Gå til innhold

Apple kåret til årets merke


Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt til deg er: hva foretrekker du å drasse på i ryggsekken, 1 kg solcellepanel som aldri går tomt, eller 3 kg batterier som går tomme?
Du får kose deg med solcellepanelet ditt på byen da, mens jeg har et ekstra batteri i lommeboka til de gangene jeg glemmer/ikke rekker å lade telefonen mellom aktiviteter.

 

Jeg skal kose meg med solcellepanelet mitt, for nå drar jeg på 4 ukers tur i villmarka, og ikke til byen slik pysene foretrekker. Men de få gangene jeg er i byen så passer jeg på å ta med med en telefon av KVALITET, slik at batteriet holder under hele byturen.

 

Du kan komme med så mange tester du vil, om du baserer noe som helst på en poengscore uten å ta for deg enkeltforskjeller er de fullstendig verdiløse.

 

Nå er et slik at de aller fleste tester tar for seg enkeltforskjeller, eksempelvis pixeltetthet på telefon A versus telefon B, batterikapasitet på telefon A versus telefon B, etc. Summerer man et femtitalls slike tester, så får man en svært god pekepinn på hvilke telefoner som er bedre enn andre. Det blir som å rusle på to forskjellige strender; på strand A så var den første steinen du plukket opp mye finere enn den første steinen du plukket opp på strand B. Men med den andre steinen du plukket opp på strand A var det motsatt, da den var styggere enn den andre steinen du plukket opp på strand B. Så hvordan avgjør man hvilken strand som er "best"? Man plukker opp 10000 steiner på tilfeldige steder på hver strand og sammenligner summene. Det gir en svært god pekepinn. Dette er også den metode som vitenskapen bruker. Og noe annet klarer dessverre ikke du å vise.

Men artig er det lell at du diskrediterer alle forbrukerroienterte uavhengige tester som verdiløse på denne måten. Du om det.

 

Jeg pleide å ha en tablet i den ene lomma og telefonen i den andre, nå har jeg bare min Note II, den er stor nok til å erstatte en tablet og liten nok til å kunne erstatte en telefon.

Du får kose deg på byen med en tablet i ene lomma og telefonen i andre. Bruker du sæggebukser med for store lommer da, for å få plass til tableten? Eller drasser du på to enheter fordi batterikvaliteten er såpass dårlig at du vil fordele strømforbruket ditt på to enheter slik at batteriene holder?

 

Det at jeg kan kjøre to apper samtid på skjermen er nå en så stor killerfeature for meg at jeg ikke kan bruke custom ROM som ikke har støtte for det. Jeg og mange flere er opptatt av hva VI synes er best, og er svært lite intereserte i hva som er "objektivt best" annet enn for kurrositetenes skyld.

Så flott at du ville dele disse totalt uinteressante personlige preferansene med oss, som forøvrig er totalt irrelevante når man gjør en generell sammenligning av enheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har lest en del tester av telefoner ,TV2 ( hentet fra Amobil) , pc wold , komputet for alla o.s.v og så hevder du RandonReady at alle disse er useriøse .De er ikke noe mere useriøse en dine kilder

 

Jeg har IKKE hevdet at alle disse er verdiløse, så den der stråmannsargumentasjonen din kan du spare deg for. Hvis du mener at jeg har påstått dette, så får du sitere meg.

Jeg har hevdet at enkelte av TV2 sine tester er verdiløse, da de er i sterkt utakt med hva som er konsensus i verden. Det skyldes at enkelte tester i "TV2 hjelper deg" inneholder beviselige feil. Eksempelvis ble det i TV2 sin siste test av iPhone 5 påstått at Galaxy S3 var kjappere i benktester. Lenken min nederst her beviser at det er feil.

 

Det jeg har langt merke til ,over tid er nettop at stadig flere Apple produkter ryker bakover i forhold til tidligere tester. før var Iphone overlegen når er det sjelden at den kommer lenger opp en nr 3.

