Gå til innhold

Unboxing: Apples nye MacBook Pro med Retina er her


Anbefalte innlegg

Jeg håper Hardware.no kritiserer prisen..

De tar tar seg riktignok veldig godt betalt for oppgraderinger, RAM f.eks. Men sammenlignet med f.eks HP sin Elitebookserie eller Lenovo sin W serie , så er ikke prisen så ille spør du meg.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper Hardware.no kritiserer prisen..

Det er veldig vanskelig å slå en MBP Retina på pris/spesifikasjoner, den har faktisk ganske lave marginer (for et typisk Apple-produkt er det nok utrolig lave marginer.)

 

Om alle som kjøper en MBP Retina trenger en ekstremoppløst skjerm, 256GB SSD, et greit dedikert grafikkort og en firekjerner fra Intel er dog ikke sikkert ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

650M er et kraftig kort sammenlignet med hva en del andre maskiner drar full hd på. Tipper den går bra, men 18000 for en maskin med disse spesifikasjonene er jo ikke så interessant.

Lenke til kommentar

Venter et år til Haswell blir lansert. Syns ikke dagens mobile komponenter er helt klar for slik oppløsning.

 

650M er et kraftig kort sammenlignet med hva en del andre maskiner drar full hd på. Tipper den går bra, men 18000 for en maskin med disse spesifikasjonene er jo ikke så interessant.

om du syns retina mbp er lite maskinvare for pengene tror jeg du må ta en kikk til...

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagens mest useriøse svar...

Nei, jeg har ikke prøvd maskinen i praksis, noe jeg trodde du skulle være i stand til å skjønne når jeg skrev at jeg HØRER om at folk rapporterer skuffende surfeopplevelser. Men jeg har vært borti mange titalls laptop'er opp gjennom årene med forskjellige oppløsninger, så jeg VET hva jeg selv foretrekker av oppløsninger. Og det er IKKE 1440x900 på en 15"-skjerm (eller 15,4" for å være helt presis). For meg er 1440x900-oppløsning på en 15,4" helt meningsløst. Ja, skjermen har i realiteten høyere oppløsning (4 ganger så høy), men 1440x900 forteller enkelt og greit hvor mange REELLE piksler man får benyttet.

 

Mellom deg og Atw har jeg alvorlige problemer med å finne ut av hvem som prøver hardest på å ikke virke som applehatere, selv om dere begge av en eller annen grunn begynner å fråde når dere ser så mye som en epleskrott.

 

Pass på blodtrykket.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Gratulerer med dagens mest useriøse svar...

Nei, jeg har ikke prøvd maskinen i praksis, noe jeg trodde du skulle være i stand til å skjønne når jeg skrev at jeg HØRER om at folk rapporterer skuffende surfeopplevelser. Men jeg har vært borti mange titalls laptop'er opp gjennom årene med forskjellige oppløsninger, så jeg VET hva jeg selv foretrekker av oppløsninger. Og det er IKKE 1440x900 på en 15"-skjerm (eller 15,4" for å være helt presis). For meg er 1440x900-oppløsning på en 15,4" helt meningsløst. Ja, skjermen har i realiteten høyere oppløsning (4 ganger så høy), men 1440x900 forteller enkelt og greit hvor mange REELLE piksler man får benyttet.

 

Mellom deg og Atw har jeg alvorlige problemer med å finne ut av hvem som prøver hardest på å ikke virke som applehatere, selv om dere begge av en eller annen grunn begynner å fråde når dere ser så mye som en epleskrott.

 

Pass på blodtrykket.

 

Det er kanskje ikke så lett å skjønne, men det er faktisk noen som prøver å ha innlegg som består av noe annet enn trolling. Det går faktisk an å ha meninger som ikke består av utelukkende useriøst pisspreik om ett spesielt merke/plattform, selv om du kanskje ikke har fått det med deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg håper Hardware.no kritiserer prisen..

De tar tar seg riktignok veldig godt betalt for oppgraderinger, RAM f.eks. Men sammenlignet med f.eks HP sin Elitebookserie eller Lenovo sin W serie , så er ikke prisen så ille spør du meg.

Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.

