Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Veit ikke så mye om han du nei. vel ene bestekompisen hans var utlending, han hadde flere han kjente, han var imot slaveri, imot hitler. eneste han ville var mer eller mindre en innstramming av hvem man slipper inn i landet da han hadde blitt overfalt ett titalls ganger på gaten av innvandrere. men når det ikke skjer noe og norge slipper inn alt og alle så måtte noe gjøres følte han og den eneste måten var og ty til vold. Bare at jeg skriver det her blitt sett på som rasistisk og det er det faen meg ikke i det hele tatt! uansett hva en hvit man skriver eller sier noe om enn innvandrer eller anne hudfarge blir sett på som rasistisk.. skulle bare vist hva dem sa om oss uten at noen bryr seg...

Kva veit du om det?

 

Poenget mitt er at samfunnet ikkje må bli sånn at alle sine meiningar skal i avisa, ellers blir det vold og drap. Eg er for ein regulering av innvandringa, men er ikkje redd for islamiseringa som han fryktar.

 

Ein sånn handling er det demokratiet skal unngå. Det er folket som skal bestemme korleis landet vårt fungerer, gjennom dei folkevalde. Grunnen til at Breivik ikkje vart høyrd er at meiningane hans ikkje er noko fleirtalet er enig i.

Kanskje fordi jeg har lest manifestet hans og der hvor han intervujer seg selv og forteller alt så det ikke blir noe misforståelser ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Da Arbeiderpartiet kom til makten i 1927 kuttet de bevilgningene til forsvaret og la Norge åpent for Tysklands invasjon. Alt dette er Breivik fullstendig klar over og han utnyttet dette trolig helt bevisst til sin fordel for å skaffe seg mest mulig tid til å begå sine ugjerninger. Hensikten hans var å ramme Arbeiderpartiet på alle mulige måter, inkludert ved å la de få føle konsekvensene av sin egen politikk på kroppen."

 

http://onarki.no/blo...-vaert-unngatt/

 

Dette nettstedet som du viser til, den har samme moral og logikk og tankemønster som denne Breivik har... Føler innholdet egentlig er støtende! Å legge skylda på "sosialister" nå er direkte idiotisk!

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at samfunnet ikkje må bli sånn at alle sine meiningar skal i avisa, ellers blir det vold og drap.

Selvfølgelig.

 

Men det er jo ingen tvil om at det i så godt som alle medier her i landet foregår en storstilt og bevisst siling av hva som er 'korrekte' meninger som får utfolde seg mer eller mindre fritt i form av både debattinnlegg, intervjuer o.l. og hva som i praksis blir 'nektet adgang' på alle måter. Mediene inntar med andre ord en bevisst sensur-rolle og undergraver den optimale ytringsfrihet.

 

Jeg tror det hadde vært en fordel om også de med 'politisk ukorrekt' syn hadde fått mulighet til å ytre seg andre steder enn i lukkede fora og miljøer på nettet. Vi er jo tross alt et land som har ihvertfall 95% ytringsfrihet, 100% bør jo være målet så kan folk selv se og le av ekstremister som de fleste skjønner er helt på jordet alikevel.

 

Og de hadde kanskje da fått en nødvendig korreks om at de ikke er i tråd mange her i landet istedet for at det blir en sånn selvforsterkende 'oss mot røkla'-holdning som sveiser ekstreme folk sammen fordi de på en måte blir tvunget under jorden og man dermed mister oversikten over hva de gjør.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Mannen har neppe hatt en god oppvekst. Nå skal ikke jeg ta stilling til hvordan en mann blir psykopat, men det dreier seg nok mye om miljøfaktorer. Altså spiller oppvekst og barndom en stor rolle. Breivik hadde ikke noen kjernefamilie. Han sluttet å ha kontakt med hans far da han var 16 år. Videre er jo ikke dette et kriterie alene for å utvikle seg til å bli en psykopat, men det forklarer oss mye om profilen hans som gjerningsmann. Kanskje er hans avsmak til storsamfunnet, en kamuflert avsmak(bevisst eller ubevisst)til hans far/mor. Det er kanskje litt drøyt å trekke slike sluttninger på et slik tidlig stadige. Hva mener dere?

