Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det over er den greieste måten å løse det på. Det er en kokebokoppskrift som står i alle VGS-lærebøker (tipper dette er R1), og det er å sette n=2k (altså, du antar n er et partall), og regner ut, og viser at n^2-n må være et partall, gitt at k er et heltall. Så gjentas prosessen med n=2k+1, som svarer til at n er et oddetall, og dersom konklusjonen igjen er at n^2-n er et partall må n^2-n være et partall for alle heltallige n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står litt fast på en matteinnlevering. Noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan løse denne oppgaven?


Gitt funksjonen f(x)= 1/3 (x^3-6x^2+9x-2)

a)      Bestem alle nullpunktene til f(x).

b)      Bestem og klassifisér de stasjonære punktene til f(x). Benytt drøfting av f'(x) når du klassifisérer.

c)      Bestem eventuelle vendepunkter og for hvilke verdier av x funksjonen er konkav og/eller konveks.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. 

 

Prøvde det du sa, men satt meg litt fast når kvadratroten av 12 kom opp. Litt usikker på hva jeg skal gjøre videre.

 

 

Vet ikke hvordan jeg laster opp bilder direkte inn her, men her et bilde av det jeg har gjort til nå:

http://postimg.org/image/jfzm7cwmr/

 

Du er omtrent ferdig. Hvis du faktoriserer 12 så kan du forenkle det litt.

 

 

Kunne du utdypt det litt? Skjønte ikke helt hva du mente. 

 

Ser at kalkulatoren får 2 (kvadratroten av 3), men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til dette.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar. 

 

Prøvde det du sa, men satt meg litt fast når kvadratroten av 12 kom opp. Litt usikker på hva jeg skal gjøre videre.

 

 

Vet ikke hvordan jeg laster opp bilder direkte inn her, men her et bilde av det jeg har gjort til nå:

http://postimg.org/image/jfzm7cwmr/

 

Du er omtrent ferdig. Hvis du faktoriserer 12 så kan du forenkle det litt.

 

 

Kunne du utdypt det litt? Skjønte ikke helt hva du mente. 

 

Ser at kalkulatoren får 2 (kvadratroten av 3), men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til dette.

 

 

Hint: chart?cht=tx&chl=\sqrt{a^2 \cdot b}=\sqrt{a^2} \cdot \sqrt{b}=a \cdot \sqrt{b}

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar. 

 

Prøvde det du sa, men satt meg litt fast når kvadratroten av 12 kom opp. Litt usikker på hva jeg skal gjøre videre.

 

 

Vet ikke hvordan jeg laster opp bilder direkte inn her, men her et bilde av det jeg har gjort til nå:

http://postimg.org/image/jfzm7cwmr/

 

Du er omtrent ferdig. Hvis du faktoriserer 12 så kan du forenkle det litt.

 

 

Kunne du utdypt det litt? Skjønte ikke helt hva du mente. 

 

Ser at kalkulatoren får 2 (kvadratroten av 3), men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til dette.

 

sqrt 12 = sqrt (4 x 3) = sqrt 4 x sqrt 3 = 2 x sqrt 3

Lenke til kommentar

Hvordan kan punktet (0,2) være et bunnpunkt i funksjonen f(x) = 2.5sin(x + 0.927), når x er element i fra og med 0 til 2*pi?

 

edit: skrivefeil

 

Det er ikke det. Tegner du grafen (i et digitalt verktøy) så ser vi kjapt at (0, 2) ikke er et bunnpunkt.

 

Men hadde intervallet vært kortere, så hadde det vært et globalt bunnpunkt.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...