Gå til innhold

Apple kåret til årets merke


Anbefalte innlegg

Det er tydelig at det er en del ting du ikke har fått med deg her .

 

for en tid tilbake var det nemlig en sak der Apple måte innfinne seg med de norske lovene

først nektet det mye hardere en andre selskap

 

Det andre er at de har brukt sine egne løsninger på ting og tang , som nettop gjorde inkompatibel med andre produsenter.

Da fungerer de ok så lenge man holder seg til Apple , men vil man mikse med ting fra andre så blir det trøblete.

Inni i mellom dukker de oppløsninger som gjør det lit lettere å overkomme dette problemet

 

Samtidig høre jeg fra tid til annen om folk som ikke får det til å fungere. og hvis de får det til å funger så må de gå omveier

 

sånn sett kan man ikke si at ikke alt et oppblåst i Apple systemet heller

Så vid jeg vet så var det ikke så mange år siden Itune var låst til Apple produkter

 

 

på disse sakene var Apple verre en andre konkurrenter

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har noe med bruker opplevelse og kvalitetsfølelse å gjøre. Når hjernen får beskjed fra fingre og øyne om at dette er behagelig utløses det endorfiner. Enkelte produkt opplevelder utløser mere endorfiner enn andre og dermed er man kjemisk hekta!Dette forskes det faktisk mye på. Apple har vært flinkere til å utnytte dette enn andre .....

 

Jeg syntes det ofte er vondt å se på Apple produkter å som kjent så lindrer endorfiner smerte også!

Lenke til kommentar

Det andre er at de har brukt sine egne løsninger på ting og tang , som nettop gjorde inkompatibel med andre produsenter.

Da fungerer de ok så lenge man holder seg til Apple , men vil man mikse med ting fra andre så blir det trøblete.

 

 

Har du lyst å komme med noen eksempler fordi jeg har mikset veldig mye og opplever at iPhone mikser bedre enn min android-telefon. Jeg har apper til belysningen i huset, til overvåkning i huset, NAS-disken min, styrer TV-en med den, har remote-styring av windowsmaskinen min, bruker microsoft exchange osv osv. Samtlige av disse oppgavene gjør iPhonen bedre enn Xperia-en(android) min. Jeg er en gadget-nerd som du kanskje ser og når jeg ser på nye spennende dingser som steketermometer man kobler til mobilen, vaskemaskiner med App-styring og andre slike nerdeting så er det alltid en app til iPhonen, mens android ofte mangler. Min erfaring er derfor ganske annerledes enn din, om du har noe erfaring med iPhone i det hele tatt utenom det du har lest på nett.

Lenke til kommentar

Og hvis du er enda mer nerd så liker man kanskje de tekniske fordelene de flest high-end mobiler har i forhold til Apple sine. Som gjør vedlikehold, bytte av maskinvare/batteri til noe dritt, og ikke minst teknologisk. De prøver å appelerere til de fleste, og det er en grei strategi, men er du virkelig en nerd så bryr du deg ikke om hva andre kan ha bruk for.

 

Ja, Iphone har vel flere apper, men mengden på selv android er så ubeskrivelig stor at jeg aldri vil kunne klare å bla meg gjennom brøkdelen av en prosent, eller oppdage alle mulie syke (og kule) appene som eksistere. Måtte det være android eller iphone.

 

Når man påstår at iphone passer bedre for nerden så er man på dypt vann. Jeg ville ikke sagt at iphone IKKE passer til en nerd, men jeg ville garantert ikke sagt det motsatte. Sammenlignet du "alle" android telefoner bare fordi man ikke er like fornøyd med EN mobil, og tror alle er slik. Bare fordi det er samme OS (ikke alltid det er samme versjon) så betyr det ikke at opplevelsen blir det samme på en samsung mobil som en Xperia, eller annen modell for den saks skyld. ;)

 

Har flere fjernstyringsprogrammer på mobilen som jeg har testet og er så fornøyd at jeg ikke tror jeg kunne vært mer fornøyd. Har vel og merke ikke testet det på iphone.

 

Poenget mitt er allikevell kanskje å ikke ta dette inni en lang android VS iphone diskusjon, da de forskjellige har forskjellige styrker. Det blir for dumt å si at apple ikke fungerer sammen med andre enheter/merker fra dem, jeg er enig i det, men det er ikke en 100 % usannhet. Men dette er jo noe som går begge veier uansett, så ser ikke problemet med det. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dette har noe med bruker opplevelse og kvalitetsfølelse å gjøre. Når hjernen får beskjed fra fingre og øyne om at dette er behagelig utløses det endorfiner. Enkelte produkt opplevelder utløser mere endorfiner enn andre og dermed er man kjemisk hekta!Dette forskes det faktisk mye på. Apple har vært flinkere til å utnytte dette enn andre .....

 

Mao. De vinner over oss med "orgasme", ikke med kvalitet.

Lenke til kommentar

Og hvis du er enda mer nerd så liker man kanskje de tekniske fordelene de flest high-end mobiler har i forhold til Apple sine. Som gjør vedlikehold, bytte av maskinvare/batteri til noe dritt, og ikke minst teknologisk. De prøver å appelerere til de fleste, og det er en grei strategi, men er du virkelig en nerd så bryr du deg ikke om hva andre kan ha bruk for.

