Gå til innhold

Et møte med amerikansk trafikkpoliti


Aiven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor leide du denne bilen? Har selv lurt på å ta noen slike reiser.

 

Jeg leide den på flyplassen i Las Vegas. Turen gjennom ørkenlandskapet til LA var veldig flott synes jeg. Vil anbefale å sjekke priser på ulike leverandører på nett og bestille der, da kan man spare mye. Enveisturer er veldig dyrt (noe jeg erfarte), bedre å planlegge så man leverer bilen der man plukket den opp. Bilkjøring i California er nokså lett etter norsk standard, med veldig brede veier, selv om rushtida på highwayene i LA er mildt sagt stressende (6-10 felt som går i over 100). San Francisco bør være obligatorisk på enhver Californiatur, hadde lett droppet LA og LV for mere tid i SF og omegn.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg leide den på flyplassen i Las Vegas. Turen gjennom ørkenlandskapet til LA var veldig flott synes jeg. Vil anbefale å sjekke priser på ulike leverandører på nett og bestille der, da kan man spare mye. Enveisturer er veldig dyrt (noe jeg erfarte), bedre å planlegge så man leverer bilen der man plukket den opp. Bilkjøring i California er nokså lett etter norsk standard, med veldig brede veier, selv om rushtida på highwayene i LA er mildt sagt stressende (6-10 felt som går i over 100). San Francisco bør være obligatorisk på enhver Californiatur.

Jeg husker da vi var i LA. Å kjøre på motorveiene der var som å kjøre på fotballbaner på langs i forhold til norske veier. Telte vel 8 filer + car pool lane. Ekstremt!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

Takk :thumbup: Ønsker egentlig å ta en vest til østkyst ferie hvor jeg kjører nedover vestkysten før jeg krysser over til omtrentlig miami. Planen var å leie en del herlige biler samt forsøke å finne ut om man kan få leid noen klassiske biler også. Ønsker i stor grad å realisere guttebildrømmen med en 2-3 ukers bilferie i USA. (norge er så bilfiendtlig at jeg ikke vil bruke pengene her) Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Apropos politi. Ble faktisk stoppet av politiet da jeg tok feil og kjørte ulovlig på avsperret vei. Forbløffelsen var stor da han bare ba meg rygge tilbake og snu, samt at han ga meg veianvisning til hvor jeg burde kjøre istedenfor, og ønsket meg en god kveld videre... Skikkelig god service av politiet den kvelden! :thumbup:

Endret av Olimaen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorvidt jeg krysser over der eller i hele tatt krysser er ikke bestemt ennå, men nedover vestkysten er nok bankers. Tar gjerne i mot alle tips ift. å få en god opplevelse samt ruter og steder man bør vurdere.

 

Jeg regner med at dette skjer et sted mellom slutten av juni og før skolestart igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg håper alle som vurderer å krysse USA faktisk er klar over hvor stort landet er og hvor lite det egentlig er å gjøre på forskjellige steder (med mindre du liker å drikke og spise mye, da). Mye av ferien kommer til å gå med på å kjøre rett frem veldig mye. Og veiene er ofte ikke spesielt gode heller (selv om det er 8 filer i bredden på dem).

 

Men billig bensin da!

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over hvor langt det er :) Tanken med dette er å kose seg med heftige biler og se en del av landet med bil, en roadtrip. Jeg har ingen store behov for å dra innom steder som Disney Land eller Kennedy Space center da formålet med reisen skal være bil/motor nytelse og opplevelser.

 

Alle tips er velkomne.

 

Og klart, er det noen must-do ting når man først er der så inkluderes det hvis mulig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ville ha satset på å hoppet over midtvesten med fly. Med kun 2-3 uker er vel california/nevada/arizona det mest naturlige omerådet, og har plenty nok til å fylle 3 uker, selv om du satser på å bruke mesteparten av tiden bak rattet.

 

* Hw 1.

