Gå til innhold

Unboxing: Apples nye MacBook Pro med Retina er her


Anbefalte innlegg

Jo da, men så er jo MBP utstyrt med en GT 650M også :)
Tror ikke mange har lyst til å ha et strømsultent dedikert skjermkort kjørende når de leser nettavisene ;)Det har vært klager på at Retina Macbook Pro har lag når man surfer på tyngre nettsider skjønner du.EDIT:Et GT 650M er heller ikke så voldsomt mye å skryte av i dag. Når BF3 kan kjøres med god flyt på oppløsning høyere enn 1024x600 er det noe å skryte av.

 

Spørs hva skjermkortet er kombinert med det... Mitt Hd5870m klarer BF3 med det meste på medium og 30-40 fps i fullhd....

 

Edit: Og det er i en 2 år gammel asus laptop :)

Endret av Xito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel antakelig ikke det han snakker om? Maskinen har ytelsesproblemer (eller ihvertfall utfordringer eller noe, kanskje litt sterkt å kalle det problemer), også under vanlig bruk som surfing, når det er så høy oppløsning.

 

AtW

 

Jeg tror mange av de problemene er blåst ut av proporsjoner. Det eneste jeg har hørt om er at folk mener det kan hakke litt når du scroller på en webside. Men de reviews jeg har sett på nett så ser det helt normalt ut.

Mulig det er noe du oppdager kun når du sitter med den foran deg. Uansett så vet jeg hvor lett folk syter om alt ikke er 110% perfekt, så jeg velger å gjøre opp min egen mening når jeg får min.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i produktene Apple tilbyr kundene sine, så må jeg innrømme at jeg skulle ønske at flere produsenter var som Apple.

 

Enig, men nøkkelordet der er "utgangspunkt i produktene". Apple lager fantastiske produkter, men selskapet er i særklasse i å være grådig og sutrete.

 

Grunnen til at flere produsenter ikke er slik er vel at de ville blitt saktsøkt av Apple for absolutt alt.

Men ja, Apple lager bra produkter, men er et drittselskap uten like.

 

Enig i det, var derfor jeg skrev det forbeholdet. Jeg må derimot innrømme at søksmålene og slikt ikke bryr meg nevneverdig. Jeg kunne fint kjøpt, og har tidligere kjøpt, produktene til Apple på samme måte som jeg kjøper andre produkter (klær og mat spesielt) fra andre produsenter som jeg heller ikke liker spesielt godt.

 

Jeg misliker Prior på grunn av hvordan de behandler fjærkre, Gilde etter avsløringer om mindre pen behandling av griser, Hilfiger etter avsløringer om barnearbeid, BP på grunn av den utrolig dårlige måten de taklet krisen i gulfen for et par år siden, NCC etter prissamarbeid, Telenor på grunn av deres fanatiske forsøk på å innføre grenser på nedlasting med ADSL en gang i tiden, Coca-Cola Company for deres uetiske bruk av vannkilder, Microsoft for deres bruk av sitt monopol til å skvise ut konkurenter... listen går bare videre. Apple stiller seg i en lang rekke av drittselskaper. Det blir fort veldig vanskelig om man ikke skiller mellom produkt og selskap. Heldigvis får slike selskaper en smekk av blant annet EU fra tid til annen.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

Tja, du får selvsagt mene hva du vil, men alle jeg har snakket med mener dagens modell takler det helt utmerket. Du kan uansett ikke forvente å spille på 2880x1800 med 60+ fps på en bærbar, verken i dag eller om 1 år.

 

Det er vel antakelig ikke det han snakker om? Maskinen har ytelsesproblemer (eller ihvertfall utfordringer eller noe, kanskje litt sterkt å kalle det problemer), også under vanlig bruk som surfing, når det er så høy oppløsning.

 

AtW

 

Er dette et bekreftet kjent problem, og har du evt. en link ? Jeg er veldig interessert i denne maskina, men ytelses problemer er nettopp grunnen til at jeg skal ha ny maskin. Isåfall er jo denne uaktuell plutselig..

 

Se her feks, her er det diskutert litt:

http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-with-retina-display-review/8

 

AtW

Lenke til kommentar

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

Nå har ikke prosessoren så mye å si med oppløsningen, heller mer ved grafikken. Kanskje du mener vente til Maxwell?

 

 

Ifølge Anandtech sin grundige test så vil MacBook Pro 15" Retina ha noe lav ytelse ved rask scrolling på nettsider om du kjører skalert 1680x1050 eller 1920x1200 oppløsning da dette supersamples til helt absurde oppløsninger (snakker vell 3360x2100 og 3840x2400) som naturlig nok sluker ytelse. Kjører du den anbefalte "retina" skaleringen som gir deg skalert 1440x900 arbeidsrom så har jeg ikke hørt om så alt for store problemer med ytelse.