 

Nerden i meg elsker utfordringen med å bytte batteriet i en iPhone. Klart jeg ikke bryr meg om hva andre har brukt for når jeg kjøper min egen telefon. Poenget mitt er, av min iPhone og Android telefon er det ingen tvil om hvilken jeg ville valgt om jeg fikk et ultimatum. Det som alltid går igjen er at iPhone-"hatere" som deg selv aldri har testet. Jeg som gadgetfreak har testet. Og nei, jeg likte ikke galaxy S3 noe bedre i det hele tatt. Liker bedre Sony-en min når det kommer til Android. Men Android generelt har bare ikke bra nok tredjepartsstøtte på gøye ting å leke seg med. Eksempler gitt i forrige post.

Lenke til kommentar

Og hvis du er enda mer nerd så liker man kanskje de tekniske fordelene de flest high-end mobiler har i forhold til Apple sine. Som gjør vedlikehold, bytte av maskinvare/batteri til noe dritt, og ikke minst teknologisk.

 

Hvorfor er det en fordel å måtte kunne vedlikeholde eller bytte batteri på en enkel måte fordi deler og batteri i utgangspunktet er for dårlige og derfor likevel må byttes ut etter en stund med bruk? Skjønner ikke logikken her.

 

Det at konkurrentene har teknologiske fordeler fremfor iPhone har ikke jeg sett mye til. Hva sikter du til da? Sikter du f.eks til Samsung Galaxy S3 med sine fire prosessorkjerner ble grisebanket i benchmark-tester av sin samtidige konkurrrent iPhone 5 med kun sine to prosessorkjerner?

http://www.pcmag.com...,2410034,00.asp

http://www.anandtech...ormance-preview

Eller siktet du til at Samsung først nylig har tatt noenlunde innpå iPhone 5 mht til skjermkvalitet med Galaxy S4:

http://www.displayma..._ShootOut_1.htm

eller at Samsung før dette, f.eks med Samsung Galaxy S3 sin skjermkvalitet var der Apple var 2,5 år enda tidligere med iPhone 4?

http://www.displayma..._ShootOut_2.htm

Eller var det NFC du tenkte på, teknologien som ingen bruker?

iPhone var aller først med funksjoner som betyr noe, som hakkfri gratis videotelefoni over WiFi (via faceTime), aller først med trådløs streaming av musikk, video og bilder til tredjeparts A/V-utstyr (via AirPlay), aller først med flerberøringsskjerm, aller først med retinaskjerm. iPhone var sist med betydningsløse flopper som MMS. Og du påstår at konkurrentene har tekniske fordeler? Ser ikke sånn ut for meg.

 

men er du virkelig en nerd så bryr du deg ikke om hva andre kan ha bruk for.

 

Det nerder har til felles med folk flest er at de foretrekker dingser av KVALITET, som FUNGERER, og som ikke trenger å få byttet ut deler. Folk som konstant må bytte ut deler og ofte sees liggende med overkroppen inni PC-kabinettet mens de skrur og reparerer, kalles ikke nerder. De kalles talentløse med manglende teft for kvalitet. Så sånn sett så er f.eks PC-verdenen ganske lik bil-verdenen.

 

Ja, Iphone har vel flere apper, men mengden på selv android er så ubeskrivelig stor at jeg aldri vil kunne klare å bla meg gjennom brøkdelen av en prosent, eller oppdage alle mulie syke (og kule) appene som eksistere.

 

Antallet apper er idag omtrent likt for Apple App Store og Google Play. Men hvor mange du er i stand til å bla deg gjennom, eller hvorvidt du finner appene syke, er egentlig irrelevant og derfor ikke noe argument.

Det som ER av betydning er om du finner en app av god kvalitet og/eller som gjør det du ønsker. 800 000 apper i tallet gir ingen garanti for det, og det skyldes at kvaliteten på android-apper beviselig dårligere enn for iOS, som vi skal se nedenfor. Det skyldes i hovedsak at appene fra Google Play i større grad er befengt med reklame og dårlig koding, samt det faktum at en skjemmende stor andel av de beste og mest populære titlene for iOS mangler på Google Play. Det er nemlig slik at reklamebefengte apper som regel er gratis apper, og gratis apper er som regel dårlige apper (sitat):

 

"...In addition, apps that have done well as premium titles in Apple?s App Store have turned to ad funding in Google Play...."

http://www.mobilewor...m-apps-research

 

Og gjett om der er mange gratis-apper på Google-Play: 72 % av appene er gratis, mens det tilsvarende tallet for iOS er kun 46%:

http://www.androidau...ore-2012-76566/

 

Dårlige gratis-apper skyldes dårlig koding. I selv en app som er såpass beskjeden mht reklame som Angry Birds, så brukes 75% av strømforbruket til appen på reklamen (sitat):

 

"New findings show that 65 percent to 75 percent of the energy used to run free apps is spent for advertising-related functions.The smartphone power drain is caused by a combination of factors including inefficient programs and software glitches called "energy bugs" "

http://www.scienceda...20404144321.htm

 

Det betyr at dersom en iPhone og en android-telefon med like store og fulladete batterier kjørte hhv betalversjonen og reklameversjonen (slik original-appen av Angry Birds faktisk foreligger for plattformene), så ville android-telefonen slukne idet iPhonen fortsatt har 75% av batterikapasiteten igjen.

