Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent med krysset, men her ser det jo ut som om bussen skifter felt i rundkjøringen og ikke blinker om at han har intensjoner om det. Er enig i at de fleste Teslaer er like egoistiske som BMWer, men ut i fra de 11 sekundene med video ser det ut som om Teslaen ikke gjør noe galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som det ble sagt tidligere i tråden (eller en annen lignende tråd), det er vel bedre at en buss med 50 passasjerer kommer frem enn at en bil med én passasjer kommer frem.

 

Teslaen måtte uansett vente i rundkjøringen.

 

...men ellers er jeg enig i at bussen som trenger flere felt, må vente til de feltene er ledige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det ble sagt tidligere i tråden (eller en annen lignende tråd), det er vel bedre at en buss med 50 passasjerer kommer frem enn at en bil med én passasjer kommer frem.

 

Teslaen måtte uansett vente i rundkjøringen.

 

...men ellers er jeg enig i at bussen som trenger flere felt, må vente til de feltene er ledige.

Ja, det er det som er situasjonen her:

Bussen trenger mer enn 1 felt i rundkjøringen.

Vanligvis må man vente "til det blir klart" hvis man trenger flere felter, men for det første er dette en buss full av folk, og i tillegg er det i det venstre feltet ofte lang kø av de som skal "til venstre" i rundkjøringen, så skulle den vente på disse ville den aldri kommet frem. Den er avhengig av at de bilene i venstrefilen slipper den frem.

 

Overhode ikke noe ulovlig som sådan av Tesla'en, men særdeles lite smidig/egoistisk. Det var helt åpenbart at bussen trenger litt plass, og da mener jeg det mest smidige of "riktige" er å slippe frem bussen....

 

(Forhistorien var også at den samme Tesla'en hadde kjørt litt sikksakk for å prøve å komme raskere frem, så det kan virke som vedkommende hadde litt hastverk/var litt stresset/hissig e.l.)

Lenke til kommentar

Når du tar førerkort, så er jo å vise hensyn til store kjøretøy som trenger større plass en del av pensum, og noe du skal være bevisst på når du kjører. 

 

Tesla skulle forstått at en stor buss har behov for ekstra plass i en rundkjøring. Enhver hensynsfull billist ville sluppet frem bussen først, både fordi du skal forstå at den trenger ekstra plass for å manøvrere, og fordi den sannsynligvis har med seg større antall passasjerer enn deg og skal i tillegg følge en tidsplan. Bussen var jo på høyde med (og kanskje noe foran) teslaen når de kjørte inn, så det er en dårlig unnskyldning å evt. si at den ikke så bussen.

 

Det teslaen gjør er jo teorien ulovlig, hvis du tolker at måten den presser seg frem på og tvinger bussen til å stoppe, er en "unødvendig hindring" for bussen: Noe jeg vil påstå at det er. 

 

Kudos til bussjåføren som faktisk legger merke til at teslaen ikke had noen ambisjon om å slippe han frem. 

Endret av steinrawr
  • Liker 5
Lenke til kommentar

ALLE som kjører opp til B, skulle hatt noen obligatoriske timer i en lastebil

Jeg ble en mye bedre sjåfør etter at jeg kjørte opp til lastebil

 

Enig. Ikke at jeg har førerkort for lastebil, men en far som kjørte langtransport i posten hvor vi ofte fikk være med og en generell interesse for "andres" oppførsel i trafikken, deriblant lastebilsjåfører (tungtransport) som jeg har en stor respekt for. Innimellom er det nesten komisk å se på andre sjåfører som får noe panikk når en lastebil plutselig dukker opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...