 

Her ligger visstnok endel av begrensingen i prosesseringskraften (CPU) og ikke utelukkende skjermkortet (GPU) som de fleste kanskje skulle tro. Er jo ikke akkurat alt med en maskin som er GPU-aksellerret og belastes av skjermkortet.

 

 

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

 

Tja, du får selvsagt mene hva du vil, men alle jeg har snakket med mener dagens modell takler det helt utmerket. Du kan uansett ikke forvente å spille på 2880x1800 med 60+ fps på en bærbar, verken i dag eller om 1 år.

På hvilken måte vil Haswell revolusjonere noe som helst? Har hørt at det skal gjøre med tanke på strømeffektiviteten så du vil kunne få langt vassere prosessorer i ultrabook segmentet, og at det integrerte skjermkortet nok engang vil få seg en real boost men det vil neppe nå GeForce GT 650M nivå uansett.

 

Det er vel antakelig ikke det han snakker om? Maskinen har ytelsesproblemer (eller ihvertfall utfordringer eller noe, kanskje litt sterkt å kalle det problemer), også under vanlig bruk som surfing, når det er så høy oppløsning.

 

AtW

 

På hvilken måte vil Haswell revolusjonere noe som helst? Har hørt at det skal gjøre med tanke på strømeffektiviteten så du vil kunne få langt vassere prosessorer i ultrabook segmentet, og at det integrerte skjermkortet nok engang vil få seg en real boost men det vil neppe nå GeForce GT 650M nivå uansett.

 

 

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

Tja, du får selvsagt mene hva du vil, men alle jeg har snakket med mener dagens modell takler det helt utmerket. Du kan uansett ikke forvente å spille på 2880x1800 med 60+ fps på en bærbar, verken i dag eller om 1 år.

 

Det er vel antakelig ikke det han snakker om? Maskinen har ytelsesproblemer (eller ihvertfall utfordringer eller noe, kanskje litt sterkt å kalle det problemer), også under vanlig bruk som surfing, når det er så høy oppløsning.

 

AtW

 

Er dette et bekreftet kjent problem, og har du evt. en link ? Jeg er veldig interessert i denne maskina, men ytelses problemer er nettopp grunnen til at jeg skal ha ny maskin. Isåfall er jo denne uaktuell plutselig..

 

Les Anandtech sin test. Å kalle det et "problem" blir å dra ting langt ut av proporsjoner.

 

 

Jo da, men så er jo MBP utstyrt med en GT 650M også :)

Tror ikke mange har lyst til å ha et strømsultent dedikert skjermkort kjørende når de leser nettavisene ;)

Det har vært klager på at Retina Macbook Pro har lag når man surfer på tyngre nettsider skjønner du.

 

EDIT:

Et GT 650M er heller ikke så voldsomt mye å skryte av i dag. Når BF3 kan kjøres med god flyt på oppløsning høyere enn 1024x600 er det noe å skryte av.

 

 

Et GeForce GT 650M med GDDR5 i en såpass slank og lett maskin er nokså imponerende jo, kan du vise til noen som helst maskin i samme størrelse segment og vekt som har merkbart bedre skjermkort?

 

At GT 650M ikke kan kjøre Battlefield 3 på høye innstillinger med god flyt er nå en ting, men så er ikke MacBook Pro 15" Retina ment som noen portabel spillmaskin heller. Du må jo vurdere ting utifra de kriteriene som det legges tilrette for og tatt i betrakting tykkelse, vekt og formfaktor på MacBook Pro 15" Retina så er GT 650M ganske så imponerende og tilbyr ytelse som mest sannsynlig vil tilfredsstille brorparten av potensielle kjøpere og brukere av maskinen. Hvordan skulle de fått plass til et kraftigere skjermkort som krever bedre (større) og mer omfattende kjøling, større batteri osv da det trekker mer strøm og samtidig klart å holde maskinen på 2kg og like tynn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreløpig er de vel ingen som har kalt det ett problem? Uansett synes jeg ikke det er å dra ting ut av proposjoner om man mener det, problemer må vel hverken være store eller generelle.

 

AtW

 

Sant. Men hva jeg mener med ut av proporsjoner er folk poster at den er ubrukelig før det er fiksa osv.

Det er bekreftet at den lagger litt under scrolling, men det er også noe ikke alle legger merke til, så det kan ikke være så ille som noen skal ha det til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Les Anandtech sin test. Å kalle det et "problem" blir å dra ting langt ut av proporsjoner.

 

 

Foreløpig er de vel ingen som har kalt det ett problem? Uansett synes jeg ikke det er å dra ting ut av proposjoner om man mener det, problemer må vel hverken være store eller generelle.

