. Festebraketter bruker plass. Batterier av god kvalitet trenger lite sannsynlig å måtte skiftes i løpet av maskinens levetid. Men grunnen til at Apple "får skylda" er at Apple var først med dette og derfor får omtalen.

Presis slik det var da Apple også var aller først på forbrukermarkedet med touchpad'en på laptoper, WiFi, flerberøringsskjermen, GUI'et, musa, retinaskjermen, gorillaglass, Thunderbolt, FireWire, USB, etc, etc.

 

Jeg anbefaler både deg og Andrull å hente deres "fakta" i fremtiden fra litt andre steder enn fanboi-foraene på HardWare.no som preges av meningsonani, samt spredning og innavl av dogmer og myter.

Endret av RadonReady
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo greit å merke seg at en "test" ikke kan definere hva som er "best". En test kan gi et produkt en karakter, men det er jo ikke det samme som at det produktet nødvendigvis vil være det beste produkter for alle i hele verden av den grunn.

 

Så lenge Apple sine produkter leveres med et eget økosystem, med et eget operativsystem og løsninger som er annerledes enn hva de andre leveres med som da er stort sett Android eller Windows Phone og deres medfølgende økosystemer så vil det jo alltid være folk som foretrekker økosystemet som Apple har å by på og mange vil nok velge det som kanskje utifra tester blir sett på som en "dårligere" telefon bare for å fortsette i det økosystemet som de liker best.

 

 

Teknologiverden har kommet såpass langt at selve produktet bare er endel av en svær pakke, så man kan jo ikke kun se på et av leddene i hele pakka og bedømme utifra det og spesielt Apple har jo i stort sett alle år vært eksperter på å bygge et sømløst og integrert økosystem rundt produktene sine som gjør det veldig fordelaktig å eie flere Apple produkter i langt større grad enn hva konkurrentene har klart å stable på beina.

 

 

EDIT:

 

Også har vi igjen det faktum at Apple stort sett utelukkende produserer antatte "toppmodeller", det er svært sjeldent Apple leverer et "ikke premium" produkt som gjør at Apple som selskap stort sett alltid blir rangert høyt da stort sett samtlige produkter fra Apple alle holder et veldig høyt nivå og alle er å se på som noe av det bedre på markedet i sine sjangere.

 

Her stiller jo de fleste andre selskaper helt annerledes, man kan like Samsung, Asus og andre selskaper så mye man vil men alle disse selskapene har en god bunke med billig produkter som er med på å trekke kvalitetstempelet til produsenten ned.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

RadonReady, du er naiv om du tror iphone beviselig ER bedre. Som om det var et faktum uten noen tvil. Vel, dokumentasjonen din holder ikke mål. Ja, det holder kanskje til å få et lite overblikk over hva slags popularitet telefonen har, og ja man kan trekke en konklusjon omat det er en bra mobil. Men ikke så alt for mye mer.

 

Problemet er rett og slett at resultatene som gdgt kommer med er hentet fra luften. 3 av 10 sider jeg sjekket hadde ikke oppgitt noen poengsum, og poengsummen gdgt kommer frem med er egentlig en person sin mening om hvor bra telefonen burde få i score. Altså SYNSING.

 

Bla. toppkarakter gis til iPhone fordi noen tester har testet versjon 5 mot versjon 4 og funnet ut at 5'ern er en del bedre enn 4'ern. Vel ja, selvfølgelig vil de fleste si, inkludert meg. Men betyr det at man skal gi full pott for det? Såklart ikke. Slike små tester som ikke er ment som en sammenligning mot noe annet enn de som faktisk vurderer å oppgradere sin gamle iPhone blir altså vektlagt like mye som store tester fra proffesjonelle testere.

 

Noen ganger er det direkte oppgitt som sitat:

Without doubt the best iPhone yet. Build quality is good but on a design and functionality front sadly it doesn't strive to be all that it could and falls a little short in a few key areas when compared to other high end handsets.

Selvsagt, er dette virkelig en test som bør trekke opp poengsummen i Iphone sitt favør synes du?

 

Mener du virkelig at du kommer med god statistikk her Radonready? For tydeligvis så gjør du det til en stor sak at du kan bevise at iPhone er best, og dette tross små marginer.

