Gå til innhold

Unboxing: Apples nye MacBook Pro med Retina er her


Anbefalte innlegg

Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.
256 GB SSD koster ca. 1700 kr, og differansen mellom en 256 GB og 512 GB er ca. 1500 kr.

Intel kjører samme Recommended Customer Price på både i7-3720QM og i7-3615QM.

Oppgraderingen koster 4500 kr. Du har ikke gjort rede for 3000 av dem.

Hvilke SSD bruker du da som sammenligning? Det som sitter i den er en Samsung 830 serie, koster 5200 på komplett. Da krympet forskjellen betraktelig, 1200 kan egentlig ikke sies å være en grusom pris for en slik oppgradering. Ser en på hva apple har tjent på kun minneoppgraderinger tidligere så er dette for småpenger å regne.

(http://www.anandtech...ew-ssd-its-fast)

Jeg tok utgangspunktet i Crucial m4 siden den yter omtrent likt som Samsung 830, og vanligvis koster det samme også (og jeg har prisene på den i hodet). Den koster ca. 1700 kr for 256 GB (samme som 830), og 512 GB koster 3200 kr. Nå ser jeg imidlertid at 512 GB hos Samsung koster ca. 4500 kr, og dermed ikke skalerer slik som resten av størrelsene gjør. Det er en kunstig prising som sannsynligvis gjenspeiler premium-status. Innkjøpsprisen på 512 GB er nok ikke særlig mer enn det dobbelte av 256 GB. Prisen på 512 GB kommer sannynligvis til å falle en del fremover siden den får hard konkurranse av Crucial m4.

Men vi ser i hvert fall at differansen mellom 256 og 512 GB ikke er mer enn 2800 kr, mens Apple tar 4500 for det samme. 1700 kr = 60% påslag.

Likevel må du faktisk kan du ikke sammenligne epler og bananer når du skal se på prisene. Slik prisene er nå tjener faktisk ikke Apple veldig mye på dette. Når det er sagt kommer de til å tjene veldig mye mer i slutten av dagens retinamodeller sin salgsperiode da SSD som kjent blir billigere å billigere.

 

Forresten, 1700 i påslag er kanskje en del, gjerne i overkant.. Men dette er ingenting om du ser på tidligere påslag:P.. Ikke gjør det verre enn det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

Tja, du får selvsagt mene hva du vil, men alle jeg har snakket med mener dagens modell takler det helt utmerket. Du kan uansett ikke forvente å spille på 2880x1800 med 60+ fps på en bærbar, verken i dag eller om 1 år.

 

Det er vel antakelig ikke det han snakker om? Maskinen har ytelsesproblemer (eller ihvertfall utfordringer eller noe, kanskje litt sterkt å kalle det problemer), også under vanlig bruk som surfing, når det er så høy oppløsning.

 

AtW

 

Er dette et bekreftet kjent problem, og har du evt. en link ? Jeg er veldig interessert i denne maskina, men ytelses problemer er nettopp grunnen til at jeg skal ha ny maskin. Isåfall er jo denne uaktuell plutselig..

 

Se her feks, her er det diskutert litt:

http://www.anandtech...isplay-review/8

 

AtW

Problemet med scroll lag er borte i GM av mountain lion. Når det er sagt, så er egentlig de fleste "problemene" borte i Mountain Lion av det jeg har sett.

 

Ikke vits å snakke om ting du har null peil på, når du ikke eier produktet.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Se her feks, her er det diskutert litt:

http://www.anandtech...isplay-review/8

 

AtW

Problemet med scroll lag er borte i GM av mountain lion.

 

Ikke vits å snakke om ting du har null peil på, når du ikke eier produktet.

Da er det vanlig praksis å vise til en test/artikkel/kilde som bekrefter det.

Joda, men da poster du ikke bare en test/side/artikkel, da poster du som regel flere for å vise at det er et problem.

 

Jeg kan sikkert finne en side som viser at "xxx er dritt" men betyr ikke nødvendigvis at det er det

 

Forøvrig bruker jeg full oppløsning altså, 2880x1800 skrivebordet på windows, med dpi scaling 150%, noen ganger 125%, og fungerer helt fint.

 

helt vilt med plass på skrivebordet.

 

Prøvde også i osx, og det er rart hvordan øya tilpasser seg, det gikk nesten med 2880x1800, uten noe form for dpi scaling, men drop down menyer i programmer ble litt for små

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Se her feks, her er det diskutert litt:

http://www.anandtech...isplay-review/8

 

AtW

Problemet med scroll lag er borte i GM av mountain lion.

 

Ikke vits å snakke om ting du har null peil på, når du ikke eier produktet.

Da er det vanlig praksis å vise til en test/artikkel/kilde som bekrefter det.

Joda, men da poster du ikke bare en test/side/artikkel, da poster du som regel flere for å vise at det er et problem.

 

Jeg kan sikkert finne en side som viser at "xxx er dritt" men betyr ikke nødvendigvis at det er det

 

Forøvrig bruker jeg full oppløsning altså, 2880x1800 skrivebordet på windows, med dpi scaling 150%, noen ganger 125%, og fungerer helt fint.

