Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er dog verdt mer. Vi bør ikke forvente at selgere legger seg på det prisnivået.

Hadde jeg lagt den ut på finn eller solgt til noen jeg kjenner som jeg vet har god råd så hadde jeg nok tatt en del mer, så forventer ikke at folk selger til slike priser noen gang, men virker jo som 90% av prisene på finn er latterlige...

Lenke til kommentar

Bruktmarkedet for komponenter og komplette maskiner er helt håpløst om dagen. "Alle" tror de skal få gull og grønne skoger for gammelt og utdatert utstyr...

Artig hvordan det stort sett er den delen av markedet det gjelder, har sett en del på HiFi og høytalere til bil, samt dekksett til bil, der er det meste priset greit faktisk
Lenke til kommentar

Jeg tror litt av grunnen til de rare prisene er den veldig plagsomme prutingen som har kommet på Finn. Hadde aldri det problemet for 5 år siden, men det blir stadig mer og mer av det. Så nå må man ta hensyn til alle pruterne og legge på prisen 20%, for at pruterne skal bli fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror litt av grunnen til de rare prisene er den veldig plagsomme prutingen som har kommet på Finn. Hadde aldri det problemet for 5 år siden, men det blir stadig mer og mer av det. Så nå må man ta hensyn til alle pruterne og legge på prisen 20%, for at pruterne skal bli fornøyd.

La ut et produkt på Finn til 5000,- og hadde fått 4 stk som ville kjøpe for 2500,- kontant...

Alle fikk samme svar: Ellers takk.

Lenke til kommentar

Artig hvordan det stort sett er den delen av markedet det gjelder, har sett en del på HiFi og høytalere til bil, samt dekksett til bil, der er det meste priset greit faktisk

 

Ja, det er litt snodig. Innenfor HiFi kan man til og med ofte finne gode deals :dontgetit:

 

Og mobiltelefoner, så klart.

 

Og TVer...

 

Jeg tror litt av grunnen til de rare prisene er den veldig plagsomme prutingen som har kommet på Finn. Hadde aldri det problemet for 5 år siden, men det blir stadig mer og mer av det. Så nå må man ta hensyn til alle pruterne og legge på prisen 20%, for at pruterne skal bli fornøyd. 

 

Joda, mange annonser kan man nok anse som med rom for pruting. Men... Når et produkt som har en markedsverdi på 2000kr er lagt ut for 3500-5000kr er man enten totalt uvitende eller rett og slett prøver seg...

 

Problemet er at dette fort skaper en trend. Andre personer skal selge tilsvarende produkter og sjekker hva som ligger ute for å finne pris. Finner mange overprisede annonser og legger ut i samme sjikte. De tror at dette reflekterer markedsverdien og tenker ikke over at de andre produktene ikke blir solgt eller ihvertfall ikke solgt til annonsert pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder priser på Finn (data), så ser jeg at det har blitt mye mer grådighet og spekulativ oppførsel på Finn nå enn for 10-15 år siden.

Skulle til å nevne at finn.no knapt eksisterte for 15 år siden, men så kom jeg på at vi er i 2019, og jeg er snart 30 :ohmy:

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Hehe, tiden flyr!

 

Det finnes noen fordeler med at annonseringen koster penger. Jeg tror ikke det var like ille før det ble gratis på finn.

Ja. Jeg handlet forresten mer på nett i 2002-2008, nesten ikke noe netthandel siste 10 år. Alt av elektronikk (også hvitevarer) er kjøp billigst i fysisk butikk, alltid godt under laveste pris på prissammenligning av nettbutikk. Folk forstår ikke at man kan få bedre pris i fysisk butikk, men er hjernevasket på at prisjakt/-guide gir billigst pris. Billigst nettpris er i dag oftere høyere enn gode priser i fysisk butikk. En del fordeler med butikk når dst er service og feil også, slippe sende i retur osv. -Så lenge du bor i en by med litt konkurranse.

 

Liten avsporing..

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ja. Jeg handlet forresten mer på nett i 2002-2008, nesten ikke noe netthandel siste 10 år. Alt av elektronikk (også hvitevarer) er kjøp billigst i fysisk butikk, alltid godt under laveste pris på prissammenligning av nettbutikk. Folk forstår ikke at man kan få bedre pris i fysisk butikk, men er hjernevasket på at prisjakt/-guide gir billigst pris. Billigst nettpris er i dag oftere høyere enn gode priser i fysisk butikk. En del fordeler med butikk når dst er service og feil også, slippe sende i retur osv. -Så lenge du bor i en by med litt konkurranse.

 

Liten avsporing..

 

Noen eksempler? Har vanskelig for å tro at det er konsekvent billigere i butikk. At de har like priser er dog vanlig og helt forventet. De aller fleste butikker har da listet prisene sine på Prisjakt, pluss at Elkjøp/Power har prismatching i ettertid.

 

Den eneste forskjellen jeg ser (fra toppen av hodet mitt nå) mellom de fleste fysiske butikker og nettbutikker er leveransetid og evt angrerett. Prisen er som regel lik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, power kjører jo DNB mastercard rabatt i blant, men det taper de jo penger på..

 

Sånn generelt med marginene på elektronikk så kan ikke en fysisk butikk være noe særlig billigere enn billigste på prisguide uten å gå i minus.

 

Det med service er ett greit poeng, handlet mye på Digital Impuls i Oslo når jeg jobbet i nærheten, betalte gjerne litt mer pga servicen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...