Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Oppgavetekst: Sove the utility-maximizing problem max U = xyz subject to x + 3y + 4z = 108, by making U a function of y and z by eliminating the variable x.

 

Dette har jeg gjort så langt.

Snapchat-2364347475194454538.jpg

 

Hva gjør jeg nå? Kunne fint ha løst den om det ikke var annen grads ledd der.

Du kan dele på z i dU/dy og y i dU/dz -> likningssett med to ukjente

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

hvordan gjør man dette:

 

løs ligningene der 0 t 2π

 

 

a)sin t = 0,75

 

har ikke gjort sånn oppgåve for :(

 

 

Hint: Hva er den inverse operasjonen til sinus? 

 

 

 

sin(t)=0,75

T1(sin-1(0,75)=0.85

 

det jeg ikke skjønner hvordan komme 0,85, får ikke den på kalkulateren ??? hjelp

Lenke til kommentar

sin(t)=0,75

 

 

T1(sin-1(0,75)=0.85

 

det jeg ikke skjønner hvordan komme 0,85, får ikke den på kalkulateren ??? hjelp

 

 

Får du 48.59 som svar? I så fall står kalkulatoren din på grader i stedet for radianer.

 

Hvis du titter på enhetssirkelen så vil du se at det finnes en annen løsning også, forresten.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvordan utfører man restdivisjon? Oppgaven ber om at jeg skal løse restdivisjonen, for så å bruke dette til å løse integralet. 

 

attachicon.gif14463800_10202114901472233_2058165266_n.jpg

 

De mener vel polynomdivisjon. Det er litt tungvint å vise, men hvis du søker på "polynomial long division" så får du opp masse veiledninger.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

treger hjelp til dette oppgåven, skjønner ikke trigonometrisk funksjon, har ikke hatt matte på 1 år :(

 

I Johannesburg er den laveste temperaturen daglig i juni 3◦ C og den høyeste temperaturen daglig i juni er 18◦ C. Temperaturen kl.10.00 og kl.22.00 er daglig midt mellom laveste og høyeste verdi, og den høyeste verdien (18◦ C) er om ettermiddagen.
La t være timer etter midnatt og skriv en trigonometrisk funksjon som er en modell for temperaturen T daglig i Johannesburg i juni.

Lenke til kommentar

treger hjelp til dette oppgåven, skjønner ikke trigonometrisk funksjon, har ikke hatt matte på 1 år :(

 

I Johannesburg er den laveste temperaturen daglig i juni 3◦ C og den høyeste temperaturen daglig i juni er 18◦ C. Temperaturen kl.10.00 og kl.22.00 er daglig midt mellom laveste og høyeste verdi, og den høyeste verdien (18◦ C) er om ettermiddagen.

La t være timer etter midnatt og skriv en trigonometrisk funksjon som er en modell for temperaturen T daglig i Johannesburg i juni.

 

treger hjelp, får den ikke til he prøvd:(

Lenke til kommentar

hei, treger hjelp til å løse dette oppgåvene her a og b, har prøvd å gjøre det men for ikke det til... står helt fast....har ikke hatt matte på veldig lenge:(


håper noen versåsnill kan hjelp meg med dette oppgaven her, og tusen takk for hjelpen!!


La Nvære antall rever på Voss, og Nh antall harer. Vi antar at Nr og Nh svinger harmonisk med en periode på seks år. Det største og det minste tallet på individ for hver av de to artene er:

Rever               harer
Maks. tall 360   2000
Min. tall 120     800
Svingningene er faseforskjøvet i forhold til hverandre slik at revetallet når sitt maksimum et år etter haretallet. Haretallet har et maksimum i 2014.

a) Forklar at tallet på rever er gitt ved formelen
N=240+120cos((2π/6)(t−2015)),

der tiden t er målt i år. Skriv opp formelen for tallet Nh på harer. Hva blir tallet på rever og harer i 2016?
 
skjønner ikke hvordan, kan noen vise framgansmåten og løse dette oppgåven her??

b) Benytt formelen for cosinus til en differanse mellom to vinkler til å skrive tallet på rever på formen

Nr =C+a cos((2π/6)t)+sin((2π/6)t).

