Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Ja. Jeg handlet forresten mer på nett i 2002-2008, nesten ikke noe netthandel siste 10 år. Alt av elektronikk (også hvitevarer) er kjøp billigst i fysisk butikk, alltid godt under laveste pris på prissammenligning av nettbutikk. Folk forstår ikke at man kan få bedre pris i fysisk butikk, men er hjernevasket på at prisjakt/-guide gir billigst pris. Billigst nettpris er i dag oftere høyere enn gode priser i fysisk butikk. En del fordeler med butikk når dst er service og feil også, slippe sende i retur osv. -Så lenge du bor i en by med litt konkurranse.

 

Liten avsporing..

 

De varene butikkene kan gi rabatt på er typisk de som ikke er prispressa, men sjelden like gode for prisen sammenlignet med de prispressede varene.

Men for all del, hører du på hva selgeren har å anbefale, er det svært usannsynlig du får en dårlig vare.

EDIT: Selgerne vil ofte være villige til å strekke seg lengre om ting går skeis når du i utgangspunktet handlet varer med inntjening.

 

Tja, power kjører jo DNB mastercard rabatt i blant, men det taper de jo penger på..

 

Det kan jeg garantere deg de ikke gjør, selgerne er veldig gode til å overtale kundene til å kjøpe rett produkt. At det kommer inn 20 stykker som kjøper prispressa varer har ingenting å si når det er 300 andre som kommer og kjøper det de blir anbefalt.

Inntjeningen ligger definitivt ikke bare på butikknivå, det er nok mye margin som ligger "gjemt" slik at bare noen få priviligerte personer har innsyn.

 

Det andre (og svært viktige) er at ved hjelp av slike kampanjer bygger Power opp kundebasen sin, "plutselig" oppdager kundene at Power er en helt trygg butikk å handle fra.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk er nesten hjernevasket om at netthandel er billigst. Det var riktig for 10 år siden..

Jeg sier ikke det er konsekvent alt, hvis man må ha en konkret modell av noe. Nå er jo modellbtegnelser blitt misvisende, alle butikker får tilpassede modeller for å sabotere prisroboter.

Ofte er tilbud i trykt avis merket gjelder kun i butikk, altså at nettpris er høyere og rabatt i fysisk butikk ikke kan fanges opp av prisroboter. Eller at butikken har avslag på visse varer som er kun i butikk og ikke på nett.

Kjøpte denne uken en vaskemaskin til 3000 under laveste nettpris. Tidligere kjøpt TV til kr 5000 under laveste nettpris osv.

Da mener jeg ikke falske tilbud, slik mange har nå med at varer settes kunstig høyt opp før tilbud.

 

Poenget er at fysiske butikker kjører egne kampanjer som er ved fysisk handel og ikke registreres i netthandel og prisroboter. Ofte annonseres dette ved plakater utenfor butikk eller i lokalaviser. Noen ganger står det også i papirreklame at det kun er i butikk.

Det er flott at fysiske butikker gir like gode eller bedre priser utenom prisroboter og nett. Jeg har til og med opplevd å sett ut vare på nett og så få rabatt i tillegg ved oppmøte i fysisk butikk.

Vi har veldig gode priser på elektronikk i Norge. Jobbet mye med salg av lyd og bilde for 20 år siden, selv da var fortjenesten bare et par hundre på tilbuds TV.

Merk at jeg ikke prater om datadeler til selvbygger maskiner, som dominerer her i tråden.

Å overbevise noen om overnevnte har jeg erfart før på forumet her, det blir som å rakke ned på Apple for hardcore Apple fans ?

 

Nå har jeg sett at i noen byer er den lokale konkurransen større enn i andre byer.

 

Forøvrig er tråden luringer og rariteter på bruktmarked...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Tror folk har glemt at det er mulig å "prute" i butikker også, fikk en TV for nesten halv pris hos Elkjøp for en stund tilbake. Det var riktig nok en utgående modell, men hadde ikke fått samme pris på nett. Søsteren min fikk billigere vaskemaskin fordi hun skulle se etter hva de hadde hos Power, selv om hun hadde vært der 20 minutter tidligere.

Lenke til kommentar

Det kan jeg garantere deg de ikke gjør, selgerne er veldig gode til å overtale kundene til å kjøpe rett produkt. At det kommer inn 20 stykker som kjøper prispressa varer har ingenting å si når det er 300 andre som kommer og kjøper det de blir anbefalt.

Inntjeningen ligger definitivt ikke bare på butikknivå, det er nok mye margin som ligger "gjemt" slik at bare noen få priviligerte personer har innsyn.

 

Det andre (og svært viktige) er at ved hjelp av slike kampanjer bygger Power opp kundebasen sin, "plutselig" oppdager kundene at Power er en helt trygg butikk å handle fra.

