Gå til innhold

Kommentar: – Betal regninga for musikken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har betalt for Spotify Premium siden det ble mulig :thumbup: Har også Wimp Basis via CD og vi bruker begge flitting.

 

Ellers er det mye musikk som fortsatt har kreativitet, kunst og egenart som fokus og Spotify åpnet virkelig denne verden for meg. Spotify er rett og slett det beste som har skjedd meg innen musikk siden jeg kunne sette på en Stereo8 kassett selv.

 

Å si at Spotify kun inneholder mainstream viser klart og tydelig at man ikke har brukt særlig tid på biblioteket.

 

Hvis du leser litt bedre så ser du muligens jeg skriver "Spotify kan sikkert fungere som en mainstream kanal" der jeg snakker om i fremtiden, og sier ingenting om at det ikke innholder mer i dag. Men utvalget er dessverre ikke bra nok.

 

Jeg ønsker å lete i et bibliotek, som inneholder musikk som er interessant for meg, og ikke for hele verden. Og jo, jeg har brukt Spotify, og de har ikke i nærheten av utvalget jeg finner på BeatPort.

Endret av qlubber
Lenke til kommentar

100-lappen i måneden på Spotify er en av de bedre investeringene.

 

Litt dumt hva gjelder de artistene som nekter å være med der, endel av dem grunnet penger (grådighet?), men overlever hva mine preferanser angår. Artister som ikke er på Spotify får ikke penger av denne kunden (vurderer forøvrig Wimp, siden det følger med for Canal+ kunder).

 

Hva gjelder en del av de mer sinte og kritiske innspillene til kommentaren, en del av det syntes jeg er litt stang-ut. Kjernen i kommentaren er at det har vært stor fremgang de siste par årene kontra tiåret før, for å tilpasse seg det nye markedet fremfor å bekjempe det. Det vil jeg si absolutt er tilfellet - selv om det sikkert fortsatt er nok av forbedringspotensiale (spesielt for de virkelig kravstore musikkentusiastene, som vi har gode eksempler på). I tillegg har tradisjonelle plateselskaper stort sett utspilt sin rolle, de er mer som vandrende døde.

 

Er milevis foran film og TV-bransjen. Jeg er heldig som får tilsendt anmelderkopier og lovlig tilgang til de fleste TV-serier - gjerne før de sendes i statene - , men for folk flest er det ikke alltid enkelt å se siste episode av Game of Thrones samtidig som Joe og Jill i USA. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så kommer jeg ikke til å betale for Spotify , selv om jeg bruker det en gang i skuddåret :

 

*Utvalget av musikk har falt , spesielt pga klaging og syting på lav inntjening.

*Mange mindre musikere får i beste fall smuler mens de store plateselskapene får godt betalt.

*Gammel musikk bør i mine ører være gratis. Dvs alt som er eldre enn 10-15 år.

*Det bør gå an å drive en reklamefinansiert streamingtjeneste hvor man har noe inntjening.

 

Personlig liker jeg å eie musikken min , noe som er hovedårsaken til at vi fortsatt kjøper musikk her på tilbud på CD eller digitalt , alt blir lagret etter hvert på HD og tatt backup av og på denne måten kan jeg ha den tilgjengelig når jeg ønsker og hvor jeg ønsker.

 

Hører en del på radio fortsatt også og tror nok at vi gir en del penger både via Fono og reklameinntektene til radiokanalene.

Lenke til kommentar

Den største hindringen Spotify har er at man må ha pc tilkoblet stereoannlegget eller tven. Hadde spotify kjørt på alle smart tver eller mediabokser så hadde antall brukere økt drastisk.....

 

Grensesnittet passer ikke en fjernkontroll så det må noen endringer til før Spotify er for alle....

Lenke til kommentar

Musikkbransjen satte seg selv i klemma de er i nå ved å være utrolig trege. Det vil naturligvis ta tid å forandre holdningene til brukerne noe som er musikkbransjens egen feil, jeg synes ikke synd på de.

 

Har selv sluttet med piratkopiering og bruker gratisversjonen av spotify, det får holde foreløpig.

Kan du høre sangene mer enn 5 ganger da? :hmm:

 

Tror ikke femmer regelen gjelder på alle sanger, det er flere jeg har hørt mer enn det i det siste. Noen blir låst, andre ikke. Kommer vel ann på selskapet bak den og den låta tyder det på.

