Gå til innhold

Et møte med amerikansk trafikkpoliti


Aiven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satser på at det går greit med en liten historie om mitt møte med amerikansk trafikkpoliti i fjor.

 

Jeg hadde leid meg en skinnende blank Dodge Avenger i Las Vegas. Jeg koblet spotifyen på bilanlegget, skrudde opp volumet og cruiset ivei. Da jeg nådde første tettsted senket jeg ikke farten i tråd med fartsgrensen. På vei i full fart gjennom stedet, fikk jeg se blålys i speilet. Nå var gode råd dyre og jeg kjente hjertet pumpe, mens jeg svingte inn og parkerte på sida. Ut av politibilen bak meg kom ei politidame med pilotbriller, som gikk bestemt fram til bilen min. - License and registration please, sa hun gjennom vinduet og jeg så for meg at bilferien ville ta slutt før den hadde begynt, mens jeg nervøst fomlet etter registreringspapirene i hanskerommet. - There you go mam. - Do you know why I pulled you over sir? - No, I'm not sure. - Ok... well the speed limit here is 35 and you were going over 70. - Oh. I'm sorry, I didn't see any signs. - Are you from around here? - No mam, I'm a tourist, I just rented this car. - I see, well people are coming home from work and schools this hour, we don't need you to come here and kill anyone. - Of cource not. - You were driving twice the speed limit. - Really? I don't exactly understand the speed limit here, in Europe we have another system. You know, with kilometers? - Do you have numbers in Europe? - Yes mam.

 

Enden på visa blei at jeg fikk kjøre videre, uten bot engang - fullstendig ufortjent. Kjørte penere resten av turen, som forøvrig var ganske fantastisk.

 

Hehe, merkelig i forhold til straffer i USA, når det kommer til fartsgrenser o.l er de mye strengere i Norge, men på alt annet er det motsatt. Det forundrer meg ikke om en som blir tatt for nasking i USA får strengere straff enn en voldtektsmann gjør i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer at jeg dumma meg bra ut og synes ikke det er greit å kjøre så fort.

 

Når det gjelder miles og km, så er jeg enig i, som flere har påpekt, at det var en dårlig undskyldning. I ettertid får hennes kommentar meg til å glise.

 

Apropos, for å beregne farten sin bør man forresten vite forholdstallet, noe jeg nok ikke gjorde og med lange, strake og breie veier så får man et litt forvridd fartsperspektiv. Dette er heller ingen undskyldning - kun noe man bør ta med i beregningen helt fra starten av.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Ville det ikke holdt å se på fartsgrenseskiltene og få det til å stemme med speedometeret?

 

Selvsagt. Jeg så faktisk ikke skiltet, i etterpåklokskapens lys antakelig på grunn av fart, musikk og mild euforisk gledesfølelse.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg det at det kan være lettere å bli fartsblind i et land der man bruker mph i stedet for km med tanke på hva man er vant med, men mest sannsynlig er det nok som du sier, uoppmerksomhet og musikk ;)

Kjørelæreren min hamret alltid inn at fart er grunnen til at du går glipp av skilt o.l., man må alltid tilpasse farten, ihvertfall når man er steder man ikke har vært før.

 

Grei tommelfinger-regel er jo at bebyggede områder alltid har lavere fartsgrenser ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må være verre for amerikanere, briter og whatever når de er i Norge en omvendt. Vil tro erfarne bilister har en viss fartsfølelse slik at de ikke ser så mye på speedometeret, og er man da vant til MPH så blir det nok fort litt vanskelig, selv om det er ganske usannsynlig med en fartsgrense på 60MPH midt i byen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å klare å holde farta er nok det enkleste av det som er forskjellig her borte.

 

Har selv kjørt på rødt to ganger nå, ford jeg egentlig har tenkt å kjøre til høyre men har ombestemt meg. Her er det jo lov til å kjøre til høyre på rødt, om det er fri bane, noe jeg selvsagt glemmer helt av når sidemannen sier at jeg skal rett frem i stedet for å svinge. >< Heldigvis ikke vært andre biler i kryssene ved de anledningene!

Lenke til kommentar

Apropos, for å beregne farten sin bør man forresten vite forholdstallet, noe jeg nok ikke gjorde og med lange, strake og breie veier så får man et litt forvridd fartsperspektiv. Dette er heller ingen undskyldning - kun noe man bør ta med i beregningen helt fra starten av.

 

Alle bilene jeg har sittet i, og kjørt, her borte så langt viser både kmt og mph.

Lenke til kommentar

Jeg kjører amerikansk bil i Norge, hvor MP/H er "hovedtallet" på speedometeret. Km/h er angitt, men med litt mindre tall lenger inn på skiven. Jeg har også brukt denne unnskyldningen om "forvirring" et par ganger, og det har fungert til nå... :ph34r:

 

(Før det kommer noen bedrevitere etc: Bilen er typegodkjent og fullt lovlig i Norge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...