 

Jeg tror du har veldig rett i det du sier. Breivik vokste opp på vestkanten, og jeg har liksom fått et inntrykk av at de ofte tenker og snakker litt overfladisk, har en overfladisk måte å være på. (Selvsagt trenger ikke dette være noen riktig generel beskrivelse) - men en skal huske på at "miljøet former". At alt man blir påvirket av gjennom oppveksten former en til å bli det man er.

 

Wikipedia om arv og miljø:

http://no.wikipedia....v_og_milj%C3%B8

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

turbonello@ Er du virkelig så naiv? Ja, det kan virke støtende i en tid som det her, men fakta er det.

 

Hva er fakta? At politiet kunne ha kommet før? At politiet er allmektig? Eller har muligheten til å være allmektig dersom Høyre og Frp hadde styrt?

 

Dette militærhelikopteret som det er avbilde av ville ikke kunnet gjøre denne saken bedre...

 

Uansett: Dette vil uansett bare være etterpåklokskap, og intet annet... Egentlig bare vås... IMO

Lenke til kommentar

Selvfølgelig.

 

Men det er jo ingen tvil om at det i så godt som alle medier her i landet foregår en storstilt og bevisst siling av hva som er 'korrekte' meninger som får utfolde seg mer eller mindre fritt i form av både debattinnlegg, intervjuer o.l. og hva som i praksis blir 'nektet adgang' på alle måter. Mediene inntar med andre ord en bevisst sensur-rolle og undergraver den optimale ytringsfrihet.

 

Jeg tror det hadde vært en fordel om også de med 'politisk ukorrekt' syn hadde fått mulighet til å ytre seg andre steder enn i lukkede fora og miljøer på nettet. Vi er jo tross alt et land som har ihvertfall 95% ytringsfrihet, 100% bør jo være målet så kan folk selv se og le av ekstremister som de fleste skjønner er helt på jordet alikevel.

 

Og de hadde kanskje da fått en nødvendig korreks om at de ikke er i tråd mange her i landet istedet for at det blir en sånn selvforsterkende 'oss mot røkla'-holdning som sveiser ekstreme folk sammen fordi de på en måte blir tvunget under jorden og man dermed mister oversikten over hva de gjør.

Det er ikkje tvil om at det er mykje politikk i media og at mange meiningar til folk rundt i landet ikkje blir høyrt. Spørsmålet er om avisene skal stå ansvarleg for å la folk dele sine meiningar. Media er private og uavhengige bedrifter som har sine leiarar med sine meiningar. I teorien kan vel ei gruppe ekstremistar produsere si eiga avis og gje ut?

 

Me har parti i dag som er små og har ein ideologi ganske forskjellig frå den som eksisterer på Stortinget. Om dei får nok oppslutning vil dei kunne utrette meir i samfunnet, men enn så lenge det ikkje er nok personar i landet som støttar dei, vil dei aldri kunne få gjennomslag for stort.

 

At det meste av den slags diskusjonar føregår på lukka fora er ikkje media sin feil.

Lenke til kommentar

Beklager, det var psykopat jeg mente.

 

Polititet omtalte han som at han ikke var sinnsforvirra.. Det er vel åpenbart at han er en psykopat. Han må ha total mangel på empati for å kunne utføre slike groteske handlinger.

 

Han har vel også noen realitetsbrister her og der.. Det de har problemer med er å vite hvor grensen går... Slik jeg har oppfattet ham, virker han å være svært fjernt fra virkeligheten.

Lenke til kommentar

Han har vel også noen realitetsbrister her og der.. Det de har problemer med er å vite hvor grensen går... Slik jeg har oppfattet ham, virker han å være svært fjernt fra virkeligheten.

 

Din virkelighet er ikke alle andres virkelighet. Sånn sett så kan Breivik være helt "normal".

Lenke til kommentar

Det er ikkje tvil om at det er mykje politikk i media og at mange meiningar til folk rundt i landet ikkje blir høyrt. Spørsmålet er om avisene skal stå ansvarleg for å la folk dele sine meiningar. Media er private og uavhengige bedrifter som har sine leiarar med sine meiningar.

