Gå til innhold

Unboxing: Apples nye MacBook Pro med Retina er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

....hva er det dere kjører?Kjører ikke maskinen Retina-oppløsningen, men skalerer i hytt&pine for å brukt hver piksel?"Retina-støtte", my ass, isåfall.... kom med noe som kjører native i den oppløsningen!

 

...hva er det dere SIER skulle det stått. :)

Lenke til kommentar

....hva er det dere kjører?Kjører ikke maskinen Retina-oppløsningen, men skalerer i hytt&pine for å brukt hver piksel?

 

"Retina-støtte", my ass, isåfall.... kom med noe som kjører native i den oppløsningen!

Det er mulig å redigere postene sine ;)

 

Programvaresiden tegner alt i den dobbelte oppløsningen av hva som vises effektivt på skjermen: 144x900 tegnes 2880x1800, 1680x1050 tegnes 3360x2100, 1920x1200 tegnes 3840x2400. Nettopp fordi Apple har valgt å supersample alt og har til og med gått så langt som å skrive egne enhetsdrivere for begge GPUene får de fort ytelsesproblemer.

Lenke til kommentar

Jeg har testet den nye 15" Retina-en i noen minutter og merket ikke noe til lagging ved 1680x1050, men det var heller ikke hovedfokuset mitt. Dersom dette er noe folk virkelig opplever ved vanlig bruk, er det naturligvis et gigantisk minus og etter mitt syn en dealbreaker for en så dyr laptop.

 

Men det er vanskelig ikke å lese en del av innleggene her uten å tenke at noen av debattantene nærmest har en agenda. Det er drøyt både å detaljert redegjøre for alle problemene dette medfører uten å vite om maskinen virkelig har mangler, og å forsvare maskinen som fanatisk religiøse uten å ha testet den. En smule moderasjon kunne gjort seg for de fleste hver gang en Apple-artikkel kommenteres.

Lenke til kommentar

Det viktigeste med dette er vel å få øke antall pixler? Noen MÅ jo ta initativet og Apple er trolig de beste som kan gjøre dette. Skalering av grafikk? Herregud, om det ikke er annet å pirke på (hardware) så slutt å syt.. Det er softwarebasert, og oppdateres, det viktigeste er å få økt pixler, slik at det går fremover og vi nærmer oss 4K skjermer :)!

 

Bra Apple at de "tør" :)!

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

At noen her har agendaer når de skriver om Apple er det ikke tvil om. Det er bare å glo rundt på andre poster de har så ser man dette. På den ene siden har du nærmest fanatiske fanboys, på den andre siden har du minst like fanatiske hateboys.

 

At folk velger å unngå å nevne den informasjonen som taler imot deres sak er så vanlig her på HW.no at det hele begynner å bli på nivå med "God dag mann. Økseskaft)

Særlig føler jeg at dette gjelder AtW, i diskusjon etter diskusjon velger han å ikke ta hensyn til de opplysninger som taler mot hans sak. Vi snakker her på et nivå der han kommenterer kun deler av et svar og unngår neste del.

 

Som flere har nevnt maskinen har ingen problemer med å kjøre oppløsningen 2880x1800. Apples basisløsning for dette i OS X er at dette gjelder som en supersampling og at det derfor vises som 1440x900, det finnes dog løsninger for å kjøre den i vanlig 2880x1800 uten at den så gir deg mindre skrivebordsareale og den lagger ikke da heller. Den begynner derimot å (lagge dog ikke i stor grad) på oppløsninger OVER dette.

Det er også folk som kjører windows på denne og de har god opplevelse av maskina med native oppløsning.

Det ligger f.eks. videoer av maskina som kjører BF3 på flere oppløsninger og ikke før den kjører på full 2880x1800 er maskina i knestående. Og at en laptop takler dette er ikke spessielt overraskende, særlig ikke en såpass ltynn og lett en.

 

Når det gjelder alle kommentarene om at Apple er et drittselskap, kan jeg ikke nekte for at jeg i stor grad er enig.

Vet om få som er så forbrukerfiendtlig når det kommer til rettigheter på reprasjoner og kundebehandling. Om produktene deres er det er en annen diskusjon, ja de begrenser noen muligheter i alle fall på itunes/iphone, men for 90-95% av forbrukerne er dette noe de ikke merker. Og de siste 5-10% som irriterer seg over dette har ofte mer spesielle behov, eller har en holdning agenda som sier at alt skal være åpent og fritt uansett, selv om de ikke nødvendigvis selv har nytte av det. At de har en politisk agenda om å oppnå dette er absolutt noe jeg støtter, problemet er at de ofte velger seg en fabrikant de vil hamre løs på og ikke ser så nøye på det de foretrekker selv.

 

Jeg bruker selv mac og inrømmer gladelig at jeg gjør det pga design og OS X. Nå begynner en god del PC-produsenter virkelig å kunne konkurere med Apple på design, så alt jeg ønsker nå er at OS X skal slippes åpent, der tror jeg dog jeg må drømme videre svært lenge.