 

Skal jeg være like frekk på dokumentasjonen så blir det å søke på iphone 5 VS galaxy S4 på google, og de to første reviewene gir seier til Samsung. Den tredje gir en hårfin seier pga pris til iPhone (rar konklusjon, men whatever), og den fjerde kategoriserer de som like bra, på forskjellig måte.

Ergo vinner Galaxy S4 om man skal ha en retard konkurranse om hvem som er best. Sannheten er nok derimot i konklusjonen til test nr 4, at de to stiller rimelig likt.

 

Så nå må du slutte å tøve rundt. Og når jeg skriver at iPhone ikke har den beste funksjonaliteten eller teknologien så sier spesifikasjonene sitt. Jeg finner ikke det som synsing bare fordi jeg ikke gidder å dokumentere spesifikasjonene og funksjonene til f. eks Galaxy S4, fordi vi begge to vet hva de er. At du derimot kommer med din synsing om hva som teller, hva som ikke gjør det får bli din sak.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

RadonReady, har stoller jeg faktisk mere på Adrull en deg siden jeg har sett mange nok tester av mobiltelefoner der Iphone har blir både nr 2 og 3

som f.eks denne http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/mobilogdata/stor-mobiltest-sju-faar-toppkarakter-3794439.html

 

Iphone 4s havnet helt nede på 6 plass på grunn av prisen

jeg finner ingen test av iphone5

Ponget er dog at de aller fleste tesen blir for subjektive

Når de 6 første får terningkast 6 da er det noe feil med testen for selv om det er temmelig like så skal de kunne skille dem med minst 1 prikk på terningen

 

Når det gjelder solcelle ladding så ble disse laderne forkastet på grunn av ladde-tiden.

 

Når jeg snakke om ekstra batteri for å ladde opp et annet batteri så mente jeg at noe av energien fra den første laddingen går tapt på grunn av virkningsgraden mellom de forskeligge enhetene

 

Hvis man har brukt en ladder som har brukt 1000 wat på å ladde opp et batteri

og virkningsgraden er på 98% så har dette batteriet bare fått 980 Watt

så brukes det til å ladde opp et annet batteri

la os si at virkningsgraden også der er 98 %

Da har man mistet 20 watt ved overføringen , eller 40 wat fra den første laderen.

Da har man tapt 4%

Nå vil jeg tro at virkningsgraden er lavere en 98% på slike dingser

 

 

Når kan man si at batteriet er tom ?

når telefonen maser om ledding eller når den slår seg av selv ?

 

Å leve etter det siste for bevare batteriet lengst mulig er alt for upraktisk

 

Forøvrig så går det normal kortere tid å bytte batteri en å ladde det

Det er også det jeg foretrekker hvis det er mulig

Lenke til kommentar

Tar ikke mange sekundene å bytte batteri nei, gitt at man har noe annet enn iPhone selvsagt.

 

For å forenkle det du sannsynlig prøvde å si elgen, så har du et tap i den indre motstanden i batteriene når du lader opp dem via et eksternt batteri. Her vil altså noe energi gå tapt. Tapet er lik ladestrømmen ganger summen av de to indre motstanden, ganger tiden. F.eks:

 

Har hvert batteri f.eks 0,5 ohm motstand i snitt over hele ladesyklusen, og du ladet med 1A i en time så vil du ha mistet 1 Watt-time, eller 3600 joule. Det er nok ganske lite, men det er som du sier litt.

 

Ps elgen: Energimengde kan du oppgi i Watt-timer eller KWh. Du kan altså ikke si at man har brukt 1000W, men du kan si 1000Wh, som betyr 1000 Watt i en time (som er det samme som om du hadde ladet med med 100W i ti timer). Tallet er selvsagt ekstremt overdrevet, men jeg antar at det var bare for å illustrere uansett, så ser over det. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

RadonReady, du er naiv om du tror iphone beviselig ER bedre.

 

Hvor skrev jeg det? Siter meg om du kan. Eller kutt ut stråmannsargumentasjonen din.

Det var debattanten "den andre elgen" som påsto at iPhone var "bakpå" på grunnlag av TESTER han hadde sett. Jeg BEVISTE i mitt innlegg at iPhone slett ikke er bakpå ved å vise til flesteparten av testene som i det hele tatt er gjort i verden.

