Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Har ikke lest hele tråden, bare OP, men dette er mine tanker:

 

ABB er en såkalt "counterjihadist" først og fremst. Såkalte "counterjihadister" er på sett og vis vestens svar på Jihadister. Jihadistene er islamske ektremister, som mener at alle som ikke er muslimer er vantro, og kan (og bør) drepes. De vil skape en muslimsk stat av hele verden ("umma"), og inføre et totalitært styresett basert på sharialov. Ikke fri markedskrefter og ikke demokrati. Al qaida er en ekremistisk islamistisk jihadisisk bevegelse. Det samme er bl.a. "Muslimbrødrene", men de har valgt en ikke-voldelig linje. Muslimbrødrene mener bl.a. at om noen tiår vil befolkningen i Europa være majoritet muslim, og dermed vil de vinne majoritet ved valgene (at det bare er et spørsmål om tid), og når de gjør det vil de forby andre partier, og opprette "umma", en totalitær stat, med ett parti, ikke demokrati, ikke menneskerettigheter osv. Dette er deres erklærte målsetting og visjon. "Counterjihadistene" er et miljø som mener at denne islamistiske bevegelsen er en reell trussel mot demokraitiet, og de vil bruke vold for å "sloss tilbake".

 

ABB tilhørte et slikt "antijihadisk" miljø. Men har var enda mer ekstrem enn gjennomsnittet der. Ikke bare trodde han islamistene var en rell trussel mot demokratiet, han trodde i tillegg (hvertfall iflg. manifestet hans) at vestens ledere var i ledtog med islamistene i en massiv konspirasjon. At vestens ledere bevisst "importerer" muslimer med det formål Muslimbrødrene har. Han ser dette som en "invasjon". Dette er vrangforestillinger. I tillegg er han en ekstremist selv. Videre er det påståtte målet til hans påståtte organisasjon og overta makten i Europa.

 

Det jeg syns det virker som er at han har en del vrangforestillinger, som sannsynligvis henger sammen med vanskeligheter i oppvekst, samt anabole steroider. Mye av hans politiske holdninger og meninger er greie nok, og det er mange som deler de, men han tar det hele mye lenger enn de fleste andre, med konspirasjonsteorier osv.

 

Så lurer jeg på om hvor mye han gjør det for oppmerksomhet og PR. Kanskje ubevisst. Eller for å danne en eller annen cult rundt seg selv. Kanskje han tenker at selv om bare 0.01% av Norges befolkning tror han, så er det nok. Da kan han dyrkes som en helt i disse miljøene, og drite i alle andre.

 

Hvis han virkelig bare var ute etter å rette oppmerksomhet mot saken hans, kunne han jo for eksempel satt fyr på seg selv utenfor stortinget eller noe. I stedet går han og dreper 70 barn. Han sier at han vil bruke rettsaken som talerør for hans sak, og at det var derfor han begikk handlingene, slik at han var garantert mye oppmerksomhet. Spørsmålet er vel om all oppmerksomheten han ønsker egentlig er for han selv, eller for saken hans.

 

EDIT: personlig tror jeg han lider av vrangforestillinger. Tror han er en driftig, intelligent og sikkert flink fyr på mange måter, som har over tid utviklet vrangforestillinger. Tatt til seg konsirasjonsteorier, og gjort de til virkelighet. Man kan huske på at to av Norges fremste rettspsykiatere har vurdert han som schizofren. Det sier litt. Det har riktignok vært en del bråk rundt rapporten, men likevel.

Endret av Barbadius123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Barbadius123: Deler mye av dine tanker, tenker nok på abb som en antiislamiseringskriger, men har kommentarer til følgende:

 

Så lurer jeg på om hvor mye han gjør det for oppmerksomhet og PR. Kanskje ubevisst. Eller for å danne en eller annen cult rundt seg selv. Kanskje han tenker at selv om bare 0.01% av Norges befolkning tror han, så er det nok. Da kan han dyrkes som en helt i disse miljøene, og drite i alle andre.

Her må man skille mellom sak og person. Abb ønsker oppmerksomhet mot saken, men ikke person. Det ahndler helelr ikke om å TRO på abb, men om å DELE synspunktene. En kristen tror ikke fordi en annen tro, men fordi de deler samme synspunkter. Planlegges aktiviteter vil man jo ikke ha oppmerksomhet om det man gjør. Abb har også gjort mye for å ligge under radaren, gjemt unna utstyr osv. Skulle han ønsket oppmerksomhet rundt seg så hadde han sluppet youtubevideoer av seg og våpnene/bombene, blitt intervjuet av antimuslimske magasiner og nettsider osv.