 

Kvalitetsforskjellen på apper mellom de to plattformene skyldes dels at appene på Apples App Store kvalitetssikres i mye større grad gjennom Apples rigide kontroll (sitat):

 

"But the most important reason for its financial success, developers say, is Apple's tortuous approval process. Consumers are more willing to fork over their money for an iOS app, because they know they'll probably get their money's worth, says app developer Zak Tanjeloff with DLP Mobile. "The App Store has a higher proportion of quality apps, thanks to the approval process" he says. "That means developers can, and have, charged more for their apps" "

http://www.wired.com...ios-vs-android/

 

En annen faktor for forskjellen i kvalitet gjenspeiles i det faktum at mer enn en tredel av appene på Google Play bare forsvinner etter en stund på markedet, mens det samme fenomenet gjelder for mindre enn en fjerdedel av appene på Apples App Store (sitat):

"The issue is that over 37% of the applications published were later removed from the Android Market for various reasons, whereas the Apple App Store has removed just 24% of published apps in comparison"

http://www.research2...ul-submissions/

 

En tredje faktor er at utviklerne generelt lager sine apper til iOS først (sitat):

 

"Many of today's tech companies and startups are still building their apps for iOS first, despite Android's growing market share. The problem stems from a lack of in-house talent, fewer Android-owning beta testers, technical hurdles, fragmentation issues, potential for revenue and more"

 

Resultatet av dette blir at (sitat):

 

"During the first 20 days in May 2013, only 32 of the top 50 free iOS applications were available in the Google Play store, and only 29 of the top 50 paid applications were available in the U.S.....The results show that Google still has some work to do itself to ensure that top iOS titles are making it into the Google Play store"

http://techcrunch.co...hich-are-games/

 

Undersøkelser blant flere norske utviklere viser at kunder i 77.7% av tilfellene alltid og ofte vil ha appene sine utviklet først til iOS, mens kundene kun i 33.3% av tilfellene alltid og ofte vil ha appene først til Android.

http://hanspetter.in...-til-ios-forst/

 

En fjerde faktor er at Apples App Store fornyer seg oftere med nye betal-apper av høy kvalitet/popularitet (sitat):

 

"The study also found that the "refresh rate" of paid software in the top 10 is much higher on the iPhone App Store than it is in the Android market. During the month of April, 94 distinct paid applications appeared in the top 10 total downloads, while only 26 distinct paid applications reached the overall top 10 in the Android market."

http://appleinsider...._google_android

 

Er ovenstående årsaken til at Android-brukere generelt kun har halvparten så mange apper på sin telefon i forhold til hva iOS-brukere har (sitat):

 

"EU Android users downloaded an average of 38 apps. ... while EU iPhone users downloaded a whopping 64.4 apps on average to their smartphones."

http://www.networkwo...ers-256511.html

 

eller at iPhone eiere bruker 53% mer tid på telefonen sin i forhold til android-brukere:

http://www.idg.no/co...ticle273073.ece

 

 

Når man påstår at iphone passer bedre for nerden så er man på dypt vann. Jeg ville ikke sagt at iphone IKKE passer til en nerd, men jeg ville garantert ikke sagt det motsatte.

 

Garantert ikke?

Nerder er opptatt av teknologi og gadgets. Og det er et faktum at du får flere muligheter i form av mer gadgets og annet tredjepartsutstyr til iPhone enn du gjør til android-telefoner; Gå f.eks inn på en hvilken som butikk som selger f.eks receivere, aktive høytalere, etc, eksempelvis Hi-Fi-klubben, og sjekk hvilken mobiltelefon som utstyret er mest kompatibel med, og du vil finne at det er iPhone og AirPlay det satses på, enten det er Denon, Marantz, Sony, Philips, B&W, eller noen andre som lager utstyret, og enten det er trådløst eller docking som gjelder. Gå f.eks på en butikk i en helt annen kategori, som f.eks Clas Ohlson, og du finner samme tendensen der.

Dermed så er man likevel ikke på særlig dypt vann dersom man sier at iPhone passer til nerder. Tvert imot så er man på dypere vann hvis man sier at android-telefoner passer til nerder, for flesteparten av mulighetene, enten det gjelder apper eller tredjeparts maskinvare, finnes beviselig til iPhone.

 

Har flere fjernstyringsprogrammer på mobilen som jeg har testet og er så fornøyd at jeg ikke tror jeg kunne vært mer fornøyd. Har vel og merke ikke testet det på iphone.

 

Så pussig at du sier det, for det er nemlig slik at f.eks fjernstyrings-appen (fra Sensio) for det mest populære hus-automatiseringsystemet (xComfort) kom FØRST til iPhone, dvs i sept 2009. Denne appen kom til android mer enn 2 år etterpå, i des 2011.

http://www.appannie....app/ios/sensio/

https://nb-no.facebo...332839583393664

Og dette ER den generelle tendensen; de gode og populære appene kommer FØRST til iOS, etterpå til android.

Flere eksempler finnes; jeg leste f.eks nettopp at Sonos endelig gir android-brukerne den fjernsstyringsappen som iOS-brukerne fikk FØRST og har hatt mer enn et halvt år allerede: http://www.dinside.n...ing-for-android

Jeg kjøpte meg f.eks nylig et eksemplar av verdens mest populære action-kamera. Også der kom den appen som gjør deg istand til å sende live-bilder fra kameraet til telefonen, samt fjernstyre kameraet fra mobiltelefonen, FØRST til iOS, deretter til android: http://www.slashgear...lable-13256756/

Apropos live-overføring; Skype med video kom FØRST til iOS (selv om FaceTime var aller først), så til android et halvt år etterpå :

http://blogs.skype.c...ne-video-calls/

http://about.skype.c...calling_to.html

Ovenstående er bare noen får eksempler på en generell tendens.

Så hvis det er slik at android passer nerder bedre, ifølge dine insinuasjoner, betyr det at nerder liker å vente slik at de er de siste som får de populære appene eller appene av god kvalitet? Det kan jaggu se sånn ut, ikke sant?

 

Det blir for dumt å si at apple ikke fungerer sammen med andre enheter/merker fra dem, jeg er enig i det, men det er ikke en 100 % usannhet.

