Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

DA:I var også i denne gata, kjedelig etter kun få timer og kunne spart meg de kronene. Det samme tror jeg TW3 kommer til å være.

 

Det er fordi det er et så stort fokus på store verdener å utforske, som så fylles opp med de samme gamle fetch quests av typen "mistet min ring i en hule med monstre" og finn 100/100 av gjenstand x. DA:O var bra fordi det var noen få kvalitetsoppdrag på en mindre flate og mer fokus på den sentrale historien, pluss at man fikk en forskjellig opplevelse avhengig av hvilken rase man valgte og det var fristende å spille gjennom flere ganger siden spillet ikke var over 100 timer langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt og jeg synes No Mans Sky illustrerer den situasjonen ganske godt. "Its so big that you can play for millions of years". Det hjelper lite når det er kjedelig etter 2 timer.

 

EDIT:

Snublet akkurat nå over denne artikkelen som jeg synes gir en artig vinkling på dette.

http://www.eurogamer.net/articles/2015-02-07-jon-blyth-on-fixing-far-cry-4

 

Må leses :p

"No truly creative company sets two consecutive games in the same coloured environment. So far, the Far Cry colours have been jungle-desert-jungle. Lost Planet went ice-jungle-ice, and Crysis went jungle-city-jungle/city."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Destiny har helt klart sine mangler. Men da er det bra det er bra på punkter som er aller viktigst. Herlig gameplay med interessante fiender og brett/spill design i topp klasse.

 

Utrolig vakkert med musikk og lyd effekter i topp klassen.

 

Det å spille Destiny med en venn eller flere er en oppskrift på gøy :)

Lenke til kommentar

Å spille poker med venner er absolutt gøy men en kortstokk er billigere enn en utstyrspark med elektronikk. Det er mye som er gøy med venner, men når det er avgjørende og bærer hele opplevelsen ift. et elektronisk underholdningsprodukt er ikke produktet godt nok for min del.

 

SWTOR ble gøy kun pga. gøyale folk i guilden (hva det nå het der), dermed sluttet jeg å spille det da selve spillet ble dørgende kjedelig. Jeg ønsker ikke å betale et selskap for å ha det gøy med venner når produktet deres er kjedelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Destiny virket for meg som et generisk MMOFPS med snev av RPG elementer aka SWTOR osv. Rimelig kjedelig mao. når ingen gidder å lage noe mer nyskapende enn å bare rokere og blande litt på gamle greier med et hakk bedre grafikk.

 

DA:I var også i denne gata, kjedelig etter kun få timer og kunne spart meg de kronene hadde jeg bare fått prøve en trial eller demo først. Det samme tror jeg TW3 kommer til å være.

 

De spillene jeg har brukt mest tid på siste par år er spill som This War of Mine, The Long Dark, Banished og litt The Forest etc. Rett og slett fordi stortitlene nå kjeder vettet av meg med same old, same old. GTAV hadde litt mer apell men ble også fort kjedelig. Den desidert beste produksjonen jeg har spilt siste årene (hvis man fjerner zombie aspektet) er TLOU:RM (instant klassiker). Det var noe unikt med TLOU:RM som selv Naughtydog ikke klarer å få til med Unchartered.

 

Det som forundrer meg mest er at industrien ikke ser ut til å forstå at de bare pløyer nedover den samme gata. Det er godt mulig strategien er at de hele tiden satser på et yngre publikum som ikke har rukket å bli lei av å bli servert det samme hele tiden. Civilization ble man lei så fort man startet 5'eren, Total War ble man lei for mange år siden osv. men de dytter ut de samme kjedelige greiene ennå. Det samme med alt som COD, MW, BF osv. Det virker som hele bransjen er i en "vi hadde jo suksess med de første iterasjonene så vi må kjøre på med 100 til". Problemet er at mange nok kjøper iterasjon-73 til at de tjener nok penger til å fortsette.

 

Spill industrien har blitt som filmindustrien, vi spyr ut den samme møkka hele tiden og bare legger på litt bedre effekter, klippeteknikker, større eksplosjoner, drukner oss i lydeffekter, slenger på trinnvis bedre grafikk og setter rekorder med enorme budsjetter. Ikke missforstå, jeg elsker god grafikk og en fangende atmosfære, men når spillet er kjedelig har det ingen betydning. Det beste eksempelet vi har sett på manglende evne til nyskapning i bransjen er den enorme retro, remaster, nostalgi trenden vi har sett de siste 3-5 årene. Det finnes noen hederlige unntak hvor hvor en remaster virkelig løfter opplevelsen, men majoriteten gjør ikke det annet enn å gi litt bedre grafikk. For meg opplevdes denne årelange retro-bølgen som å ligge på dekk på seilbåten midt i stillehavet uten vind i seilene.

 

Det jeg også er litt redd for er at de selv med nyskapende/modnende teknologi som VR og AR ikke kommer til å fornye seg i særlig grad men heller bare ri på bølgen av spenningsmomentet disse nye verktøyene vil kunne tilby inntil man igjen forstår at vi bare får det samme presentert på en ny måte.

