Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vet man om et likningssystem er bestemt, ubestemt eller selvmotsigende?

 

Vi bruker litt forskjellige metoder avhengig av hvor mange likninger og variabler systemet har.

 

En lur test å starte med, er å sjekke om determinanten er null. Hvis den ikke er det, har systemet en unik løsning.

 

Dette kan igjen sjekkes ved å se om kolonnene i matrisa har lineært avhengige vektorer i chart?cht=tx&chl=\mathbb R^n eller om radene har det. Du kan også sjekke om matrisa er invertibel. Eller om volumet av parallelepipedet utspent av kolonnene/radene i matrisen er 0.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Hvis jeg har regnet riktig, er

det(A) = -k3 - 7k2 + 58k - 44 .

 

Oppgaven er å finne ut hvilke k-verdier som gjør systemet bestemt, ubestemt eller selvmotsigende.

 

Forstår jeg deg rett, er altså systemet ubestemt når det(A) = 0. Men her står jeg fast. Hvordan kan jeg regne meg frem til denne k-verdien?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg fyrer av et skudd i natten: Er det noen som har boken Sigma S2 og kan sende meg/poste et bilde av fasiten for opg. C5.101. (hypotestetest, politisk meningsmåling). Jeg har ikke tilgang til boken akkurat nå og vil gjerne kontrollere svaret mitt.

 

Redigert:

 

Oppgaven lyder som følger: "Ved et valg stemte 28% på AP. Et år etter valget viste en spørreundersøkelse at 30% nå ville stemme Ap. Hvor mange må minst ha vært med i spørreundersøkelsen for at vi skal konkludere med at oppslutningen om Ap har økt ut fra et signifikansnivå på 5%?"

 

Jeg behandlet spørreundersøkelsen som et binomisk forsøk (Ap eller ikke Ap) tilnærmet ved en normalfordeling, og kom fram til n >1373. Kan noen bekrefte/avkrefte det?

Endret av jarlemag
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Hvis jeg har regnet riktig, er

det(A) = -k3 - 7k2 + 58k - 44 .

 

Oppgaven er å finne ut hvilke k-verdier som gjør systemet bestemt, ubestemt eller selvmotsigende.

 

Forstår jeg deg rett, er altså systemet ubestemt når det(A) = 0. Men her står jeg fast. Hvordan kan jeg regne meg frem til denne k-verdien?

Kan du legge ut matrisen? I blant kan du finne måter å løse likningen uten å måtte løse tredjegradsligningen.

Lenke til kommentar

Det kan jeg. Likningssystemet er slik:

x + ky + 3z = 7

kx + 4y + 6z = 1

3x + 6y + (7+k)z = -5

 

k er et reelt tall.

 

Du trenger ikke å løse oppgaven for meg, men jeg hadde satt stor pris på forslag til hvordan jeg kan finne k når systemet er bestemt, ubestemt eller selvmotsigende.

Lenke til kommentar

Det kan jeg. Likningssystemet er slik:

x + ky + 3z = 7

kx + 4y + 6z = 1

3x + 6y + (7+k)z = -5

 

k er et reelt tall.

 

Du trenger ikke å løse oppgaven for meg, men jeg hadde satt stor pris på forslag til hvordan jeg kan finne k når systemet er bestemt, ubestemt eller selvmotsigende.

 

Hva med å anta at k=0 eller k=1 - av og til er oppgavene laget veldig enkelt.

 

Hvis K er 1 sier kalkulatoren min at

X=-1

Y=-7

C=5

 

Hvis K=0

A= -0,5

B= -3,5

C= 2,5

 

Får gyldige svar i begge tilfeller, så glem forslaget mitt :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

Hei!

Trenger sårt hjelp til en oppgave som jeg ikke får til.

Om noen kunne hjulpet meg hadde jeg satt enormt stor pris på det!

Oppgaven er som følger:

 

Vi har funksjonene f(x) = x^2 + 2x - 8 og g(x) = x - 2

 

a) Tegn f(x) og g(x) i samme koordinatsystem.

 

b) Løs ulikheten f(x) < g(x) grafisk og ved regning.

