Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er zoomet inn ganske mye. Så er ikke så voldsomt som det ser ut som egentlig. Og det bildet er i en situasjon hvor XBO rett og slett bare kommer dårligere ut.

 

Andre situasjoner og hvor det ikke er zoomet inn så ser det ikke så galt ut. Men det er forskjeller det er det...

 

ExiAgpq.jpg

Lenke til kommentar

Ugh. Som så mange andre så ble jeg også skuffet av begge konsollene når de kom. Synd at det er så stor forskjell på enkelte spill.

 

Klart optimalisering har mye å si og grafikken blir nok bedre, men de burde vært litt kraftigere. Xbox One spesielt.

 

 

Edit: men skal sies at project cars ser nydelig ut. Spesielt på pc, selv om de andre er ganske lik.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Nei, det zoomete bildet var ekstremt, men har samme mening etter jeg så videoen. SÅ forskjell er det ikke på de to konsollene.

 

Fra det jeg har lest bruk både PS4 og XBO utgaven MSAA, nærmere bestemt EQAA (PS4 bruker i tillegg en temporal AA implentasjon). Grunnen til at XBO har lavere AA kvalitet kan da ligge i størrelse begrensingen til ESRAM'en på XBO. Det kan være at spillet ikke bruker forward+ (som har mindre framebuffer krav enn deferred rendering) eller forbedringene i XBO sin SDK om å dele opp MSAA bufferet mellom ESRAM'en og DDR3 minnet. Jeg ville tro at en godt implentert shader AA (med lite blurring) for XBO hadde vært bedre, men dem har vel sine grunner.
Forza Horizon 2 (som bruker forward+ rendering) viser ihvertfall at 1080p og 4xMSAA er mulig på XBO med å sjonglere data mellom ESRAM'en og DDR3 minnet.
Lenke til kommentar

Det som er sikkert er at både Sony og Microsoft har bommet kraftig når de planla systemet. Før de kom på markedet var begge to utdatert. Selv om de klarer å dra pene spill, så tror jeg dessverre at PC vil få et enda større gap. Nå som også pcene begynner å havne på størrelse med Ps4 og tillegg ha støtte for kontroller og stue-omgivelser så blir nok det mer standard.

 

At de valgte å få en pris ned mot 3500,- var nok en kraftig feilvurdering. Det å bruke 5000-6000 på en hobby er helt greit. Man gjør jo det med andre ting. F.eks. så koster langrennsski fort 3000-4000 om man skal ha noen man kan bruke en del og itillegg burde de byttes ut ca annen hvert år om man bruker de mye.

Lenke til kommentar

Det som er sikkert er at både Sony og Microsoft har bommet kraftig når de planla systemet. Før de kom på markedet var begge to utdatert. Selv om de klarer å dra pene spill, så tror jeg dessverre at PC vil få et enda større gap. Nå som også pcene begynner å havne på størrelse med Ps4 og tillegg ha støtte for kontroller og stue-omgivelser så blir nok det mer standard.

 

At de valgte å få en pris ned mot 3500,- var nok en kraftig feilvurdering. Det å bruke 5000-6000 på en hobby er helt greit. Man gjør jo det med andre ting. F.eks. så koster langrennsski fort 3000-4000 om man skal ha noen man kan bruke en del og itillegg burde de byttes ut ca annen hvert år om man bruker de mye.

 

Det er ting som kan hindre at PC vil rase ifra XBO og PS4 i den grad som skjedde med PS360 etter lansering. Det tar stadig lengre tid mellom hver chip produksjons prosess krymping, det blir stadig dyrere og gevinsten stadig mindre. Det har også blitt en fokus på low-power i PC segmentet. Dessuten blir diminishing returns et stadig større problem, det vil kreve mer og mer ytelse for samme økning i opplevd grafikk/kvalitet forbedring som tidligere. Viste du at bilene i PC versjonen av Project Cars ligger mellom 200000 og 300000 polygoner mens i XBO og PS4 ligger de på rundt 60000? Det er ikke så lett å se, ihvertfall ikke hva den forskjellen skulle tilsi. Konsoll versjonene bruker dog nok en teknikk som kalles polybumping for å få det til å se ut som modellene har flere polygoner enn hva som er tilfelle.
 