* Death valley

* Las Vegas - Hoover dam - Grand Canyon - Monument Valley (OK det er Utah)

* Lake Tahoe

* Yosemite

* Flagstaff - Phoenix (Når jeg kjørte der kom vi fra 0 grader og hagl til +40 på 8 timer)

* Napa/Sonoma (Vinland)

Lenke til kommentar

Jeg er klar over hvor langt det er :) Tanken med dette er å kose seg med heftige biler og se en del av landet med bil, en roadtrip. Jeg har ingen store behov for å dra innom steder som Disney Land eller Kennedy Space center da formålet med reisen skal være bil/motor nytelse og opplevelser.

 

Alle tips er velkomne.

 

Og klart, er det noen must-do ting når man først er der så inkluderes det hvis mulig.

 

Om du først skal kjøre over hele landet og ned i Florida så er det et veldig artig flymuseum i Pensacola drevet av den amerikanske marinen. Massevis av gamle og nye fly og flyoppvisning om du er der på rett dag/tid. Og atpåtil gratis!

Lenke til kommentar

Har selv også opplevd å bli stoppet for å ha kjørt ganske mye for fort i USA men slapp avgårde med oppfordringen "Kjør litt saktere så overlever du" (Dette var på motorsykkel) Men på den annen side så ble jeg stoppet en gang midt på natta i en gate med svært lite trafikk for å ha gjort en såkalt "California Roll" ved et stoppskilt (Dvs.rulle sakte over uten å stoppe helt. Stoppskilt formelig kryr det av i USA så man blir ganske raskt lei dem). Da var det ikke snakk om noen advarsel, men fikk istedet bot på 100 dollar. Så alt står og faller på om den som stopper deg er kjip eller ikke.

Kort tid etterpå kjørte jeg i bil på highwayen, og det gikk nok litt for fort som tendensen var. Plutselig så jeg blålys bak meg og tenke "faen i helvete"! Siden jeg nettopp hadde fått en bot for stoppskilt så kunne jeg dermed med stor sikkerhet anta at jeg ikke slapp unna med noen advarsel nå. Lettelsen var ganske stor da politiet la seg ut og kjørte rett forbi i annet ærend. Puh. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha satset på å hoppet over midtvesten med fly. Med kun 2-3 uker er vel california/nevada/arizona det mest naturlige omerådet, og har plenty nok til å fylle 3 uker, selv om du satser på å bruke mesteparten av tiden bak rattet.

 

* Hw 1.

* Death valley

* Las Vegas - Hoover dam - Grand Canyon - Monument Valley (OK det er Utah)

* Lake Tahoe

* Yosemite

* Flagstaff - Phoenix (Når jeg kjørte der kom vi fra 0 grader og hagl til +40 på 8 timer)

* Napa/Sonoma (Vinland)

 

Støttes, dette området er moro å kjøre i. Nå har jeg aldri kjørt coast to coast da, men har lest flere steder at det ikke er så stas. Spesielt 3 uker, så er det mer enn nok å gjøre her og veier å kjøre på. Anbefaler Pacific Coast Highway og route 66, om du liker å kjøre igjennom flotte omgivelser. Dette er litt mindre landeveier og har ikke den beste veikvaliteten, men er mye morsommere å kjøre enn motorveiene, så om du er der for turens del er de å anbefale.

 

edit: Om du faktisk ønsker å kjøre bil hele tida, kan du jo vurdere coast to coast, men da skal du være ualminnelig glad i bilkjøring. Har vurdert dette selv, da evt. med en kompis eller to.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en del i Texas og langs Gulfkysten de siste ukene nå. Bare de avstandene er rimelig drøye selv for en yrkessjåfør som meg. Jeg er glad i å kjøre, men det blir veldig ensformig.Terrenget skifter jo så klart, men ikke veldig fort. Jeg kan se for meg at å kjøre på vestkysten er mye mer interessant enn her i midten, med litt mer variert terreng.

 

Og som nevnt så er ikke veiene her noe bedre enn i Norge. Ja, det er flere felter med underlaget er ofte forferdelig dårlig. Og de andre som kjører her kommer i minst like mange varianter som i Norge. Dvs veldig mange idioter. Folk som ligger i ræva di. Folk som sperrer venstre felt (ofte skiltet spesifikt som forbikjøringsfelt her). Lastebiler som finner ut de skal kjøre forbi en kolonne på ti andre lastebiler og da gjerne bruker et kvarter på det.