 

Kan noen hjelpe meg? :)

 

Slik løste jeg det:

ved regning:

sett f(x)=g(x)

x^2+2x-8=x-2

x^2+x-6=0

(x+3)(x-2)

x koordinater = 2 og -3

y koordinater:

g(2)=2-2=0

g(-3)=-3-2=-5

f(x) skjærer g(x) i punktene (2,0) og (-3, -5)

Så når X er mellom -3 og 2 da er g(x) større enn f(x).

For å tegne grafene kan du finne nullpunkter først:

Faktoriser f(x), trenger ikke bruke formelen siden 4-2=2 og 4*-2=-8 (2x og -8)

f(x)=(x+4)(x-2) nullpunkter x=-4 og x=2

setter f(x)=g(x)

x^2+2x-8=x-2

x^2+x-6=0

Faktoriser, trenger ikke formel her heller siden 3-2=1 og 3*-2=-6

(x+3)(x-2)

Nullpunkter i x=-3 og x=2. Her skjærer grafene hverandre.

g(x) kan du tegne fra (0,-2), det er en rett linje med stigningstall 1 så neste punkt blir (1,-1)

 

 

Trengs igrunnen ikke utregninger på slike oppgaver, finnes som oftest mange snarveier som en kan ta :)

 

Her er forresten et bilde av grafene:

alt som er under streken g(x) er mindre enn g(x), så svaret på oppgave b blir derfor det intervallet der grafen f(x) er under g(x) i koordinatsystemet. Det er mellom skjæringspunktene (ikke i skjæringspunktene, for der er de jo like store).

attachicon.gifoppgave.jpg

 

 

 

Lurer på en ting bare, hvordan regner du ut:

sett f(x)=g(x)

x^2+2x-8=x-2

x^2+x-6=0

(x+3)(x-2)

 

? :)

Lenke til kommentar

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven:

En tippekupong har 12 kamper. En kamp kan ende med hjemmeseier H, uavgjort U eller borteseier (B). Du skal krysse ett av tegnene H, U og B for hver kamp. Vi antar nå at det er like stor sannsynlighet for H, U og B.

 

c) Hvis du krysser av både H, U og B for en kap, kaller vi det en helgradering, Krysser du av to av disse tegnene på en kamp, kaller vi det for en halvgradering. Du kan krysse av for inntil 486 enkeltrekker på en kupong ved å bruke hel og halvgradinger. Finn ut fordelingen av helgraderinger og halvgradinerer når du har krysset av for 486 rekker.

 

På forhånd takk ! :love:

Lenke til kommentar

 

Lurer på en ting bare, hvordan regner du ut:

sett f(x)=g(x)

x^2+2x-8=x-2

x^2+x-6=0

(x+3)(x-2)

 

? :)

 

 

x^2+x-6

 

Jeg finner to tall som addert sammen blir +1 og multiplisert sammen blir -6.

Det eneste som passer er 3 og -2 siden 3-2=1 og 3*-2=-6

 

Putt disse to tallene inn i paranteser (x )(x ):

(x+3)(x-2)=x^2+x-6

 

Dette er den enkleste måten å løse slike stykker på, stykkene blir hoderegning og du ser løsningene med en gang før lærer rekker å skrive "=" og begynne med formel, men det fungerer ikke på alle ligninger så iblant må du bruke andregradsformel.

 

 

Prøv metoden på denne:

 

chart?cht=tx&chl=x^2+5x+4=0

 

og denne

 

chart?cht=tx&chl=x^2-2x+1=0

 

 

 

chart?cht=tx&chl=x^2+5x+4=(x+1)(x+4)

chart?cht=tx&chl=x^2-2x+1=(x-1)(x-1)

 

 

 

 

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Trigonometrispørsmål:

 

I ligningen

2sin^(2)x*cos(x) + sin(x)*cos(x) = cos (x)

 

, er det slik at vi ikke kan dele med cos (x) fordi da forsvinner "alt som har med cosinus" å gjøre? Hadde saken vært en annen dersom vi hadde hatt et ledd som kun var bestående av sin (x) som hadde gitt tan (x) ved deling på cos (x)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...