Før i tiden ville jeg nok hacket på plass OS X, nå er jeg i en situasjon der jeg er alt for avhengig av at ting bare fungerer og har rett og slett ikke tid til å styre med å løse problemer som måtte oppstå.

 

Mvh. Frustrerte Njáll

Lenke til kommentar

 

 

At folk velger å unngå å nevne den informasjonen som taler imot deres sak er så vanlig her på HW.no at det hele begynner å bli på nivå med "God dag mann. Økseskaft)

Særlig føler jeg at dette gjelder AtW, i diskusjon etter diskusjon velger han å ikke ta hensyn til de opplysninger som taler mot hans sak. Vi snakker her på et nivå der han kommenterer kun deler av et svar og unngår neste del.

 

 

Om du ønsker å bidra til en bedre diskusjon, så må du konkretisere. Det er umulig å forholde seg til slike generelle påstander. Slik det er nå så framstår uttalelsen som en klassisk "ikke alle eventualiteter er nevnt i alle innlegg, derfor er det biased"-påstand, som er ett rimlig tomt argument, fordi det mest hensiktsmessige er i de aller fleste tilfeller å diskutere en ting av gangen. Istedet for å liste opp alle mulig aspekter på en gang. Om du mener noe annet enn det, så foreslår jeg du er konkret på hva du synes er problematisk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ifølge Anandtech sin grundige test så vil MacBook Pro 15" Retina ha noe lav ytelse ved rask scrolling på nettsider om du kjører skalert 1680x1050 eller 1920x1200 oppløsning da dette supersamples til helt absurde oppløsninger (snakker vell 3360x2100 og 3840x2400) som naturlig nok sluker ytelse. Kjører du den anbefalte "retina" skaleringen som gir deg skalert 1440x900 arbeidsrom så har jeg ikke hørt om så alt for store problemer med ytelse.
Med andre ord kjøper man seg en maskin til 18000 kroner og må sette denne til en høyst middelmådig (tragisk) oppløsning for at man skal kunne få en glidende surfeopplevelse? Jeg ville følt meg SVÆRT snytt dersom jeg klinket til på en slik maskin, kom hjem, og oppdaget at jeg måtte bruke en reell (opplevd) oppløsning på 1440x900 piksler på 15-tommeren for at jeg ikke skulle måtte irritere meg over hakking når jeg gjør noe så basic som surfing på nettsider...

 

Heh... Litt morsomt at du sier at 1440x900 er for lite på en 15" bærbar når ca. 40-50% av dem blir levert med en anbefalt oppløsning på 1366x768 (inkludert den jeg sitter på nå, en 1,5 år gammel HP 15" bærbar pc.)

Har ingenting å klage på ifht. oppløsningen, så for min del så skjønner jeg ikke oppstyret.

 

Nå skal det sies at jeg sliter litt med synet også, og har ganske så kraftige briller, så ting kan ikke bli for lite heller :p

Men det betyr ikke at jeg ikke ser hva som er dårlig og ikke ;)

Lenke til kommentar
Heh... Litt morsomt at du sier at 1440x900 er for lite på en 15" bærbar når ca. 40-50% av dem blir levert med en anbefalt oppløsning på 1366x768 (inkludert den jeg sitter på nå, en 1,5 år gammel HP 15" bærbar pc.)

Har ingenting å klage på ifht. oppløsningen, så for min del så skjønner jeg ikke oppstyret.

Merkelige greier det der med statistikk.

I 10k-15k-klassen kommer 9 av 14 maskiner med enten HD+ (1600x900) eller Full HD (1920x1080). Det er ca. 60%.

I 15k-20k-klassen (som er den relevante prisklassen i tilfellet med MBPR) er det kun Apple som ikke leverer med enten HD+ eller Full HD.

Det gjelder å sammenlikne epler og epler, og ikke epler og pærer. ;)

 

Og har du i det hele tatt prøvd høyere oppløsning enn 1366x768? Det er det er ikke gøy å gå tilbake til et klaustrofobisk skrivebord når man først har blitt vant til noe større.

Lenke til kommentar

Vel AtW, om du har lest hele innlegget mitt, er det relativt konkret det lille jeg har skrevet. At du svarer slik du gjør bekrefter jo bare akkurat det jeg sier i mitt innlegg.

 

Du snakker om at maskina ikke klarer oppløsning som over 1440x900. Og det er jo nettopp det den gjør. Den takler fint opp til 2880x1800, men over dette blir det tungt. Men ja om du skal kjøre noe høyere enn 1440x900 uten sumpersamplinga må du for øyeblikket ty til en liten tredjeparts løsning, dette da Lion ikke er bygd opp fra grunnen med tanke på slike løsninger. Og som nevnt det er sagt at det ikke er like smooth som ellers. Ikke det er et kjempeproblem.

