Gå til innhold

Kommentar: – Betal regninga for musikken din


Anbefalte innlegg

"I dag kan vi med få tastetrykk hente frem hver eneste artist og sang som noensinne har eksistert. Vi kan betale femti eller hundre kroner i måneden for å få musikken på Spotify, eller vi får den helt gratis på Youtube og musikkblogger.

Nonsjalant labber vi rundt med musikken i lomma, sendt trådløst over mobilnettet i full kvalitet på 320 Kbps. Vi deler den fritt på tvers av nettverket vårt til alle i huset, og med vennene våre. Og vi tar det for gitt. Ungdommen som vokser opp i dag kjenner ingen annen virkelighet."

 

Jeg ville nok endret dette til "Vi kan betale femti eller hundre kroner i måneden får å få tilgang til/leie musikken på Spotify". Man "får" den jo ikke til odel og eie, med mindre man kjøper og laster ned (og dette kommer da i tillegg til de 99kr man betaler per mnd).

 

Om alle folk er enige i at 320kbps mp3/streaming tilsvarer "full kvalitet" kan sikkert diskuteres... for min del er det god nok kvalitet.

 

Småpirk,men interessant kommentar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte Spotify før, men siden jeg ikke har Facebook kan jeg nå ikke bruke Spotify. Veldig synd siden jeg likte tjenesten. Nå går det mest i Groveshark og Usenet.

Jeg har heller ikke Facebook, men Spotify fungerer fint for det. Man trenger ikke koble den til Facebook. Kan også legge til venner manuelt ved å søke på "spotify:user:<brukernavn>" i søkefeltet.

Lenke til kommentar

Platebransjen hjemmer seg bak at de taler artistenes sak når de egentlig bare er redd for eget levebrød.

-----

Jeg vil tippe at de to gamle stereoanleggene som foreldrene mine har lagret på loftet sitt har bedre lyd enn det meste som selges i dag. (antall solgte ikke utvalget)

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Platebransjen hjemmer seg bak at de taler artistenes sak når de egentlig bare er redd for eget levebrød.

Slik alle parasitter gjør :) Flesteparten tar også med seg verten i døden.

 

Jeg vil tippe at de to gamle stereoanleggene som foreldrene mine har lagret på loftet sitt har bedre lyd enn det meste som selges i dag. (antall solgte ikke utvalget)

Kvantitet > Kvalitet.

Selv hører jeg ikke forskjell på ei flac fil på 100mb, og en 320 mp3 av samme filen, selv uten at det er blindtest. Hva skal jeg med svindyre høytalere da? (bortset fra placebo og pynt, men dette betaler jeg gjerne for)

 

Brukermønsteret forandrer seg, og den klassiske "nytingen" av musikk kommer nok til å lide samme skjebne som CD-platen, og når man sitter på bussen er det ikke noen som trenger kvalitet bare det er "godt nok".

 

Jeg vil nok si at du er like "treg" som platebransjen når det gjelder å holde fast åp det gammle og trygge ;)

 

Jeg er dog enig i at loudnesswar er noe dritt :(

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe dyrt for å få bra lyd, personlig foretrekker jeg mest mulig korrekt lyd over lydvolum.

 

Jeg kjøper ikke CDer fordi de er trykke, jeg synest plater er noe herk. Jeg ripper alle mine CD-plater og spiller de selvsagt av som flac. Om jeg får kjøpt ferdig flac i minimums "CD-kvalitet" og god albumart så kjøper jeg det lett.

Lenke til kommentar

 

 

Det neste er distribusjonsformatet, og ja, CD er uten tvil bedre enn vinyl. Personlig har jeg til gode å finne en innspilling som gjør "CD-kvalitet" for dårlig, men så har jeg en del klassisk til gode å høre. Men jeg setter dette som minimumskrav for god lydkvalitet. Mange påstår at at mp3 er godt nok og at det ikke er hørbar forskjell, og igjen skyldes dette at de ikke har peiling, for det er langt mer komplisert enn som så. For det første er det stor forskjell på mp3, en bitrate på 128 kBps og 320 kBps LAME skal ingen med normal hørsel ha problem å høre, i tillegg til bitrate kommer enkoding og eventuell miksing og eq. Dere som er lydteknikere blant oss skal vite at begrensningen til mp3 ligger i dynamic range, dette betyr at hvis originalfilen har lite dynamikk fra før av så vil tapet ved konvertering kunne bli lavt og kanskje ikke hørbart, og mot satt, til mer dynamikk det er til større kan den hørbare forskjellen potensielt bli. For å si det enkelt, er kvaliteten allerede dritt så gjør det ikke så mye. Det neste er hva slags type lydsignal det er snakk om, f.eks. hardrock med lite solo og mye fuzz kan gi minimalt tap og et orkester med et klassisk stykke kan miste mange detaljer i lydbildet, bare for å ta et par eksempel. Dermed er det mange som ikke merker problemet, pluss at mange har særdeles dårlig avspilningsutstyr.