 

Vel, dokumentasjonen din holder ikke mål. Ja, det holder kanskje til å få et lite overblikk over hva slags popularitet telefonen har, og ja man kan trekke en konklusjon omat det er en bra mobil. Men ikke så alt for mye mer.

 

Pisspreik. Gdgt.com lenker til alle testene, og disse er vanlige forbrukerorienterte tester gjort i anerkjente uavhengige nettaviser, som f.eks Engadget, Gixmodeo, TechCrunch, CNET, PCWorld, PCMagazine, Ars Technica, Laptop Magazine, osv. Disse testene måler ikke popularitet, slik du feilaktig hevder. Testene måler om telefonen er brukbar, slik forbrukerorienterte tester gejrne gjør og er kjent for å gjøre. Hvis du mener at testene ikke holder mål, så bør du vel kanskje ta det opp med redaksjonene i disse nettavisene, ikke sant?

Men du ble vel så skuffet over å oppdage at alle mytene og dogmene som du har gått rundt å trodd på ikke stemmer med virkeligheten, at du nå leter i desperasjon for å finne noe å diskreditere dokumentasjonen min på.

Sorry, men det der forsøket er for dårlig. Prøv igjen.

 

 

3 av 10 sider jeg sjekket hadde ikke oppgitt noen poengsum, og poengsummen gdgt kommer frem med er egentlig en person sin mening om hvor bra telefonen burde få i score. Altså SYNSING.

 

Du må gjerne kalle den uavhengige meningen til IT-journalister og spesialister som har testet utstyr i 20 år, og som tester nye produkter hver bidige uke, for synsing eller hva du vil. Du om det.

Synes du sjøl at det ikke høres rart ut å neglisjere alt av forbrukerorienterte tester fordi du mener at det er "synsing", særlig når flere testere bruker laboratorieutstyr og benk-tester for å teste produkter? Den kritikken du måtte ha mot disse testene, som f.eks utregning av poengsum, slår begge veier, dvs både i favør av en gitt telefon og i favør av dens konkurrenter. Så sorry, men det du skriver her er det reneste pisspreik, igjen.

 

Bla. toppkarakter gis til iPhone fordi noen tester har testet versjon 5 mot versjon 4 og funnet ut at 5'ern er en del bedre enn 4'ern.

 

Men i all vide verden, Andrull, ingen har da påstått at testene er komparative? De fleste tester går ut på å teste enkeltprodukter, og det er da fullt lovlig å sammenligne dem med forløperen til et gitt produkt, eller konkurrenten om du vil. Dette gjelder jo både iPhone eller en hvilken som helst konkurrent, så dette slår begge veier. iPhone er på ingen måte favorisert i så måte.

 

 

Slike små tester som ikke er ment som en sammenligning mot noe annet enn de som faktisk vurderer å oppgradere sin gamle iPhone blir altså vektlagt like mye som store tester fra proffesjonelle testere.

 

Gjerne det. Presis som du på samme måte kan si at "slike små tester som ikke er ment som en sammenligning mot noe annet enn de som faktisk vurderer å oppgradere sin gamle Samsung Galaxy blir altså vektlagt like mye som store tester fra proffesjonelle testere."

Om en tester gir telefon A en sekser uten at det nevnes andre telefoner i testen, mens den samtidige telefonen B får en firer i en annen test som heller ikke nevner andre telefoner, så skjønner vel du også at vi kan gå utfra at A er bedre enn B, ikke sant?

Igjen, om testen er stor eller liten, uviktig eller vikrig, så slår dette åpenbart begge veier, like mye for iPhone som dens konkurrent, så iPhone er på ingen måte favorisert, slik du feilaktig prøver å gi et inntrykk av. Påstår du at iPhone er favorisert, så får du bevise det.

Når det gjelder det du kaller de "proffesjonelle testene" så var disse inkludert i lenkene jeg oppga, da lenkene faktisk gir en oversikt over anslagsvis 99% av alle tester som er gjort, til og med de som er på fransk og tysk, og ikke er på engelsk.

Men for at misforståelser ikke skal oppstå, så kan jo du liste opp det du kaller for "proffesjonelle tester", så tar vi det derfra. Jeg venter spent.

 

Mener du virkelig at du kommer med god statistikk her Radonready?

Feil igjen.