 

helt vilt med plass på skrivebordet.

 

Prøvde også i osx, og det er rart hvordan øya tilpasser seg, det gikk nesten med 2880x1800, uten noe form for dpi scaling, men drop down menyer i programmer ble litt for små

Jeg mente at du burde hoste opp en dyptgående artikkel om at problemet er borte med Mountain Lion. For det opprinnelige problemet er allerede godt dokumentert i tidligere artikler.
Lenke til kommentar

Se her feks, her er det diskutert litt:

http://www.anandtech...isplay-review/8

 

AtW

Problemet med scroll lag er borte i GM av mountain lion.

 

Ikke vits å snakke om ting du har null peil på, når du ikke eier produktet.

Da er det vanlig praksis å vise til en test/artikkel/kilde som bekrefter det.

Joda, men da poster du ikke bare en test/side/artikkel, da poster du som regel flere for å vise at det er et problem.

 

Jeg kan sikkert finne en side som viser at "xxx er dritt" men betyr ikke nødvendigvis at det er det

 

Forøvrig bruker jeg full oppløsning altså, 2880x1800 skrivebordet på windows, med dpi scaling 150%, noen ganger 125%, og fungerer helt fint.

 

helt vilt med plass på skrivebordet.

 

Prøvde også i osx, og det er rart hvordan øya tilpasser seg, det gikk nesten med 2880x1800, uten noe form for dpi scaling, men drop down menyer i programmer ble litt for små

Jeg tror han mente en kilde for din påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for all del, er enig i det, men det er ihvertfall mye bedre enn det var, altså sub 20 fps, var vel 17fps anandtech var nedi i så vidt jeg husker.

 

Hvordan bedømmer du det utifra en video med så lav framerate, som stort sett kun viser apples hjemmeside og ett forum når det er snakk om surfing?

 

AtW

Lenke til kommentar

Her følger vi "jeg tror det ikke før harde, konkrete data motbeviser min påstand".. Neida, men det er vell heller få av oss her på forumet som gidder å ta oss bryet med å måle FPS ved scrolling. Kan dette gjøres på en rask og enkel måte med et kjekt lite, og ikke minst gratis verktøy så kan jeg sikkert kjøre en liten test etterpå.

Lenke til kommentar
Hvordan bedømmer du det utifra en video med så lav framerate, som stort sett kun viser apples hjemmeside og ett forum når det er snakk om surfing?

 

AtW

 

Hvordan vet du at frameraten er lav?

 

Man kan tydelig se det? Basert på at det er tatt med ett hjemmekamera, så regner jeg med det er 30 fps.

 

AtW

 

Her følger vi "jeg tror det ikke før harde, konkrete data motbeviser min påstand".. Neida, men det er vell heller få av oss her på forumet som gidder å ta oss bryet med å måle FPS ved scrolling. Kan dette gjøres på en rask og enkel måte med et kjekt lite, og ikke minst gratis verktøy så kan jeg sikkert kjøre en liten test etterpå.

 

Jeg vil gjerne ha noe som er omtrent like solid bevis som beviset man har på det motsatte. Jeg sier ikke at påstanden er gal, kan godt hende den er riktig, men jeg kjøper det ikke uten videre basert på det lille som har kommet hittil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATWindsor: Men du ANTAR at bildeflyten er på 30 bilder i sekundet, mens i realiteten har du ikke sjekket det. Det er fult mulig at den er større eller mindre.

Vis du bare hadde tatt deg bryet med å sjekke videoinformasjonen hadde du VIST at frameraten var 30.

Det hjelper jo selvfølgelig å vite at youtube capper framerate til 30 :p

Lenke til kommentar

ATWindsor: Men du ANTAR at bildeflyten er på 30 bilder i sekundet, mens i realiteten har du ikke sjekket det. Det er fult mulig at den er større eller mindre.

Vis du bare hadde tatt deg bryet med å sjekke videoinformasjonen hadde du VIST at frameraten var 30.

 

Nei, jeg har ikke sjekket det, fordi det ikke er relevant, det som er relevant er at det svært tydlig er choppy, og derfor ikke kan brukes til formålet. Noen ser sikkert ikke det, fint for de, da er det ikke sikkert de plages av en eventuell lav framerate på macbooken heller, men det er, ihvertfall ganske lett for meg, å se at frameraten er lav. Så får du bare beklage at jeg på øyemål syunes det er vanskelig å se forskjell på 30 og 24/25 når det ikke er side om side.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: Men du ANTAR at bildeflyten er på 30 bilder i sekundet, mens i realiteten har du ikke sjekket det. Det er fult mulig at den er større eller mindre.

Vis du bare hadde tatt deg bryet med å sjekke videoinformasjonen hadde du VIST at frameraten var 30.

Det hjelper jo selvfølgelig å vite at youtube capper framerate til 30 :p

 

Thatz.... interisting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...