 

Hva du har "lagt merke til", eller hva du SYNES, er totalt uinteressant så lenge du IKKE KAN BEVISE eller DOKUMENTERE det. Jeg har tvert imot BEVIST og DUKUMENTERT at iPhone rangeres på topp i summen av alle tester, samt at den siste iPhonen nå får høyere poengsum enn den aller første iPhone fikk. Ergo preiker du bare tøv og tull, igjen.

 

Det gjelder hvor lett glasset knuses i forhold til konkurrenteneDet gjelder kuldetesterog det gjelder hastighetforøvrig er det sammenligningstester , gjort på samme tid med fler merker som gjelderikke hvor god en telefon er ut fra en liste med organisasjoner

 

Men i svarte granskauen mann, hvorfor dokumenterer du ikke bare dette da?

 

Glassknusing; iPhone 5 finner over sin samtidige rival Galaxy S3 (utført av Android Authority, som ikke kan bekyldes for å ha bias i favør av iPhone):

 

Hastighet: iPhone 5 vinner over sin samtidige rival Galaxy S3 (på tross av kun halvparten så mange prosessorkjerner):

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-preview

 

Skjermkvalitet: iPhone 5 vinner over sin samtidige rival Galaxy S3 (målt med laboratorie-utstyr):

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

 

Og alle testene ovenfor var hentet fra en liste over nettsteder, eller "organisasjoner" som du kaller det.

Har du noe imot det, og i så tilfelle hvorfor?

Og poenget ditt var?

 

 

Er det ikke på tide å stikke fingeren i jorda, og innse at virkelighetens verden er litt anerledes enn det du så gjerne ønsker å tro?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal kose meg med solcellepanelet mitt, for nå drar jeg på 4 ukers tur i villmarka, og ikke til byen slik pysene foretrekker. Men de få gangene jeg er i byen så passer jeg på å ta med med en telefon av KVALITET, slik at batteriet holder under hele byturen.

Jeg får vel være pyse da, har ingen interesse av å være 4 uker i skogen, eller 2 uker i syden for den del.

Nå er et slik at de aller fleste tester tar for seg enkeltforskjeller, eksempelvis pixeltetthet på telefon A versus telefon B, batterikapasitet på telefon A versus telefon B, etc. Summerer man et femtitalls slike tester, så får man en svært god pekepinn på hvilke telefoner som er bedre enn andre. Det blir som å rusle på to forskjellige strender; på strand A så var den første steinen du plukket opp mye finere enn den første steinen du plukket opp på strand B. Men med den andre steinen du plukket opp på strand A var det motsatt, da den var styggere enn den andre steinen du plukket opp på strand B. Så hvordan avgjør man hvilken strand som er "best"? Man plukker opp 10000 steiner på tilfeldige steder på hver strand og sammenligner summene. Det gir en svært god pekepinn. Dette er også den metode som vitenskapen bruker. Og noe annet klarer dessverre ikke du å vise.

Men artig er det lell at du diskrediterer alle forbrukerroienterte uavhengige tester som verdiløse på denne måten. Du om det.

Jeg sa at det var irrelevant å dra frem en poengsum som tar for seg en rekke ting du kanskje eller kankjse ikke er interesert i. Nokias Lumia 1020 for høy score grunnet kameraet, kameraet driter jeg i. Selvsagt kan testene være et sted å begyne, men man kommer mye lenger ved å lese noen enkeltteseter og se hva som faktisk testes enn å se på en metascore.

 

Du får kose deg på byen med en tablet i ene lomma og telefonen i andre. Bruker du sæggebukser med for store lommer da, for å få plass til tableten? Eller drasser du på to enheter fordi batterikvaliteten er såpass dårlig at du vil fordele strømforbruket ditt på to enheter slik at batteriene holder?

