Gå til innhold

15 år med PC-grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vent til vi nærmer oss lansering av next-gen consoles og Steambox ;)

Playstation 4 kommer med et skjermkort som yter ca likt som mid-end skjermkort idag såvidt jeg har fått med meg. En revolusjon for konsoll-gamere, men ikke for PC-spillere. (med unntak av konsoll-portene som plutselig vil bli mye bedre).

Lenke til kommentar

Playstation 4 kommer med et skjermkort som yter ca likt som mid-end skjermkort idag såvidt jeg har fått med meg. En revolusjon for konsoll-gamere, men ikke for PC-spillere. (med unntak av konsoll-portene som plutselig vil bli mye bedre).

 

Helt klart. Dagens gen med console er bare et låst PC system med fjorårets midend skjermkort som ikke kan oppgraderes og skal vare i >5 år. Et steg bakover for utvikling av grafikk. (Riktig nok ryktes det at devs får tilgang til lowlevel API som vil gi bedre ytelse enn DirectX/OpenGL men man må fremdeles begrense seg til hardware som ikke er mulig å oppgradere.)

 

 

Poenget mitt med å vente til next-gen console og Steambox lansering er at Valve vil mest sannsynlig lansere HL3/Source 2 da.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Artig artikkel ja :) Bringer definitivt tilbake minner, med mange gode spill og opplevelser.

 

Har definitivt vært gjennom mye av det som nevnes. Det hele starta med 3DFX og Quake2 med "Dynamic Lighting". Gikk rundt og skøyt med blaster hele tiden nede ved machine gun på Q2DM1 (for de innvidde) :D

 

Kort oppsummert det jeg har hatt av kort som jeg kommer på:

 

Diamond Stealth 64 2 MB VRAM + Voodoo1 4 MB

Hercules Dynamite Riva TNT 16 MB

Creative Ultra TNT2

GF2 GTS

GF4 Ti4200

Sapphire Radeon 9600 Pro

XFX GF 6600GT

Asus GF 7900GT

eVGA GF 8800 GTS 320 MB

PowerColor HD5850

Zotac GF 670 GTX

Lenke til kommentar

Kort oppsummert det jeg har hatt av kort som jeg kommer på:

 

Diamond Stealth 64 2 MB VRAM + Voodoo1 4 MB

Hercules Dynamite Riva TNT 16 MB

Creative Ultra TNT2

GF2 GTS

GF4 Ti4200

Sapphire Radeon 9600 Pro m

XFX GF 6600GT

Asus GF 7900GT

eVGA GF 8800 GTS 320 640 MB

PowerColor HD5850

Geforce 560ti

Zotac GF 670 GTX

Rettet på listen din for å matche min egen, overraskende mange matcher/nesten matcher.

 

Tror nesten jeg er litt Nvidia-fanboy etter å ha lest listen, men litt tilfeldig så er det Nvidia som har hatt mest bang-for-the-buck når jeg skulle kjøpe.

 

Riva TNT-kortet jeg kjøpte hadde en kjøleribbe som var limt fast. Husker en gang jeg satt å spillte, så begynte det å komme masse rare trekanter på skjermen. Stoppet PC-en og åpnet den opp, og jaggu hang ikke kjøleribben og slang. Dyttet den på plass igjen og fortsatte spillingen. Good times! :D

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Hehe, la merke til det samme selv. Er egentlig ingen fanboy, men kortene har vel stort sett gitt mest for pengene der og da.

 

Husker jeg bytta til en Zalman-kjøler på en av kortene, ellers har jeg stort sett kjørt dem stock. 7900GT-kortet mitt fikk derimot kjørt seg. Det ble voltmodda så til de grader at ene chip'en på undersida nesten røyk. Fikk en del artifacts :D

Lenke til kommentar

Jeg NEKTER å tro på at gamle Need for Speed (f.eks 2) så så dårlig ut som det gjør på videoene. Jeg husker det som så sykt mye drøyere grafikk på mitt Voodoo2, og da var det nok sånn... ;)

Videon er nok laget med S-video capture,noe som reduserer kvaliteten betraktelig. 360p hjelper heller ikke. Uansett så må du nok trøste deg med at det i bunn og grunn er du som husker litt feil ;) Opplever det samme selv :p

 

3DFX videocaptures i bedre kvalitet:

(med Voodoo 5)
Lenke til kommentar

Takker til Varg Aamo for å ha skrevet denne artikkelen: det minte meg plutselig på at jeg ikke ennå hadde testet om den direkte kopieringen fra laptopen av UT99 og NFS III: HP virket...men det gjorde den! *note to self* Bare eDuke, RA2 og Worms Armageddon igjen nå...

Er så kos å kunne fyre opp disse klassikerne uten å måtte ty til ting som DOSbox osv. (granted, spillfilene er moddet/cracket(?) i utgangspunktet for å kunne virke ut av boksen med Win 7 64-bit).

 

Prøvde å Frapse en replay jeg har liggendes fra NFS III, men desverre uten hell (var ikke egentlig noen overraskelse).

 

 

Tydeligvis noen her som har valgt å oppgradere GPUen oftere enn andre (meg)...selv har jeg omtrent hoppet over annenhver Nvidia generasjon:

Før dette: har ingen peiling! Men jeg har faktisk husets første maskin fra ~1994 i fungerende stand liggendes på naborommet...kanskje åpne den og ta noen bilder (tviler på at jeg forstår noe av de gamle greiene. :green: ).

Geforce 2 MX 400

Geforce 3 Ti 200

Geforce FX 5600 XT…dette kortet er jeg usikker på (ble noe frem og tilbake i denne perioden): jeg kjøpte det på TG, men, i ord alle kan forstå, det sugde balle! Hvilket ikke egentlig høres helt meningsfylt ut å gjøre... Eneste hardwaren jeg noen gang har virkelig hatet! Tror jeg til slutt gikk tilbake til Gf 3 Ti-kortet (og svelget tapet på 1100kr.)

Gainward Geforce 6800 Ultra

(2007) XFX Geforce 8800 Ultra X

(2009) Kort periode med Sapphire Radeon 5870 Vapor-X (brukt ca. 2 uker: driver issues, et HK som kveldet, ustabil PC osv. (2010) Kjøpte laptop og gadd ikke mer)

(2013) *It's good to be back!* Asus Geforce GTX 670 DirectCU II 2GB

 

 

*Youtube-videoen* Forsaken, ja...det har jeg i big box i hyllen. Selv om det faktisk er N64-versjonen jeg har spillt mest (at det spillet engang fantes til PC visste jeg ikke før i voksen alder).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Litt motsatt av meg på forholdet mellom ATI og Nvidia, ikke fordi jeg ikke liker Nvidia, men det har bare blitt sånn. GeForce DDR, Radeon 9700 Pro og Radeon X800 Pro AGP er de korta jeg har likt best av de jeg har eid.

 

Her er hovedgrafikkorta jeg har hatt:

 

ATI Expert@Play 8MB AGP

Nvidia GeForce DDR (Creative)

ATI Radeon 9700 Pro

ATI Radeon 9800 Pro

ATI Radeon X800 Pro AGP

ATI Radeon X800 XT PCIe (Asus)

ATI Radeon HD4850 X2 (Sapphire)

AMD Redeon HD7970 (Sapphire)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...