Jeg skulle selv ønske Sony og spesielt MS hadde gått sterkere ut på hardware. PS2 og PS3 hadde hver seg en kombinert ~500mm^2 silisium areal, mens PS4 ligger på rundt 300mm^2. Det er en ganske stor reduksjon. Det ligger bedre ann på minne siden, PS4 er ikke like begrenset her som tidligere konsoller. 8GB GDDR5 er ikke direkte konservativt. 
 
For hardcore spillere som har spill som hobby er ikke 5-6000,- mye, men det er mye penger for massene. Utifra slagstallene ser det ut som XBO og PS4 har legget seg på riktig prisnivå. Jeg kjenner dog flere som forsatt sitter med PS3 eller Xbox360 og venter på at PS4 eller XBO skal gå ned i pris. Dette er personer med relativt god økonomi som ikke har noe problem med å bruke 5-6000,- på en ny smarttelefon i året. Det kan virke som at innkjøp av en konsoll er noe det skal brukes fint lite penger på for en del.
Endret av MistaPi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er sikkert er at både Sony og Microsoft har bommet kraftig når de planla systemet. Før de kom på markedet var begge to utdatert. Selv om de klarer å dra pene spill, så tror jeg dessverre at PC vil få et enda større gap. Nå som også pcene begynner å havne på størrelse med Ps4 og tillegg ha støtte for kontroller og stue-omgivelser så blir nok det mer standard.

 

At de valgte å få en pris ned mot 3500,- var nok en kraftig feilvurdering. Det å bruke 5000-6000 på en hobby er helt greit. Man gjør jo det med andre ting. F.eks. så koster langrennsski fort 3000-4000 om man skal ha noen man kan bruke en del og itillegg burde de byttes ut ca annen hvert år om man bruker de mye.

 

Nei, det var planlagt. PS3 var et beist når den ble lansert, men solgte dårlig på grunn av prisen. Jeg tror den kostet over 6000 kr, og Sony solgte den med stort underskudd. Nå selger de en brukbar konsoll med litt overskudd. PC-er hadde forbigått disse konsollene uansett. 

Lenke til kommentar

Det som er sikkert er at både Sony og Microsoft har bommet kraftig når de planla systemet. Før de kom på markedet var begge to utdatert. Selv om de klarer å dra pene spill, så tror jeg dessverre at PC vil få et enda større gap. Nå som også pcene begynner å havne på størrelse med Ps4 og tillegg ha støtte for kontroller og stue-omgivelser så blir nok det mer standard.

 

Er ikke noe dessverre i det, proprietære systemer som dette er ikke bra for brukerene på sikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk betalte 7000kr for PS3 ved lansering, så at folk er villige til å betale for alt Sony spyr ut er ikke akkurat en hemmelighet. 

 

Microsoft var smarte, de kunne ikke vente med å lansere noe bedre da Sony var overivrige etter å pushe ut PS4, man måtte være med fra starten. Til og med generasjonen før det igjen hadde jo Microsoft et forsprang som ble tatt igjen, til tross for at 360 var en mye bedre konsoll enn PS3. Om XO hadde vært bedre ett år etter PS4-lanseringen, så ville ikke det hatt noen stor betydning for massene. Massene hadde fortsatt vært av den oppfatning av at PS4 var noe spesielt siden det var Sony-produkt. Aldri i livet om XO hadde klart å ta igjen PS4 da, å tro det er toppen av naivitet. Microsoft henger med helt greit per dags dato, og de har ingen problemer med å holde følge om konsollene må pushes ut på markedet. 