 

Det er hverken en 100% sannhet eller 100% usannhet, men det like fullt en BETYDELIG STØRRE sannhet å si at 1) iOS-enheter er kompatibelt med mer tredjepartsutstyr, samt at populære og brukbare apper finnes først og fremst for iOS, enn det er en sannhet å si at 2) det samme gjelder for android, skal man dømme etter den virkeligheten jeg har DOKUMENTERT ovenfor.

Og noe annet blir pokkers så vanskelig å bevise.

Endret av RadonReady
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst: Vurderte å kommentere alt hver for seg, slik jeg pleier å gjøre, men det er så gjennomsyret av fanboyisme at det fortjener innlegget rett og slett ikke. Hva du selv kategorisere deg for er dog ikke interessant. Det er i hvert fall slik du uttrykker deg. Som sagt så ønsket jeg ingen fanboy krig, så skal ikke helle for mye bensin på bålet.

 

Det kunne kanskje også ha vært litt mer reflektert, da jeg ikke kunne se et eneste negativt argument for iPhone, og en uendelig rekke med "beviser" på at iPhone er best.

 

Jeg er ingen Iphone hater, men når noen påstår å dra noen linjer man ikke har noe som helst grunnlag for å si, så tar jeg gjerne å motsier det.

 

Men jeg kan jo nevne at det ikke fører noen vei med villedende statistikker hvor du først "beviser" at gratis apper er dårlige, og så fordi android har flere gratis apper, så må det også bety at android har dårligere apper. Jeg liker gratis apper. Jeg er nerd, men har ikke mye penger. Jeg bruker det heller på prosjekter jeg kan lære mer av. F.eks system for ultralyd lokalsering.

 

Ikke nok med det, men så skal du også konkludere med at iPhone kom med funksjoner først av betydning. Hvem er du som bestemmer hva som er av betydning? Som en innbitt nerd jeg er, så går jeg etter de som har mest av de funksjonene som gjelder for MEG. Skal jeg lære meg et OS, og velge ut et OS jeg ønsker å bruke, så ville det blitt android som har et enormt utvalg mobiler, og det er dermed langt større sjanse for at en ny mobil blir en android-mobil.

Akkurat det blir et statistisk valg.

"Fits all" strategien er synonmt med "passer ingen perfekt". Ikke akkurat et begrep i teknologibransjen, men mer i klesbransjen. Dog føler jeg det passer inn her også.

 

Ikke fordi apple ikke klarer å komme med nye ting, for det gjør de jo i ny og ne, men fordi det ikke bare er ett selskap som dytter teknologien fremover. Dog kan man jo spørre seg om hva de dreiv med på sine eldre mobiler 3,5" holder jo ikke for noe som helst om man skal bruke telefonen til noe annet enn telefoni. Dette har i det minste Apple forstått i den siste tiden, og det er jo et stort pluss. :) Er over 4 år siden 3,8" ble for smått i mine øyne.

 

Til sist vil jeg bare si at du tydeligvis har et rart syn på nerder. Man skal bry seg om teknologi og gadgets, men de som fikser, justerer, optimaliserer, oppgraderer PCen sin er "idioter"? Eller de som er i stand til å reparere mobilen. Dette skjer like hyppig med apple sine mobiler som andre, da det i fleste tilfeller er uhell eller brukeren sin feil. Enten det er knust skjerm, vannskade etc... Da er det faktisk en fordel å kunne bytte ut elektronikken, eller i det minste tørke den skikkelig. Det er i hvert fall ikke negativt å ha mulighet for å gjøre justeringer selv. Det MÅ du da kunne se selv?

 

Det er de som sitter å kobler sitt eget utstyr, modder og koser seg med teknologien er da like mye nerder. Og følgelig er det de som enten har et prosjekt som omgår PC eller krever at du sitter inni maskinen. Verden er ikke så svart hvitt at det enten er slik at noe fungerer eller ikke.

 

Ps: Apple bruker ikke noe bedre batterier enn noen andre. Alle batterier blir dårligere med tiden, og med mindre du ikke klarer å ta vare på mobilen/laptopen din, så vil du etterhvert trenge å bytte batteriet. Du kan selvsagt bytte det, bare ikke så lett. I tillegg så er det også en fordel å raskt kunne bytte batteri om man er tom en dag. Har et backupbatteri i lommeboka i tilfelle jeg blir lenge borte og ikke følger et kvadrat-liv. :)

 

Men du får nå ellers ha en god dag. Mitt tips er kanskje å prøve å se saken fra to sider, og ikke kjører alt for trangsynt stil. I mens skal jeg kose meg litt i sola. :dremel:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 2 ting som slår man her ( med mindre jeg mangel informasjon).

 

1 : det har vær flere tester av nye telefoner opp gjennom årene.

til og begynne med ble Iphone kåret som den beste. Da var det også mang nerder som måtte ha den , kost koste hva du vill. det kunne selvfølgelig Apple dra nytte av.

 

De siste åren har Iphone kommet litt bakpå i slike tester ( selv om enkelte tester forsatt fremhever Iphone)

Da skulle man tro at folk var mere opptatt å skaffe seg den beste telefonen , men nida de skal forsatt ha Iphone for da er den god nok

var ikke poenget at man skulle ha den beste telefon det gikk an å få tak i

 

 

2: De aller fleste dissensene har muligheter å på en relativ enkel måte å kunne bytte ut batteriene.

Det gjelder også mobiltelefoner. batteriet er ente klipset eller skrudd fast

Når det gjelder Apple så er enhetene limt samme uten muligheter for å kunne bytte batterier

 

Da risikerer man jo at enheten blir ødelagt hvis man våger seg på bytte det

hvorfor er det slik ?