Snittet i bransjen er vel mellom 15 og 20% avanse eller noe slikt, da er det ikke mye å tjene når man gir 20% rabatt på alle varer.

 

De har jo tapt 3 milliarder kroner på 10 år, det har nok ikke så mye med akkurat den kampanjen å gjøre, men det viser jo at de ikke er profitable.

 

 

 

 

Folk er nesten hjernevasket om at netthandel er billigst. Det var riktig for 10 år siden..

Jeg sier ikke det er konsekvent alt, hvis man må ha en konkret modell av noe. Nå er jo modellbtegnelser blitt misvisende, alle butikker får tilpassede modeller for å sabotere prisroboter.

Ofte er tilbud i trykt avis merket gjelder kun i butikk, altså at nettpris er høyere og rabatt i fysisk butikk ikke kan fanges opp av prisroboter. Eller at butikken har avslag på visse varer som er kun i butikk og ikke på nett.

Kjøpte denne uken en vaskemaskin til 3000 under laveste nettpris. Tidligere kjøpt TV til kr 5000 under laveste nettpris osv.

Da mener jeg ikke falske tilbud, slik mange har nå med at varer settes kunstig høyt opp før tilbud.

 

Poenget er at fysiske butikker kjører egne kampanjer som er ved fysisk handel og ikke registreres i netthandel og prisroboter. Ofte annonseres dette ved plakater utenfor butikk eller i lokalaviser. Noen ganger står det også i papirreklame at det kun er i butikk.

Det er flott at fysiske butikker gir like gode eller bedre priser utenom prisroboter og nett. Jeg har til og med opplevd å sett ut vare på nett og så få rabatt i tillegg ved oppmøte i fysisk butikk.

Vi har veldig gode priser på elektronikk i Norge. Jobbet mye med salg av lyd og bilde for 20 år siden, selv da var fortjenesten bare et par hundre på tilbuds TV.

Merk at jeg ikke prater om datadeler til selvbygger maskiner, som dominerer her i tråden.

Å overbevise noen om overnevnte har jeg erfart før på forumet her, det blir som å rakke ned på Apple for hardcore Apple fans

 

Forøvrig er tråden luringer og rariteter på bruktmarked...

Hvor bor du egentlig? De få gangene det er bra tilbud i butikk her så står det folk i kø utenfor butikken lenge før den åpner...

Men så står det også folk her i butikken et par ganger i uka og kjøper opp alt de har av billig loff også da...

Lenke til kommentar

Hvor bor du egentlig? De få gangene det er bra tilbud i butikk her så står det folk i kø utenfor butikken lenge før den åpner...

Men så står det også folk her i butikken et par ganger i uka og kjøper opp alt de har av billig loff også da...

Lurer jeg også på. De få gangene det har vært bedre tilbud i butikk så har det vært ved nyåpning av butikker eller ved type black friday og lignende. Da finnes det en liten sjans i havet for at man får bedre pris i butikk enn på nett. Annet enn det så har jeg helt motsatt erfaring av plankeby (at det bare stemte at netthandel var billigere for 10 år siden). Her jeg bor er netthandel nesten utelukkende billigst, og ja, jeg følger med på tilbudsaviser etc.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar

Fredrikstad. Særlig de i Halden bør handle her. I Halden har Elkjøp nesten hele tiden ligget dyrere enn her. Mulig det er mer lokalt konkurranseinstinkt her? Sarpsborg og Moss har også vært litt over på en del varer. Har vært en del lokal priskrig her tidligere.

Nå er det blitt tre lyd og bildebutikker mindre de siste to år her. Vi hadde 8 ulike butikker.

 

Hadde ikke tenkt å svare, for nå har jeg bidratt til å skli litt ut av tråden. Så får vi komme tilbake til trådens tema.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Fredrikstad. Særlig de i Halden bør handle her. I Halden har Elkjøp nesten hele tiden ligget dyrere enn her. Mulig det er mer lokalt konkurranseinstinkt her? Sarpsborg og Moss har også vært litt over på en del varer. Har vært en del lokal priskrig her tidligere.

Nå er det blitt tre lyd og bildebutikker mindre de siste to år her. Vi hadde 8 ulike butikker.

 

Hadde ikke tenkt å svare, for nå har jeg bidratt til å skli litt ut av tråden. Så får vi komme tilbake til trådens tema.

Kan jo hende noen kjøpmenn faktisk har innsett at dersom de skal ha en sjanse mot netthandel så må de minst ha like gode priser og helst ha god service i tillegg, men jeg har vært innom ganske mange av butikkene mellom Oslo og Lillestrøm, og ingen av dem har hatt noe å gå på de gangene jeg vurderte å kjøpe noe, den ene gangen så nektet de til og med å matche billigste nettbutikk, selv om de har såkalt prismatch...

 

Edit; Ba forresten mods om å skille det ut i egen tråd.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...