Endret av Colin.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
snip

 

Det hjalp jo og på at Sony dro med seg et flust med eksklusive IPer fra PS2 genrasjonen som var by far den mest suksessfulle konsollen verden hadde sett, mens den orginale Xboxen igrunnen var litt meh, som salgstallene og viste, RROD skandalen som de så fint startet sin neste genrasjon med skremte nok og en del over til sony igjen. Sony sine interne studioer som faktisk forsto hvordan en skulle utnytte den litt rare hardwaren som PS3en brukte produserte og de helt klart peneste spillene den genrasjonen. Om en ser på hvordan Last of us så ut på PS3 er det på ingen måte langt unna multiplattform spillene som kom ut i starten av denne konsollgenrasjonen rent grafisk. 

 

Så det er ikke så svart hvitt som du skal ha det til. Sony trodde dog det var det tilbake i starten av den genrasjonen å laget en konsoll som egentlig ikke var konkuranse dyktig med xbox 360en, da de trodde at det kom til å selle som hakka møkk uansett, noe det faktisk ikke gjorde, noe som førte til sony etterhvert så seg helt nødt til å skru ned prisen på konsollen i en så stor grad at de tapte penger på hvert konsoll salg. Etter den enorme populariteten til Xbox 360 gikk MS i akkurat den samme fella som Sony gjorde forge genrasjon i denne genrasjonen konsoller, hvor de introduserte en hau med forbrukerfientlige policyer å laget en generelt svakere konsoll budlet med ekstra utstyr som ingen egentlig ville ha som presset prisen opp, og de endte opp med en svakere og dyrere konsoll enn hva sony presenterte samt de prøvde å tvinge inn en policy som ingen ville ha (always online og det møljet der). Selv om de snudde om på alt dette var det en katastrofe lansering som de nok kommer til å slite med i lang tid fremover, selv om de så smått starter å ta seg inn igjen.

 

Det er realiteten bak dette, det har fint lite å gjøre med at alle er sony fanboyer som du skal ha det til hver sabla gang, denne genrajonen hadde MS esset i ermet grunnet Xbox 360s enorme suksess, dessverre kastet de det vekk på akkurat samme vis som sony gjorde med sin PS3 lansering.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ghosting på PS4 Project Cars gjør det til den værste utgaven. Det er vondt å spille synest jeg.+

Er faktisk ikke så ille når man sitter å spiller. Men det hadde ikke gjort noe om de hadde et alternativ for å slå det av.

 

Edit: Hehe..! Ser du har postet ganske mye om ghosting på PS4 versjonen rundt omkring før lansering.

Endret av K2D
Lenke til kommentar

Man bør ha en ganske grei TV-til spilling for det spillet da om ghostingen virkelig er så ille :p ?

 

Kan det minne litt om andre bilspill i 30fps? Jeg syns bildet da ofte blir utrolig grøtete så raskt man begynna å kjøre og svinga. Nå kjører riktignok Project Cars ikke 30fps da..

Lenke til kommentar

 

Det som er sikkert er at både Sony og Microsoft har bommet kraftig når de planla systemet. Før de kom på markedet var begge to utdatert. Selv om de klarer å dra pene spill, så tror jeg dessverre at PC vil få et enda større gap. Nå som også pcene begynner å havne på størrelse med Ps4 og tillegg ha støtte for kontroller og stue-omgivelser så blir nok det mer standard.

 

At de valgte å få en pris ned mot 3500,- var nok en kraftig feilvurdering. Det å bruke 5000-6000 på en hobby er helt greit. Man gjør jo det med andre ting. F.eks. så koster langrennsski fort 3000-4000 om man skal ha noen man kan bruke en del og itillegg burde de byttes ut ca annen hvert år om man bruker de mye.

 

Det er ting som kan hindre at PC vil rase ifra XBO og PS4 i den grad som skjedde med PS360 etter lansering. Det tar stadig lengre tid mellom hver chip produksjons prosess krymping, det blir stadig dyrere og gevinsten stadig mindre. Det har også blitt en fokus på low-power i PC segmentet. Dessuten blir diminishing returns et stadig større problem, det vil kreve mer og mer ytelse for samme økning i opplevd grafikk/kvalitet forbedring som tidligere. Viste du at bilene i PC versjonen av Project Cars ligger mellom 200000 og 300000 polygoner mens i XBO og PS4 ligger de på rundt 60000? Det er ikke så lett å se, ihvertfall ikke hva den forskjellen skulle tilsi. Konsoll versjonene bruker dog nok en teknikk som kalles polybumping for å få det til å se ut som modellene har flere polygoner enn hva som er tilfelle.
 