 

Hvis han virkelig bare var ute etter å rette oppmerksomhet mot saken hans, kunne han jo for eksempel satt fyr på seg selv utenfor stortinget eller noe. I stedet går han og dreper 70 barn. Han sier at han vil bruke rettsaken som talerør for hans sak, og at det var derfor han begikk handlingene, slik at han var garantert mye oppmerksomhet. Spørsmålet er vel om all oppmerksomheten han ønsker egentlig er for han selv, eller for saken hans.

Abb forsøkte ulike metoder for å rette oppmerksomhet mot saken, uten å slippe til. Tradisjonelle forum ville jagd han ut, manifestet ble nektet utgitt osv. Angrepet var lagt opp for å angripe fienden der de er mest sårbare, dvs angripe ap (som ansvarlige for islamiseringen) ved å angripe aps ungdommmer. Abb valgt å IKKE drepe barn, men konsentrerte seg om å drepe et passe antall ungdommer som var nødvendig for å skape nok sorg for ap og nok omtale i media. Om 1-2 var blitt drept ville saken forlengst vært glemt. Han kunne drept det mangedobbelte, men saken ville ikke fått tilsvarende mangedobbelt effekt. På samme måte kunne han valgt å bompe regjeringsbygget på en årstid folk ikke hadde sommerferie og på en tid på dagen hvor folk flest ikek var dradd hjem. Om målet var å drepe flest mulig med bomben ville han valgt et annet tidspunkt. Målet var derfor ikke å drepe flest mulig, men å avlede oppmerksomheten, ja faktisk erte dem litt.

Lenke til kommentar

På samme måte kunne han valgt å bompe regjeringsbygget på en årstid folk ikke hadde sommerferie og på en tid på dagen hvor folk flest ikek var dradd hjem. Om målet var å drepe flest mulig med bomben ville han valgt et annet tidspunkt. Målet var derfor ikke å drepe flest mulig, men å avlede oppmerksomheten, ja faktisk erte dem litt.

Hvis det da ikke bare var at han var somlete, og grunnet tidsnød "måtte" sprenge på et så "ugunstig" tidspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, det er selvsagt mulig men om man skal legge 9 års planlegging til grunn (som mange mener) så er det rart at 9 års planlegging ender med å bombe på feil tid. Tror mer at effekten av å bombe bygget (dvs sende politiet til bygget mens man selv dra fra bygget) ville vært ganske lik om folk døde eller ei. Det er også mulig han ikke visste de tok sommerferie og ikke visste de dro hjem tidlig osv men hva har fyren drevet på med alle disse årene? Regner med han har sett når folk kommer på jobb og drar hjem igjen.

Lenke til kommentar

Ja, det er selvsagt mulig men om man skal legge 9 års planlegging til grunn (som mange mener) så er det rart at 9 års planlegging ender med å bombe på feil tid. Tror mer at effekten av å bombe bygget (dvs sende politiet til bygget mens man selv dra fra bygget) ville vært ganske lik om folk døde eller ei. Det er også mulig han ikke visste de tok sommerferie og ikke visste de dro hjem tidlig osv men hva har fyren drevet på med alle disse årene? Regner med han har sett når folk kommer på jobb og drar hjem igjen.

 

Han har ikke planlagt angrepet i ni år, men det er kanskje ni år siden han fikk det for seg å gjøre noe for ideologien sin. Han brukte først tid på å gjøre dette gjennom penger og politiske kanaler, misslyktes. Deretter jobbet han i flere år på manifestet, for så i de siste par årene å forberede et terrorangrep.

 

Terrorangrepet hans ble regissert i motsatt rekkefølge av det som er normalt, nemlig ved at han først ser hva slags midler han klarer å anskaffe, for deretter å konkret planlegge hva han realistisk skal kunne utføre basert på midlene sine. Det har kommet frem i politiavhør at de konkrete planene om å bombe akkurat regjeringsbygget ikke ble lagt før en måned eller to før angrepet (kilde:den psykiatriske rapporten), og i tilegg sier han selv at angrepet ble noe framskyndet pga. at han hadde begynt å leve på kreditt og ikke hadde mye tid igjen før gjelden ville innhente ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske interessant at norsk presse prøver å korsfeste PST for å ikke ha tatt en mann inn til avhør

 

