Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som kan hjelpe med en derivasjonsoppgave?

Vedlagt bilde.1 er oppgaven, bilde. 2 er svaret. 

 

Jeg har regnet med brøkregelen, men har gjort noe feil på veien. Noen som kan vise løsningsforslag til denne?

Takker på forhånd!

 

Kan du ikke heller vise hva du har gjort, så kan vi vise hvor det går galt?

 

post-329559-0-42869900-1474984641_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Det er litt forskjellige feil her.

Du slurver med fortegnet i den første utregningen.

Når du stryker det første leddet i teller mot nevner så står du igjen med 1, ikke 0, så leddet blir ikke borte.

Den siste overgangen er gyldig hvis det står 3+x, ikke 3x (bortsett fra at det uansett ville vært en fortegnsfeil der)

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så bortsett fra første del ab brøkregningen min er resten feil?Men hvordan blir jeg kvitt brøken i brøken hvis jeg ikke skal krysse, om du skjønner 

 

 

Du kan gange teller og nevner i den ytre brøken med nevneren i den indre brøken for å bli kvitt den. Det kan du egentlig gjøre før du deriverer, så sparer du masse arbeid.

Lenke til kommentar

 

√(x+2) +√(x-3) =√(3x+4) 

 

Kan noen forklare hvorfor jeg får feil ved å opphøye alle leddene i 2? Får -5 som svar, mens fasiten er x=7.

 

Du kan ikke opphøye ledd for ledd. chart?cht=tx&chl=(a+b)^2 \neq a^2+b^2

 

 

Tusen takk for svar! Skal prøve igjen og se om jeg kommer frem! 

 

Edit: Prøver med 1. kvadratsetning.

 

Edit2: Etter mye frem og tilbake, ble det til slutt riktig svar med abc-formelen. 

Endret av Zyzz1
Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg sliter veldig med å forstå en oppgave om differensligning. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem på b og c. Den går slik:

 

Kaja og Astrid spiller stein-saks-papir om glansbilder. Spillet foregår ved at de samtidig skal vise frem et fingersymbol for enten stein, saks eller papir. Stein slår saks, saks slår papir, papir slår stein. Dersom begge viser samme symbol, ender omgangen uavgjort. Etter hver omgang må vinneren gi et glansbilde til taperen. 

 

a) Vis at i hver omgang har både Kaja og Astrid 1/3 sannsynlighet for å vinne. (Forutsatt at begge velger symbol tilfeldig).

    Det må jo være for at uansett hva Kaja eller Astrid velger har de 1/3 sjans for å vinne? Stein slår saks, saks slår papir, og papir slår stein. 

 

b) Jentene bestemmer seg for å spille til en av dem har vunnet alle glansbildene. Forklar at hvis xn er Astrids sannsynlighet for å vinne når hun starter med n av glansbildene, så er xn+1 2x+xn= 0 

 

c) Da de begynte, hadde Kaja 5 glansbilder og Astrid 7. Hva er sannsynligheten for at det er Kaja som til slutt taper alle sine glansbilder?

 

 

Lenke til kommentar

a) Vis at i hver omgang har både Kaja og Astrid 1/3 sannsynlighet for å vinne. (Forutsatt at begge velger symbol tilfeldig).

    Det må jo være for at uansett hva Kaja eller Astrid velger har de 1/3 sjans for å vinne? Stein slår saks, saks slår papir, og papir slår stein. 

 

Sikkert bonus om du kan vise det matematisk, men det er riktig som du sier.

 

b) Hva betyr xn+1, 2xn og xn-1?

c) Sannsynligheten for fem tap på rad?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Du kan løse den med en geometrisk betraktning eller med vektorregning, vil jeg tro. En tredje mulighet er å benytte forholdet mellom stigningstallet til to rette linjer som står vinkelrett på hverandre til å lage en ligning.

 

 

Står helt fast fortsatt, tipset i oppgaven er at d=rot(x^2+y^2) 

Lenke til kommentar

 

Du kan løse den med en geometrisk betraktning eller med vektorregning, vil jeg tro. En tredje mulighet er å benytte forholdet mellom stigningstallet til to rette linjer som står vinkelrett på hverandre til å lage en ligning.