 

Når det gjelder kritikken av oppløsningen forstår jeg ikke den helt. Har hatt maskinen i 2 uker nå og har ingen problemer med scrollingen. Videre til den tåpelige diskusjonen om skalering så finner jeg den litt merkelig. Hvis du faktisk ønsker 1920-1200 så kan dettte lett velges, men hva er vitsen? Alt over 1680-1050 blir veldig smått. Ellers brukes jo oppløsningen uansett til å gi klarere bilder!

 

Til dere som mener dette ikke fungere så anbefaler jeg dere å ta dere en tur på nærmeste butikk som selger disse og teste de ut, da har dere faktisk peiling på hva dere snakker om.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å slå en MBP Retina på pris/spesifikasjoner, den har faktisk ganske lave marginer (for et typisk Apple-produkt er det nok utrolig lave marginer.)

 

Om alle som kjøper en MBP Retina trenger en ekstremoppløst skjerm, 256GB SSD, et greit dedikert grafikkort og en firekjerner fra Intel er dog ikke sikkert ;)

 

Jeg skal undersøke dette nærmere. Dersom Apple endelig har klart å levere bra pris/spesifikasjoner så kan kanskje dette bli et kjøp bare for å ha en bærbar PC.

Lenke til kommentar

Jeg håper Hardware.no kritiserer prisen..

De tar tar seg riktignok veldig godt betalt for oppgraderinger, RAM f.eks. Men sammenlignet med f.eks HP sin Elitebookserie eller Lenovo sin W serie , så er ikke prisen så ille spør du meg.

Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.

Jeg var kanskje litt uklar. Som jeg sa, prisen på retina modellen er helt ok, kanskje til og med bra(?), hvis man sammenligner det med tilsvarende produkter i samme kategori, dvs arbeidsstasjoner i proff segmentet. Men det jeg synes er dyrt er spesielt ram oppgraderingen fra 8GB til 16GB, 1500kr er en syk pris. Men det har vel noe med at siden man ikke kan sette i mer minne etterhvert, så utnytter de muligheten til å presse en del til kjøpe den dyre rammen i frykt av å skulle trenge mer ram i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å slå en MBP Retina på pris/spesifikasjoner, den har faktisk ganske lave marginer (for et typisk Apple-produkt er det nok utrolig lave marginer.)

 

Om alle som kjøper en MBP Retina trenger en ekstremoppløst skjerm, 256GB SSD, et greit dedikert grafikkort og en firekjerner fra Intel er dog ikke sikkert ;)

 

Jeg skal undersøke dette nærmere. Dersom Apple endelig har klart å levere bra pris/spesifikasjoner så kan kanskje dette bli et kjøp bare for å ha en bærbar PC.

 

Apple leverer stort sett helt grei pris per spesifikasjon i starten av syklusen, med unntak av noen type oppgraderinger (feks ram), som er drøyt priset. Hovedproblemet prismessig er den manglende fleksibilitet. Selv om det ikke er dyrt per spesifikasjon per se, så kan det ført bli dyrt om du bare trenger en spesifikk ytelse på en front, mens eneste mulighet for å få akkurat den ytelsen er å hoppe opp til en modell som i tillegg har masse annet som du ikke trenger, og derfor koster langt mer enn man trenger. Case in point, hva om man ikke trenger noe mer enn en middels ytende, ikke spesielt liten PC? Da må man betale en god del mer enn man trenger. Men om man er litt heldig og apples modeller passer bra for det bruket man har, så er det sjeldent noe spesielt dårlig value for money.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mellom deg og Atw har jeg alvorlige problemer med å finne ut av hvem som prøver hardest på å ikke virke som applehatere, selv om dere begge av en eller annen grunn begynner å fråde når dere ser så mye som en epleskrott.

 

Pass på blodtrykket.

 

Blodtrykket er faktisk helt perfekt (testet senest i går).

Beklager så meget at jeg ikke er en nikkedukke som synes alt ved Apple er så perfekt.

Men for å være helt ærlig: hva er galt med å synes det er tragisk å betale 18000 kroner (minimum) for en maskin som lagger ved surfing på websider, dersom det skulle vise seg å være noe hold i de påstandene? Og hva er galt med å synes at 1440x900 er altfor lav oppløsning på en 15" (og samme med 1280x800 på en 13")?