Nå skal det sies at jeg ikke vet hvordan det er gjort de bærbare maskinen fra Apple .

Hvis jeg husker riktig så var det snakk om at batteriet var limt fast

Det var nemlig det som også var problemet med Ipoden. batteriet gikk ut etter 1 år om man måtte kjøpe ny selv . Apple nektet først å erstatte den selv om reklamasjon tiden var minst 2 år

 

 

Man kan forstå at produsenten ikke er så nøye på det når det gjelder mobiler for batteriet skal likevel vare lenger an det folk har telefonen , men at det gjør det samme på andre dingser er dog uforståelig

Er det virkelig meningen at alle skal tvinges til kaste dingsen etter 3-4 år selv om den kunne ha funger lengre.

 

Innlegget ble noe lengre an planlaget men dere overlever det nok

oppsummert :

 

Hvorfor skal folk på død og liv forsatt ha Iphone med argumenter om at det er den beste ( den var den beste en gang i tiden , men ikke nå lenger ) ?

 

Hvorfor skal man tvinges til kaste dingser når batteriet er gåent ?

Lenke til kommentar

Først og fremst: Vurderte å kommentere alt hver for seg, slik jeg pleier å gjøre, men det er så gjennomsyret av fanboyisme at det fortjener innlegget rett og slett ikke.

 

1. Så det er pga av at innlegget mitt ikke fortjener et svar at du likevel skriver et så langt svar?

2. Alle referansene jeg har brukt er fra uavhengige journlister i uavhengige nettaviser, fra android-utviklere, fra uavhengige konsulenter i analyseselskap og fra vitenskapelige artikler forfattet av uavhengige forskere. Hvis du mener at disse er preget av fanboisme, så vil jeg snarere si at det er DU som har et problem, og ikke artiklene jeg siterer. Jeg har ikke på et eneste sted i mitt innlegg som du kan påvise beskrevet mine personlige preferanser.

 

Det kunne kanskje også ha vært litt mer reflektert, da jeg ikke kunne se et eneste negativt argument for iPhone, og en uendelig rekke med "beviser" på at iPhone er best.

Mitt mål var ikke å bevise hvilken plattform som var best, men å skrive en motvekt basert på fakta til synsingen og pisspreiket fra android-fanbois. Så det at iPhone er best, får være DIN konklusjon. Mitt mål var å bevise at virkeligheten er en helt annen enn den du ser ut til å innbille deg, skal man dømme ut i fra hva du skriver. For leser man dine innlegg så får man inntrykket at android gir slikt som "nerder" liker, dvs flere muligheter ifm tilknytning til tredjepartsutstyr og alle de apper man måtte ønske seg, sett i forhold til iOS. Slik er det IKKE. Android-plattformen har i forhold til iOS store mangler, presis som jeg ettertrtykkelig har dokumentert. Med andre ord er det stikk motsatt av hva du påstår.

 

Men jeg kan jo nevne at det ikke fører noen vei med villedende statistikker hvor du først "beviser" at gratis apper er dårlige, og så fordi android har flere gratis apper, så må det også bety at android har dårligere apper. Jeg liker gratis apper. Jeg er nerd, men har ikke mye penger.

Si meg en ting; skjønner du egentlig forskjell på SYNSING og DOKUMENTASJON?

Du må gjerne SYNES så mye du bare orker at gratis-apper med mye reklame ikke er dårlige, men jeg DOKUMENTERTE i mitt forrige innlegg at gratis-apper med reklame generelt preges av høyt strømforbruk og dårlig koding. Dette er ikke noe å diskutere, for fakta knuser enhver diskusjon. Derfor trenger du ikke å sette ordet "beviser" i anførselstegn.

Forresten; skjønte du ikke den ganske klare statistikken i artiklene jeg lenket til, ettersom du syntes den er "villedende"?

 

 

Hvem er du som bestemmer hva som er av betydning? Som en innbitt nerd jeg er, så går jeg etter de som har mest av de funksjonene som gjelder for MEG. Skal jeg lære meg et OS, og velge ut et OS jeg ønsker å bruke, så ville det blitt android som har et enormt utvalg mobiler, og det er dermed langt større sjanse for at en ny mobil blir en android-mobil.

1. I en generell sammenligning av plattformer så er dine personlige preferanser uten betydning her. I ditt forrige innlegg var dine utalelser om plattformene generelle. Nå skal plutselig personlige preferanser ha betydning? Besynderlig.

2. Jeg gjør den sterke antagelse at videotelefoni og muligheten for strømming av innhold til tredjeparts A/V-utstyr, hvilket iPhone var den første som lanserte, er av GENERELT STØRRE betydning enn floppen MMS, som den første modellen av iPhone fikk mye kritikk for å ikke ha muligheten til. Men du ser ut til å være uenig? Hvorfor det?

http://www.dinside.no/899653/nesten-ingen-bruker-mms

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Er-MMS-en-flopp-6577596.html#.Ufez1xbuXA4

3. Når det gjelder utvalget av android-mobiler, så er kvantitet ingen garanti for kvalitet. Av nettopp denne grunn ligger ALLTID iPhone i toppskiktet i forbrukerorienterte tester.

4. Android-mobiler finnes riktignok i et enormt utvalg, men appene til disse kommer fra samme sted, Google Play, som har et innhold av apper som ligger under iOS-appene i generell kvalitet, hvilket jeg har DOKUMENTERT.

 

 

"Fits all" strategien er synonmt med "passer ingen perfekt". Ikke akkurat et begrep i teknologibransjen, men mer i klesbransjen. Dog føler jeg det passer inn her også.

