Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Driver med matematisk induksjon og er noe jeg er litt usikker på. I eksemplet setter de først inn for førstegangsverdien, f.eks 1, og viser at venstreside=høyreside. Ettersom dette stemmer viser de deretter det sammen for (n+1). I oppgaven under blir derimot venstreside lik 1/2 og høyreside lik 3/2. Må ikke venstreside og høyreside her være like for at jeg skal kunne vise dette for (n+1)?

oppgave 6,70 det gjelder

attachicon.gif image.jpg

For n=1 får du at høyre side er 1 + 1/2 og venstre side er 2 -1/2. Begge to er lik 3/2. 

Edit: La til svar siden det kom på ny side.

Endret av the_last_nick_left
Videoannonse
Annonse

Driver med matematisk induksjon og er noe jeg er litt usikker på. I eksemplet setter de først inn for førstegangsverdien, f.eks 1, og viser at venstreside=høyreside. Ettersom dette stemmer viser de deretter det sammen for (n+1). I oppgaven under blir derimot venstreside lik 1/2 og høyreside lik 3/2. Må ikke venstreside og høyreside her være like for at jeg skal kunne vise dette for (n+1)?

oppgave 6,70 det gjelder

attachicon.gifimage.jpg

Det er en detalj der som ikke mange bøker tar seg bryet med å nevne: du må selv analysere hvilken n som passer med f.eks. den første verdien. Den du har der et tilfelle hvor n=0 svarer til det første leddet - da får du 1=1 på begge sider.

under skal du finne u og benytte kjerneregelen på formen dy/dt= dy/du * du/dt

til å finne den deriverte dy/dt

a) y = sin t^5

b) y = ln(t^3 −2t)

jeg sliter sinnsykt mye med dette matte oppgåven her, kan noen hjelpe meg med dette her, tusen takk om noen kan det, den oppgåven var veldig vanskelig :(

Gjest Slettet-jS6upa

Hei, 

Har fått oppgaven "Bestem normal ligningen for kurven til x3 +cos(2y)+ y2 = y +9 i skjæringspunktet med x-aksen."
Sliter litt med fremgangsmåten her. Det første jeg gjør er å finne skjæringspunktet i x-aksen, som her er 3-roten til 8 = 2. 

Videre tenker jeg at jeg skal finne tangenten til kurven der x=2, forså å bestemme normal ligningen. Stemmer ikke det?
Får isåfall ikke tangenten til å bli riktig. Noen som kan hjelpe meg med det? 

Hei, 

Har fått oppgaven "Bestem normal ligningen for kurven til x3 +cos(2y)+ y2 = y +9 i skjæringspunktet med x-aksen."

Sliter litt med fremgangsmåten her. Det første jeg gjør er å finne skjæringspunktet i x-aksen, som her er 3-roten til 8 = 2. 

Videre tenker jeg at jeg skal finne tangenten til kurven der x=2, forså å bestemme normal ligningen. Stemmer ikke det?

ok hva er likninga?

y = (-x/12) + (1/6)

?

Gjest Slettet-jS6upa

Hei, 

ok hva er likninga?

y = (-x/12) + (1/6)

?

Tenker du på hva svaret blir? Det veit jeg ikke. 

Jobber med differensialligninger og er en oppgave hvor jeg ikke helt skjønner hvordan integreringen foregår. Man skal integrere (b/a) - Ae^(-ax) .

Jeg får selv svaret (b/a)x +( A/a)e^(-ax) , men dette stemmer ikke med fasit. Oppgave 7,37b

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

Utregningen din er nok riktig. Men fasiten har forenklet uttrykket.

Den ukjente konstanten A/a er kun en ukjent konstant delt på en kjent konstant, som fortsatt er en ukjent konstant. de har altså sagt at:

A/a = A.

• Liker 1

Jobber med differensialligninger og er en oppgave hvor jeg ikke helt skjønner hvordan integreringen foregår. Man skal integrere (b/a) - Ae^(-ax) .

Jeg får selv svaret (b/a)x +( A/a)e^(-ax) , men dette stemmer ikke med fasit. Oppgave 7,37battachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

Utregningen din er nok riktig. Men fasiten har forenklet uttrykket.

Den ukjente konstanten A/a er kun en ukjent konstant delt på en kjent konstant, som fortsatt er en ukjent konstant. de har altså sagt at:

A/a = A.

Skjønner. Takker :)

Hei! Jeg har en obligatorisk matteinnlevering som jeg er nødt til å bestå på, og har et behov for at noen ser over svarene mine før jeg leverer. Innleveringen består av 6 oppgaver, men jeg har hittil bare fått til de to første som jeg oppfatter som veldig greie oppgaver. Men hva vet vel jeg? Er ikke 100 % stødig i matte, så setter enormt stor pris på om noen vil ta seg bryet med å rette de  :)

Mine svar:

1. a) -8x^-3              b) (x+5)e^x               c) 1/x^2                   d) 5(x^4+x)^4 * 4x^3+1                 e) -15/(x-2)^2           f) 1/x

2. a) -5/6 v 7/6         b) x=13                     c) x=0,2350             d) 18,7766

post-392761-0-28532500-1476777988_thumb.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...