 

Sånn ellers var jeg skuffet over siste lanseringen til Apple. Små oppgraderinger av de ordinære Macbook Pro, og høy pris på retina-Mac'en. Hadde de heller gitt retina-Mac-designet til Pro-serien, og lagt prisen på de vanlige Pro-prisene, hadde det blitt kjøp for meg. Men nå får det vente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg var kanskje litt uklar. Som jeg sa, prisen på retina modellen er helt ok, kanskje til og med bra(?), hvis man sammenligner det med tilsvarende produkter i samme kategori, dvs arbeidsstasjoner i proff segmentet. Men det jeg synes er dyrt er spesielt ram oppgraderingen fra 8GB til 16GB, 1500kr er en syk pris. Men det har vel noe med at siden man ikke kan sette i mer minne etterhvert, så utnytter de muligheten til å presse en del til kjøpe den dyre rammen i frykt av å skulle trenge mer ram i fremtiden.

 

Ikke for å forsvare prisen, men kan det ikke være fordyrende at RAMen faktisk må loddes på, og ikke bare er en ekstra brikke som blir slengt med ? Da kan det være noe mer forståelig ihvertfall, selv om jeg også synes at prisen er litt stiv. De små kineserbarna som lodder dette på må jo ha lønn de og..

Lenke til kommentar
Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.
256 GB SSD koster ca. 1700 kr, og differansen mellom en 256 GB og 512 GB er ca. 1500 kr.

Intel kjører samme Recommended Customer Price på både i7-3720QM og i7-3615QM.

Oppgraderingen koster 4500 kr. Du har ikke gjort rede for 3000 av dem.

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt uklar. Som jeg sa, prisen på retina modellen er helt ok, kanskje til og med bra(?), hvis man sammenligner det med tilsvarende produkter i samme kategori, dvs arbeidsstasjoner i proff segmentet. Men det jeg synes er dyrt er spesielt ram oppgraderingen fra 8GB til 16GB, 1500kr er en syk pris. Men det har vel noe med at siden man ikke kan sette i mer minne etterhvert, så utnytter de muligheten til å presse en del til kjøpe den dyre rammen i frykt av å skulle trenge mer ram i fremtiden.

 

Ikke for å forsvare prisen, men kan det ikke være fordyrende at RAMen faktisk må loddes på, og ikke bare er en ekstra brikke som blir slengt med ? Da kan det være noe mer forståelig ihvertfall, selv om jeg også synes at prisen er litt stiv. De små kineserbarna som lodder dette på må jo ha lønn de og..

 

Lodding er ikke spesielt dyrt, og det blir ikke noe mere lodding av å lodde på høyere-kapaistetsbrikker enn av å lodde på lavere-kapasitets brikker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg håper Hardware.no kritiserer prisen..

De tar tar seg riktignok veldig godt betalt for oppgraderinger, RAM f.eks. Men sammenlignet med f.eks HP sin Elitebookserie eller Lenovo sin W serie , så er ikke prisen så ille spør du meg.

Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.

 

Når det gjelder kritikken av oppløsningen forstår jeg ikke den helt. Har hatt maskinen i 2 uker nå og har ingen problemer med scrollingen. Videre til den tåpelige diskusjonen om skalering så finner jeg den litt merkelig. Hvis du faktisk ønsker 1920-1200 så kan dettte lett velges, men hva er vitsen? Alt over 1680-1050 blir veldig smått. Ellers brukes jo oppløsningen uansett til å gi klarere bilder!

 

Til dere som mener dette ikke fungere så anbefaler jeg dere å ta dere en tur på nærmeste butikk som selger disse og teste de ut, da har dere faktisk peiling på hva dere snakker om.

 

Kan ikke si meg helt enig med deg, for meg fungerer 1920x1200 perfekt og jeg syntes slettes ikke ting blir for lite med den oppløsningen / skaleringen. Skal teste ut 2880x1800 senere også da jeg sjeldent har problem med små UI-elementer og liten tekst.

 

 

Mellom deg og Atw har jeg alvorlige problemer med å finne ut av hvem som prøver hardest på å ikke virke som applehatere, selv om dere begge av en eller annen grunn begynner å fråde når dere ser så mye som en epleskrott.

 

Pass på blodtrykket.

 

Blodtrykket er faktisk helt perfekt (testet senest i går).