 

Om det nå er slik at jeg må komme med eksempler fra andre diskusjoner uten å forholde deg til de konkrete i denne diskusjonen vi har her er det jo bare nok engang å unngå å forholde seg til det folk skriver.

Lenke til kommentar

Vel AtW, om du har lest hele innlegget mitt, er det relativt konkret det lille jeg har skrevet. At du svarer slik du gjør bekrefter jo bare akkurat det jeg sier i mitt innlegg.

 

Du snakker om at maskina ikke klarer oppløsning som over 1440x900. Og det er jo nettopp det den gjør. Den takler fint opp til 2880x1800, men over dette blir det tungt. Men ja om du skal kjøre noe høyere enn 1440x900 uten sumpersamplinga må du for øyeblikket ty til en liten tredjeparts løsning, dette da Lion ikke er bygd opp fra grunnen med tanke på slike løsninger. Og som nevnt det er sagt at det ikke er like smooth som ellers. Ikke det er et kjempeproblem.

 

Om det nå er slik at jeg må komme med eksempler fra andre diskusjoner uten å forholde deg til de konkrete i denne diskusjonen vi har her er det jo bare nok engang å unngå å forholde seg til det folk skriver.

 

Hva om du leser mine innlegg? Jeg har ikke sagt noe sted at retina-modellene "ikke klarer oppløsning som over 1440*900". Om dette liksom skal være det konkrete eksemplet (som selv om jeg faktisk hadde sagt det, heller ikke hadde vært noe eksempel på å unnlate informasjon). Kan det være din oppfatning av mine innlegg heller kommer av at du ikke leser de ordentlig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hatt maskinen i 2 uker snart og ikke et jævla hakk i facebook eller andre nettsider.

Det er nok noen maskiner med feil på men de kan leveres tilbake.

 

Det det snakkes om høres ikke ut som en typisk feil, det er selvsagt mulig, men det er nok mere sannsynlig du bare reagerer mindre på lav framerate.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hatt maskinen i 2 uker snart og ikke et jævla hakk i facebook eller andre nettsider.

Det er nok noen maskiner med feil på men de kan leveres tilbake.

 

Det det snakkes om høres ikke ut som en typisk feil, det er selvsagt mulig, men det er nok mere sannsynlig du bare reagerer mindre på lav framerate.

 

AtW

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg hadde merket det om det hadde vært et problem.

Ser på en nettside at det kun gjelder en modell når man ser på modell nummerere. Alle som ikke har problemer har samme modell nummer fra fabrikken og de som har problemer har samme modell nummer fra fabrikken.

Lag problemet er helt klart software fordi man kan kjøre spill i 60 fps men noen websider ned i 20.. har ikke noen med hardware å gjøre. fikset i den nye os x.

Lenke til kommentar

Jeg har fått min også nå, og merker heller ikke noe til lag. Tror hele greia er litt overdrevet som jeg sa tidligere i tråden. Fantastisk laptop, kjører Diablo 3 på 1920x1080 på ekstern monitor, alt på max og 60fps akkurat nå.... og tenke seg til at dette ikke er noen spillmaskin :)

 

Eneste jeg har å klage over er at den skifter litt for lett til det dedikerte skjermkortet (650m), f.eks når du skrur på en film eller surfer på visse nettsider, og dette går utover batteritiden. Heldigvis finnes det et program som heter gfxcardstatus, som sier fra når den skifter, og lar deg sette den til å kun bruke det integrerte kortet (HD4000) om du vil. Jeg gjør alltid det når jeg trekker ut laderen, og det integrerte kortet kjører nettsider og film helt utmerket, så jeg skjønner ikke helt hvorfor den absolutt skal bytte. Sikkert noe software som ikke er helt optimalisert enda.

post-3895-0-20364000-1341904661_thumb.png

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Jeg har hatt maskinen i 2 uker snart og ikke et jævla hakk i facebook eller andre nettsider.

Det er nok noen maskiner med feil på men de kan leveres tilbake.

 

Det det snakkes om høres ikke ut som en typisk feil, det er selvsagt mulig, men det er nok mere sannsynlig du bare reagerer mindre på lav framerate.

 

AtW

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg hadde merket det om det hadde vært et problem.

Ser på en nettside at det kun gjelder en modell når man ser på modell nummerere. Alle som ikke har problemer har samme modell nummer fra fabrikken og de som har problemer har samme modell nummer fra fabrikken.

Lag problemet er helt klart software fordi man kan kjøre spill i 60 fps men noen websider ned i 20.. har ikke noen med hardware å gjøre. fikset i den nye os x.

 

Jeg ser ikke helt at det bare er ett modellnummer som har problem skal underbygge at det er ett software-problem. Heller tvert imot. Om du prøver å reprodusere testen gjort has anandtech, hva slags framerate får du?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...