Interressant i.f.t. at du mener det er grunn til full utrykning med helikopter og 40-50 nolduser fra politiet bevæpnet med våpen de åpenbart ikke kan håndtere, stripping, håndjern og glattcelle i.f.m. en nabokjærrings observasjon av et lite barn sitt knøttlite leketøysgevær i billig plast. Du og du...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ganske interessant at norsk presse prøver å korsfeste PST for å ikke ha tatt en mann inn til avhør

Interressant i.f.t. at du mener det er grunn til full utrykning med helikopter og 40-50 nolduser fra politiet bevæpnet med våpen de åpenbart ikke kan håndtere, stripping, håndjern og glattcelle i.f.m. en nabokjærrings observasjon av et lite barn sitt knøttlite leketøysgevær i billig plast. Du og du...

I saken du viser til var ikke helikopteret med, og ellers ble det vel behandlet som en hvilken som helst annen våpensak. Håndjern bruker man ofte når man arresterer noen, og man må ha et sted å oppbevare arrestenter. Før man plasseres i arrest må man kroppsivisteres på vanlig måte.

 

Å sammenligne en konkret melding om våpenbruk med innkjøp av midler en hvilken som helst bonde vil ha bruk for viser bare at du ikke henger helt med i svingene, og at du har latt hatet ta over hodet ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her er et sitat fra dokument.no som viser en svært aggressiv Breivik:

 

"Alle som til enhver tid innehar Norsk pass er fullverdige Nordmenn"... Som betyr at selv Somalieren (med norsk pass) som tygger khat hele dagen, banker kona og sender halve trygden til al-Shabaab skal sees på som en fullverdig Nordmann.Hvis noen i dette landet VÅGER å se på denne Somalieren som noe annet enn en fullverdig Nordmann er de rasister og må brennmerkes offentlig. Og dere sier at alle som er uenig med deres ekstreme kulturmarxistiske verdensoppfatning - den utopiske, verdensborger-definisjonen er rasister?

 

I så fall tror jeg dere har stemplet 95% av verdens befolkning som nettopp dette men det spiller vel en mindre rolle for dere?

 

Dere er kun opptatt av å paralysere all debatt i samfunnet, å kneble alle som ikke er av samme oppfatning som dere, å utøve sosial kontroll på lik linje med de konservative Muslimene på Grønland? Så snart en person tar av seg den "ideologiske hijaben" sin er dere der med en gang som det trollet dere er.

 

Beklager, men det fungerer ikke lenger. Flere blir i økende grad immune mot hersketeknikkene deres pga massiv inflasjon i retorikken.

 

Jeg tror flertallet av Nordmenn krever full kulturell assimilering (Europeisk kultur) for å regne andre som fullverdige Nordmenn. Hans sin analyse er således korrekt. Norsk pass er irrelevant i denne sammenheng. Get over it...!

Akkurat det der er utrolig bra skrevet av han.
Lenke til kommentar

Blir dette også en generell tråd rundt manifestet? Jeg har lest mange sider i den og det er mye interessant der. Det er tydelig et han er en kriminell mesterhjerne. Måten han går inn i detaljer på i planleggingen av en slik aksjon, tyder på at han er en meget intelligent og reflektert mann.

Jeg må si meg enig i deler av tråden din her.

Uten at jeg har har lest hele kompendiet "A european declaration of independence" men bare deler av det.

Selv er jeg ikke helt forstått med hele operasjon han hadde, men dette er jo ikke en utilregnelig person jeg ser når han forklarer seg. Han er jo ikke direkte dum! Det tyder jo bare på som du nevner at han er meget intelligent og reflektert mann i det han nå prøver å fremme budskapet sitt av kompendiet. En kriminell mesterhjerne vet jeg ikke helt om han er, men av hele bildet så er det noe som ligger å lurer og som enkel personer ikke helt skjønner. Selv har jeg problemet med å forstå det hele i budskapet hans. Men det er spennende og følge forklaringen å se hvor den bærer henne.

Lenke til kommentar

Blir dette også en generell tråd rundt manifestet? Jeg har lest mange sider i den og det er mye interessant der. Det er tydelig et han er en kriminell mesterhjerne. Måten han går inn i detaljer på i planleggingen av en slik aksjon, tyder på at han er en meget intelligent og reflektert mann.

 

Jeg må si meg enig i deler av tråden din her.

Uten at jeg har har lest hele kompendiet "A european declaration of independence" men bare deler av det.

