Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Driver med matematisk induksjon og er noe jeg er litt usikker på. I eksemplet setter de først inn for førstegangsverdien, f.eks 1, og viser at venstreside=høyreside. Ettersom dette stemmer viser de deretter det sammen for (n+1). I oppgaven under blir derimot venstreside lik 1/2 og høyreside lik 3/2. Må ikke venstreside og høyreside her være like for at jeg skal kunne vise dette for (n+1)?

oppgave 6,70 det gjelder

attachicon.gif image.jpg

 

 

For n=1 får du at høyre side er 1 + 1/2 og venstre side er 2 -1/2. Begge to er lik 3/2. 

 

Edit: La til svar siden det kom på ny side.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver med matematisk induksjon og er noe jeg er litt usikker på. I eksemplet setter de først inn for førstegangsverdien, f.eks 1, og viser at venstreside=høyreside. Ettersom dette stemmer viser de deretter det sammen for (n+1). I oppgaven under blir derimot venstreside lik 1/2 og høyreside lik 3/2. Må ikke venstreside og høyreside her være like for at jeg skal kunne vise dette for (n+1)?

oppgave 6,70 det gjelder

attachicon.gifimage.jpg

 

Det er en detalj der som ikke mange bøker tar seg bryet med å nevne: du må selv analysere hvilken n som passer med f.eks. den første verdien. Den du har der et tilfelle hvor n=0 svarer til det første leddet - da får du 1=1 på begge sider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Hei, 

Har fått oppgaven "Bestem normal ligningen for kurven til x3 +cos(2y)+ y2 = y +9 i skjæringspunktet med x-aksen."
Sliter litt med fremgangsmåten her. Det første jeg gjør er å finne skjæringspunktet i x-aksen, som her er 3-roten til 8 = 2. 

Videre tenker jeg at jeg skal finne tangenten til kurven der x=2, forså å bestemme normal ligningen. Stemmer ikke det?
Får isåfall ikke tangenten til å bli riktig. Noen som kan hjelpe meg med det? 


 

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Har fått oppgaven "Bestem normal ligningen for kurven til x3 +cos(2y)+ y2 = y +9 i skjæringspunktet med x-aksen."

Sliter litt med fremgangsmåten her. Det første jeg gjør er å finne skjæringspunktet i x-aksen, som her er 3-roten til 8 = 2. 

 

Videre tenker jeg at jeg skal finne tangenten til kurven der x=2, forså å bestemme normal ligningen. Stemmer ikke det?

Får isåfall ikke tangenten til å bli riktig. Noen som kan hjelpe meg med det? 

 

 

 

ok hva er likninga?

 

y = (-x/12) + (1/6)

 

?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

 

Hei, 

 

Har fått oppgaven "Bestem normal ligningen for kurven til x3 +cos(2y)+ y2 = y +9 i skjæringspunktet med x-aksen."

Sliter litt med fremgangsmåten her. Det første jeg gjør er å finne skjæringspunktet i x-aksen, som her er 3-roten til 8 = 2. 

 

Videre tenker jeg at jeg skal finne tangenten til kurven der x=2, forså å bestemme normal ligningen. Stemmer ikke det?

Får isåfall ikke tangenten til å bli riktig. Noen som kan hjelpe meg med det? 

 

 

 

ok hva er likninga?

 

y = (-x/12) + (1/6)

 

?

 

 

Tenker du på hva svaret blir? Det veit jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Jobber med differensialligninger og er en oppgave hvor jeg ikke helt skjønner hvordan integreringen foregår. Man skal integrere (b/a) - Ae^(-ax) .

Jeg får selv svaret (b/a)x +( A/a)e^(-ax) , men dette stemmer ikke med fasit. Oppgave 7,37b

post-387276-0-89998000-1476685857_thumb.jpg

post-387276-0-56336900-1476685829_thumb.jpg

post-387276-0-18881800-1476685933_thumb.jpg

Endret av TRCD
Lenke til kommentar

Jobber med differensialligninger og er en oppgave hvor jeg ikke helt skjønner hvordan integreringen foregår. Man skal integrere (b/a) - Ae^(-ax) .

Jeg får selv svaret (b/a)x +( A/a)e^(-ax) , men dette stemmer ikke med fasit. Oppgave 7,37b

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

Utregningen din er nok riktig. Men fasiten har forenklet uttrykket.

 

Den ukjente konstanten A/a er kun en ukjent konstant delt på en kjent konstant, som fortsatt er en ukjent konstant. de har altså sagt at:

A/a = A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jobber med differensialligninger og er en oppgave hvor jeg ikke helt skjønner hvordan integreringen foregår. Man skal integrere (b/a) - Ae^(-ax) .

Jeg får selv svaret (b/a)x +( A/a)e^(-ax) , men dette stemmer ikke med fasit. Oppgave 7,37battachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

 

Utregningen din er nok riktig. Men fasiten har forenklet uttrykket.

 

Den ukjente konstanten A/a er kun en ukjent konstant delt på en kjent konstant, som fortsatt er en ukjent konstant. de har altså sagt at:

A/a = A.

Skjønner. Takker :)
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har en obligatorisk matteinnlevering som jeg er nødt til å bestå på, og har et behov for at noen ser over svarene mine før jeg leverer. Innleveringen består av 6 oppgaver, men jeg har hittil bare fått til de to første som jeg oppfatter som veldig greie oppgaver. Men hva vet vel jeg? Er ikke 100 % stødig i matte, så setter enormt stor pris på om noen vil ta seg bryet med å rette de  :)


 


 


 


Mine svar:


 


1. a) -8x^-3              b) (x+5)e^x               c) 1/x^2                   d) 5(x^4+x)^4 * 4x^3+1                 e) -15/(x-2)^2           f) 1/x


 


2. a) -5/6 v 7/6         b) x=13                     c) x=0,2350             d) 18,7766


post-392761-0-28532500-1476777988_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...