Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som er gode i trigonometri!? Sliter veldig med å løste disse to oppgavene:

 

Når 0(mindre eller lik) x < 2pi

Løse:

 

1. (sinx-1)(cosx-1)=0

 

 

2. cos (x+ pi/2) = -1

 

Nr. 1 står jeg fast ved, og nr 2 har jeg løst slik:

 

cos (x + pi/2)=-1

(cos(x)*cos(pi/2) + sin(x)*sin(pi/2))

(cos(x)*1/kvadratrot av 2 + sin (x) * 1/kvadratrot av 2

=1/kvadratrot av 2 (cos(x)+sin(x))

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Her har du et produkt som skal bli 0. Det skjer når en av faktorene blir 0, altså får du to ligniner: sin x - 1 = 0 og cos x - 1 = 0. Tar du det derfra?

 

2: Hvis cos(x + pi/2) = -1 så vet vi at vinkelen inni cosinus må være pi, for cosinus av pi er -1. Altså får du at x + pi/2 = pi. (Dette er det samme som å ta invers-cosinus på begge sider)

Lenke til kommentar

1: Her har du et produkt som skal bli 0. Det skjer når en av faktorene blir 0, altså får du to ligniner: sin x - 1 = 0 og cos x - 1 = 0. Tar du det derfra?

 

2: Hvis cos(x + pi/2) = -1 så vet vi at vinkelen inni cosinus må være pi, for cosinus av pi er -1. Altså får du at x + pi/2 = pi. (Dette er det samme som å ta invers-cosinus på begge sider)

Nr. 2 er ok, skjønte nå! Men nr.1 er jeg helt lost på..

Lenke til kommentar

 

1: Her har du et produkt som skal bli 0. Det skjer når en av faktorene blir 0, altså får du to ligniner: sin x - 1 = 0 og cos x - 1 = 0. Tar du det derfra?

 

2: Hvis cos(x + pi/2) = -1 så vet vi at vinkelen inni cosinus må være pi, for cosinus av pi er -1. Altså får du at x + pi/2 = pi. (Dette er det samme som å ta invers-cosinus på begge sider)

Nr. 2 er ok, skjønte nå! Men nr.1 er jeg helt lost på..

 

sin(x) = 1

og

cos(x) = 1

Lenke til kommentar

2}} -- (klarte å skrive ^sqrt(x))

etter å ha brukt kjerne og kvotientregelen fikk jeg dette;

 

 

2}

chart?cht=tx&chl= e^{2 \sqrt(x)} - Dette skal liksom være nevneren.

Har ikke fasit til denne oppgaven, og kalkulatoren gir den på litt annet form. Så er svaret korrekt, og finnes det muligheter for å forkorte?

 

 

*(klønete skrevet, men er nybegynner på LaTeX)

Endret av sony23
Lenke til kommentar

2}} -- (klarte å skrive ^sqrt(x))

etter å ha brukt kjerne og kvotientregelen fikk jeg dette;

 

 

2}

chart?cht=tx&chl= e^{2 \sqrt(x)} - Dette skal liksom være nevneren.

Har ikke fasit til denne oppgaven, og kalkulatoren gir den på litt annet form. Så er svaret korrekt, og finnes det muligheter for å forkorte?

 

 

*(klønete skrevet, men er nybegynner på LaTeX)

 

 

 

Om det er derivering, så kan du ta x^(1/2) og trekke den opp i nevner med negativt fortegn, da for du x^(2- 1/2 ) som gir 1,5 eller 3/2.

Deriver da x med hensyn på potens.

Lenke til kommentar

 

2}} -- (klarte å skrive ^sqrt(x))

etter å ha brukt kjerne og kvotientregelen fikk jeg dette;

 

 

2}

chart?cht=tx&chl= e^{2 \sqrt(x)} - Dette skal liksom være nevneren.

Har ikke fasit til denne oppgaven, og kalkulatoren gir den på litt annet form. Så er svaret korrekt, og finnes det muligheter for å forkorte?

 

 

*(klønete skrevet, men er nybegynner på LaTeX)

 

 

 

Om det er derivering, så kan du ta x^(1/2) og trekke den opp i nevner med negativt fortegn, da for du x^(2- 1/2 ) som gir 1,5 eller 3/2.

Deriver da x med hensyn på potens.

 

Det stemmer. Nå stemmer svaret med kalkulatoren

Lenke til kommentar

 

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med oppgave d

Hva får du i oppgave c? Og hvordan kan du gå fra O'(x) til O(x)?

 

Finner utrykkene til grenseverdiene og tar differansen av disse og får et utrykk for O`(x).

 

Det var egentlig der jeg også satt fast - ergo hvordan jeg kan gå fra derivert til "ikke derivert". Hehe.

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

Hei!

 

Sitter å sliter med en oppgave. Har funksjonen f(x,y) = (x2+y2) / (x+y)2

 

Oppgaven er å finne ut som grenseverdien eksiterer når lim(x,y)->(0.0)f(x,y)

 

Har prøvd to forskjellige metoder:

 

Metode 1: Gikk ut på å sette y = kx. Noe som gjør at jeg får (k2+1) / (k+1)2. Her finner jeg ut at grenseverdien ikke er veldefinert ettersom den er avhengig av k.

 

Metode 2: Gikk ut på å først sette f(x,0). Som gir oss 1. Så setter vi y=x som også gir 1. Dette betyr da at grenseverdien eksisterer (tror jeg).

 

Hvilken av disse metodene er riktig ? Er det sånn at man kan få helt forskjellige svar ut ifra hvilken metode man velger å bruke? Trodde grenseverdien skulle være den samme uansett.

Lenke til kommentar

Grenseverdien skal være den samme uansett ja, og da har du med metode 1 vist at det ikke er tilfellet (stigningstallet til linja i xy-planet viser seg å ha noe å si for verdien). I metode 2 viste du bare hva som skjedde for to valg av veier å nærme seg origo på, og det er ikke nok til å si at grensen eksisterer og har en gitt verdi (det er derimot nok til å si at grensen ikke eksisterer hvis de to verdiene blir forskjellige).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...