 

 

Står helt fast fortsatt, tipset i oppgaven er at d=rot(x^2+y^2) 

 

 

Tegn grafen først og se hvordan linja går i forhold til origo. Kanskje det hjelper om du ikke ser det fra ligninga.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

 

Du kan løse den med en geometrisk betraktning eller med vektorregning, vil jeg tro. En tredje mulighet er å benytte forholdet mellom stigningstallet til to rette linjer som står vinkelrett på hverandre til å lage en ligning.

 

 

Står helt fast fortsatt, tipset i oppgaven er at d=rot(x^2+y^2) 

 

 

Tegn grafen først og se hvordan linja går i forhold til origo. Kanskje det hjelper om du ikke ser det fra ligninga.

 

 

 

Har prøvd det, f=-2x og y=-2x+10 slik at jeg har to parallelle linjer slik at jeg har en lengde OA som står vinkelrett på -2x og y, men hvordan går jeg videre da? 

Lenke til kommentar

 

Du kan løse den med en geometrisk betraktning eller med vektorregning, vil jeg tro. En tredje mulighet er å benytte forholdet mellom stigningstallet til to rette linjer som står vinkelrett på hverandre til å lage en ligning.

 

 

Står helt fast fortsatt, tipset i oppgaven er at d=rot(x^2+y^2) 

 

 

Grafen skjærer y-aksen i +10

Grafen skjærer x-aksen i +5

 

Da har du tre punkter (0,10), (0,0), (5,0) som danner en trekant.

Grafen blir hypotenusen i trekanten.

Lengden til hypotenusen blir roten av 10^2 + 5^2 = 11,18

 

Hvis du tegner dette opp på et ark vil du se at korteste avstanden mellom grafen/hypotenus og origo blir en 45 grader vinkel ut fra origo som treffer grafen/hypotenusen på midten og danner en 90 grader vinkel der.

 

Nå har du en ny trekant som er halvparten så stor med hypotenus med lengde 5 og en katet med lengde 11,18/2=5,59.

Bruk pytagoras og du får 5,59^2 + x^2 = 5^2

Det blir 31,25 - 25 = x^2

x^2 = 6,25

x = 2,5   (ikke bry deg om x = -2,5 i dette tilfellet)

 

2,5 blir da korteste avstand mellom origo og grafen.

 

Med forbehold om feil, jeg har ikke hatt dette på noen år :)

Jeg har gjort noen avrundinger, for å få nøyaktig 2,5 må du kanskje bruke kalkulator og beholde desimalene.

 

 

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

 

Du kan løse den med en geometrisk betraktning eller med vektorregning, vil jeg tro. En tredje mulighet er å benytte forholdet mellom stigningstallet til to rette linjer som står vinkelrett på hverandre til å lage en ligning.

 

 

Står helt fast fortsatt, tipset i oppgaven er at d=rot(x^2+y^2) 

 

 

Grafen skjærer y-aksen i +10

Grafen skjærer x-aksen i +5

 

Da har du tre punkter (0,10), (0,0), (5,0) som danner en trekant.

Grafen blir hypotenusen i trekanten.

Lengden til hypotenusen blir roten av 10^2 + 5^2 = 11,18

 

Hvis du tegner dette opp på et ark vil du se at korteste avstanden mellom grafen/hypotenus og origo blir en 45 grader vinkel ut fra origo som treffer grafen/hypotenusen på midten og danner en 90 grader vinkel der.

 

Nå har du en ny trekant som er halvparten så stor med hypotenus med lengde 5 og en katet med lengde 11,18/2=5,59.

Bruk pytagoras og du får 5,59^2 + x^2 = 5^2

Det blir 31,25 - 25 = x^2

x^2 = 6,25

x = 2,5   (ikke bry deg om x = -2,5 i dette tilfellet)

 

2,5 blir da korteste avstand mellom origo og grafen.

 

Med forbehold om feil, jeg har ikke hatt dette på noen år :)

Jeg har gjort noen avrundinger, for å få nøyaktig 2,5 må du kanskje bruke kalkulator og beholde desimalene.

 

 

 

 

 

Har sjekket litt i Geogebra, og det stemmer at ved x = 2,5 så avstanden 5,6. Men ved x = 4 på grafen så vil avstanden være 4,47, altså kortere... klarer bare ikke å komme frem til det svaret   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...