Jeg presenterte ingen statistikk.

Jeg presenterte en ganske uttømmende liste over utførte tester rundt omkring i verden og den rangering av telefoner som testene i konsensus gir. Og det gjorde jeg for å vise feilaktigheten i debattanten "den andre elgen" sin påstand om at tester indikerer at iPhone er dårligere enn dens konkurrenter. Det er nemlig INGENTING i de tester som er gjort som indikerer at iPhone er dårligere. Tvert imot.

 

For tydeligvis så gjør du det til en stor sak at du kan bevise at iPhone er best, og dette tross små marginer.

 

Det at iPhone er best er dine ord. Jeg har ikke påstått noe slikt, så den stråmannsargumentasjonen kan du like godt kutte nå med en gang, ellers så melder du deg bare ut av debatten med det jåsset der.

Men vil du bevise noe annet, så får du jaggu hoste opp noe dokumentasjon, ikke sant?

 

Skal jeg være like frekk på dokumentasjonen så blir det å søke på iphone 5 VS galaxy S4 på google, og de to første reviewene gir seier til Samsung. Den tredje gir en hårfin seier pga pris til iPhone (rar konklusjon, men whatever), og den fjerde kategoriserer de som like bra, på forskjellig måte.Ergo vinner Galaxy S4 om man skal ha en retard konkurranse om hvem som er best.

 

1. Jeg konstaterer at du SYNES dette. Nå gjenstår det bare for deg å oppgi kilden, dvs dokumentasjonen på søket ditt, slik som god kutyme er i debatter, slik at vi kan sjekke påstanden din. Ellers så forblir jo påstanden din kun ren SYNSING atter igjen, i verste fall regelrett LØGN, ikke sant? Tar jeg ikke mye feil, så var testene i google-treffene dine inkludert i testene jeg linket til. Hvis de da ikke som alt det andre du har presentert av påstander var et produkt av din fantasi, igjen.

2. Du viser til 4 tester. Jeg viste til 150 tester. Og du mener at dine er mer signifikante? Dagens beste vits, Andrull. Du får sette igang med å dokumentere dette.

3. Synes du det var "frekt" av meg å linke til uavhengige tester? Det røper i så fall mer om deg og din mentalitet enn det forteller om testene.

 

Og når jeg skriver at iPhone ikke har den beste funksjonaliteten eller teknologien så sier spesifikasjonene sitt. Jeg finner ikke det som synsing bare fordi jeg ikke gidder å dokumentere spesifikasjonene og funksjonene til f. eks Galaxy S4, fordi vi begge to vet hva de er.

 

Jovisst er det synsing når du ikke gidder å dokumentere påstanden dine. FORSTÅ DETTE FOR POKKER: UDOKUMENTERTE PÅSTANDER ER PR DEF LIK SYNSING.

 

Joda, jeg vet hva spesifikasjonene til begge telefonene er, men jeg vet IKKE hvilke av Galaxy S4 sine egenskaper som du finner bedre enn iPhone 5 sine, fordi du hverken har nevnet det eller dokumentert det. La meg ta et eksempel: den antakelig mest omdiskuterte telefonen noensinne var Nokias flaggskip N97, som hadde de aller beste spesifikasjonene på papiret som ingen konkurrent kunne oppvise maken til. Uavhengige tester viste at dens spesifikasjoner ikke sto i stil med telefonens brukbarhet. Den ble i konsensus gitt en firer på terningen. Til slutt måtte Nokia beklage hele telefonen og innrømme at den var sluppet på markedet i uferdig tilstand, samt at selskapet brukte naiveog uvitende fanbois blandt nordmenn som beta-testere.

http://www.itavisen....lager-n97-10273

http://www.mobileinc...o-vs-real-life/

Og nettopp av denne grunn ble N97 KNUST av iPhone i forbrukertester.

Så skal vi ikke bare kutte pisspreiket om spesifikasjoner på papiret og heller holde oss til hvordan telefonene fungerer i VIRKELIGHETEN, ettersom det er VIRKELIGHETEN vi lever i og må forholde oss til, ikke sant Andrull?

