Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Du hadde ikke sagt det samme hadde det vært din beste venn som hadde blitt drept, hadde du?

Så rettferdighet er altså ikke universiell. Gir det meg MER rett til å drepe han om det var min venn han drepte, eller om han drepte noen jeg ikke kjennte?

 

Jeg synes du burde tenke deg om et par ganger, fordi dødsstraff er en farlig vei å gå. Og slutten av den veien er ingen trivelig plass...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

Hva faen er dette for noe tull?

Han mente de ikke hadde livets rett, du mener han ikke har det.

Du må være helt idiot. De barna han drepte med så kaldt blod hadde ikke gjort noen noe som helst, de bare nøt sommeferien sin, de fortjente ikke å dø. Anders derimot, har drept minst 17 stykker.. Det er det som er forskjellen

 

Han fortjener å bli innelåst for resten av livet sitt... Å dø blir en for mild straff!

Han blir nok drept av en eller annen person uansett..

Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

Hva faen er dette for noe tull?

Ut fra enkelte av nettinnleggene hans som har blitt funnet kan man tydelig se at han mente at arbeiderpartiet/arbeiderbevegelsen har mye skyld i multikulturalismen i norge. Og kunne dermed sansynligvis stemples som landsforrædere i hans øyne. Ergo er handlingene hans forståelig om man følge den tankegangen.

 

Man kan forklare men aldri rettferdiggjøre å ta et liv uansett omstendigheter, to feil blir som kjendt ikke en rett uansett hvor hardt man prøver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du må være helt idiot. De barna han drepte med så kaldt blod hadde ikke gjort noen noe som helst, de bare nøt sommeferien sin, de fortjente ikke å dø. Anders derimot, har drept minst 17 stykker.. Det er det som er forskjellen

JEg er fulstendig klar på vha som er forksjellen på handlingene, men jeg hvilken rett vi har til å ta livet hans av den grunn?

 

 

Hvilken rett har han i å ta livet til de ungdommene? Ingen. Hvilken rett har vi til å ta livet han sitt? Ingen. Men vi kan i det minste sette han i fengsel resten av livet, det er humant i det minste

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

 

Kanskje at de var uskyldige og han er en massemorder?

Gir det deg større rett til å drepe?

 

Jeg var litt for rask med svaret, men jeg er prinsipielt mot dødstraff, men man bør likevel stille seg enkelte spørsmål. Foruten at fengsel skal være en straff, skal man også bruke tiden den dømte er inne til å rehabilitere han/hun og gjøre personen klar til å komme ut i sivilisasjonen igjen. Det er egentlig svært bra og det er noe jeg støtter, men som sagt må man stille seg spørsmål rundt denne personen. Ønsker vi å ha denne personen tilbake i samfunnet i det hele tatt?

 

Uansett, lovene er jo fastsatt og han vil bli dømt etter dagens lover, da nye lover ikke har tilbakevirkende kraft. Mest sannsynlig blir han nok dømt til forvaring.

Lenke til kommentar

For å gjøre en ond handling som dette, forutsetter at man er en ond person, synes jeg.

Tror du Osama Bin Laden er/var et godt menneske?

Osama bin Laden er på ingen måte forskjellig fra noen andre religiøse fundamentalister. Han får beskjed fra Gud om hva han skal gjøre. Slike folk finnes overalt, og de kan finne på hva som helst. De er helt fri for ansvar (de har ordrer fra en høyere makt) og de er overbevist om at de gjør menneskeheten en tjeneste. OM det er å drepe Homoer (kristne i usa) eller vestlige (islamister). Om man kan kalles det onskap, eller en sykdom kan man diskutere.

 

Skjønner ikke hvordan du kan forsvare personer som A.B.B og Osama Bin Laden!???? :no:

Hvor i posten har jeg forsvart dem?

Lenke til kommentar

At han kommer til å bli hatet, bryr han seg ikke om.