Lenke til kommentar

Har ikke lastet ned en .mp3 siden jeg først installerte Spotify, og har betalt for tjenesten siden mobilversjonen ble lansert.

Artistene tjener kanskje ikke like mye på denne måten, men de får ihvertfall noe kontra ingenting.

 

Maria Mena og Jan Eggum burde heller se på disse tjenestene som en biinntekt for å øke deres rennome, og heller basere hovedinntekten på konserter.

De virker bare grådige på meg når de trekker seg ut, og mitt daglige liv fungerer utmerket uten dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjelder en del av de mer sinte og kritiske innspillene til kommentaren, en del av det syntes jeg er litt stang-ut. Kjernen i kommentaren er at det har vært stor fremgang de siste par årene kontra tiåret før, for å tilpasse seg det nye markedet fremfor å bekjempe det. Det vil jeg si absolutt er tilfellet - selv om det sikkert fortsatt er nok av forbedringspotensiale (spesielt for de virkelig kravstore musikkentusiastene, som vi har gode eksempler på). I tillegg har tradisjonelle plateselskaper stort sett utspilt sin rolle, de er mer som vandrende døde.

Fremgang? Jeg vil heller illustrere det slik. En stor feit gubbe, med 5 personer som dytter han i ryggen. Han vil ikke flytte på seg, men vi har klart å dytte han noen cm mot hans vilje. Det vi har sett de siste årene har de gjort mot sin vilje, de har ennå ikke skjønt hva vi ønsker. De er dinosaurer, de hører til en annen tid. Og hvis de ikke bytter ut sjefene med unge glupe sjeler som forstår markedet, er de dømt til å mislykkes.

 

 

Det vi ser nå (les: SOPA og Protect-IP) er rett og slett ren mafia virksomhet, hvor de bruker penger og innflytelse til å påvirke politikere. Det er rett og slett hårreisende.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om bransjen har skjerpet seg eller om de bare har blitt dratt baklengs inn i fuglekassa. Jeg tror de aksepterer Spotify og lignende tjenester utelukkende fordi det tilsynelatende begrenser piratkopieringen. Jeg er ikke så sikker på at de fortsetter med å gi oss slike løsninger den dagen (la oss ikke håpe at den kommer) de oppnår full kontroll over markedet igjen. Det er vel det de håper at SOPA skal sørge for.

 

Det er fortsatt mye bakstreversk å bevitne. Hvorfor får jeg for eksempel ikke lov til å synkronisere iTunes-musikk jeg kjøper via iCloud her i landet?

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Førstehånds infor bør kunne regnes som en kilde selv om det fremstår som idiotisk å forlange "argumenter" for noe så innlysende at selve en 10-åring kan klare å komme til en rijtig konklusjon.

 

Man trenger ikke engang kunne matematikk for å skjønne det.

 

Hem tror du har mest TID til bygge huset sitt.

 

Han som får betalt for å gjøre det?....eller han som bare har tid når han ikke MÅ JOBBE MED NOE ANNET?

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Førstehånds infor bør kunne regnes som en kilde selv om det fremstår som idiotisk å forlange "argumenter" for noe så innlysende at selve en 10-åring kan klare å komme til en rijtig konklusjon.

 

Man trenger ikke engang kunne matematikk for å skjønne det.

 

Hem tror du har mest TID til bygge huset sitt.

 

Han som får betalt for å gjøre det?....eller han som bare har tid når han ikke MÅ JOBBE MED NOE ANNET?

 

Hvem har mest tid til å lage ett leksikon, den profesjonnel skribenten som blir betalt, eller han som bare har tid når han ikke må jobbe med noe annet? Hva er verdens mest omfattende leksikon? Wikipedia.

 