Selv er jeg ikke helt forstått med hele operasjon han hadde, men dette er jo ikke en utilregnelig person jeg ser når han forklarer seg. Han er jo ikke direkte dum! Det tyder jo bare på som du nevner at han er meget intelligent og reflektert mann i det han nå prøver å fremme budskapet sitt av kompendiet. En kriminell mesterhjerne vet jeg ikke helt om han er, men av hele bildet så er det noe som ligger å lurer og som enkel personer ikke helt skjønner. Selv har jeg problemet med å forstå det hele i budskapet hans. Men det er spennende og følge forklaringen å se hvor den bærer henne.

Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke helt forstått med hele operasjon han hadde, men dette er jo ikke en utilregnelig person jeg ser når han forklarer seg. Han er jo ikke direkte dum!

 

Den største missforståelsen rundt det med utilregnelighet/tilregnelighet er at utilregnelig må være noen form for sporadisk kaotisk tåke, omtrent som om en person skal løpe naken rundt å drepe i syrerus.

 

Man kan helt fint klare å planlegge i detalj, utføre, presisere og være nøyaktig, tenke ut avanserte og formulerte planer og fortsatt være utilregnelig. Hvis du gjør alt sammen fordi du hører en stemme i hodet ditt som forteller deg at du skal drepe X eller Y, så har det lite å si hvor flink du var til å planlegge og gjøre handlingene dine, da er du utilregnelig.

 

Når Breivik prater om evnen til å koble ut deler av hjernen sin osv så er dette språkbruk som minner om hvordan en del personer med paranoid schizofreni snakker. Det er muligens ikke tilfellet at Breivik er det, men hvis han er det vil symptomene vises gjennom de neste 10 ukene.

 

Han viser jo også en del tegn gjennom manifestet ved å påstå ting som at han vet hva andre tenker når han snakker med de, abnorm frykt for smitte, utvalgt til å gjøre det ene og det andre osv. Det her haugevis med eksempler i manifestet. Skulle for eksempel analysen fra politiet vise at Knights Templar i den form Breivik beskriver ikke eksisterer så kan jo dette muligens være hallusinasjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

 

For all del, det er godt mulig at resultatet ville blitt et annet hvis flere hadde gått med våpen. Men ikke glem at det kun er en brøkdel som er skikket mentalt til å gå rundt med våpen og andelen folk som kan leve med å ha skutt og drept en person (selv om det er selvforsvar) er enda mindre!

 

Denne tragedien tror jeg det er lite vi faktisk kunne gjort for å unngå dessverre!

 

I Sveits er i praksis alle som har vært i militæret, paramilitære etterpå. I Sveits er det lite vold og lite skyteepisoder, og de er mindre sårbare for assymetriske krigsangrep enn det Norge er.

 

Kanskje vi burde ha de som Sveits, at alle beholder våpenet sikret i hjemmet etter avtjent verneplikt. I tillegg kan vi utvide ordningen slik at vi har en paramilitær organisasjon, som ble funnet skikket og fikk ekstra trening i militæret, som alle får lov å bære våpen offentlig.

 

I USA er det litt for enkelt å få våpen. I Europa litt for vanskelig. I Europe er det stort sett bare mulig for politi, jegere og kriminelle og få våpen. Kriminelle kan enkelt skaffe våpen og gjør det.

Lenke til kommentar

Ifølge QI (program på BBC) ble det ett år drept 24 personer I Sveits med slike våpen. Det var vist ikke ett uvanlig år.

 

Ja, det er jo omtrent samme på 3 år som i Norge 2011. Det er uvanlig. Kjenner ikke til statistikken for skudd drepte i Norge med lovlige og ulovlige våpen, men det kan tenkes det drepes noen. Sveits har littegran større befolkning, men det er rettferdig å sammenlikne som om det er samme befolkning.

 

Tenk om Breivik har rett da. I et land som Sveits kan ikke en stor gruppe terrorister utgjøre en permanent trussel. I gatekamp i Norge er det bare militæret som kan forsvare oss, vi kan ikke forsvare oss selv.

 

Si en gruppe med 100 terrorister hadde slått til i Oslo. Det hadde vært meget vanskelig å motstå så lenge bare militæret har kapasitet og politiet såvidt er bevæpnet og folket ikke har mulighet å forsvare seg selv.

 

Det finnes argumenter på begge sider. Jeg tror bare ikke det hadde vært mulig for Breivik å drepe mer enn 10 mennesker på denne måten om en viss del av befolkningen kunne bære våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...