Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En historie er jo ikke nødvendigvis fortalt med ord. Se bort fra bøker og sammenlign heller med filmografiene til Stanley Kubrick og Akira Kurosawa. Journey forteller en historie, selv uten dialog.

 

Det har jeg heller ikke sagt at den må være. Jeg bare sier at sammenliknet med bøker så er det få spill som når opp med noen god historie. Jeg kan godt si det samme om man sammenlikner med film.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

En av de bedre skrevne spillhistoriene jeg har sett må være Bastion, historien utfolder seg selv ut fra karakterene og universet.

 

Det er seks måter å bygge et spills historie/karakterer/univers på, og dette er måten jeg tror noen spill er bygget på:

  1. Univers > Karakterer > Historie: Alpha Protocol, Deus Ex:HR, KOTOR 2, Witcher 2. Bastion
  2. Univers > Historie > Karakterer: Skyrim, Dragon Age, Mass Effect.
  3. Historie > Univers > Karakterer: Ingen anelse.
  4. Historie > Karakterer > Univers: Mass Effect 3.
  5. Karakterer > Univers > Historie: Sonic 1, Mario Bros. 1/2/3/World
  6. Karakterer > Historie > Univers: Mass Effect 2, Dragon Age 2, Fire Emblem

Det som gir de beste historiene er typisk den første metoden, en historie utfolder seg naturlig ut fra universet og karakterene i det. Dette er ganske grunnleggende, men om man ikke forstår hvordan historier er bygd opp har man ikke sjans til å forstå hva som er en god historie og hva som er en dårlig historie ;)

 

Historien i bastion er rimelig simpel, og er en slags novelle uten særlig mye til ettertanke historiemessig, men tilknyttes ikke karakterene i spesielt stor grad heller, men det er jo en stemningsfull verden. En god historie må være troverdig, til ettertanke og vekke følelser for deltakerne i historien. Eller i det aller minste 2 av 3.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes det er mye bedre å spille noen spill med PS3 kontroll selv om jeg spiller på PC. Eksempler jeg kommer på nå er Dead Island.

 

Konsoll-infiserte spill er ofte bedre med kontroll enn tastatur og mus, fordi konverteringen spesielt fra stikke til mus er ødelagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det første mafia-spillet er oppskrytt. Liker vanligvis den sjangeren, men har aldri kommet gjennom det, til tross for gjentatte forsøk.

 

Likte morsomt nok oppfølgeren godt, selv om det ble mye dårligere mottatt.

 

Hehe kan se det er en upopulær mening ja. Er selfølgelig helt uenig selv :)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom tråden igjen, fant jeg ut at denne kunne være svært upoulær: til tross for mangelen på historie og grafikk, er Minecraft det spillet jeg har kost meg mest med noen gang. Jepp, det går til og med foran nostalgiske klassikere som Ratchet & Clank og Sly Cooper.

Lenke til kommentar

Var ikke du klar over at det var et japansk spill, kanskje? ;)

 

Hmm. Dette kan jo tolkes i mange retninger. Jo, jeg var veldig klar over at det var et japansk rpg, hvis det er vanskelighetsgraden du sikter til. Men det er faktisk mulig å lage vanskelige spill som samtidig er underholdende, fordi graden av "effort/gain" er velbalansert, slik som f.eks Ninja gaiden-spillene er perfekte eksempler på. Demon's souls er ikke et eksempel på et spill hvor jeg på noen måte får nok belønning for strevet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom tråden igjen, fant jeg ut at denne kunne være svært upoulær: til tross for mangelen på historie og grafikk, er Minecraft det spillet jeg har kost meg mest med noen gang. Jepp, det går til og med foran nostalgiske klassikere som Ratchet & Clank og Sly Cooper.

Nå ble jeg sint på deg.

 

Jeg synes at cod er gøy. Upopulært nok? Og ja, pokemon er noe skikkelig drit :)

Lenke til kommentar

Lei av å lese om folk som sier de ikke skjønner seg på historien i Bioshock Infinite uten å ha runnet spillet ferdig. Har runnet spillet 2 ganger og det var ikke på grunn av titsa til elizabeth.

 

Portal 2 er evig mange ganger bedre enn portal 1

 

Syntes skyrim var kjedelig

 

Syns Resident Evil 6 var god underholdning selvom lite skummelt

 

Grand Theft Auto 5 kommer til å stjele oppmerksomheten vekk fra ALLE spill som kommer ut senere i høst til de er omtrent glemt. Utenom muligens Watch Dogs selvfølgelig og Assassins Creed: Black Flag, Murder Simulators FTW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...