 

AtW

 

Jeg er en av de som virkelig setter pris på at ting glir silkemykt over skjermen, så sånn sett er jeg ørlite skuffet (Selv om jeg ikke helt var med på det skalerings-greiene). Om det blir et stort problem får tiden vise, da jeg ikke ser for meg så mange alternativer enn å gå til innkjøp av denne uansett..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vakker maskin, men OSX er ikke min kopp te.

Akkurat OSet kan lett fikses

 

Med drivere Apple lagde på 5 minutter? Ellers takk. Windows på Mac er en ettertanke som de støtter bare for å si at de gjør det, ikke for å tilby like god ytelse med Windows som med OSX.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Ifølge Anandtech sin grundige test så vil MacBook Pro 15" Retina ha noe lav ytelse ved rask scrolling på nettsider om du kjører skalert 1680x1050 eller 1920x1200 oppløsning da dette supersamples til helt absurde oppløsninger (snakker vell 3360x2100 og 3840x2400) som naturlig nok sluker ytelse. Kjører du den anbefalte "retina" skaleringen som gir deg skalert 1440x900 arbeidsrom så har jeg ikke hørt om så alt for store problemer med ytelse.

 

Tørr jeg si... HÆ!?

Lenke til kommentar

Vakker maskin, men OSX er ikke min kopp te.

Akkurat OSet kan lett fikses

 

Med drivere Apple lagde på 5 minutter? Ellers takk. Windows på Mac er en ettertanke som de støtter bare for å si at de gjør det, ikke for å tilby like god ytelse med Windows som med OSX.

 

 

Du er vell klar over at 90% av BootCamp driverne ikke er skrevet av Apple? De bruker helt vanlige nVIDIA drivere til GeForce skjermkort, helt vanlige AMD drivere til Radeon skjermkort, helt vanlige Broadcom drivere for Bluetooth og WiFi, helt vanlige Cirrus Logic drivere til lydkortet osv osv.. Eneste av driverne som er "skrevet av Apple" blir vell til helt proprietære ting som du kun finner i Apple maskiner og det er det svære lite av.

 

Du trenger ikke engang å bruke BootCamp driverne overhode, du kan fint laste ned drivere rett fra NVIDIA, AMD, Broadcom osv.. Bare identifiser hva som trengs til nettopp din modell. Jeg gjør dette hele tiden da det alltid finnes nyere drivere enn hva som er bundlet i BootCamp pakken fra Apple. BootCamp driverne er til bare for å gjør ting langt raskere og effektivt for de som ønsker å kjøre Windows på en Mac og ingenting annet. Pluss at du får BootCamp kontrollpanelet, samt Apple Keyboard layouts til Windows som jo alltid er en fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge Anandtech sin grundige test så vil MacBook Pro 15" Retina ha noe lav ytelse ved rask scrolling på nettsider om du kjører skalert 1680x1050 eller 1920x1200 oppløsning da dette supersamples til helt absurde oppløsninger (snakker vell 3360x2100 og 3840x2400) som naturlig nok sluker ytelse. Kjører du den anbefalte "retina" skaleringen som gir deg skalert 1440x900 arbeidsrom så har jeg ikke hørt om så alt for store problemer med ytelse.

 

Tørr jeg si... HÆ!?

 

 

For at ting ikke skal bli knøttlite med 2880x1800 oppløsning på 15" så må ting skaleres, Apple leverer per i dag et par forskjellige alternativer i OS X Lion for skalering på nye MacBook Pro 15" Retina, der i blant noe som vil ha størrelsen til 1440x900 oppløsning, noe som gir deg størrelsen til 1680x1050 oppløsning og noe som gir deg størrelsen til 1920x1200 oppløsning. For at du skal dra nytte av den ekstra høye oppløsningen på Retina modellen uten at alt av menyer og tekst skal bli knøttlite så må ting skaleres, det Apple da gjør er at de benytter supersampling, altså de tar å kjører alt i superhøyoppløsning og skalerer det ned til ønsket størrelse, det de i praksis gjør er et å ta ønsket arbeidsområdet og ganger det med to for så å skalere det ned.

 

Derfor er 1440x900 den anbefalte "retina" skaleringen da 1440x900 x 2 = 2880x1800 og ergo passer det perfekt med oppløsningen på Retina modellen. De tilbyr også 1680x1050 og 1920x1200 og 1680x1050 x 2 = 3360x2100 og 1920x1200 x 2 = 3840x2400.

 

Kort fortalt når du går inn i skjerminnstillingene og velger skalert 1440x900 så kjører du i prinsippet 2880x1800 oppløsning, men menyer og tekst har samme størrelse som om du skulle kjørt 1440x900 oppløsning. Velger du 1680x1050 så kjører du i prinsippet 3360x2100 oppløsning men tekst og menyer har samme størrelse som om du skulle kjørt 1680x1050 oppløsning og sist men ikke minst velger du 1920x1200 kjører du i prinsippet 3840x2400 oppløsning hvor tekst og menyer har samme størrelse som om du skulle kjørt 1920x1200 oppløsning.