 

EDIT:

Det som er mest trist med dette er at spilljournalistikk og media også er preget av denne trenden og gir disse pengemaskinene mest oppmerksomhet. De har blitt redusert til et enormt PR-maskineri for den pengegriske spillindustrien. Innimellom ser man noen artikler om en pixelert tittel (gjesp), eller en indie-tittel, men fokuset er 90% rundt resten.

Kan ikke annet enn å klage som det heter. Det er et morsomt psykologisk paradoks at enhver generasjon synes ting var bedre før og at alt alltid blir verre og verre. Ekstremt mange flere indie-spill og en ekstremt mye større variasjon, flere spill som får meget god score fra brukere og anmeldere enn noen gang, mye større tilgjengelighet og ikke minst mye lavere pris. Nei, du får klage i vei, jeg er storfornøyd :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

DA:I var også i denne gata, kjedelig etter kun få timer og kunne spart meg de kronene. Det samme tror jeg TW3 kommer til å være.

 

Det er fordi det er et så stort fokus på store verdener å utforske, som så fylles opp med de samme gamle fetch quests av typen "mistet min ring i en hule med monstre" og finn 100/100 av gjenstand x. DA:O var bra fordi det var noen få kvalitetsoppdrag på en mindre flate og mer fokus på den sentrale historien, pluss at man fikk en forskjellig opplevelse avhengig av hvilken rase man valgte og det var fristende å spille gjennom flere ganger siden spillet ikke var over 100 timer langt.

 

Enig. Åpen verden-spilldesign er en parasitt som infiserer alle AAA-spill, og gjør de til udefinerbare, lite fokuserte og uinteressante "lekeplasser" hvor du kan gjøre hva du vil, men ingenting er spesielt gøy å gjøre. Misforstå meg rett, det finnes gode åpen verden-spill, men det er bekymringsverdig at fantastiske spill som Witcher 1/2, Dragon Age: Origins og Batman: Arkham City alle får åpen verden-oppfølgere.

 

Jeg elsker RPG-spill, og jeg elsker Dragon Age-universet. Har likevel ikke spilt DA: Inquisition. Har spilt Far Cry 4 i 10-12 timer på PC-en min, og det ser fantastisk ut. Men det føles så uendelig tomt. Co-op kan nok redde Far Cry til en viss grad, men urk, spill trenger regi!

 

I indiescenen skjer det mye spennende. Skal i gang med Prison Architect nå, og er gira på JRPG-rogueliken Darkest Dungeon. Divinity: Original Sin var et helt fantastisk givende og utfordrende RPG, mitt personlige GOTY i fjor. Forhåpentligvis kommer mange av disse spillene til konsoller også.

 

Det er også mye annet spennende som skjer i PC-verden, jeg er selv veldig glad i turbasert strategi, og gleder meg til å teste spill som Age of Wonders III og Endless Legend.

 

Men på AAA-fronten tror jeg at jeg holder meg til velregisserte, stramme produksjoner som Metal Gear Rising, Max Payne 3 og Last of Us. Er spent på The Order, noen som vet når anmeldelsene ruller inn?

 

Jeg har fortsatt håp om at Witcher 3 skal bli bra, til tross for at det nå er åpen verden. Men utenom det styrer jeg unna denne typen spill fremover.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Destiny virket for meg som et generisk MMOFPS med snev av RPG elementer aka SWTOR osv. Rimelig kjedelig mao. når ingen gidder å lage noe mer nyskapende enn å bare rokere og blande litt på gamle greier med et hakk bedre grafikk.

 

DA:I var også i denne gata, kjedelig etter kun få timer og kunne spart meg de kronene hadde jeg bare fått prøve en trial eller demo først. Det samme tror jeg TW3 kommer til å være.

 

De spillene jeg har brukt mest tid på siste par år er spill som This War of Mine, The Long Dark, Banished og litt The Forest etc. Rett og slett fordi stortitlene nå kjeder vettet av meg med same old, same old. GTAV hadde litt mer apell men ble også fort kjedelig. Den desidert beste produksjonen jeg har spilt siste årene (hvis man fjerner zombie aspektet) er TLOU:RM (instant klassiker). Det var noe unikt med TLOU:RM som selv Naughtydog ikke klarer å få til med Unchartered.

 

Det som forundrer meg mest er at industrien ikke ser ut til å forstå at de bare pløyer nedover den samme gata. Det er godt mulig strategien er at de hele tiden satser på et yngre publikum som ikke har rukket å bli lei av å bli servert det samme hele tiden. Civilization ble man lei så fort man startet 5'eren, Total War ble man lei for mange år siden osv. men de dytter ut de samme kjedelige greiene ennå. Det samme med alt som COD, MW, BF osv. Det virker som hele bransjen er i en "vi hadde jo suksess med de første iterasjonene så vi må kjøre på med 100 til". Problemet er at mange nok kjøper iterasjon-73 til at de tjener nok penger til å fortsette.

