Jump to content

Aleks855

Medlemmer
  • Content Count

    2084
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

750 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Når du søker på en stilling, så skal det stå ganske tydelig hva slags ferdigheter som forventes av en kandidat. Det kommer litt an på hvilke verktøy den enkelte skolen har valgt, så det blir gjerne forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. ItsLearning er et typisk verktøy som er forholdsvis selvforklarende, men om du trenger opplæring så får du det. "Sjekking av Facebook" vil nok ikke regnes som en ferdighet i den forstand. Det som er viktig er ikke at du kan gjøre arbeidsoppgave A eller B spesifikt, men heller at du har en evne til å opparbeide deg den kompetansen du trenger på kort tid. Tilsvarende med "e-post". Avhengig av om skolen foretrekker bruk av Outlook, Office365, eller en annen proprietær software, så kan det være noe annerledes fra gang til gang, men det vil forventes at du ikke går på en smell bare fordi du må lære et verktøy du ikke har vært borti før.
  2. Aleks855

    Kjemi

    Kanskje du skal vise litt av det du selv har gjort/tenkt først? Dette ser mer ut som en bestilling, enn et ønske om hjelp.
  3. Jeg vil si begge inndelingene er greie. Jeg ville kanskje skrevet litt mer enn bare ett avsnitt på hvert punkt. Hvis du skal gjøre en faktisk resonnering, så vil jeg si du må det. Men poenget er uansett at lengda ikke spiller noen rolle så lenge du får formidlet det du vil. Et risikomoment ved å drøfte din egen erfaring, er at du KUN drøfter din egen erfaring. Jeg kan nesten garantere at du ville fått bonuspoeng hvis du også hadde inkludert noen andres erfaring. Spesielt hvis de på en eller annen måte er uenige med deg på ett eller flere punkter. Det er et veldig modent tegn å inkludere synspunkter fra de som ikke mener det samme som deg. Det viser at du er villig til å høre på andre, og lære hva de har å si. Hvis du kan gjøre en resonnering ut fra kombinasjonen av din egen og noen andres erfaring, så ville du stilt ganske sterkt når læreren din skal gjøre en vurdering. Mulig det er litt overkill, avhengig av hvilket nivå læreren din forventer, men det er i alle fall mine 2 cent.
  4. Ofte stilte spørsmål om COVID-19, besvart av Verdens Helseorganisasjon: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses Dette burde være sted #1 å sjekke dersom du har spørsmål.
  5. Det er bedre om du gjengir oppgaven ordrett.
  6. Dette spørsmålet er ekstremt subjektivt. Det er ingen som kan på forhånd fortelle deg om DU kommer til å bli utbrent, eller finne verdien du søker.
  7. Hvis du bare har lest artikkelen, så må du referere til artikkelen. Grunnen til dette er at du ikke vet om artikkelen har representert den faktiske kilden på riktig måte. Hvis forfatteren av artikkelen har feiltolket kilden, så gjør du det også. Hvis du referer til kilden, og læreren din leser kilden og ser at du har feiltolket den, så tolkes det som at DU har feilrepresentert fakta. Det beste du kan gjøre er å faktisk lese kilden fremfor artikkelen. Det er ofte mye informasjon som går tapt når en artikkel skal prøve å forenkle innholdet for den alminnelige leseren. NB! Husk å oppgi dato for når du hentet info fra artikkelen, i tilfelle de endrer den etter du har referert dit.
  8. Pluss Bruk av litteraturliste er alltid bra å venne seg til. Når du skal videre opp i nivåene så er det påkrevd. Moden tilnærmelse til et emne som kan være vanskelig å skrive om. Minus En del skrivefeil. Jeg skal ikke plukke ut alle, men vær spesielt på vakt når det gjelder orddeling. Du har også noen eksempler på det motsatte. "Somregel" er to ord, ikke ett. Avsnittsinndelinga er ukonsekvent. Noen ganger har du bare én setning i et avsnitt, og andre ganger har du en mer naturlig avsnittsinndeling. Som et eksempel, se på kapitlet om "Hvordan være en god kjæreste". Her har du tre avsnitt, men du bytter ikke moment mellom avsnittene. Du snakker om det samme momentet i alle tre, og det ville vært mer naturlig å samle dem i ett avsnitt. Det ble litt mer fyldig minusside, men de viktige punktene er på plussida, så ikke tolk det feil. For en ungdomsskoleelev vil jeg si dette er bra. Minusdelene er mer for å påpeke de tingene som virkelig vil trekke karakteren din opp senere hvis du har det i bakhodet. Jeg håper det hjelper! Det er ingen på forumet her som vet hva læreren din har satt av forventninger, så hvis noen gir karakter her så må det tas med en klype salt. Jeg lar derfor være. Jeg ønsker verken å gi falske forhåpninger, eller skuffende ventetid. Si gjerne fra hvis du ønsker fyldigere gjennomgang på ting som kan trekke opp karakteren senere.
  9. Jeg elsker LaTeX, men det finnes gode, mer moderne alternativer, avhengig av hva som er det aktuelle bruksområdet. Groff er et veldig bra alternativ for ren dokumentskriving, som tar bort litt av overheaden som tex byr på i form av syntax. R markdown er veldig bra når man skal inkludere matematiske formler og den slags typesetting. Men for å vise matematiske formler inline på et nettsted, så finnes MathJax som gjør LaTeX-implementering faktisk så lett som bare én kodelinje i <head> av et HTML-dokument, og deretter kan man skrive så mye matematiske formler man vil. Det finnes faktisk ingen unnskyldning for å ikke ha det lengre. Langt verre er det at forumet har tatt steget i feil retning, og fjerna støtte for det. Spesielt på et forum som dette, som er ganske matte-sentrisk, og som nå har haugevis med gamle, uleselige innlegg.
  10. Har du gjort noen? Hva er akselerasjonen i de første 8 sekundene? Har du tegnet diagrammene? Hva er det du trenger hjelp med?
  11. Hvis det er bøker du allerede eier, så skal det sikkert å greit så lenge du kun bruker PDF'en selv. Men hvis du har tenkt å distribuere boka/bøkene, så må du i alle fall tenke over lovligheten. Ikke at jeg skal sitte på en høy hest selv, men bare så du er klar over det, og muligens forsiktig.
  12. Det er nettopp sånne kommentarer som blir for fjasete. Det er ingen her som har tenkt å søke mot sin egen vilje. Sånne Captain Obvious-argumenter kommer fra de som ikke vil bidra til en pågående diskusjon, annet enn å prøve å være vittige. Nøkkelord: prøve. Det må gå an å ha en diskusjon om emnet, selv om ikke alle synes hvert eneste forslag lukter som en eng av roser.
  13. Det er litt merkelig. Tex-støtte er sabla lett for tida, da man bare trenger å importere et javascript-bibliotek i <head>. Jeg hadde sett for meg at de oppgraderte den (da det gamle forumet var fryktelig utdatert på den fronten) i stedet for å fjerne det.
  14. Såklart. Bra forklart. Takk for praten!
×
×
  • Create New...