Jump to content

Aleks855

Medlemmer
  • Content Count

    2108
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

758 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Husker jeg skrev et kåseri om lærere på ungdomsskolen. Følte jeg måtte være forsiktig med å ikke fornærme, og samtidig ikke kysse ræv, men det er et morsomt tema å spøke litt om, med tanke på hvem som skal lese det til slutt
  2. Skjønner. De har kanskje en litt løsere definisjon på hva det vil si å delta i en diskusjon der.
  3. Hvorfor i all verden føler dere et behov for å delta i et skole- og leksehjelpforum hvis dere enten bare skal kommentere på hvor kjedelig emnet er, eller be vedkommende om å lese bøker på sammenlagt titusenvis av sider for å svare på et enkelt spørsmål? Til OP: Mange sykehus har intern opplæring for sine arbeidstakere i forbindelse med hvordan ulike kulturer, religioner og trossamfunn betrakter moderne medisin. Noen av dem offentligjør kursmateriale. Jeg fant dette eksemplet i all hast: https://www.albertahealthservices.ca/assets/programs/ps-1026227-health-care-religious-beliefs.pdf Et greit justert Google-søk gir også flere direkte kilder du kan lese på: Eksempel Anbefaler at du overser de to surrehuene som kommenterte over her.
  4. Jeg er litt skeptisk på at det finnes en entydig, analytisk løsning på den. Med litt omskriving får vi at B(CD)^t = AD^t + 1 men derfra tror jeg man må gjøre et forsøk på tilfeller der A=1, BC^t = A osv. Noe mer generelt ser vanskelig ut.
  5. Vi vet at 3/5 av den totale strekningen er 80km. La oss kalle den totale strekningen for T. Vi vet da at (3/5)T = 80km. Vi ganger med 5 på begge sider av likninga og ser at 3T = 400km. Vi deler deretter på 3 på begge sider, og får at T = 400/3 km ~ 133.3km. EDIT: Leste feil, men lar det stå. Det stemmer at det blir 200km ja. Regnestykket blir det samme, men med 2 i stedet for 3.
  6. Du får en liten feil i "y relajarse" fordi du går tilbake til infinitiv der. Setninga omfatter tredje person, og begge verbene (ducharse og relajarse) burde bøyes dithen. "...se ducha y se relaja" blir mer korrekt.
  7. Ved å se på mønsteret oppdager vi at - teller er påfølgende kvadrattall, 1^2, 2^2, 3^3... - nevner er 1 mer enn teller - leddene har alternerende fortegn Brøkene kan derfor beskrives som n^2/(n^2 + 1), og for å alternere fortegn, ganger vi brøkene med (-1)^(n+1). Grunnen til at vi opphøyer i n+1 er fordi det første leddet (der n=1) skal være positivt, og (-1)^1 er ikke positivt, men (-1)^2 er det. Vi får altså (-1)^(n+1) * n^2 / (n^2 + 1). Vi gjør en kjapp sjekk: n=1 gir (-1)^2 * 1 / 2 = 1/2, så den stemmer n=2 gir (-1)^3 * 4 / 5 = -4/5 så den stemmer Utfør slike sjekker til du er overbevist. Det er god praksis generelt.
  8. Jeg synes slike "kom med argumenter"-tråder er litt skivebom. Selvfølgelig er jeg åpen for å diskutere ulike emner og jeg ønsker veldig gjerne å hjelpe til, men det er så mye mer verdi i at du legger ut dine argumenter først, slik at du som skriver oppgaven får muligheten til å reflektere over de tankene du allerede har gjort deg om temaet.
  9. Coloumb og Joule? Joda, vi vanlige mennesker bruker det ofte.
  10. Aleks855

    Eksamen

    Flere som har samme oppgave tror jeg.
  11. Du burde i det minste beskrive hva du har tenkt/prøvd selv.
  12. Google har en tendens til å inkludere veldig mye unyttige GET-variabler når man kopierer URLen rett fra adresselinja. Den kan kokes ned til bare https://www.google.com/search?q=scottish+food
  13. Jeg har noen videoer om konvertering mellom tallsystemer her: https://udl.no/p/algebra/tallsystemer Mer spesifikt for ditt spørsmål, så har jeg en video der jeg går gjennom konvertering av 106 til 16-tallsystemet: https://udl.no/v/algebra/tallsystemer/konvertering-til-hexadesimal-1627 Jeg går gjennom det veldig visuelt, som IKKE er nødvendig på noen måte. Det er bare for å illustrere. Nært nok tallet ditt til at du kan gjøre akkurat det samme, men du burde få resultatet 80 på din.
  14. Hvorfor PM og ikke her? Kanskje andre som lurer på det samme som kommer innom tråden i fremtida.
×
×
  • Create New...