1. Åh? Så det var derfor Nokia endret strategi fra å lage et hundretalls modeller i håp om at alle skulle finne minst en modell som passet dem, til å begynne å produsere kun få modeller, slik Apples strategi går ut på?:

http://www.dagensit.no/article1797855.ece

Med andre ord: det ser ikke ut til at du riktig vet hva du preiker om.

2. Klesbransjen og følerier er irrelevante her.

 

Dog kan man jo spørre seg om hva de dreiv med på sine eldre mobiler 3,5" holder jo ikke for noe som helst om man skal bruke telefonen til noe annet enn telefoni. Dette har i det minste Apple forstått i den siste tiden, og det er jo et stort pluss. :) Er over 4 år siden 3,8" ble for smått i mine øyne.

1. Nå er det slik at de største fremskrittene og teknologiske førstelanseringene kom på nettopp 3,5"-telefonene til Apple; de var først med gratis videotelefoni over WiFi (via faceTime), aller først med trådløs streaming av musikk, video og bilder til tredjeparts A/V-utstyr (via AirPlay), aller først med flerberøringsskjerm, og aller først med retinaskjerm. Vet du om konkurrenter som har kommet med teknologiske fremskritt av samme betydning, så vil jeg gjerne vite om dem.

2. Hva dine øyne ser, samt hva dine personlige preferanser måtte være, er uvesentlig i en generell diskusjon om de to plattformene. DinSides journalist og tester Øyvind Idsø har skjønt poenget, og han skriver (sitat): "bevis for meg, rent vitenskapelig, at en skjerm på fire tommer er å foretrekke framfor en på 3.5 tommer"

Kilde: debatt på http://www.dinside.no/885504/nokia-lumia-800

 

 

Til sist vil jeg bare si at du tydeligvis har et rart syn på nerder. Man skal bry seg om teknologi og gadgets, men de som fikser, justerer, optimaliserer, oppgraderer PCen sin er "idioter"?

 

Jeg har ikke kalt dem idioter på noen steder som du kan påvise, så den der stråmannsargumentasjonen kan du like godt legge død nå med en gang. Det faktum at folk slutter å kaste bort tid på å " justere, optimalisere, oppgradere PCen" sin etterhvert som de modnes, presis på samme måte som at folk slutter å utstyre bilen sin med lavprofildekk, Wonderbaum og terninger i frontruta og med revehale i antenna bak, etterhvert som de modnes, forteller meg at dette med "optimalisering" og selvbygging er mer et ungdomsfenomen enn en dyd av nødvendighet. Og dyder av nødvendighet er det som folk prioriterer etterhvert som de blir voksne, får mer vett inn i skallen og slutter med gaming eller de eventuelle ungkarsyssler de nå enn måtte kaste bort tiden på.

Og på samme måte som harry-biler er kronisk preget av feil og mangler på det tekniske, så gjelder presis det samme for "trimmede" og selvbygde PC'er, skal man dømme etter følgende statistikk (last ned statistikken fra PC-Magazine i form av excel-fil ved å klikke på lenken): http://www.pcmag.com/download_thank_you/0,1220,d=3663,00.asp

 

 

Eller de som er i stand til å reparere mobilen. Dette skjer like hyppig med apple sine mobiler som andre, da det i fleste tilfeller er uhell eller brukeren sin feil. Enten det er knust skjerm, vannskade etc...

 

Så hvis det skjer like ofte med iphone-eiere som med Android-eiere, hvorfor passer da iPhone mindre for nerder enn Android-telefoner gjør i følge dine insinuasjoner? Mener du virkelig at dette jåsset ditt om knusing og vannskade, som forøvrig ikke har noe med hverken med funksjonalitet eller det som kan kategoriseres som vanlig bruk å gjøre, er et argument i denne sammenheng?

Android Authority har forresten en mening om dette med knusing som avviker fra din, se:

 

 

Det er de som sitter å kobler sitt eget utstyr, modder og koser seg med teknologien er da like mye nerder.

Det ser virkelig ut for meg at du har et SVÆRT innskrenket syn på hva en "nerd" er for noe.

Nerder er nemlig MYYYEEEE mer enn en person som sitter å justerer på et verktøy for verktøyets egen skyld.

Nerder er i hovedsak de som kan bruke et godt verktøy til sine nerde-sysler for nerde-sysselens skyld, og ikke for verktøyets skyld. Det finnes flora-nerder, ornitolog-nerder, frimerke-nerder, insekt-nerder, og felles for alle disse er at de vil bruke verktøyet til disse syslene, så fremt appen som gjør verktøyet istand til dette, finnes.

Flora-nerdere, ornitolog-nerdene, frimerke-nerdene og insekt-nerdene DRITER i å bruke tid på å modde verktøyet for verktøyets egen skyld, for det interesserer dem ikke. De vil istedet bruke tid på hhv blomster, fugler, frimerker og edderkopper. Til det trenger de en god app av god kvalitet, og antakelig så koster disse nerde-appene som de har på telefonen sin tilsammen mer enn telefonen per se kostet i utgangspunktet. Og JA, jeg snakker av erfaring.

Og du vet, når det gjelder apper av god kvalitet?vel? he-he, da stiller jo Android og Google Play beviselig lenger ned på listen enn App Store for iOS gjør, ikke sant?

 

 

Ps: Apple bruker ikke noe bedre batterier enn noen andre.

Jeg konstaterer at du har kommet med en påstand. Nå trenger du kun å bevise den, siden bevisbyrden ligger på deg.