Jeg skulle selv ønske Sony og spesielt MS hadde gått sterkere ut på hardware. PS2 og PS3 hadde hver seg en kombinert ~500mm^2 silisium areal, mens PS4 ligger på rundt 300mm^2. Det er en ganske stor reduksjon. Det ligger bedre ann på minne siden, PS4 er ikke like begrenset her som tidligere konsoller. 8GB GDDR5 er ikke direkte konservativt. 
 
For hardcore spillere som har spill som hobby er ikke 5-6000,- mye, men det er mye penger for massene. Utifra slagstallene ser det ut som XBO og PS4 har legget seg på riktig prisnivå. Jeg kjenner dog flere som forsatt sitter med PS3 eller Xbox360 og venter på at PS4 eller XBO skal gå ned i pris. Dette er personer med relativt god økonomi som ikke har noe problem med å bruke 5-6000,- på en ny smarttelefon i året. Det kan virke som at innkjøp av en konsoll er noe det skal brukes fint lite penger på for en del.

 

 

Det teknologiske har jeg relativt lite å si imot, men jeg står på mitt at 3500 kroner for en konsoll er relativt billig. Folk som driver med hobbyer bruker jo langt mer på sine respektive. Jeg husker jo selv når jeg holdt på med fotball om sommeren og hopping om vinteren. Det koster langt mer enn 10 000 per sesong. En konsoll er jo en engangsinvestering - man kjøper konsollen også kjøper man noen spill i året. At selve konsollen kunne vært bedre ved lansering og dermed holdt lenger ville jo gagnet alle. Jeg er også fullstendig klar over at å holde følge med PC ville være umulig, mtp. at man ikke skal bytte ut komponentene i konsollen, men om PS4/Xbox One kunne holdt følge med PC iallefall et 2-3 år ville det være bra. Nå var jo tilfellet at PC allerede var langt forbi de konsollen før de i det hele tatt kom til salg. 

 

Nå kommer directx 12 til PC også. Så forspranget vil garantert øke fremover. 

Lenke til kommentar

Folk betalte 7000kr for PS3 ved lansering, så at folk er villige til å betale for alt Sony spyr ut er ikke akkurat en hemmelighet. 

 

Microsoft var smarte, de kunne ikke vente med å lansere noe bedre da Sony var overivrige etter å pushe ut PS4, man måtte være med fra starten. Til og med generasjonen før det igjen hadde jo Microsoft et forsprang som ble tatt igjen, til tross for at 360 var en mye bedre konsoll enn PS3. Om XO hadde vært bedre ett år etter PS4-lanseringen, så ville ikke det hatt noen stor betydning for massene. Massene hadde fortsatt vært av den oppfatning av at PS4 var noe spesielt siden det var Sony-produkt. Aldri i livet om XO hadde klart å ta igjen PS4 da, å tro det er toppen av naivitet. Microsoft henger med helt greit per dags dato, og de har ingen problemer med å holde følge om konsollene må pushes ut på markedet. 

 

Om 1:4 er å henge greit med, så ja. Og til tross for at man noen steder kan finne Xbox One 1500 kr billigere enn PS4, så selger sistnevnte fortsatt bedre.

 

Xbox One selger dårligere på grunn av katastrofelanseringen av konsollen, ikke fordi folk er villige til å betale flesk for alt Sony "spyr" ut. Uansett om konsollen ikke hadde hatt online-krav og bruktspillsperre, så vil Xbox One-avsløringen gå inn i historiebøkene som kanskje den verste avsløringen av en spillkonsoll noen sinne.

 

Mens Sony valgte å fortelle oss det vi ville høre:

 

https://www.youtube.com/watch?v=SJ-To7WJyWs&feature=youtu.be

 

https://www.youtube.com/watch?v=kWSIFh8ICaAhttps://youtu.be/kWSIFh8ICaA 

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...