Endret av RadonReady
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RadonReady, har stoller jeg faktisk mere på Adrull en deg siden jeg har sett mange nok tester av mobiltelefoner der Iphone har blir både nr 2 og 3som f.eks denne http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/mobilogdata/stor-mobiltest-sju-faar-toppkarakter-3794439.html

 

Jeg ga deg ca 150 tester som JEG IKKE HAR plukket ut, samt deres konsensus på Apples og Samsungs slagskip-telefoner. Men du mener altså at disse skal forkastes på bakgrunn av kun en eneste test som DU HAR plukket ut, og som attpåtil er i utakt med hva som er konsensus resten av verden?

Der fikk du meg til å le så jeg datt av stolen.

 

TV2's tester på mobiltelefoner er lite troverdige og inneholder store feil. Det skyldes at det er morroklovnen og fanboien Espen Irving Swang fra amobil.no som utfører testene for TV2. Han er mer opptatt av å gjøre ablegøyer på TV enn å gjøre det tekniske riktig. Samtlige av hans tester er i utakt med konsensus i resten av verden. Hvis du ser nedenfor i debattfeltet under disse testene så har jeg sannsynligvis BEVIST at testene innholder feil, hvis jeg har giddet da. Jeg gjorde det ihvertfall på TV2s siste test av iPhone 5. Les innlegget mitt der og bli opplyst.

 

Når det gjelder solcelle ladding så ble disse laderne forkastet på grunn av ladde-tiden.Når jeg snakke om ekstra batteri for å ladde opp et annet batteri så mente jeg at noe av energien fra den første laddingen går tapt på grunn av virkningsgraden mellom de forskeligge enhetene

 

1. Hva pokker preiker du om? Når, hvor, og hva er forkastet?

2. En god DC/DC-konverter har mellom 90-95% virkningsgrad. Da benytter den som regel en toroid av et spesielt utvalgt og eksotisk kjernemateriale pluss utvalgte high-end-komponenter av både schottky-dioden, switche-(felteffekt)transistoren og kondensatoren (gjerne av OS-CON-type) som trenges. De blir derfor dyre. Man får nemlig nøyaktig hva man betaler for.

3. Laddetiden for en iPad som får strøm fra et 12W solcellepanel som gir USB-strøm av den typen jeg lenket til i svaret til deg, er nøyaktig den samme som laddetiden man måler dersom man bruker iPad'ens originallader, fordi begge gir i overkant av 2 ampere.

 

Hvis man har brukt en ladder som har brukt 1000 wat på å ladde opp et batteriog virkningsgraden er på 98% så har dette batteriet bare fått 980 Wattså brukes det til å ladde opp et annet batterila os si at virkningsgraden også der er 98 %Da har man mistet 20 watt ved overføringen , eller 40 wat fra den første laderen.Da har man tapt 4%

 

Dette er det reneste pisspreik. Gap opp, her kommer teskjea:

Watt er et mål på effekt, ikke energi. Du omtaler her watt som om det er energi. Antall watt sier i utgangspunktet ingenting om virkningsgraden. Det er tapet av energi som forteller om virkningsgraden. Energi måles i Juole. Derfor kan f.eks en batteridreven blitz til et fotoapparat ha f.eks en effekt på 1000 Watt hvis energiforbruket er på 1 Joule i løpet av tiden et lysblink varer, eksempelvis ett millisekund. Dette er nøyaktig samme effekten som en bensindrevet gressklipper på 1,5 hestekrafter har, selv om gresslipperen bruker 1000 ganger mer energi pr sekund. Ergo, Watt sier ingenting om virkningsgraden.

 

Forøvrig så går det normal kortere tid å bytte batteri en å ladde detDet er også det jeg foretrekker hvis det er mulig

Bare svar på det originale spørsmålet mitt du;

hva foretrekker du av å bære rundt i ryggsekken din for å skaffe energien du trenger i løpet av to uker i mitt gitte eksempel; tre kg batterier som går tomme, eller 1 kg solcellepanel som aldri går tomt?

 

Lenke til kommentar

Tar ikke mange sekundene å bytte batteri nei, gitt at man har noe annet enn iPhone selvsagt.For å forenkle det du sannsynlig prøvde å si elgen, så har du et tap i den indre motstanden i batteriene når du lader opp dem via et eksternt batteri. Her vil altså noe energi gå tapt. Tapet er lik ladestrømmen ganger summen av de to indre motstanden, ganger tiden.

 

 

Feil igjen.