Benytt denne formelen til å finne tallet på rever i 2016 og 2017
 

vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre, men har prøvd??

Endret av sofieeeee1990002
Lenke til kommentar

hei, treger hjelp til å løse dette oppgåvene her a og b, har prøvd å gjøre det men for ikke det til... står helt fast....har ikke hatt matte på veldig lenge:(

håper noen versåsnill kan hjelp meg med dette oppgaven her, og tusen takk for hjelpen!!

 

 

La Nvære antall rever på Voss, og Nh antall harer. Vi antar at Nr og Nh svinger harmonisk med en periode på seks år. Det største og det minste tallet på individ for hver av de to artene er:

 

Rever               harer

Maks. tall 360   2000

Min. tall 120     800

Svingningene er faseforskjøvet i forhold til hverandre slik at revetallet når sitt maksimum et år etter haretallet. Haretallet har et maksimum i 2014.

 

a) Forklar at tallet på rever er gitt ved formelen

N=240+120cos((2π/6)(t−2015)),

 

der tiden t er målt i år. Skriv opp formelen for tallet Nh på harer. Hva blir tallet på rever og harer i 2016?

 
skjønner ikke hvordan, kan noen vise framgansmåten og løse dette oppgåven her??

 

b) Benytt formelen for cosinus til en differanse mellom to vinkler til å skrive tallet på rever på formen

 

Nr =C+a cos((2π/6)t)+sin((2π/6)t).

 

Benytt denne formelen til å finne tallet på rever i 2016 og 2017

 

vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre, men har prøvd??

 

14467125_1865276080370746_1761539165_o.jgjorde oppgåve b) sånn og vet ikke hva jeg skal gjøre videre, og oppgåve a for jeg ikke til/ eller skjønner ikke

Endret av sofieeeee1990002
Lenke til kommentar

Temperaturen i løpet av et døgn i juni har form som en sinusfunksjon, og ved hjelp av opplysningene i oppgaveteksten skal du da finne amplitude, likevektslinje, periode og faseforskyvning - slik at du kan skrive temperaturfunksjonen på trigonometrisk form.

 

 

 

jeg har ikke lært ditte og skjønna desverre ikke , kan du versåsnill vise meg hvordan man skalmgjøre oppgåve, tusen takkk:)

Endret av blomsterhjerte
Lenke til kommentar

 

hei, treger hjelp til å løse dette oppgåvene her a og b, har prøvd å gjøre det men for ikke det til... står helt fast....har ikke hatt matte på veldig lenge:(

håper noen versåsnill kan hjelp meg med dette oppgaven her, og tusen takk for hjelpen!!

 

 

La Nvære antall rever på Voss, og Nh antall harer. Vi antar at Nr og Nh svinger harmonisk med en periode på seks år. Det største og det minste tallet på individ for hver av de to artene er:

 

Rever               harer

Maks. tall 360   2000

Min. tall 120     800

Svingningene er faseforskjøvet i forhold til hverandre slik at revetallet når sitt maksimum et år etter haretallet. Haretallet har et maksimum i 2014.

 

a) Forklar at tallet på rever er gitt ved formelen

N=240+120cos((2π/6)(t−2015)),

 

der tiden t er målt i år. Skriv opp formelen for tallet Nh på harer. Hva blir tallet på rever og harer i 2016?

 
skjønner ikke hvordan, kan noen vise framgansmåten og løse dette oppgåven her??

 

b) Benytt formelen for cosinus til en differanse mellom to vinkler til å skrive tallet på rever på formen

 

Nr =C+a cos((2π/6)t)+sin((2π/6)t).

 

Benytt denne formelen til å finne tallet på rever i 2016 og 2017

 

vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre, men har prøvd??

 

14467125_1865276080370746_1761539165_o.jgjorde oppgåve b) sånn og vet ikke hva jeg skal gjøre videre, og oppgåve a for jeg ikke til/ eller skjønner ikke

 

 

trenger hjelppppppppppppppp?????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...