Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Det er ikke det. Tegner du grafen (i et digitalt verktøy) så ser vi kjapt at (0, 2) ikke er et bunnpunkt.

 

Hadde intervallet vært kortere, så hadde det vært et globalt bunnpunkt.

 

 

 

Plott funksjonen. Da ser du at den har et lokalt minimum for x=0 (f(0)=2). Dette er ikke et globalt minimum.

 

 

Det finnes jo punkter med lavere y verdier i intervallet, hvorfor er ikke de bunnpunkter?

 

Jeg trodde bunnpunkt er et punkt der den deriverte er lik 0? Der den deriverte skifter fortegn? 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den deriverte er lik 0 har du et kritisk punkt. Dette kan være et lokalt ekstremalpunkt, globalt ekstremalpunkt eller ingen av delene (terassepunkt). Definisjonen av f.eks. et minima er noe sånt som at f(x=a) er mindre enn f (x) for alle x i nærheten av a. Ikke helt presist formulert, men kanskje du skjønner det nå? Du ser det og hvis du plotter. Husk at x ligger i intervallet fra og med 0 til og med 2, dét er sentralt her.

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

Klarer ikke å tenke her nå..

 

En ball med radius r ligger oppi et glass med formen y=x^2, så skal vi finne ut hvor høyt over linjen y=0 ballens midtpunkt ligger. Det hintet vi har fått er hva som er felles med grafen til glasset og ballen i de punktene de tangerer (som er at stigningstallet er likt?). Vi har fått vite at svaret blir r^2 + 1/4, men hvordan?

 

Sålangt har jeg tenkt slik: Ballen tangerer glasset på sin nedre halvdel, derfor formel for halvsirkel = -sqrt(r^2 + x^2)+hoyde. Det er denne hoyden jeg må finne ut av. Jeg tenkte å derivere begge funksjonene og sette de lik hverandre, men da forsvinner jo hoyden som kun er et tall?

Lenke til kommentar

Vel, du har helt rett i at de to deriverte er like. y_1=x^2 gir y_1'=2x, og y_2=-sqrt(r^2-2x)+r+h gir y_2'=x/sqrt(r^2-x^2). Er det likhet her får du at x=pm sqrt(r^2-1/4) og y=r^2-1/4

Jeg gjør dette 99% i hodet, så sjekk gjerne for fortegnsfeil e.l. om det er slik at skjæringspunktene er i y=r^2+1/4 og ikke y=r^2-1/4 mens du gjør de små mellomregningene jeg har hoppet over.

Fant også fortsettelsen videre (tror jeg), mens jeg laget spaghetti bolognese. Må være effektiv :) Er dette NTNU, eller noe sånt?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Oia! Jeg har gjort akkurat det samme som deg, og sett på tallene om og om igjen uten å skjønne det. Men nå gikk lyset plutselig opp: sqrt(r^2-x^2) må jo selvfølgelig være lik 1/2. Jeg klarte aldri å løse for x, men litt logikk går jo lang vei.

 

Ikke helt NTNU, men noe sånt. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...