Beklager så meget at jeg ikke er en nikkedukke som synes alt ved Apple er så perfekt.

Men for å være helt ærlig: hva er galt med å synes det er tragisk å betale 18000 kroner (minimum) for en maskin som lagger ved surfing på websider, dersom det skulle vise seg å være noe hold i de påstandene? Og hva er galt med å synes at 1440x900 er altfor lav oppløsning på en 15" (og samme med 1280x800 på en 13")?

 

Sånn ellers var jeg skuffet over siste lanseringen til Apple. Små oppgraderinger av de ordinære Macbook Pro, og høy pris på retina-Mac'en. Hadde de heller gitt retina-Mac-designet til Pro-serien, og lagt prisen på de vanlige Pro-prisene, hadde det blitt kjøp for meg. Men nå får det vente.

 

 

Det er overhode ingenting galt med å føle at 1440x900 er for snau oppløsning på en 15" anno 2012, selv er jeg skuffet over at Apple ikke leverer "High-Res" varianten av MacBook Pro (altså 1680x1050) som standard i år og tilbyr 1920x1200 som "High-Res" alternativ. Men det kan være et rent strategisk valg ettersom det å holde MacBook Pro 15" på 1440x900 gjør at MacBook Pro 15" Retina ser enda mer attraktiv ut for de av oss som ønsker høy oppløsning og høy pikseltetthet på skjermene våre. Hva verre er, og som er enda mer skuffende er at MacBook Pro 13" fremdeles leveres med 1280x800 oppløsning når selv MacBook Air 13" har blitt levert med 1440x900 de siste årene.. Men igjen så er jo MacBook Pro 13" "budsjett modellen" til Apple og de vil vell holde kostnadene nede og trolig forsvinner vell hele MacBook Pro 13" modellen til neste år erstattet med en egen Retina modell, og hvor MacBook Air 11" og 13" tar over som "budsjett modeller".

 

 

At du fremdeles legger "lagging" ved surfing på websider som et argument er noe snodig, vi er flere her som nå sitter å skrive dette på våre MacBook Pro 15" Retina modeller, selv kjører jeg altså skalert 1920x1200 (3840x2400) som er den tyngste modusen og merker ikke noe "lagging" ved websurfing i det hele tatt. Du tar altså et vagt rykte på nettet, som ikke er bekreftet fra noe hold og bruker det som et argument mot maskinen, noe jeg syntes blir for dumt.

 

 

At du er skuffet over siste MacBook Pro refresh har du all grunn og rett til å være, det var en god "specc bump" på de øvrige modellene, spesielt med tanke på skjermkort men ellers så var jo alt helt standard med overgang fra SandyBridge til IvyBridge og ingenting annet, pluss at de faset ut MacBook Pro 17". Det å klage på høy pris på MacBook Pro 15" Retina har du selvfølgelig også all rett til å gjøre, men det blir å pisse i motvind for på hvilket grunnlag mener du at den har høy pris? Altså det er liten tvil om at den koster endel, starter altså på ca 17'500kr men tatt i betraktning spesifikasjoner, formfaktor og byggekvalitet så er det vell knapt en maskin på markedet per i dag som matcher den og da blir det litt snodig å si at den er "høyt priset", når den er relativt unik på markedet. Tatt i betraktning av hva Dell har tatt for sine RGB LED paneler de siste årene, og hva HP har tatt for sine Dreamcolour (?) IPS paneler de siste årene så burde jo MacBook Pro 15" Retina startet på minst 20'000kr bare på grunn av skjermen.

Lenke til kommentar

 

At du fremdeles legger "lagging" ved surfing på websider som et argument er noe snodig, vi er flere her som nå sitter å skrive dette på våre MacBook Pro 15" Retina modeller, selv kjører jeg altså skalert 1920x1200 (3840x2400) som er den tyngste modusen og merker ikke noe "lagging" ved websurfing i det hele tatt. Du tar altså et vagt rykte på nettet, som ikke er bekreftet fra noe hold og bruker det som et argument mot maskinen, noe jeg syntes blir for dumt.