 

Energi er IKKE lik strøm x motstand x tid, slik du feilaktig påstår.

 

Energi er strøm x strøm x motstand x tid

 

altså: energi er lik strøm opphøyd i andre potens multiplisert med motstand mulitplisert med tid.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090506144836AAzUd51

 

F.eks:Har hvert batteri f.eks 0,5 ohm motstand i snitt over hele ladesyklusen, og du ladet med 1A i en time så vil du ha mistet 1 Watt-time, eller 3600 joule.

 

Dette stemmer, men det skyldes ren flaks siden du var heldig med utvalget ditt av tall, ettersom 1^2 = 1. Hadde du prøvd å regne ut energitapet med 2 Ampere ladestrøm, så ville svaret ditt blitt feil, fordi formelen din er feil.

 

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det skulle stått strøm^2, en dum feil. :)

 

Derimot så tror jeg ikke du har missforstått hele mitt forrige innlegg.

Jeg påpekte at den poengsummen iPhone eller Samsung har fått er gjort på grunnlag av EN nettside/ og kanskje EN person. De gode, individuelle testene som er gode de, men de oppgir ikke noen poengsum.

 

Derimot så brukte du den totale poengsummen som et utgangspunkt i din konklusjon, og siden poengsummen like så godt er tatt fra luften så sier det ingenting. Det er ikke mangelen på seriøse testere, men hvordan du tolker dem jeg har problem med.

 

 

Det at iPhone er best er dine ord. Jeg har ikke påstått noe slikt, så den stråmannsargumentasjonen kan du like godt kutte nå med en gang, ellers så melder du deg bare ut av debatten med det jåsset der.

Men vil du bevise noe annet, så får du jaggu hoste opp noe dokumentasjon, ikke sant?

Sure enough, det står jo med blinkende skrift over hele tråden her. Og her påstår du at du liksom har noe håndfast bevis:

så er åpenbart Samsungs flaggskip og HTC sitt flaggskip beviselig ennå mer bakpå.
Øøøh....er det ikke nettopp å skaffe seg den beste telefonen som folk beviselig gjør når de velger iPhone, hvis man skal dømme ut fra hva flere titalls uavhengige tester i konsensus sier? iPhone ble jo tross alt rangert høyest, ikke sant?

Rangert høyest? Ja, av en tilfeldig dude som mente det var gøy å gi telefonen en "tilfeldig" poengsum. Den er selvsagt ikke tilfeldig, men kunne like gjerne vært det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

jeg har lest en del tester av telefoner ,TV2 ( hentet fra Amobil) , pc wold , komputet for alla o.s.v og så hevder du RandonReady at alle disse er useriøse .

De er ikke noe mere useriøse en dine kilder

 

Det jeg har langt merke til ,over tid er nettop at stadig flere Apple produkter ryker bakover i forhold til tidligere tester. før var Iphone overlegen når er det sjelden at den kommer lenger opp en nr 3.

Det samme gjelder for nettbrett og bruks tester som da inkluderer dårlig behandling av produktet

 

Det gjelder hvor lett glasset knuses i forhold til konkurrentene

Det gjelder kuldetester

og det gjelder hastighet

 

forøvrig er det sammenligningstester , gjort på samme tid med fler merker som gjelder

ikke hvor god en telefon er ut fra en liste med organisasjoner

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt til deg er: hva foretrekker du å drasse på i ryggsekken, 1 kg solcellepanel som aldri går tomt, eller 3 kg batterier som går tomme?

Du får kose deg med solcellepanelet ditt på byen da, mens jeg har et ekstra batteri i lommeboka til de gangene jeg glemmer/ikke rekker å lade telefonen mellom aktiviteter.

 

Du kan komme med så mange tester du vil, om du baserer noe som helst på en poengscore uten å ta for deg enkeltforskjeller er de fullstendig verdiløse. Jeg har jo sett tester som trekker ned Android telefoner for å ha stor skjerm, noe som for meg er et pluss.

 

Jeg pleide å ha en tablet i den ene lomma og telefonen i den andre, nå har jeg bare min Note II, den er stor nok til å erstatte en tablet og liten nok til å kunne erstatte en telefon. Det at jeg kan kjøre to apper samtid på skjermen er nå en så stor killerfeature for meg at jeg ikke kan bruke custom ROM som ikke har støtte for det.