Om du var i stand til å lese ville du sett at det står "pleide", dette indikerer fortid, det vet vi som hadde norsk på barneskolen, men det er kanskje pysete å gå på skolen? En 7'' tablet får man plass i en vanlig jeansbukse om man ikke er en liten unge. Jeg hadde dem ikke med grunnet batteritid, de var begge på konstant, samtidig, og jeg hadde ikke tableten med på en fuktig bytur. Tableten hadde jeg med fordi jeg oppdaget hvor enormt mye bere det er å se youtubeklipp/annen film og surfe nettet med en større skjerm. Så da jeg skulle oppdatere meg på telefonfronten ble den en phablet så jeg slapp to dingser.

 

Så flott at du ville dele disse totalt uinteressante personlige preferansene med oss, som forøvrig er totalt irrelevante når man gjør en generell sammenligning av enheter.

Nå har poenget mitt hele tiden vært at når du beveger deg opp til topptelefonnivået er personlige prefferanser ALT. Noen driter i om den eller den har størt ppi, hvem som har best kamera, noen greier seg med 8 timers batteri, noen synes ikke det gjør noe om den ikke har den råeste benchmarkscoren så lenge den kan kjøre Facebook uten problemer, noen liker "bloatwaren" som følger med på visse telefoner. Etc. etc.

 

Det finnes ingen objektvit best telefon, de har alle pluss og minus, en iPhone kan aldri vinne hos meg med sin knøtteskjerm, mens hos andre er det akkurat det som gjør at den vinner,

Lenke til kommentar

Sikker på at ikke disse testene er manipulerte.

for da jeg så video for en tid tilbake det IPad og galaksy og et merke til ble testet på samme måte så var det Ipadden som tok størst skade.

 

 

Hele denne tråden bære et preg av at Appel er best for det har vi bestemt

At man har oppleve det annerledes gjennom tester ( selv om man ikke har fått med seg alt ) så blir det ignorert, til fordel for de teter som gjør Apple til vinner

 

For øvrig så virker det som ingen tester er helt objektiv uansett om det er Apple eller produkter fra andre som testes.

Siden man da også har forhandsbestremt hvilke produkt som skal være vinner så blir de fleste testen fullstendig verdiløse for dem som er på utkik etter en telefon uten å må betel skjorta for den

Lenke til kommentar
Jeg sa at det var irrelevant å dra frem en poengsum som tar for seg en rekke ting du kanskje eller kankjse ikke er interesert i. Nokias Lumia 1020 for høy score grunnet kameraet, kameraet driter jeg i.

 

Og jeg sa at personlige preferanser er irrelevante i en generell sammenligning. Så det du måtte like/ikke like er totalt irrelevant her, for her gjør vi en generell sammenligning. Dette er ikke mine premisser. Dette er "den andre elgen" sine premisser. Da han påsto at tester viser at iPhone er "bakpå" så var det en generell beskrivelse. Jeg BEVISTE at tester generelt indikerer at iPhone slett ikke er bakpå, tvert imot. Du begynner så å blande inn dine personlige preferanser. Totalt uinteressant.

 

Om du var i stand til å lese ville du sett at det står "pleide", dette indikerer fortid, det vet vi som hadde norsk på barneskolen, men det er kanskje pysete å gå på skolen?

 

Du skjønner vel at om du gjorde det i går, eller idag, eller i morra, så er det jo presist like psykt å generelt gå rundt med en tablet i ene lomma og en telefon i andre? Gjør fortiden det mindre idiotisk?

 

En 7'' tablet får man plass i en vanlig jeansbukse om man ikke er en liten unge.

