Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har at f(x)=3x^5-20x^3. f´(x)=15x^4-60x^2

 

Løsningen på denne er x=0, x=2 og x=-2. Hvordan var det x=0 skal skrives i fortegnskjema?

x=0 bruker du som referanse. Hvis X er mellom 0 og 2, får du et positivt eller negativt tall?

 

Vi prøver f(1) = 3*1^5-20*1^3= -17

Det ble negativt.

Og om X er større enn 2?

f(3)= 3*2^5-20*2^3 = 3*32 - 20*8 = 96 - 160

Det ble også negativt.

 

Dette kan du gjenta med verdiene X=-1 og X=-3

Og med den deriverte.

Poenget er at du skal kunne forestille deg omtrentlig hvordan grafen ser ut basert på fortegnslinjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Nå er vi en liten gruppe ikke-matematikere som har blitt gjort narr av fordi vi ikke kunne forkorte dette uttrykket. Vedkommende som mener vi er idioter lovte å hjelpe oss hvis vi postet problemet her. Så here it goes:

 

chart?cht=tx&chl= \frac{4x+44}{x^2+y^2+11xy^2}

Prøv delbrøksoppspaltning og se om det hjelper på

Prøv selv du, hvis du har noe forslag til faktorisering av nevneren,

 

Tror det skal stå et gangetegn i stedet for plussen mellom x^2 og y^2 chart?cht=tx&chl= \frac{4x+44}{x^2*y^2+11xy^2}

 

Da blir det betydelig enklere.

Nei, diskusjonen handlet om det opprinnelige uttrykket jeg viste,og at jeg er latterlig/dum som ikke får til å forkorte uttrykket jeg viste... ;) vedkommende lovte å svare hvis jeg postet problemet her, og jeg venter fortsatt!

Lenke til kommentar

Nei, diskusjonen handlet om det opprinnelige uttrykket jeg viste,og at jeg er latterlig/dum som ikke får til å forkorte uttrykket jeg viste... ;) vedkommende lovte å svare hvis jeg postet problemet her, og jeg venter fortsatt!

Da har du enten blitt lurt, eller så er uttrykket satt opp feil. Beklager. Du kan ikke forkorte dette uttrykke du oppgir i førsteposten her.

 

Du kan til nøds skrive det om til chart?cht=tx&chl=\frac{4(x+11)}{x^2+y^2+11xy^2}, men å kalle det en forkortelse er nok å ta litt hardt i.

 

Edit: Fjernet overdreven sitering (beklager unødvendig sitering, Ole Marius og Nojac).

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

 

http://gyazo.com/343a750180bfa5252292b6f42b75479f

 

Jeg har ligget litt bak på matten i det siste, så jeg vil gjerne vite hvordan man gjør denne. Skal man sette opp et likningssett?

 

100ml = en firedel av 400ml

600ml = 1.5 ganger større enn 400ml

 

140kr x en firedel = 35kr for liten flaske

140kr x 1.5 = 210kr for stor flaske

 

Tusen takk! :-D Nå forsto jeg det faktisk, trodde det var mye vanskeligere enn det egentlig er.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en matte oppg!



Oppg:



La X være bionomisk fordelt med n = 100 og p som ukjent. Test H0 : p = 0,40 mot H1 : p ulik 0,40.


Velg signifikansnivå 5%. Må H0 forkastes dersom X = 25?






Hvordan kan jeg løse dette? får feil svar hele tiden.



mener svaret skal bli 0,99,-



Kan også laste opp det jeg har gjort, om dere vil :)


Lenke til kommentar

Antall bakterier N i en bakteriekultur x timer etter et bestemt starttidspunkt er gitt ved ln N = 0,32x + 5,7.

a) Finn en formel for N uttrykt ved x.

 

Fasiten sier N(x)=299*e0,32x, men jeg klarer ikke å dra det lenger enn N(x)=e0,32x+5,7. Anyone?

 

Generelt gjelder a^(b+c)=(a^b)*(a^c)

Lenke til kommentar

Hei, lurer på når du skal regne ut hva koefissienten til et tall er? f.eks: 2x=32768, hva er x? hvordan regner jeg ut dette igjen?

 

takker på forhånd for svar :)

 

edit: koeffissient er sannsynligvis feil ord, men er ihvertfall den opphøyd i dingesten ;)

Endret av jegmartin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...