Han tror nok også at noen i det stille vil elske ham for å ha offret seg for fedrelandet mot den "fæle multikulturalismen" som AP ofte får skylden for

 

Kort sagt, det tankegodset han tidligere har skrevet på diverse nettforum (document.no etc.) er ganske utbredt i enkelte miljøer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Herlig fred. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang. Jeg er så ufattelig, utrolig lei meg for alle som har mistet nære og kjære. Det er direkte tragisk. Helt ubeskrivelig. Kom hjem fra jobb og var klar for å kose meg med Tour de France på TVen og noen sandwhicher og ender opp med dette. Jeg har ikke ord som kan beskrive det jeg føler nå. Er så mye som raser gjennom hodet på en gang, alt fra hva i huleste som er galt med drapsmannen til hvor ufattelig grusomt det måtte være å være på Utøya til hva jeg synes burde gjøres med drapsmannen og alt i mellom. Huff, grusomt.

 

Kondolerer til alle som har mistet kjære og nære. :(

Lenke til kommentar

Du hadde ikke sagt det samme hadde det vært din beste venn som hadde blitt drept, hadde du?

Så rettferdighet er altså ikke universiell. Gir det meg MER rett til å drepe han om det var min venn han drepte, eller om han drepte noen jeg ikke kjennte?

 

Jeg synes du burde tenke deg om et par ganger, fordi dødsstraff er en farlig vei å gå. Og slutten av den veien er ingen trivelig plass...

Når en person sprenger regjeringskvartalet og skyter uskyldig ungdom, så vil han dø uansett. Hvis han ikke får noen slags form for dødsstraff vil han bli drept.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ord. Er så uvirkelig. Håper de høyreekstreme her på forumet sover godt i natt.

 

Mange som har sagt at de er nasjonalister her inne på forumet tidligere. ser ut som at de stakk av når nyheten kom om at det var en nasjonalist som hadde begått disse grusomme drapene.

 

Om jeg bare får lov til å sitere meg selv:

 

Dette ikke er en vanlig nasjonalist, men en ekstrem. Jeg vet egentlig ikke om det blir rett å kalle han nasjonalist engang, da han ikke virker særlig glad i landet sitt og våre verdier.

 

Nasjonalister finnes stort sett i alle norske partier(ikke Høyre) og er vel mer en ideologi som fremhever landets verdier og folk. Det finnes mange forskjellige typer nasjonalisme, men jeg vil tro det som best beskriver Norge, er en type demos-nasjonalisme. Jeg kan ikke se hva som er galt med dette.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Vil uansett tro at om man klarer gjennom år med terapi og få han til og innse hvor galt det han har gjort er så er det en større straff og måtte leve med dette enn tortur, drap, offentlig lynsjing osv.

 

Når folk gjør ting så militant og kaldblodig som denne karen gir han jo tydeligvis totalt faen i om han dør.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

Hva faen er dette for noe tull?

Han mente de ikke hadde livets rett, du mener han ikke har det.

Du må være helt idiot. De barna han drepte med så kaldt blod hadde ikke gjort noen noe som helst, de bare nøt sommeferien sin, de fortjente ikke å dø. Anders derimot, har drept minst 17 stykker.. Det er det som er forskjellen

 

Han fortjener å bli innelåst for resten av livet sitt... Å dø blir en for mild straff!

Han blir nok drept av en eller annen person uansett..

 

Vel.. Det kan jo være, men jeg mener det er for mild straff... Verre å bli satt i fangenskap resten av livet... Da er hele livet ødelagt, alle hater ham, han kan aldri gå ut, og må dø på cella... Det er MYE bedre om han får en dom og en fengselstraff som varer livet ut...

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at vi har praktisert dødsstraff før. Etter andre verdenskrig ble Quisling henrettet ved skyting. Dommen hans var landsforræderi. Er ikke dette landsforræderi?

 

Nei, man kaller ikke dette landsforræderi. Dessuten:

 

landsforederi straffes vel framdeles med døden? men den siste som ble dømt for det var vel noen etter krigen

 

Fram til 1979 var dødsstraff gjeldene for forbrytelser begått i krigstid. Ikke nå lenger.

Lenke til kommentar

1. Quisling var et særtilfelle. Åssn i alle dager kan du i det hele tatt sammenlikne denne hendelsen med det som skjedde fra 9. april 1940 fram til 1945.

Norge ble okkupert og styrt av tyskerne, og de henretta norske borgere DAGLIG.

 

Og jeg lurer fortsatt, hvordan er dette landsforræderi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...