 

Jeg og mange flere er opptatt av hva VI synes er best, og er svært lite intereserte i hva som er "objektivt best" annet enn for kurrositetenes skyld.

Lenke til kommentar

jeg begynte neste å lure på om det er produsenten skal bestemme hva som er best

man er jo ingen idiot enten man foretrekker liten telefon

man er jo heller ingen idiot om man vil ha en stor skjerm

Det samme må jo sies om man foretrekker android eller Apple elelr windows phone for den saks skyld

 

Hvorfor skal man da krangle på det ?

 

For meg virker det som noen få skal bestemme hva alle andre skal velge

Lenke til kommentar

Jeg og mange flere er opptatt av hva VI synes er best, og er svært lite intereserte i hva som er "objektivt best" annet enn for kurrositetenes skyld.

 

Det gir jo en veldig god pekepinn på hva som er gode telefoner når man ser på "objektive" tester. Jeg bruker det hele tiden.

Lenke til kommentar

Det gir jo en veldig god pekepinn på hva som er gode telefoner når man ser på "objektive" tester. Jeg bruker det hele tiden.

Jo, selvsagt, men når man tester topptelefoner er en poengsum verdiløs i seg selv om man ikke går i detalj på hvorfor den og den summen er gitt, jeg gir f.eks. blanke i NFC og kamera, men bryr meg mye om skjerm og utskiftbart bateri. Prisen kan godt variere med 1000kr uten at det er så farlig, mobilen oppdateres ikke mer enn annenhvert år uansett, da kan jeg godt legge inn 1000kr ekstra for noe jeg vil ha.

 

Er ganske meningsløst å sammenligne en 4'' telefon med en 5'' på objektive specs om skjermstørelsen er det desidert vikgitste. Og om du først er oppe i 3500++ kr klassen så vil de aller fleste telefonene fungere flott til det aller meste og da er det personlige preferanser som er viktig. at iPhone 5 eller GS4 har så og så raske klokker er rimelig uvesentlig så lenge de ikke lagger og føles trege.

 

Kort sagt: Dagens topptelefoner er på at slikt nivå at det som objektiv skiller dem er ganske lite relevant, og det er de subjektive forskjellene som avgjør hva som er best for deg.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det skulle stått strøm^2, en dum feil. :)Derimot så tror jeg ikke du har missforstått hele mitt forrige innlegg.Jeg påpekte at den poengsummen iPhone eller Samsung har fått er gjort på grunnlag av EN nettside/ og kanskje EN person.

 

Pisspreik og elleville spekulasjoner fra deg igjen. I de tilfeller der gdgt.com gir en poengsum på grunnlag av en test som opprinnelig ikke ga en poengsum men kun en kvalitativ vurdering, så anvender gdgt.com et team av folk som sjøl har erfaring med å forfatte tester, og dette teamet diskuterer seg frem til konsensus som omsettes til poeng.

Sitat gdgt: "(Spørsmål) How do you come up with numerical ratings for sites that don't include them? (Svar)....in addition to reading a lot of reviews, our editors are also responsible for some of the definitive electronics reviews from the last decade. This helps make us pretty good at being able to interpret the assessments made by other critics in the space."

 

Denne måten å arbeide på er akseptert og ofte brukt innenfor vitenskapen; når en studies tallmateriale ikke er frembrakt av forfatterne sjøl, men er basert på en samlet vurderinger av andre studier, så kalles dette en "metastudie". Mang en metastudie har gitt den vitenskapelige verden store overraskelser, da metastudien gjerne gir den totale oversikten som ingen har fra før, og da gjerne en ny konklusjon som kontradikterer den generelle oppfatning. Et godt eksempel på dette: En metastudie summerte alle undersøkelser av hvorvidt mobilstråling er farlig OG som mobilindustrien hadde sponset. Metastudien fant at den samlede konklusjon fra alle disse studiene var at mobilstråling forebygget kreft. Så her hadde mobilindustrien åpenbart prøvd for hardt. Samme metastudie fant at konsensus i studier fra uavhengige forskere var at mobilstråling kan gi kreft. Men dette liker ikke mobilindustrien.

