Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bekjent av siktede sier at han ikke ble høyreekstrem før i slutten av 20-årene. Han er nå 32 år. Hva faen skjedde under disse årene?

 

Det er uansett veldig trist å se at denne debatten har gått til en søk om å innføre dødsstraff i Norge. Er vi virkelig så primitive og barbariske at vi skal oppføre oss som en simpel hevnfull mob?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på at det finnes onde mennesker, bare at det finnes onde handlinger.

 

Alt jeg sier er at jeg ikke hater mannen som gjorde det, bare det han gjorde. Dette er en grusom handling som kommer til å bli husket lenge. Det er jeg er redd for er at fremtiden kommer til å fokusere for mye på mannen bak handlingen og for lite på de rammede og det som ble gjort for å hjelpe dem.

 

Etter 11. September 2001, husker hele verden Osama bin Laden. Ingen tenker på de utallige menneskene som ofret egen helse for å hjelpe de som var rammet av katastrofen. Jeg vil bare ikke at samme skal skje her...

 

 

For å gjøre en ond handling som dette, forutsetter at man er en ond person, synes jeg.

Tror du Osama Bin Laden er/var et godt menneske?

 

Du misforstår meg. Uansett hvor ond en handling er, lever jeg i den tro at intet menneske kan være ond rett i gjennom. Jeg kjenner ikke gjerningsmannen, for alt jeg vet kan han være i psykisk ubalanse grunnet ting utenfra. Derfor ber jeg folk vente til alle fakta kommer frem i lyset før vi fordømmer dette mennesket som et ondt monster. Jeg har god erfaring med alvorlig psykose og vet at hjernen kan få mennesker til å miste kontroll og gjøre grusomme ting, men det gjør ikke det mennesket ondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

Hva faen er dette for noe tull?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

 

I Norge har vi ikke dødstraff og det er vel en relativt stor politisk enighet om at vi ikke burde ha det. Vi har vel også kritisert andre land som bruker dødstraff. Hvis vi da plutselig snur om på dette på grunn av en liten gærning framstår vi som patetiske hyklere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

 

Kanskje at de var uskyldige og han er en massemorder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En bekjent av siktede sier at han ikke ble høyreekstrem før i slutten av 20-årene. Han er nå 32 år. Hva faen skjedde under disse årene?

 

Det er uansett veldig trist å se at denne debatten har gått til en søk om å innføre dødsstraff i Norge. Er vi virkelig så primitive og barbariske at vi skal oppføre oss som en simpel hevnfull mob?

 

 

det er EN person som har foreslått dødsstraff på et forum med flere tusen mennesker.. er ganske langt unna en debatt...

Lenke til kommentar

Folk som vil ha mer død gjennom dødsstraff, er like lavmålte som gjerningsmannen.

 

Ikke helt enig i hva du skriver her. Så hva foreslår du straffen skal bli? At han dreper opptil 30 mennesker, soner 30 år i fengsel med TV og en behagelig seng, før han går ut av fengselet og lever ett godt liv på trygd resten av livet?

 

At han kommer til å bli hatet, bryr han seg ikke om. Det har han allerede vist. Det er ingen straff for han, og i vår store verden er jeg sikker på at han klarer å finne venner som støtter ham.

 

Kanskje dødsstraff er for barbarisk, kanskje livstid er på tide å vurdere for folkemord?

Endret av Slason
Lenke til kommentar

Så du tror ikke det finnes noe som helst og lære av og finne ut hva, hvorfor, osv. å finne ut mer nøyaktig hva som foregikk i det syke hodet hans?

 

 

Edit: jeg vil si livstid i forvaring er bedre, da kanskje han innser en dag hvor galt det han gjorde var. (og selv om han gjør det skal han selvfølgelig aldri ut igjenn)

 

Etter rettsaken er ferdig, og motivet er på plass. Hva har vi da å lære av han?

Og hvorfor skal vi spandere et fint fengselsopphold til han så slipper ut igjen?

Greit nok, hadde han blitt kastet i et nedslitt fengselshull, uten innlagt strøm og kun fått vann og brød så hadde dette vært en fin straff for han.

 

Men, bare for å ha nevnt det før det hele sklir ut i en diskusjon om dødstraff så er jeg selv i mot dette, foruten om i ekstreme tilfeller som dette!

Lenke til kommentar

Det er uansett veldig trist å se at denne debatten har gått til en søk om å innføre dødsstraff i Norge. Er vi virkelig så primitive og barbariske at vi skal oppføre oss som en simpel hevnfull mob?

 

Det er naturlig at det kommer slike reaksjoner. 17 helt uskyldige personer, akkurat som deg og meg, ble drept helt ut av det blå. Faktisk synes jeg dødsstraff er å slippe billig unna, han burde få livstid.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

Hva faen er dette for noe tull?

Han mente de ikke hadde livets rett, du mener han ikke har det.

Lenke til kommentar

Er litt flaut å se at det øyeblikkelig både av media og landets ledere ble hintet om terrorisme og at "de skyldige skal straffes" og så viser det seg at det er en sint, sinnsyk etnisk norsk mann som står bak. Kanskje han er alene om det. Alikevel har vi slike overskrifter på et par av landets nettaviser i skrivende stund:

  • "Dette er Norges 9/11-øyeblikk"
  • "Helt ny situasjon for Europa"
  • "Vi skal finne de skyldige og holde de ansvarlige"
  • "Massiv fordømmelse av angrepene i Oslo"

Alt basert på et antatt terror angrep på norsk jord utført av en eller annen "ond" terror organisasjon. Stoltenberg og Storberget står frem og slår politisk mynt og bruker dette som en anledning for å peke ut en felles fiende for det norske folk og demokratiet, men sannheten er jo at dette trolig er et målrettet angrep mot den sittende regjering og maktappratet som har styrt Norge i lang tid nå.

 

Selv om det skulle mot all formodning vise seg at bombingen i Oslo alikevel var et angrep fra Al-Quaida eller lignende så må man vel nesten kunne si at regjeringskvartalet definitivt er et millitært mål og da måtte det jo klassifiseres som en krigshandling. Hvis ikke, hva er det vi driver med i Libya og Afghanistan da?

 

Jeg synes at de aviser og politikere som tjuvstartet og ropte terrorbombing med en gang burde tenke litt på disse tingene. På den ene siden så er vi faktisk i krig med minst to andre nasjoner i verden og våre statsledere og maktapparat er forsåvidt gyldige millitære mål. På den andre siden så må Arbeiderpartiet og LO sammem svare for et meget ensidig maktregime som har dominert så lenge nå at det ville være underlig om det ikke begynnte å råtne på rot. Maktapparater må fornyes eller bli korrupt. Dette åpner selvsagt for interne problemer som vi ser resultatet av i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

 

Kanskje at de var uskyldige og han er en massemorder?

Gir det deg større rett til å drepe?

 

Det er en vesentlig forskjell mellom drapene på de uskylige og drap på morderen.

Hva er forskjellen? Flertallets enighet av hva som er rett og galt?

Ergo er man i flertall kan man gjøre som man vil?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...