Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig syn.

 

  1. Der er ingen ting heroisk over å skyte forsvarsløse barn og ungdommer.
  2. Han bør for all del ikke få et åpent fengslingsmøte.
  3. Han har allerede markedsført sitt budskap godt nok.
  4. I følge noen medier vil han stille i uniform. Patetisk og ytterligere tragisk.
  5. Hvordan kan denne personen leve videre med dette?
  6. Vi bør ikke svare med samme hat.

 

Utrolig vanskelig spørsmål... Men som sagt tror jeg at det vil gå sakte men sikkert opp for ham hva det han har gjort har ført til.. Jeg tror han har levd i sin egen verden, og at han etterhvert kanskje innser hvor idiotisk det han har gjort er... Det er HELT ubegripelig!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Saken er at folk lever i ulike verdener med ulike oppfattelser. Skjer det noe mellom palestina og israel, vil palestinere og israelere ha voldsomt ulik oppfatning om hva som har skjedd og hvorfor. En muslim og kristen vil ha ulik oppfatning om religion, en mac og pcbruker, xbox og playstation, hvalfangere og greenpeace. En person kan ha sterke meninger om hva som er galt i samfunnet, de færreste skriver 1500 sider om det og enda færre dreper for sine meninger. Lojalitet ovenfor sine meninger og viljen til å følge dem til det ekstreme kan få tragsike konsekvenser uansett om det er politikk, religion, seksualitet, eller andre ting. Til tider i kombinasjon.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser for oss at ABB har den samme innstilling som unge menn hadde i tidlig middelalder eller vikingtida, kan han tilbringe en del år i fengsel uten å angre. Har flere ganger lurt på hvorfor folk utvikler traumer i vårt århundre, men tydeligvis ikke for tusen år siden. Da var det: Kvifor drap du han? "Han stod så lageleg til for hogg". Kanskje de var så bråkjekke fordi de hadde blodsutgytelse rundt seg fra tidlig alder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Begrunnelse for lukket fengsling:

  1. Han skulle ikke kunne sende kodede meldinger til medsammensvorne.
  2. Generell sikkerhet og hensyn til etterforskning.

Lenke til kommentar

ABB er ikke typen som angrer.

 

Nei. Jeg innser det nå etter å ha lest kammeratens beskrivelse. Dette er så trist...

 

 

Her beskriver NRK-journalisten den tidligere vennen sin:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726002

 

 

En iskald morder full av ondskap.... Fyfaen, jeg har ikke ord...sad.gif

 

 

 

Skal nå på rosefakkeltog for å minne de døde. Oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Det vet vi vel egentlig ikke noe om.

 

Edit: Om han kommer til og angre eller ikke.

Jeg mener han fremstår som 100% oppegående, han er veldig klar over hva han har gjort, noe han har brukt x antall år på å forberede. Jeg ser ikke for meg noe scenario der han skal slå 180 graders retrett og legge seg på kne. Det ville ødelegge hele "planen" hans umiddelbart.

Lenke til kommentar

"Da Arbeiderpartiet kom til makten i 1927 kuttet de bevilgningene til forsvaret og la Norge åpent for Tysklands invasjon. Alt dette er Breivik fullstendig klar over og han utnyttet dette trolig helt bevisst til sin fordel for å skaffe seg mest mulig tid til å begå sine ugjerninger. Hensikten hans var å ramme Arbeiderpartiet på alle mulige måter, inkludert ved å la de få føle konsekvensene av sin egen politikk på kroppen."

 

http://onarki.no/blogg/2011/07/terrormassakren-kunne-vaert-unngatt/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mannen har neppe hatt en god oppvekst. Nå skal ikke jeg ta stilling til hvordan en mann blir psykopat, men det dreier seg nok mye om miljøfaktorer. Altså spiller oppvekst og barndom en stor rolle. Breivik hadde ikke noen kjernefamilie. Han sluttet å ha kontakt med hans far da han var 16 år. Videre er jo ikke dette et kriterie alene for å utvikle seg til å bli en psykopat, men det forklarer oss mye om profilen hans som gjerningsmann. Kanskje er hans avsmak til storsamfunnet, en kamuflert avsmak(bevisst eller ubevisst)til hans far/mor. Det er kanskje litt drøyt å trekke slike sluttninger på et slik tidlig stadige. Hva mener dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De psykoanalytikerne som har uttalt seg (som jeg har fått med meg), syntes ikke at han virket psykotisk, det er bare lekfolk som har uttalt.

 

Psykotisk er ikke synonymt med psykopat. Å være psykopat dreier seg om mangel på empati og samvtiighet, mens det å være psykotisk vil si å være "i en state of mind" (uberegnelige).

Lenke til kommentar

Beklager, det var psykopat jeg mente.

 

Polititet omtalte han som at han ikke var sinnsforvirra.. Det er vel åpenbart at han er en psykopat. Han må ha total mangel på empati for å kunne utføre slike groteske handlinger.