 

Spill industrien har blitt som filmindustrien, vi spyr ut den samme møkka hele tiden og bare legger på litt bedre effekter, klippeteknikker, større eksplosjoner, drukner oss i lydeffekter, slenger på trinnvis bedre grafikk og setter rekorder med enorme budsjetter. Ikke missforstå, jeg elsker god grafikk og en fangende atmosfære, men når spillet er kjedelig har det ingen betydning. Det beste eksempelet vi har sett på manglende evne til nyskapning i bransjen er den enorme retro, remaster, nostalgi trenden vi har sett de siste 3-5 årene. Det finnes noen hederlige unntak hvor hvor en remaster virkelig løfter opplevelsen, men majoriteten gjør ikke det annet enn å gi litt bedre grafikk. For meg opplevdes denne årelange retro-bølgen som å ligge på dekk på seilbåten midt i stillehavet uten vind i seilene.

 

Det jeg også er litt redd for er at de selv med nyskapende/modnende teknologi som VR og AR ikke kommer til å fornye seg i særlig grad men heller bare ri på bølgen av spenningsmomentet disse nye verktøyene vil kunne tilby inntil man igjen forstår at vi bare får det samme presentert på en ny måte.

 

EDIT:

Det som er mest trist med dette er at spilljournalistikk og media også er preget av denne trenden og gir disse pengemaskinene mest oppmerksomhet. De har blitt redusert til et enormt PR-maskineri for den pengegriske spillindustrien. Innimellom ser man noen artikler om en pixelert tittel (gjesp), eller en indie-tittel, men fokuset er 90% rundt resten.

Kan ikke annet enn å klage som det heter. Det er et morsomt psykologisk paradoks at enhver generasjon synes ting var bedre før og at alt alltid blir verre og verre. Ekstremt mange flere indie-spill og en ekstremt mye større variasjon, flere spill som får meget god score fra brukere og anmeldere enn noen gang, mye større tilgjengelighet og ikke minst mye lavere pris. Nei, du får klage i vei, jeg er storfornøyd :)

 

Kan du peke på et sted hvor jeg sier det var bedre før? Hvilken kategori tilhører majoriteten av spillene jeg sier jeg har spilt mest de siste årene? Indie? Kan i listen over mine mest spilte legge til The Banner Saga, Never Alone, Child of Light, Trine 2, Bastion, Lilly etc. Det mangler ikke gode indie spill da jeg fremhever disse og det har jeg heller ikke kritisert. Det er nettopp disse som holder liv i spetakelet. Et annet ikke-indie jeg har spilt mye er Heartstone. Men disse gode stortitlene er i kraftig minoritet.

 

Skivebom på den kritikken eller i beste fall stråmann.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du får definitivt ikke samme konsoll. De swapper bare.

Har de endret praksiss eller opplevde jeg bare noe ekstraordinært? Sist jeg sendte inn konsollen fikk jeg definitivt samme tilbake. Hadde en helt spesiell raslelyd inni selve konsollen som man kunne framprovosere hvis man ristet litt hardt på den, og den var der når jeg fikk den tilbake :)

Lenke til kommentar

 

Synes Destiny er bra jeg.

Om man elsker grinding. Angry Joe sin omtale av Destiny var midt i blinken.

Spiller Destiny pga gameplay jeg. Og det er ikke mange andre fps som er i nærheten av PVE mestringsfølelsen en får i Destiny sammens med en venn eller flere synes jeg.

 

Så hva Angry Joe synes bryr meg en viss plass :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du får definitivt ikke samme konsoll. De swapper bare.

Har de endret praksiss eller opplevde jeg bare noe ekstraordinært? Sist jeg sendte inn konsollen fikk jeg definitivt samme tilbake. Hadde en helt spesiell raslelyd inni selve konsollen som man kunne framprovosere hvis man ristet litt hardt på den, og den var der når jeg fikk den tilbake :)

Hadde det ikke vært lettere og mer forsvarlig og sjekke serienummeret bare ? Og hvor mange andre PS4 har du ristet på før? :p

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du får definitivt ikke samme konsoll. De swapper bare.

 

Har de endret praksiss eller opplevde jeg bare noe ekstraordinært? Sist jeg sendte inn konsollen fikk jeg definitivt samme tilbake. Hadde en helt spesiell raslelyd inni selve konsollen som man kunne framprovosere hvis man ristet litt hardt på den, og den var der når jeg fikk den tilbake :)

Kanskje det varierer fra butikk til butikk. De på Elkjøp sa at de alltid swapper. Og jeg fikk "ny" maskin. (Som hadde sine egne problemer)

Lenke til kommentar

 

Hadde det ikke vært lettere og mer forsvarlig og sjekke serienummeret bare ? Og hvor mange andre PS4 har du ristet på før? :p

Gikk ute på vinteren med konsollen i ryggsekken og selvfølgelig skulle jeg falle da. Den funket fett, men fikk spesiell lyd inni etter det.

 

Grunnen til at jeg rista var at jeg håpet at jeg hadde fått en ny :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...