Gå til innhold

15 år med PC-grafikk


Anbefalte innlegg

Fin artikkelBare en liten skriveleif jeg la merke til, Doom kjørte i 320x200, ikke 640x480 (ellers hadde ikke grafikken vært så firkantet som dere skriver)

 

Det er kun vanilla Doom som var begrenset til det. Tok ikke lange tiden før man kunne spille Doom, Heretic osv videre i langt høgere oppløsninger. Har selv spilt spillene i 1600x1200

 

Kilde:

http://doom.wikia.com/wiki/Aspect_ratio

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Playstation 4 kommer med et skjermkort som yter ca likt som mid-end skjermkort idag såvidt jeg har fått med meg. En revolusjon for konsoll-gamere, men ikke for PC-spillere. (med unntak av konsoll-portene som plutselig vil bli mye bedre).
Helt klart. Dagens gen med console er bare et låst PC system med fjorårets midend skjermkort som ikke kan oppgraderes og skal vare i >5 år. Et steg bakover for utvikling av grafikk. (Riktig nok ryktes det at devs får tilgang til lowlevel API som vil gi bedre ytelse enn DirectX/OpenGL men man må fremdeles begrense seg til hardware som ikke er mulig å oppgradere.)Poenget mitt med å vente til next-gen console og Steambox lansering er at Valve vil mest sannsynlig lansere HL3/Source 2 da.

Skjermkortet er ikke så mye å hoppe i taket for, tror imidlertid den gpu på samme chip som cpu og kun skjermkort minne vil hjelpe en del.

Hovedfordelen med PS4 er imidlertid 8GB minne, ja det er delt mellom gpu og cpu men er alikevell et kjempehopp fra 256+256MB. vil åpne for muligeter vi ikke engang har i pc spill da få er 64 bit, dette blir det raskt slutt på.

En annen god ting er den 8 kjernes amd cpuen, vil tvinge frem bedre støtte for flere kjerner raskt da kjernene ikke er så kraftige.

x86 systemer gjør det lett å porte, durango vil til og med kjøre en win 8 variant.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kun vanilla Doom som var begrenset til det. Tok ikke lange tiden før man kunne spille Doom, Heretic osv videre i langt høgere oppløsninger. Har selv spilt spillene i 1600x1200

 

Kilde:

http://doom.wikia.co...ki/Aspect_ratio

 

Stemmer at Doom95 og de senere source portene økte den mulige oppløsningen. Uansett så skal det nok stå 320x200 der i og med at resten av setningen (..er øynene til fiendtlige soldater bare en enkelt firkant på skjermen) gir liten mening ellers. Doom vanilla (samt shareware versjonen) var jo også de mest kjente versjonene og den jeg umiddelbart tenkte på.

Lenke til kommentar

Det er ikke grafikken det kommer på, men spillet. Uansett, hadde utviklingen forsatt, så hadde vi vært på Pixarnivå i spill.

 

Årsaker til at det gikk galt:

 

1. DirectX, som kun fugerer på Windows og MS styrer det hele. OpenGL var et alternativ fra starten av og hadde vært mye bedre, ikke minst fordi det er platformuavhegnig. Dette bremset MS kraftig med Vista fordi XP ikke fikk DX10.

 

2. Konsoller. Xbox360 og PS3 satt en bremse på det hele. Utviklerne valgte heller å porte spill.

 

3. Kostnader(usikker)? Det er dyrere å utvikle spill som har fetere grafikk.

 

Det kommer til å gå galt igjen som punkt 2.

 

Blir et lite dytt frem, men dagens high-end grafikkkort har krefter nok til å slå ut PS4.

 

Samtidig vil PS4 og Xbox720 kjøre x86, noe som føre til at porteringen vil bli mer aktuelt enn før.

 

Redningen her er alle ildsjelene som har kommet ut med indiespill.

 

Jeg er redd for at grafikkutviklingen vil stangere mye mer. Færre og færre velger stasjonære. Bærbare, konsoller, padder og mobiler.