 

Jepp, og det går også an å tre en kondom over hodet.

http://1.bp.blogspot...ondom-head.jpeg

 

Nå har poenget mitt hele tiden vært at når du beveger deg opp til topptelefonnivået er personlige prefferanser ALT. Noen driter i om den eller den har størt ppi, hvem som har best kamera, noen greier seg med 8 timers batteri, noen synes ikke det gjør noe om den ikke har den råeste benchmarkscoren så lenge den kan kjøre Facebook uten problemer, noen liker "bloatwaren" som følger med på visse telefoner. Etc. etc. Det finnes ingen objektvit best telefon, de har alle pluss og minus, en iPhone kan aldri vinne hos meg med sin knøtteskjerm, mens hos andre er det akkurat det som gjør at den vinner,

 

Og mitt poeng er at dine personlige preferanser er totalt uinteressante i en generell sammenligning.

Skal man dømme hvorvidt en telefon A er "bedre" enn en telefon B, så skal ALT som taler i begge telefonenes favør telle. Slik gjør forbrukertester det. Det tas ikke hensyn til at Olsen synes at høyt antall megapixler på kameraet er bedre å ha enn USB-port, eller at Hansen synes at retinaskjerm er uviktig. Alle har hver sin smak, og dette problemet løses enkelt og greit ved at ingen personlige preferanser taes hensyn til. Ikke dine heller. Derfor gjelder kun en generell sammenligning her. Og nettopp derfor er det ingenting som indikerer at iPhone ligger "bakpå" i forhold til konkurrentene. Tvert imot viser slike genrelle tester at det er konkurrentene som stadig ligger "bakpå". Har du problemer med å godta disse premissene, så får du ta problemet ditt opp med redaksjonene bak forbrukertestene og/eller debattanten "den andre elgen" som satte disse premissene.

 

Prøv å være litt mindre tøff i trynet i fremtiden, især når du ikke kan påvise en eneste feil i innlegget du velger å kommentere. Jeg er en storforbruker av strøm under langvarige krevende forhold hvor ingen veggkontakter er å oppdrive i flere mils radius, men har løst dette på en glimrende måte som få kan oppvise maken til. Den sarkastiske tonen du kommenterer dette med, uten at du sjøl har noe bedre forslag, er bare jævli dumt. Trodde du at det å ligge på stranden nedenfor hotellet i syden og nippe til en drink, eller å dra ut på byen for å vise kompisene tullete Youtube-videoer, på noen måte er sammenlignbart med det å være ukesvis i villmarka? Hva er poenget ditt? Likte du ikke det du leste om kvaliteten på apper i Google Play versus Apple app store? Eller var det konsensusen blant flere titalls tester du ikke likte? Sved sannheten? Og så måtte du bare demonstrere på en prepubertal måte? Et tips for fremtiden: det du er for feig til å si ansikt til ansikt bør du heller ikke skrive.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

Hvis Iphone mangler de egenskapene man vektlegger i forhold til konkurrentene så ligger den i høyeste grad bak konkurrentene.

 

Problemet er akkurat hva man vektlegger.

Det er faktisk de som foretrekker at telefon jobber raskt ,mens andre ønsker utvid-bar minne

 

Da gir ikke slik teste alltid det riktige bildet på hva som er best for deg

Lenke til kommentar

Nei, men slike tester tar naturligvis for seg hva den gjennomsnittlige brukeren vektlegger. Skal man til enhver tid ta høyde for hva hvert enkelt individ vektlegger så kan man ikke lenger utføre noen tester på generelt grunnlag.

 

Hva den gjennomsnittlige bruker vetklegger er vel kanskje mere avgjort av salg vil jeg si?

 

AtW

Lenke til kommentar

For noen få minutter siden kom jeg over en episode av gsdget show world tur

jeg fikk bare med meg slutten

De kunne konkludere med at byggekvaliteten på Iphone5 var for dårlig

Og at batteri tiden var elendig sammenlignet med HTC

 

Hvordan kan man da si at Iphone ikke ligger lit bak konkurrentene ?

 

hvor mange av dere er det som klarer å få spilt av videoen her :

https://www.google.no/search?q=gadget+show+world+tour&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&gws_rd=cr

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...