Må nok ikke være sinnsforvirra, hvis du har lest i manifestet hans og alt på nyhetene får du ett annet syn på saken ;) Han hadde flere ganger prøvd og få kontakt med regjeringen å sendt masse brev til forskjellige aviser om sine meninger. men i denne verden vi lever i så er den eneste muligheten for og bli sett, er og gjøre noe grusomt. han sa det selv at det var grusomt men det måtte gjøres. Hadde bare nyhetene skrevet om begge sider av saken... såklart er det trist med alle som døde, men slik fungerer verden. er synd og si det men det kommer bare til og bli værre med årene..

Lenke til kommentar

Må nok ikke være sinnsforvirra, hvis du har lest i manifestet hans og alt på nyhetene får du ett annet syn på saken ;) Han hadde flere ganger prøvd og få kontakt med regjeringen å sendt masse brev til forskjellige aviser om sine meninger. men i denne verden vi lever i så er den eneste muligheten for og bli sett, er og gjøre noe grusomt. han sa det selv at det var grusomt men det måtte gjøres. Hadde bare nyhetene skrevet om begge sider av saken... såklart er det trist med alle som døde, men slik fungerer verden. er synd og si det men det kommer bare til og bli værre med årene..

Skal me la alle ekstremistar få anledning til å uttrykke sine meiningar i media for å unngå at dei begår massedrap?

 

FrP får fram sitt bodskap om å stoppe invandringa utan å ty til sånne midlar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Må nok ikke være sinnsforvirra, hvis du har lest i manifestet hans og alt på nyhetene får du ett annet syn på saken ;) Han hadde flere ganger prøvd og få kontakt med regjeringen å sendt masse brev til forskjellige aviser om sine meninger. men i denne verden vi lever i så er den eneste muligheten for og bli sett, er og gjøre noe grusomt. han sa det selv at det var grusomt men det måtte gjøres. Hadde bare nyhetene skrevet om begge sider av saken... såklart er det trist med alle som døde, men slik fungerer verden. er synd og si det men det kommer bare til og bli værre med årene..

Skal me la alle ekstremistar få anledning til å uttrykke sine meiningar i media for å unngå at dei begår massedrap?

 

FrP får fram sitt bodskap om å stoppe invandringa utan å ty til sånne midlar.

Veit ikke så mye om han du nei. vel ene bestekompisen hans var utlending, han hadde flere han kjente, han var imot slaveri, imot hitler. eneste han ville var mer eller mindre en innstramming av hvem man slipper inn i landet da han hadde blitt overfalt ett titalls ganger på gaten av innvandrere. men når det ikke skjer noe og norge slipper inn alt og alle så måtte noe gjøres følte han og den eneste måten var og ty til vold. Bare at jeg skriver det her blitt sett på som rasistisk og det er det faen meg ikke i det hele tatt! uansett hva en hvit man skriver eller sier noe om enn innvandrer eller anne hudfarge blir sett på som rasistisk.. skulle bare vist hva dem sa om oss uten at noen bryr seg...

Lenke til kommentar

Beklager, det var psykopat jeg mente.

 

Polititet omtalte han som at han ikke var sinnsforvirra.. Det er vel åpenbart at han er en psykopat. Han må ha total mangel på empati for å kunne utføre slike groteske handlinger.

Må nok ikke være sinnsforvirra, hvis du har lest i manifestet hans og alt på nyhetene får du ett annet syn på saken ;) Han hadde flere ganger prøvd og få kontakt med regjeringen å sendt masse brev til forskjellige aviser om sine meninger. men i denne verden vi lever i så er den eneste muligheten for og bli sett, er og gjøre noe grusomt. han sa det selv at det var grusomt men det måtte gjøres. Hadde bare nyhetene skrevet om begge sider av saken... såklart er det trist med alle som døde, men slik fungerer verden. er synd og si det men det kommer bare til og bli værre med årene..

 

Problemet her er at det ikke handlet om å få frem meningene, han krever endringer. Han hadde gitt opp å få til disse endringene politisk og måtte derfor gå til væpnet revolusjon.

Lenke til kommentar

Veit ikke så mye om han du nei. vel ene bestekompisen hans var utlending, han hadde flere han kjente, han var imot slaveri, imot hitler. eneste han ville var mer eller mindre en innstramming av hvem man slipper inn i landet da han hadde blitt overfalt ett titalls ganger på gaten av innvandrere. men når det ikke skjer noe og norge slipper inn alt og alle så måtte noe gjøres følte han og den eneste måten var og ty til vold. Bare at jeg skriver det her blitt sett på som rasistisk og det er det faen meg ikke i det hele tatt! uansett hva en hvit man skriver eller sier noe om enn innvandrer eller anne hudfarge blir sett på som rasistisk.. skulle bare vist hva dem sa om oss uten at noen bryr seg...

Kva veit du om det?

 

Poenget mitt er at samfunnet ikkje må bli sånn at alle sine meiningar skal i avisa, ellers blir det vold og drap. Eg er for ein regulering av innvandringa, men er ikkje redd for islamiseringa som han fryktar.

 

Ein sånn handling er det demokratiet skal unngå. Det er folket som skal bestemme korleis landet vårt fungerer, gjennom dei folkevalde. Grunnen til at Breivik ikkje vart høyrd er at meiningane hans ikkje er noko fleirtalet er enig i.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...