 

"Om 15år så ler vi av grafikken fra Unreal 4", for da kommer neste generasjon konsoller? :/

 

Et håp er spill i skyen som Nvidia jobber med. Da kan hende at det vil bli det nye om et par år? Der er det igjen begrensinger mtp respons og båndbredde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette blir jo nostalgi så det holder.

Hadde spilt en Doom og Quake fra før og likte jo de.

Det som gjorte at jeg havnet på "kjøret" skjedde høsten 1998. Kjøpte både Half-Life og Vodoo 2 (12MB) samtidig.

Jeg fikk helt hakeslepp, begynte så og si å grine av både grafikken, og ikke minst det beste PC spillet noen sinne. Det var en nærmest religiøs opplevelse.

Bedre en, ja., kjæresten min på den tiden var ikke like begeistret som meg for å si det sømmelig. Er absolutt ingen bebrillet datanerd, som kan alt og vet alt om alt innen data.

Men har fortsatt original coveret til HL (I pappeske kom spillene jo da) rammet in på veggen.

Verre enda, har og Vodoo 2 kortet dandert og rammet inn.

Må bare huske å fjerne det om en får dame besøk.

Dette er jo sykelig, og etter det jeg har hørt av andre, finnes det i skrivende stund ingen adekvat medisinsk eller psykologisk behandling. Ja, jeg vet, en sterk historie, men like fullt sannheten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Thumbs up! Hvis du hadde Voodoo 2, 8MB :D

 

Lurer på om jeg hadde Voodoo 1?

Min far kjøpte Star Wars Shadow of The Empire til meg til Jul, der man spiller Dash Rendar. Tror dette var i Julen 1996. Men dette funket ikke siden jeg hadde 2D-kort.

 

Jeg fikk så, kort tid etter, et 3D-kort så jeg kunne spille spillet. Vet ikke hvilke 3D skjermkort som fantes i 1996/97, men det hadde 4 eller 6 MB RAM. Det var jo utrolig heftig å prøve 3D grafikk, helt ny verden. Kan nesten bli litt trist av å tenke tilbake på det. Nostalgi altså :D

 

Men det mest spennende var da jeg fikk nytt skjermkort senere, som en bursdagsgave/julegave et par år etter. Banshee het det, og hadde 16MB RAM. Det var jo helt vilt, jeg kunne sette grafikk på maksimum på nesten alle spill. Par år etter dette igjen fikk jeg et Nvidia med 32MB RAM, men hovedkortet mitt støttet ikke den nye RAM typen så det var ikke så bra. Byttet hovedkort og da kunne jeg kjøre 1280x1024 på CS. Dæven å stolt jeg var da :D

 

Akk ja, moro å tenke tilbake. Fantastisk artikkel! Tusen takk, HW :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Voodoo Banshee ja, det var iofs en nedkuttet Voodoo2-brikke med integrert 2D-del.

 

Stemmer.

Husker bare at det var awesome.

Kunne kjøre alle spill strøkent omtrent, men det varte jo selvfølgelig ikke lenge.

Med en gang halflife kom ut ble jo grafikk helt vilt oppgradert over hele fjøla for alle spill omtrent, så da begynte vel epoken med å skifte skjermkort hvert år for fullt omtrent :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk så, kort tid etter, et 3D-kort så jeg kunne spille spillet. Vet ikke hvilke 3D skjermkort som fantes i 1996/97, men det hadde 4 eller 6 MB RAM. Det var jo utrolig heftig å prøve 3D grafikk, helt ny verden. Kan nesten bli litt trist av å tenke tilbake på det. Nostalgi altså :D

 

 

Hvis det var et kombinert 2D/3D kort, så var det muligens et Voodoo Rush kort.

 

Mitt første kort var et Hercules Stingray 128/3D, 2D og 3D på samme kort og hele 6MB minne. :)

http://vgamuseum.ru/gpu/3dfx/hercules-stingray-1283d-dual-planar-3dfx-voodoo-rush/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...