 

Det er ikke ett "vagt rykte", det er underbygde benchmarks gjort av en av de mest respekterte review-sitene som eksisterer. Betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være ett problem som ikke affsierer alle, eller at alle merker problemet. Men jeg, og de fleste folk, tillegger mere vekt på en benchmark hos en repsektert site, enn tilfeldige folk som sier "jeg merker ikke noe lagging". Fordi erfaringsmessig er det alltid noen som ikke merker noe lagging.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg var kanskje litt uklar. Som jeg sa, prisen på retina modellen er helt ok, kanskje til og med bra(?), hvis man sammenligner det med tilsvarende produkter i samme kategori, dvs arbeidsstasjoner i proff segmentet. Men det jeg synes er dyrt er spesielt ram oppgraderingen fra 8GB til 16GB, 1500kr er en syk pris. Men det har vel noe med at siden man ikke kan sette i mer minne etterhvert, så utnytter de muligheten til å presse en del til kjøpe den dyre rammen i frykt av å skulle trenge mer ram i fremtiden.

 

Ikke for å forsvare prisen, men kan det ikke være fordyrende at RAMen faktisk må loddes på, og ikke bare er en ekstra brikke som blir slengt med ? Da kan det være noe mer forståelig ihvertfall, selv om jeg også synes at prisen er litt stiv. De små kineserbarna som lodder dette på må jo ha lønn de og..

 

Lodding er ikke spesielt dyrt, og det blir ikke noe mere lodding av å lodde på høyere-kapaistetsbrikker enn av å lodde på lavere-kapasitets brikker.

 

AtW

 

Ok, tenkte at prosessen var noe anerledes, men jeg kan nok ha tatt feil der gitt. Da gir jeg meg på det.

Lenke til kommentar
Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.
256 GB SSD koster ca. 1700 kr, og differansen mellom en 256 GB og 512 GB er ca. 1500 kr.

Intel kjører samme Recommended Customer Price på både i7-3720QM og i7-3615QM.

Oppgraderingen koster 4500 kr. Du har ikke gjort rede for 3000 av dem.

Hvilke SSD bruker du da som sammenligning? Det som sitter i den er en Samsung 830 serie, koster 5200 på komplett. Da krympet forskjellen betraktelig, 1200 kan egentlig ikke sies å være en grusom pris for en slik oppgradering. Ser en på hva apple har tjent på kun minneoppgraderinger tidligere så er dette for småpenger å regne.

(http://www.anandtech.com/show/6005/apples-new-ssd-its-fast)

Lenke til kommentar
Dette stemmer faktisk ikke. Hvis du ser på oppgraderingen fra billigste Retina model til den nest dyreste så kan den faktisk forsvares. SSD og prosessor utgjør prisen alene. RAM er enda litt dyrt, men ikke i nærheten av hva det har vært.
256 GB SSD koster ca. 1700 kr, og differansen mellom en 256 GB og 512 GB er ca. 1500 kr.

Intel kjører samme Recommended Customer Price på både i7-3720QM og i7-3615QM.

Oppgraderingen koster 4500 kr. Du har ikke gjort rede for 3000 av dem.

Hvilke SSD bruker du da som sammenligning? Det som sitter i den er en Samsung 830 serie, koster 5200 på komplett. Da krympet forskjellen betraktelig, 1200 kan egentlig ikke sies å være en grusom pris for en slik oppgradering. Ser en på hva apple har tjent på kun minneoppgraderinger tidligere så er dette for småpenger å regne.

(http://www.anandtech...ew-ssd-its-fast)

Jeg tok utgangspunktet i Crucial m4 siden den yter omtrent likt som Samsung 830, og vanligvis koster det samme også (og jeg har prisene på den i hodet). Den koster ca. 1700 kr for 256 GB (samme som 830), og 512 GB koster 3200 kr. Nå ser jeg imidlertid at 512 GB hos Samsung koster ca. 4500 kr, og dermed ikke skalerer slik som resten av størrelsene gjør. Det er en kunstig prising som sannsynligvis gjenspeiler premium-status. Innkjøpsprisen på 512 GB er nok ikke særlig mer enn det dobbelte av 256 GB. Prisen på 512 GB kommer sannynligvis til å falle en del fremover siden den får hard konkurranse av Crucial m4.

Men vi ser i hvert fall at differansen mellom 256 og 512 GB ikke er mer enn 2800 kr, mens Apple tar 4500 for det samme. 1700 kr = 60% påslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...