Eller tror du virkelig at batterier er den eneste gruppen av komponenter som det IKKE er kvalitetsforskjeller på? Hvor i granskauen har du dette fra? Hva med den interne chipen som utgjør ladekretsen, eller firmwaren som styrer den? Mener du den også ikke er dårligere? For du visste vel at et batteri lett kan ødelegges av tvilsom styring på ladingen på tross av at batteriet måtte være verdens beste i utgangspunktet?

 

Har et backupbatteri i lommeboka i tilfelle jeg blir lenge borte og ikke følger et kvadrat-liv.

Og jeg trenger ikke drasse på et batteri i det hele tatt, for der er flust av tredjepartsutstyr over alt med standardisert dock for iOS-enheter slik at jeg kan lade om det trenges, til og med i bilen min. Slik er det dessverre ikke for android-telefoner, da både tredjepartsutstyrprodusenterne og bilprodusentene ser ut til å DRITE i android. Årsaken er nok at android-telefoner ikke er like standardiserte og har ladeporten plassert an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor og swischen. Skal jeg på langtur i bushen eller i fjellet et par ukers tid for å utføre mitt "kvadratliv" så tar jeg med solcellepanel, som er lettere å drasse på på lengre sikt enn en drøss med batterier. For batterier trenger jo selvfølgelig du Andrull som (sitat) "ikke har mye penger" og må ty til gratis apper med dårlig koding med påfølgende forhøyet strømforbruk.

 

Mitt tips er kanskje å prøve å se saken fra to sider, og ikke kjører alt for trangsynt stil.

 

Jeg har kun belyst den siden som du fornekter, og prøver å være en motvekt til den. Problemet med argumentasjonen din er at den preges av den innavl som eksisterer i foraene her på Hardware.no, der en overvekt av fanbois med synsingen sin suggerer hverandre med gjensidig meningsonani (se beskrivende illustrasjon lenger ned) til å gå rundt lykkelig i troen på dogmer og myter. Det siste innlegget ditt er jo et supereksempel på dette; med kun synsing opponerer du mot den uavhengige dokumentasjonen jeg har lagt frem. For en objektiv fagperson som strengt baserer sine meninger på DOKUMENTERBARE FAKTA, så fremstår derfor innlegget ditt som rent latterlig. Av forannevnte grunner er jeg derfor sjeldent her i forumet på Hardware, men stikker kun innom en sjelden gang i de tilfellene jeg innser at her er det noen som sårt trenger å våkne opp av synserusen sin og få fortalt de dårlige nyhetene som mange ser ut til å fornekte. Så når det gjelder den "andre siden" som du åpenbart mener jeg ikke belyste godt nok, så er det faktisk DIN oppgave å belyse den, hvis den eksisterer, og da med DOKUMENTASJON, presis slik jeg gjorde med bl.a uttalelser fra flere android-utviklere, altså den andre av de "to sider" som du etterlyser . Så langt har du gjort en pokkers så dårlig jobb og presentert kun SYNSING her. Og når det gjelder hvem av oss som er trangsynt, så fortalte jo din forståelse av hva som defineres som en "nerd" egentlig alt.

http://p3.no/wp-content/thumbs/?src=http://p3.no/wp-content/blogs.dir/50/files/2012/09/sirkelen.jpg&w=768

 

 

 

Lenke til kommentar

Ditt ekstreme syn på platformer tror jeg kan skyggelegge hva jeg faktisk skriver. Jeg har ikke gjort stort annet enn å gitt et forholdsvis nøytralt syn på to platformer, og min mening er fortsatt at de to platformene fungerer fint side om side. At jeg personlig foretrekker android er derimot sant, men det stopper også der.Se:

Poenget mitt er allikevell kanskje å ikke ta dette inni en lang android VS iphone diskusjon, da de forskjellige har forskjellige styrker

 

 

Mer konkret så har jeg påpekt noen få ting om platformene:

1.

Jeg ville ikke sagt at iphone IKKE passer til en nerd,

Nei, jeg mener altså ikke at android er forbeholdt nerder som du prøver å påstå.

Jeg skrev også i første innlegget.

"De prøver å appelerere til de fleste, og det er en grei strategi, men er du virkelig en nerd så bryr du deg ikke om hva andre kan ha bruk for."

Og dette gjelder alle mobiler, inkludert iPhone. Men at jeg synes apple stiller svakere her stemmer, dog er det min personlige mening, og for noe mer generelt så gjelder uansett det jeg skrev i forrige setning.

 

2. Batteriene har like god kvalitet.

3. Flere gratisapper betyr ikke nødvendigvis dårligere kvalitet. Men trodde at google play var mindre.

4. Ga apple skryt for å ha inkludert større skjermer i deres nyeste modeller. At noen kanskje tolket det som forferdelig at jeg ikke synes 3,5" er stort nok (fra og med for 4 år siden) er beklagelig, men også det mest ekstreme jeg kom med.

5. Personlig syn på at apple kunne hatt lettere vedlikehold og flere funksjoner. (at noen mener disse funksjonene er unødvendige er i og for seg helt irrelevant, da det er MIN mening)

 

 

Jeg har gang på gang definert at dette er min personlige mening!

Derfor lurer jeg på hvorfor i all verden du skal ha det til at jeg ikke skal ha så personlige meninger når vi har en diskusjon om platformer? Altså, det er i såfall DU som prøver å få i gang en storstilt diskusjon rundt det, ikke jeg. Jeg trodde jeg spesifiserte dette klart i mitt innlegg om at jeg ikke ønsket en slik diskusjon. :huh:

 

Det er en grunn til at du ikke får noe dokumentasjon, fakta osv... og det er av den enkle grunn at det ikke eksisterer noe slikt over hva jeg synes. :closedeyes:

 

At mitt forrige innlegg ble lengre enn ventet så kom det nok av at du til stadighet prøver å dra dette til personhets og kommer med ville påstander om meg og mine meninger (som jeg ikke har). I tillegg unnskylder du dine "belyste sider" (sterke meninger du mener?) med at du skal være motvekt til meg? Tull og tøys.