Ja, men da bør man heller ikke på lederplass med jevne mellomrom slå seg på brystet og si hvor viktig det er med ytringsfrihet og at alle skal kunne bli hørt når man med den andre hånden bevisst kveler ytringer og reportasjer som ikke passer inn i mediets ønskede virkelighetsoppfatning.

 

Mitt hovedpoeng er dog at det er bedre å la folk med ekstreme synspunkter komme frem i lyset og avsløre seg selv enn at de gjemmer seg og lar hatet vokse i skjul.

 

Det er vel ikke tvil om at det jeg peker på her nok er en vesentlig faktor i at vi har fått de siste dagers hendelser. Hadde Breivik vært 'synlig og gæærn' hadde han aldri fått mulighet til å gjøre noe slikt.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Beklager, det var psykopat jeg mente.

 

Polititet omtalte han som at han ikke var sinnsforvirra.. Det er vel åpenbart at han er en psykopat. Han må ha total mangel på empati for å kunne utføre slike groteske handlinger.

Må nok ikke være sinnsforvirra, hvis du har lest i manifestet hans og alt på nyhetene får du ett annet syn på saken ;)

Øh... Jeg har lest, og det er tydelig at mannen er forstyrret!! Ingen normal oppegående fyr sitter å skriver sånne ting.. Fatter ikke hvordan det er mulig å i det hele tatt påstå noe sånt.... Man må jo nesten være av samme kaliberet selv.. mer eller mindre...

 

Han hadde flere ganger prøvd og få kontakt med regjeringen å sendt masse brev til forskjellige aviser om sine meninger.

Hva så? Gjør dette han mindre gal?

 

 

men i denne verden vi lever i så er den eneste muligheten for og bli sett, er og gjøre noe grusomt.

Om du tror det, så tro om igjen. Det er jo bare tull!

 

Gjøre noe grusomt er den eneste muligheten? Dette er så overfladisk at det går ikke an....

 

 

han sa det selv at det var grusomt men det måtte gjøres. Hadde bare nyhetene skrevet om begge sider av saken...

Nyhetene har skrevet om begge sider av saken, men folk flest er ikke kyniske... Du virker også å være litt fjern her egentlig. Mener du at media burde hyllet denne mannen? Følt medfølelse for denne personen istedet for å rette all oppmerksomheten mot sørgende mennesker som har mistet deres aller nærmeste? Tror du at du vil fremstå som 'kul' når du skriver på den hovmodige måten du gjør nå?

 

såklart er det trist med alle som døde, men slik fungerer verden. er synd og si det men det kommer bare til og bli værre med årene..

Årsak - virkning. Nei, det vil ikke bli verre med årene. Enten forblir det slik det alltid har vært, ellers blir folk mer oppmerksomme på hva de ønsker og hva som virkelig er til det beste for seg selv og andre...

 

Det eneste han fyren her oppnår er sorg og fortvilelse. De ferreste vil endre holdning. De som er kalde forblir kalde, og de som er varme forblir varme... Hjernevaskede folk vil alltid finnes, men det vil også fornuftige og gode mennesker gjøre... Det er enklere å rive enn å bygge opp... Det ser man bare her...

Lenke til kommentar

Han har vel også noen realitetsbrister her og der.. Det de har problemer med er å vite hvor grensen går... Slik jeg har oppfattet ham, virker han å være svært fjernt fra virkeligheten.

 

Din virkelighet er ikke alle andres virkelighet. Sånn sett så kan Breivik være helt "normal".

 

Alle er jo "normale" om man ser det slik... Fordi det er normalt med avvik. Men han kan ikke tilskrives egenskapen av å være "et fornuftig menneske". Normal, hva er egentlig det? Nå er jo Breivik noe helt uten om det vanlige, eller normale, så han vil vel fint kunne gå under kategorien: "Unormal"... Hvis det var normalt så ville jo slike terror-handlinger blitt begått hele tiden ... ingen hadde sett på det som noe "unormalt" ....