 

Jeg tar meg nesten litt i å savne norske veier og trafikk!

 

@Vice: Jeg holder på å kaste opp av alle stoppskiltene her borte. Jeg synes det er bra at de skilter mer enn de gjør i Norge, for i Norge er det ofte alt for lite av det. Men det virker ikke som om de har hørt om vikepliktskilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos politi. Ble faktisk stoppet av politiet da jeg tok feil og kjørte ulovlig på avsperret vei. Forbløffelsen var stor da han bare ba meg rygge tilbake og snu, samt at han ga meg veianvisning til hvor jeg burde kjøre istedenfor, og ønsket meg en god kveld videre... Skikkelig god service av politiet den kvelden! :thumbup:

Da var du vel heldig, siden det var en nordmann som var uheldig og kjørte i motsatt rettning i en enveiskjørt gate.. Endte med 5 års fengsel.. :hmm:

Lenke til kommentar

Suverene tips, skal studeres så fort jeg er hjemme fra kundeoppdrag. En ting jeg er meget usikker på og har søkt en del på tidligere er om det er mulig å leie klassiske "muscle cars" og cruise biler. En annen ting er om det er verdt risikoen ift. erstatningskostnader, breakdowns etc. Det kan kanskje være like moro eller bedre å leie alle de nye utgavene av de gamle klassikerne.

 

Ellers følger jeg nok tipset med å flyhoppe over til østkysten.

 

Flotte/imponerende naturomgivelser er helt klart høyt på prioritetslisten :).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som nevnt så er ikke veiene her noe bedre enn i Norge. Ja, det er flere felter med underlaget er ofte forferdelig dårlig. Og de andre som kjører her kommer i minst like mange varianter som i Norge. Dvs veldig mange idioter. Folk som ligger i ræva di. Folk som sperrer venstre felt (ofte skiltet spesifikt som forbikjøringsfelt her). Lastebiler som finner ut de skal kjøre forbi en kolonne på ti andre lastebiler og da gjerne bruker et kvarter på det.

 

Men så hører man veldig godt på veistøyen hvor fort man kjører. Betongveier med tversgående furer er normen på alle eleverte veier ulingen og dunkingen gir meget direkte feedback...

 

Å holde til høyre er det ingen som har hørt om (Samt det er ofte ikke veldig hensiktsmessig siden høyre fil på motorveiene gjerne er exit-only ved neste avkjørsel) På boulevarder er det lite ønskelig å ligge til høyre med mindre du skal svinge til høyre. Du kan få noen iltre tut hvis du står og venter på rødt lys i høyre fil for å kjøre rett frem.

 

Pass på å planlegge neste sving. Hvis du skal til venstre for så å ta til høyre legg deg i filen lengst til høyre som kan svinge til venstre (Det er oftest to venstresvingfelt av boulevarder)

 

@Vice: Jeg holder på å kaste opp av alle stoppskiltene her borte. Jeg synes det er bra at de skilter mer enn de gjør i Norge, for i Norge er det ofte alt for lite av det. Men det virker ikke som om de har hørt om vikepliktskilt.

 

Kjører du av hovedboulevardene regn med å stoppe lenge ved hvert lyskryss, og se masse stoppskilt. 4 veis stoppskilt er normen i kryss uten lysregulering (Den som kom først til stoppskiltet er den som har fortrinnsrett på å kjøre først inn i krysset). Vikepliktsskilt har jeg bare sett der det er litt små påkjørsler på boulevarder eller motorveier.

Lenke til kommentar

Er det ikke også en regel i USA at hvis du skal til høyre så gjelder ikke stoppskiltet? Så det på en politi dokumentar.

 

Det har jeg ikke hørt noe om. Derimot er det en regel at om du svinger til høyre mot rødt lys skal du betrakte lyssignalet som et stoppskilt. Pass også på at det ikke er et 'No right on red' skilt i de tilfellene.

 

Obs. trafikkreglene varierer noe fra stat til stat.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...