 

Det ser virkelig ut for meg at du har et SVÆRT innskrenket syn på hva en "nerd" er for noe.

? Les over setningen du siterte en gang til er du snill. For forenkling så siterer jeg den her:

 

Det er de som sitter å kobler sitt eget utstyr, modder og koser seg med teknologien er da like mye nerder

Det betyr at jeg legger til at også disse personene er nerder. Jeg har ikke begrenset nerd til noe som helst, eller skrevet noe som kunne indikert det heller, så her fortsetter du å late som om jeg har sterke meninger.

 

Jeg skrev at du kalte dem for "idioter" med hermetegn, og det du skrev.

De kalles talentløse med manglende teft for kvalitet.

Ja, det er ikke så vanskelig å forenkle det til at du kalte dem for "idioter", igjen med hermetegn. Og er følgelig ikke noe stråmann.

 

Så hva er det egentlig du prøver å oppnå? Det meste av det du skriver koker ned i det jeg tolker som personhets, eller i beste fall prøve å starte en krangel. Så kanskje på tide å slappe av litt? :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det virker vel til dels greit for så små ting som å lade mobilen.

 

Selv om JEG foretrekker å slippe å tenke på når jeg kan gå ut fra batteri. Det kan være en tur på byen gjør at man glemmer å sette laderen på, det kan være under en lang biltur, ferie hvor det ikke er praktisk eller mulig med slik sak. Uansett hva man måtte si, så har jeg funnet mang en gang hvor det har vært veldig praktisk med et ekstra batteri i lommeboka jeg har med over alt. Tykkelsen er jo ikke så stor at det merkes i særlig grad. :)

 

Om noen måtte synes dette høres horribelt, upraktisk eller erstattes fint med ladere over alt, så helt greit. Jeg har prøvd alt det og synes likevell min metode er mest praktisk for meg, og kan anbefales til alle som kan. Batteri koster ikke mange kronene heller.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har lest en test av solcelle ladere.

Den gangen ble det konkludert med at de alle fleste ladere som brukte sollyset ga alt for lite strøm

Jeg husker ikke om det var noen som fungerte over hodet

 

ekstra batteri er fint.

men vill det da ikke være bedre at man bare bytter det utladde batteriet med et som er oppladet , fremfor ladde det fra et ekstra batteri

Man sparer jo også litt energi på det

Lenke til kommentar

En grunn til at jeg faktisk foretrekker at batteriet ikke er utskiftbart er at vi har fem års reklamasjonsrett i Norge, dette dekker jo normalt ikke batteri som vell har reklamasjons i 2år (?) men så lenge batteriet ikke er utskiftbart så regnes det som endel av enheten og faller derfor innunder reklamasjonsretten på 5år noe jeg syntes er en stor fordel da batteriet gjerne begynner å bli dårlig før det har gått 5år og da er det jo deilig å kunne få det byttet på reklamasjon om man ønsker det.

 

 

Er jo verdt å nevne at det nok kun er en liten promille var markedet som bryr seg om ting som utskiftbart batteri og muligheten for minnekort. Så lenge modellen selges i utgaver med tilstrekkelig lagring (ala iPhone) så er det ikke mange som bryr seg om minnekortmuligheter. At det er praktisk for endel av oss, spesielt oss litt mer teknologiinteresserte er greit nok men for brorparten av markedet så er det nok ganske så likegyldig.

Lenke til kommentar

Det virker jo nesten som enkelte vil betale ekstra for ikke kunne bytte batteri .

eller å ha utvid bar minne som det heter.

 

Nå er det slik uansett hvor mye innebygd minne en dings har så kommer man jo til et punkt der man skule ha

hat mere

 

Nå finnes det løsninger for det ( både minne og batterier ) men det er tungvinte løsninger

rart at så mage foretrekker det

 

Når det gjelder batteriene og hvor lenge de skal vare så har det være mye reklamasjons kranglinger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

En grunn til at jeg faktisk foretrekker at batteriet ikke er utskiftbart er at vi har fem års reklamasjonsrett i Norge, dette dekker jo normalt ikke batteri som vell har reklamasjons i 2år (?) men så lenge batteriet ikke er utskiftbart så regnes det som endel av enheten og faller derfor innunder reklamasjonsretten på 5år noe jeg syntes er en stor fordel da batteriet gjerne begynner å bli dårlig før det har gått 5år og da er det jo deilig å kunne få det byttet på reklamasjon om man ønsker det.

 

Har du noe bevise dette med? Så og si alle lader vel smartmobilen sin hver dag. Et batteri er vel laget for å tåle ca 1000 ladinger uten å bli markant dårligere og 5 år vil si over 1800 ladinger. Reklamasjonsrett dekker kun produksjonsfeil og ikke feil som skyldes normal bruk av produktet. Skjønner ikke hvordan man kan påstå at et batteri som blir dårlig etter f.eks. 4,5 år har en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Disse batteriene eldes og får redusert levetid selv uten å brukes.

 

Jeg mener å huske det stod at batteriet i MacBooken fra 2009 jeg hadde skulle ha igjen 80% kapasitet etter 5 år hvis brukt riktig. De oppfordrer til klattlading for å "holde strømmen i bevegelse i batteriet".

De oppgitte ladesyklene er visst komplette sykler, dvs. at det vil kunne takle flere tusen klattladinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...