Det er ikke fullt så innlysende som du vil ha det til i mine øyne. Mener du feks kulturproduksjonen har økt eller minket de siste 10 årene? Mener du inntjeningen på musikksalg har økt eller minket?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det neste er distribusjonsformatet, og ja, CD er uten tvil bedre enn vinyl. Personlig har jeg til gode å finne en innspilling som gjør "CD-kvalitet" for dårlig, men så har jeg en del klassisk til gode å høre. Men jeg setter dette som minimumskrav for god lydkvalitet. Mange påstår at at mp3 er godt nok og at det ikke er hørbar forskjell, og igjen skyldes dette at de ikke har peiling, for det er langt mer komplisert enn som så. For det første er det stor forskjell på mp3, en bitrate på 128 kBps og 320 kBps LAME skal ingen med normal hørsel ha problem å høre, i tillegg til bitrate kommer enkoding og eventuell miksing og eq. Dere som er lydteknikere blant oss skal vite at begrensningen til mp3 ligger i dynamic range, dette betyr at hvis originalfilen har lite dynamikk fra før av så vil tapet ved konvertering kunne bli lavt og kanskje ikke hørbart, og mot satt, til mer dynamikk det er til større kan den hørbare forskjellen potensielt bli. For å si det enkelt, er kvaliteten allerede dritt så gjør det ikke så mye. Det neste er hva slags type lydsignal det er snakk om, f.eks. hardrock med lite solo og mye fuzz kan gi minimalt tap og et orkester med et klassisk stykke kan miste mange detaljer i lydbildet, bare for å ta et par eksempel. Dermed er det mange som ikke merker problemet, pluss at mange har særdeles dårlig avspilningsutstyr.

 

Jeg synes det er ett litt rart perspektiv å si at begreninsingen til mp3 ligger i dynamic range, enn så lenge å ha mindre dynamic range er (i tillegg til stereoencoding, og ren "matematisk komprimering") hovedprisinippet bak mp3 og annen lossy coding. Selve det grunnleggende prinsippet som ligger bak er jo å minske det dynamiske området så mye at man akkurat ikke hører kvantiseringsstøyen pga maskering. På transparant kvalitet er dette mer eller mindre alt som foregår som endrer lydbildet. Klassisk musikk lar seg forøvrig ofte komprimere vesentlig bedre enn "støyende hardrock".

 

Ok kodet mp3 (APS eller bedre) vil i de fleste tilfeller ikke skilles fra CD av de fleste, men det finnes åpenbart eksempler på der man kan høre forskjell.

 

AtW

Litt lite spesifikt fra meg i farten, det er snakk om når du f.eks. har et instrument som spiller lavt og et som spiller høyt så vil komprimeringen miste noe av denne dybden, mens tapet blir minimalt hvis nivået er jevnere. Jeg snakker med andre ord ikke om variasjon langs tidslinjen.
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Spotify Premium lenge, men teller på knappene. Android-klienten har hatt STORE feil og mangler i over et år, de gjør ingenting med det. Alt for mye musikk er feil merket med artist, album eller annet, det går ni måneder uten at noe skjer.

 

APIet de lanserte som dere skryter av er ELENDIG, det er bare å se hvor få og klønete tredjepartsplugins som er tilgjengelig.

 

@robertaksland (fra første side): Det er velkjent at Wimp ødelegger lyden, dermed med "radikoding" av lydfilene, og man kan vel egentlig ikke kalle dem en seriøs aktør. Lyden, som de skal formidle, ødelegger de, og applikasjonen deres er fullstendig håpløs på alle plattformer. Rara, som er nevnt så vidt i artikkelen, bruker ~96kbps - og vil ikke engang opplyse om kvaliteten på siden sin - de sier barre "It's great, listen for yourself.". Rart det skal være så vanskelig å få til dette... Spotify med Wimps utvalg og redaksjonelle innhold, kjære bransje, Go, go, go!

Lenke til kommentar

Jeg har dyp sympati og medfølelse for personer som har millioner på bok og millioner i årlig inntekter når de plutselig ser at inntektene deres faller eller at den potensielle veksten i deres inntekter avtar og stagnerer.

Virkelig trist er det når James Hetfield eller Maria Mena ikke får råd til nytt badebasseng i hagen.

 

Bruker dessverre ikke penger på en bransje som bruker store summer på lobbyister for å endre lovene i land slik at de stort sett selv kan bli bukken som skal passe sin egen havresekk. Når det er sagt så laster jeg heller ikke ned musikk gratis men bruker spotify og "betaler" gjennom reklamen bare for å "stick it to da man"... eller rane Mena om du vil. Selvsagt trist for de små men om en vil bli kjent og tjene penger på musikken sin så får en gjøre seg fortjent til det og lage noe som er bra og jobbe for å nå ut til massene.

 

Si hva dere vil, dette er mine holdninger og meninger og jeg får ikke dårlig samvittighet fordi en eller annen kanskje blir tvunget til å se seg om etter arbeid som ikke går ut på å masseprodusere møl verden ikke er tjent med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...