 

Derimot så brukte du den totale poengsummen som et utgangspunkt i din konklusjon, og siden poengsummen like så godt er tatt fra luften så sier det ingenting.

 

Som du sikkert ikke skjønner, og som jeg BEVISTE ovenfor, så er poengsummen IKKE tatt ut av lufta.

Eventuelle feilmarginer i en vurdering vil slå likt ut både for iPhone og dens konkurrent da testene i sum er så mange i tallet.

Konklusjonen av testene jeg linket til er at det er absolutt iNGENTING som indikerer at iPhone er "bakpå" i forhold til konkurrentene. Og noe annet klarer hverken du Andrull eller andre her å bevise.

 

 

Og her påstår du at du liksom har noe håndfast bevis:

 

Gap opp, her kommer teskjea; det var IKKE JEG som påsto at tester indikerer at iPhone er "bakpå" i forhold til konkurrenter. Det var en annen debattant som påsto det. Premissene hans for hans påstand var at det var TESTER som indikerte dette. Jeg har på denne debattantens EGNE premisser linket til de aller fleste tester i verden og vist utfra deres konsensus at det ikke er noe som indikerer at iPhone er "bakpå". Tvert imot; hvis vi skal bruke premissene, som ikke jeg men den andre debattanten la til grunn, så ser det motsatt ut, ikke sant Andrull? Hvis du ikke er fornøyd med selve premissene, som ikke jeg men den andre debattanten la til grunn, dvs å bruke tester for å indikere hvilken telefon som er "bakpå", så bør du jo ta opp problemet ditt med den andre debattanten og ikke meg, ikke sant?

Poenget: Hvis du mener at intet bevis kan baseres på disse premissene, så diskrediterer jo du den andre debattantens påstand, da det jo er hans premisser. He-he, det er helt greit for meg at du gjør det.

 

 

Rangert høyest? Ja, av en tilfeldig dude som mente det var gøy å gi telefonen en "tilfeldig" poengsum. Den er selvsagt ikke tilfeldig, men kunne like gjerne vært det.

 

Feil igjen, sikkert for ørtende gang. Gdgt.com bruker BEVISELIG ikke en "tilfeldig dude". Gdgt.com bruker et team av folk med lang kompetanse i både testing samt det å forfatte tester.

Det at du Andrull med dine ville og ubegrunnede spekulasjoner prøver å diskreditere og så tvil om gdgt.com sine konklusjoner er bare patetisk. Gdgt.com bruker metoder som er anerkjente og aksepterte. Så det der kommer du ingen vei med blant folk som er kjent med vitenskapelig metodikk. De vil antakelig flire til deg. Du driver med stråmannsargumatasjon, og ikke sjekker du kilder før du utbasunerer dine elleville påstander, du nekter å oppgi kilder for de såkalte testene du påstår du har funnet og som du baserer påstandene dine på, og i tillegg gir du en negativ karakteristikk av meg ved å kalle meg frekk når jeg oppgir kilder til de tester som debattanten "den andre elgen" mener indikerer at iPhone er "bakpå" i forhold til konkurrentene. Du gjør absolutt alle feil og driter deg ut på alle måter som en amatør innen objektiv metodikk kan gjøre, og agendaen din er derfor ganske klar; du er ikke annet enn en fanboi som med nebb og klør prøver å diskreditere alle beviser som indikerer at de myter og dogmer du tror på mangler rot i virkeligheten. Men ønsketenking hjelper ikke her, Andrull. Her er det kun fakta, dokumentasjon og tall som gjelder.

 

KONKLUSJON: jeg har i denne debatten BEVIST at appene på Google Play er generelt av dårligere kvalitet enn de man finner for iOS. Jeg har også motbevist påstander om at android passer bedre for nerder, slik det feilaktig er blitt påstått. Jeg har også BEVIST at det ikke finnes noen indikasjoner på at iPhone er "bakpå" i forhold til konkurrenter, slik det også er blitt påstått. Tvert i mot finnes det indikasjoner på det motsatte. Alle mine beviser er basert på lenker til tilgjengelige uavhengige kilder og dokumentasjon. Mine opponenter har ikke klart å frembringe beviser som kontradikterer dette, og dette skyldes at de fullstendig mangler kilder og dokumentasjon, men istedet baserer sin argumentasjon på hva de "SYNES", altså ren SYNSING.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...