Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar, er L Hopital jeg tenker på ja. Slik jeg har forstått det kan man finne grenseverdi og asymtope ved å derivere teller og nevner, men dette funker jo ikke her. Forstår ikke hvordan de for y=0 her.

 

Regelen er at du deriverer teller og nevner og så regner ut den samme grenseverdien som i utgangspunktet. Hvis x går mot uendelig, hva går 6/(2x) mot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da går den mot null, da forstår jeg. Så jeg gjorde det riktig ved å derivere? La oss si at det hadde blitt 6/2 isteden, da hadde vi fått y=3?

 

Stemmer. Men i mine øyne er det litt overkill å bruke L'Hopital på denne grensen, x^2 vokser jo åpenbart fortere enn x. Du kunne også delt på x i nevner og teller, slik at det ble 6/(x-(5/x)). Da er det lett å se hva grensen blir.

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, sliter veldig med en oppgave om nyttemaksimering. Sitti i flere timer uten å komme frem til rett svar, håper noen kan hjelpe!

2wlvrpx.jpg

Er dette fra en eksamen på BI? Minnes at jeg har gjort denne før.

 

Hvor langt har du kommet? Har du klart å sette opp Lagrangefunksjonen?

Det er et arbeidskrav fra BI.

Har klart å sette opp lagrangefunksjonen. Også har jeg derivert med hensyn på x og y og den 3. Betingelsen for løsning som er budsjett (2x+y=3).

Men etter dette blir det bare rot, og her trenger jeg litt hjelp med å komme i mål

Lenke til kommentar

 

 

Hei, sliter veldig med en oppgave om nyttemaksimering. Sitti i flere timer uten å komme frem til rett svar, håper noen kan hjelpe!

2wlvrpx.jpg

Er dette fra en eksamen på BI? Minnes at jeg har gjort denne før.

 

Hvor langt har du kommet? Har du klart å sette opp Lagrangefunksjonen?

Det er et arbeidskrav fra BI.

Har klart å sette opp lagrangefunksjonen. Også har jeg derivert med hensyn på x og y og den 3. Betingelsen for løsning som er budsjett (2x+y=3).

Men etter dette blir det bare rot, og her trenger jeg litt hjelp med å komme i mål

Kan du ikke vise hvilke tre ligninger du har endt opp med da, så kan vi hjelpe deg fra der.

Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgavene her:

Regn ut arealet som er avgrenset av x-aksen, grafen til f og linjene x=phi/2 og x=phi
f(x)= cos x

Jeg tenkter at A=(sin phi)-(sin phi/2) = -1, men det stemmer ikke med fasiten. I følge fasiten er svaret 1.
Stemmer det ikke at den antideriverte av cos x er sin x?

Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgavene her:

 

Regn ut arealet som er avgrenset av x-aksen, grafen til f og linjene x=phi/2 og x=phi

f(x)= cos x

 

Jeg tenkter at A=(sin phi)-(sin phi/2) = -1, men det stemmer ikke med fasiten. I følge fasiten er svaret 1.

Stemmer det ikke at den antideriverte av cos x er sin x?

 

Areal kan ikke være negativt. Arealet er 2}^{\phi}\cos(x)\mathrm dx| såfremt det ikke skjer fortegnsskifte på intervallet.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...