Gå til innhold

15 år med PC-grafikk


Anbefalte innlegg

Mitt første kort var et Hercules Stingray 128/3D, 2D og 3D på samme kort og hele 6MB minne. :)

http://vgamuseum.ru/gpu/3dfx/hercules-stingray-1283d-dual-planar-3dfx-voodoo-rush/

Jeg hadde også et slikt kort, det var jo genialt med 2d og 3d på samme kort.

 

Før det husker jeg at jeg kjøpte grafikkort og ble imponert over skrollehastigheten til tekst i dos vinduer på win 3.11. Mulig det het Diamond.

 

Før det igjen husker jeg et Trio 64V+.

 

Enda litt lenger tilbake var det vel EGA og hele 16 farger tilgjengelig samtidig...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg tror ikke vi kommer til å le av dagens grafikk i nærmeste fremtid.

 

Jeg mener fortsatt at Quake 4 er imponerende fin selv idag etter 8 år (lansert i 2005 december). Det samme sa jeg aldri i 2005 om Quake 2 som var 8 år gammel da (1995 december).

 

Quake 2 kunne ikke måle seg med 8 år nyere spill som Quake 4. Men Quake 4 er ikke så langt unna dagens standard for spill. Ja den er litt mørk og ikke så jevn animasjoner som i BF3/4 men ikke så verst.

Lenke til kommentar

Dagens grafikk som i Battlefield 4, Crysis 3 etc etc vil nok aldri bli ledd av.

 

Man vil nok heller tenke at det var sinnsykt god grafikk til å være så lenge siden (altså i retrospekt fra feks år 2030).

 

Men, mer fotorealistisk grafikk håper jeg vi kan se.

ArmA-grafikken digger jeg overalt på jord.

 

Der er det brukt skikkelige fototeksturer istedenfor teksturer som er håndmalt etc i photoshop o.l.

FarCry 3 er et eksempel på at paintet tekstur kan gjøre grafikk veldig tegneserie aktig. Altså farger, mønstre, komponering etc ser ikke realistisk ut. Det kan se pent ut men ikke realistisk.

 

League of Legends er et annet godt eksempel. Det ser pent ut men på ingen måte realistisk.

 

ArmA derimot kan se veldig realistisk ut, ofte kun pga teksturene de har brukt.

Mange er imot fototeksturer fordi det ikke er "originalt" etc etc, men jeg bryr meg mer om realisme enn en samfunnsnorm om hva som er originalt/kult eller ikke :)

 

Så, den dagen vi får se et spill med en knakende god grafikkmotor kombinert med ekstremoppløselige og gode fototeksturer blir en fin dag :)

Lenke til kommentar

Veldig underholdende og tilnærmet feilfri artikkel om skjermkortenes utvikling. Virker som om alt det viktigste frem til 2008 er med. Håper artikkelen utfylles med mer mellom 2008 og 2013 en gang i fremtiden (gjerne lenger også, men det skulle jo handle om disse 15 årene da).

Takk for artikkelen, den var verdt å lese! Mimre, mimre... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kjempefin artikkel. Klarte selv å tigge far til å kjøpe Voodoo 2 kort. Tror han endte opp med å trives mer enn jeg med det.

 

Når det er sagt, var det utrolig forvirrende å skumlese artikkelen når den var skrevet i presens. Sant nok står det "året er 1998" i innledningen, men det var likevel rart å lese artikkelen som om dere skryter av nåværende teknologi som nå er 16 år gammel.

Lenke til kommentar

Hva med Need for speed Most Wanted fra 2005? Det var awesome det!!

nfs_most_wanted_s60v2.jpg

Edit: Need for Speed Most Wanted 2012 var tidenes flause. Jeg gleda meg til å lage MINE biler, med mine body-kits, spoilers osv. Men så kan du ikke gjøre en dritt, tragisk

 

Det var et kjekt spill, jeg spilte det på Playstation2!

Lenke til kommentar

For noen herlige flashbacks det var i denne artikkelen! :D

Husker jeg brukte konfirmasjonspengene til å kjøpe ATI Radeon X800 XT VIVO kun fordi det hadde litt flere pipelines (tror det hadde 16 mot de "vanlige" 12). Det var også første gang jeg brukte steam og spilte HL2, da det fulgte med. Skammes litt over at jeg aldri har fått satt meg ned og spilt gjennom HL2...

Har også gode minner fra Need for Speed 3 og Porsche, for ikke å snakke om NFS II SE, det var spillet sitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...