 

Jeg synes det er ett litt rart perspektiv å si at begreninsingen til mp3 ligger i dynamic range, enn så lenge å ha mindre dynamic range er (i tillegg til stereoencoding, og ren "matematisk komprimering") hovedprisinippet bak mp3 og annen lossy coding. Selve det grunnleggende prinsippet som ligger bak er jo å minske det dynamiske området så mye at man akkurat ikke hører kvantiseringsstøyen pga maskering. På transparant kvalitet er dette mer eller mindre alt som foregår som endrer lydbildet. Klassisk musikk lar seg forøvrig ofte komprimere vesentlig bedre enn "støyende hardrock".

 

Ok kodet mp3 (APS eller bedre) vil i de fleste tilfeller ikke skilles fra CD av de fleste, men det finnes åpenbart eksempler på der man kan høre forskjell.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
I dag kan vi med få tastetrykk hente frem hver eneste artist og sang som noensinne har eksistert. /quote]Hvor da? Hadde vert fint om noen liker meg til dette stedet.

Har en god del musikk jeg ikke har funnet på internett, men om det eksisterer en slik tjeneste hvor alt som har eksistert er hadde det vært konge!.

 

Hvor finner jeg alle artister og sanger som noen ganger har eksistert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Spotify i mange år, og siden dag 1. har jeg hatt premium. Problemet er at artistene jeg hører på forsvinner fra Spotify og gjør det mindre og mindre aktuellt å fortsette å betale for muligheten til å høre artister jeg ikke er interessert i å høre på...

 

Wimp er ikke bedre. Jeg har jevnlig aktivert et abn der også for å se om utvalget av artister jeg er interessert i er bedre der. Noe er på Wimp som ikke er på Spotify, og omvendt.

 

Før Spotify brukte jeg ca 10 kr/mnd på musikk, nå bruker jeg over 100 kr/mnd på musikk. Hva mer vil musikkbransjen?!?

Lenke til kommentar

Platebransjen hjemmer seg bak at de taler artistenes sak når de egentlig bare er redd for eget levebrød.

Slik alle parasitter gjør :) Flesteparten tar også med seg verten i døden.

 

Jeg vil tippe at de to gamle stereoanleggene som foreldrene mine har lagret på loftet sitt har bedre lyd enn det meste som selges i dag. (antall solgte ikke utvalget)

Kvantitet > Kvalitet.

Selv hører jeg ikke forskjell på ei flac fil på 100mb, og en 320 mp3 av samme filen, selv uten at det er blindtest. Hva skal jeg med svindyre høytalere da? (bortset fra placebo og pynt, men dette betaler jeg gjerne for)

 

Brukermønsteret forandrer seg, og den klassiske "nytingen" av musikk kommer nok til å lide samme skjebne som CD-platen, og når man sitter på bussen er det ikke noen som trenger kvalitet bare det er "godt nok".

 

Jeg vil nok si at du er like "treg" som platebransjen når det gjelder å holde fast åp det gammle og trygge ;)

 

Jeg er dog enig i at loudnesswar er noe dritt :(

Om du har kildemateriale av kvalitet er det ikke noe problem å skille 320kbps mp3 og FLAC. Jeg sitter på Creative X-fi Titanium (ca 1000kr) og et Sennheiser PC360 headset (ca 1400kr), og selv om jeg ikke er "audiofil" skal jeg fint klare å skille det meste med god kildekvalitet i en blindtest mellom 320kbps mp3 og FLAC / Wave.

 

Som Effikan sier, jeg foretrekker god lyd over høyt volum. Jeg kjører normalt headsettet med 20% volum i windows kontrollen, og ofte 20-50% volum i programmer (spill er unntaket). Det er mye mer behagelig å ikke bli sliten i ørene over tid pga for høyt volum.

 

EDIT: Som en parallell vet jeg mange ikke helt ser nytten av 1080P, eller ikke klarer å skille 720P og 1080P. Det har nok mye å gjøre med dårlige 1080P TN paneler. På min Ultrasharp 27" 2560x1440 skal jeg klare å skille mellom 720P og 1080P med 70-90% sikkerhet i en blindtest (igjen avhenger det også av kvaliteten på kildematerialet).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg betaler ikke, for jeg får ikke hva jeg vil ha. Jeg vil ha, og er villig til å betale for:

1. Musikk i minimum CD kvalitet. Komprimert MP3 betaler jeg ikke for, da laster jeg heller ned gratis FLAC i full kvalitet.

 

2. Jeg ønsker å kjøpe musikk videoer i HD kvalitet. Hvor kan jeg få tak i det? Eneste muligheten jeg har funnet, er å laste ned fra youtube, eller bruke torrent.

 

3. Muligheten for høyere bitrate i Spotify, samt plugin, så jeg kan spille av i WMP.

 

Kommer ikke musikkbransjen med dette, så gidder jeg ikke betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikkbransjen satte seg selv i klemma de er i nå ved å være utrolig trege. Det vil naturligvis ta tid å forandre holdningene til brukerne noe som er musikkbransjens egen feil, jeg synes ikke synd på de.

 

Har selv sluttet med piratkopiering og bruker gratisversjonen av spotify, det får holde foreløpig.