 

 

Alt dette står mye bedre og mer detaljert forklart i Anandtech sin anmeldelse. Poenget er at velger du 1920x1200 så rendres alt på skjermen med fire ganger så mange piksler, ergo ting supersamples og rendres i 3840x2400 som er en vannvittig høy oppløsning som ingen prosessor eller skjermkort enda har vært myntet på tidligere og da går det naturlignok utover ytelsen.

Lenke til kommentar

Vakker maskin, men OSX er ikke min kopp te.

Akkurat OSet kan lett fikses

 

Med drivere Apple lagde på 5 minutter? Ellers takk. Windows på Mac er en ettertanke som de støtter bare for å si at de gjør det, ikke for å tilby like god ytelse med Windows som med OSX.

 

 

Du er vell klar over at 90% av BootCamp driverne ikke er skrevet av Apple? De bruker helt vanlige nVIDIA drivere til GeForce skjermkort, helt vanlige AMD drivere til Radeon skjermkort, helt vanlige Broadcom drivere for Bluetooth og WiFi, helt vanlige Cirrus Logic drivere til lydkortet osv osv.. Eneste av driverne som er "skrevet av Apple" blir vell til helt proprietære ting som du kun finner i Apple maskiner og det er det svære lite av.

 

Du trenger ikke engang å bruke BootCamp driverne overhode, du kan fint laste ned drivere rett fra NVIDIA, AMD, Broadcom osv.. Bare identifiser hva som trengs til nettopp din modell. Jeg gjør dette hele tiden da det alltid finnes nyere drivere enn hva som er bundlet i BootCamp pakken fra Apple. BootCamp driverne er til bare for å gjør ting langt raskere og effektivt for de som ønsker å kjøre Windows på en Mac og ingenting annet. Pluss at du får BootCamp kontrollpanelet, samt Apple Keyboard layouts til Windows som jo alltid er en fordel.

 

Men ingen av disse driverene lar meg velge skjermkortet? Når jeg hadde en MBP for et par år siden, kjørte Windows med det kraftigeste skjermkortet hele tiden, som spiste batteri. Batteritiden kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Men ingen av disse driverene lar meg velge skjermkortet? Når jeg hadde en MBP for et par år siden, kjørte Windows med det kraftigeste skjermkortet hele tiden, som spiste batteri. Batteritiden kan ikke sammenlignes.

Nope, ingen Optimus for deg om du installerer Windows på denne.

Når det er sagt har Optimus en haug med problemer, så det er ikke rart at Apple ikke har lagt inn støtte for det.

Lenke til kommentar

Ifølge Anandtech sin grundige test så vil MacBook Pro 15" Retina ha noe lav ytelse ved rask scrolling på nettsider om du kjører skalert 1680x1050 eller 1920x1200 oppløsning da dette supersamples til helt absurde oppløsninger (snakker vell 3360x2100 og 3840x2400) som naturlig nok sluker ytelse. Kjører du den anbefalte "retina" skaleringen som gir deg skalert 1440x900 arbeidsrom så har jeg ikke hørt om så alt for store problemer med ytelse.

 

Med andre ord kjøper man seg en maskin til 18000 kroner og må sette denne til en høyst middelmådig (tragisk) oppløsning for at man skal kunne få en glidende surfeopplevelse? Jeg ville følt meg SVÆRT snytt dersom jeg klinket til på en slik maskin, kom hjem, og oppdaget at jeg måtte bruke en reell (opplevd) oppløsning på 1440x900 piksler på 15-tommeren for at jeg ikke skulle måtte irritere meg over hakking når jeg gjør noe så basic som surfing på nettsider...

Lenke til kommentar

1440x900 er vel ikke en tragisk oppløsning på en 15", spesielt ikke når skarpheten oppleves som 2880x1800. Man får da ikke så utrolig mye mer skrivebordsareal ved å gå til 1680x1050.

 

Ved å installere en liten mod i OSX så kan du faktisk skru på 2880x1800 reell oppløsning om du ønsker, og siden den ikke skaleres i det hele tatt, så skal det heller ikke være noe lag.

Da kan man iallefall ikke klage lengre over tragisk oppløsning.

 

 

Synes det er mye pirk over småting fra folk som kanskje ikke engang har prøvd laptopen.

 

Finnes det andre produsenter av "retina" display, altså skjermer med høy dpi, eller er dette teknologi som kun apple har foreløpig?

 

Asus Zenbook Prime er vel det nærmeste du kommer fra andre produsenter, men jeg tror markedet kommer til å følge i Apple's fotspor om de har mulighet.

http://zenbook.asus.com/no/zenbook/

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...