Lenke til kommentar

Synes det er interessant måten han gjennom hele manifestet kommer med prosentoverslag på alt. "Det er 70% sjanse for å lykkes" osv. Det går igjen og igjen, og minner meg om måten barn bruker det på. "Hvor mange prosent sjanse er det for at jeg kan få godteri?" Overslagene virker heller ikke utregnet, for hvordan kan man si hvor mange prosent sjanse det er for å lykkes med en terroraksjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nok ikke være sinnsforvirra, hvis du har lest i manifestet hans og alt på nyhetene får du ett annet syn på saken ;) Han hadde flere ganger prøvd og få kontakt med regjeringen å sendt masse brev til forskjellige aviser om sine meninger. men i denne verden vi lever i så er den eneste muligheten for og bli sett, er og gjøre noe grusomt. han sa det selv at det var grusomt men det måtte gjøres. Hadde bare nyhetene skrevet om begge sider av saken... såklart er det trist med alle som døde, men slik fungerer verden. er synd og si det men det kommer bare til og bli værre med årene..

Skal me la alle ekstremistar få anledning til å uttrykke sine meiningar i media for å unngå at dei begår massedrap?

 

FrP får fram sitt bodskap om å stoppe invandringa utan å ty til sånne midlar.

Veit ikke så mye om han du nei. vel ene bestekompisen hans var utlending, han hadde flere han kjente, han var imot slaveri, imot hitler. eneste han ville var mer eller mindre en innstramming av hvem man slipper inn i landet da han hadde blitt overfalt ett titalls ganger på gaten av innvandrere. men når det ikke skjer noe og norge slipper inn alt og alle så måtte noe gjøres følte han og den eneste måten var og ty til vold. Bare at jeg skriver det her blitt sett på som rasistisk og det er det faen meg ikke i det hele tatt! uansett hva en hvit man skriver eller sier noe om enn innvandrer eller anne hudfarge blir sett på som rasistisk.. skulle bare vist hva dem sa om oss uten at noen bryr seg...

 

Alle som virkelig er rasister påstår at de ikke er rasister, for å legitimere sine syn og gjøre det stuerent.

Lenke til kommentar

Synes det er interessant måten han gjennom hele manifestet kommer med prosentoverslag på alt. "Det er 70% sjanse for å lykkes" osv. Det går igjen og igjen, og minner meg om måten barn bruker det på. "Hvor mange prosent sjanse er det for at jeg kan få godteri?" Overslagene virker heller ikke utregnet, for hvordan kan man si hvor mange prosent sjanse det er for å lykkes med en terroraksjon?

Dette er jo bare estimat som han sikker har brukt for å roe ned seg selv med.

 

Men det er jo ikke tvil om at risikoen for at et slikt 'prosjekt' skal bli avslørt er enormt mye større hvis man er 2-3 personer istedet for en. Og det er jo ofte det mange forbrytelser blir avslørt og oppklart av - at en av x antall personer gjør noe dumt og får politiets søkelys på seg og sine sammensvorne.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Om du tror det, så tro om igjen. Det er jo bare tull!

 

Gjøre noe grusomt er den eneste muligheten? Dette er så overfladisk at det går ikke an....

Though, det er helt klart den mest effektive måten å bli sett på...

Det er lettere å ødelegge og å skade, enn å bygge opp og reparere.

Kirurger jobber nå på spreng. Disse har brukt all sin tid på å studere å bli noe som det står respekt av!

Disse forsøker å redde mennesker og reparere skadene som skjer.

 

Det er bare kvalmende å tenke på hvordan noen gjør alt de kan for å bli sett. Nå tenker jeg jo spesielt på Breivik, men også på andre folk som er villige til å gjøre hva som helst av jævelskap bare for at de skal bli kjent...

Lenke til kommentar

Det er lettere å ødelegge og å skade, enn å bygge opp og reparere.

Kirurger jobber nå på spreng. Disse har brukt all sin tid på å studere å bli noe som det står respekt av!

Disse forsøker å redde mennesker og reparere skadene som skjer.

 

Det er bare kvalmende å tenke på hvordan noen gjør alt de kan for å bli sett. Nå tenker jeg jo spesielt på Breivik, men også på andre folk som er villige til å gjøre hva som helst av jævelskap bare for at de skal bli kjent...

Ser ikke helt hvor kirurger kommer inn her..

 

Jeg tror nok ikke målet hans var å bli kjent. Heller få fram et budskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...