Kan du høre sangene mer enn 5 ganger da? :hmm:

Lenke til kommentar
Musikk er ikke lenger kunst, det er industri. Jeg hadde heller ikke giddetå jobbe gratis.

Musikk som ikke er kunst, men industriprodukter er verdiløs musikk for meg. Musikere som går til en jobb, med betaling som hovedmotivasjon, er ikke mer kunstnere enn de som jobber som filetskjærer ved samlebånd. Musikk skal være kunst, men det har dessverre blitt for industrialisert. Særlig bransjen som lever av samlebåndskopiering og rettighetsutpressing (platebransjen) er industri. Det er de som er skyld i loudness war, de som velger hvilke artister som skal tilbys massene, gå på radio osv. Det er de som pynter på artistenes kunstverk for å gi det en glatt industriell overflate for de som kjøper 3 for prisen av 2-musikk på Rema.

 

Platebransjen henger i håpet om å bevare sin overflødige industri. Folk trenger ikke noen til å velge musikk for seg lengre. De automatiserte søketjenestene er mer enn bra nok for denne kundegruppen. Samlebåndkopiering av fysiske lagringsmedia er også overføldig etter at Internett ble vanlig. Rettighetsutpressing er vel like "populært" blant folk og artister som patenttrolling. Platebransjen er overflødig.

 

Mange men ikke alle artister, har skjønt at Internett er et markedsføringsorgan man ikke kan regne med å få direkte betalt for nå eller i framtida. Markedsføring er en utgift man betaler for å få inntekter en annen plass. Blant annet Spotify er kritisert for å gi for lite tilbake til artistene, men de glemmer å ta med at alternativet er lavere salg på grunn av at de ikke når ut til folk. Om det er Spotify eller Pirate bay som formidler PR-en er egentlig irrelevant for artistene.

 

Inntektskilden til artistene er konserter. Slutter de å jobbe så er det bare rett og rimelig at de ikke får lønn lengre. Dagens system der en artist kan jobbe fra de er 20 til 25 og så få lønn av den jobben hele livet tror jeg mange føler er urimelig. Omtrent som blærete arvinger som tjener penger på at andre forvalter deres arv i form av aksjer og bedrifter og som bare koser seg i en pensjonslignende tilværelse i rampelys og paraplydrinker året rundt. Er det så mye forlangt at artister skal jobbe for pengene? Alle andre må det, så hvorfor ikke de?

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Brukte Spotify før, men siden jeg ikke har Facebook kan jeg nå ikke bruke Spotify. Veldig synd siden jeg likte tjenesten. Nå går det mest i Groveshark og Usenet.

 

Hva i alle.. dette kravet om Facebook har jeg faktisk ikke fått med meg. Er jo latterlig. Selv har jeg aldri hatt Facebook, men Spotify har jeg brukt hele veien. Er i dag betalende medlem. Jeg hadde nok aldri stiftet bekjentskap med Spotify om kravet hadde vært en Facebook-konto den gangen jeg registrerte meg.

Lenke til kommentar

Min erfaring og observasjon tilsier at musikksmaken hos "folk flest", som regel blir utviklet i relativt ung alder. Derfor liker min far på 75 år jazz, blues, klassisk, trekkspill o.s.v. Når det gjelder meg selv, så er det elektronisk musikk som ligger meg desidert nærmest. Jeg vil derfor tenke at det for mange er slik at de stort sett hører på musikk innenfor noen få sjangre.

 

Spotify passer ikke for meg. Hadde det eksistert "Spotify-Elektronic-Music" så hadde saken vært en helt annen. Derfor bruker jeg www.beatport.com som er en nisjebutikk for elektronisk musikk. Der finner jeg all verdens musikk innenfor min musikksmak, i full kvalitet, rene lydfiler for nedlasting. Og jeg betaler gladelig mellom 10 og 20 kroner pr. låt. Siden er ikke perfekt, men på god vei :-)

 

Jeg var selv pirat i mange år, men fant for noen år siden et alternativ som er veldig bra. Nå kjøper jeg all ny musikk der, i tillegg til at jeg gradvis bytter ut "den gamle basen" med lovlig innkjøpt musikk. Jeg var pirat fordi det ikke fantes et bedre alternativ. Det har aldri dreid seg om pengene for min del.

 

Jeg tror at å lage nisjebutikker gir mer fokus på egen sjanger og vil gi bedre presentasjon og kvalitet enn hva Spotify kan klare. Og det gir bedre muligheter for konkurranse. Spotify kan sikkert fungere som en mainstream kanal, men jeg har mer håp om å se gode nisjebutikker, drevet av mennesker med forkjærlighet for egen sjanger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har betalt for Spotify Premium siden det ble mulig :thumbup: Har også Wimp Basis via CD og vi bruker begge flitting.

 

Ellers er det mye musikk som fortsatt har kreativitet, kunst og egenart som fokus og Spotify åpnet virkelig denne verden for meg. Spotify er rett og slett det beste som har skjedd meg innen musikk siden jeg kunne sette på en Stereo8 kassett selv.

 

Å si at Spotify kun inneholder mainstream viser klart og tydelig at man ikke har brukt særlig tid på biblioteket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...