Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er facebook-profilen til den nasjonalistiske drapsmannen

http://www.facebook....136519726432720

 

Den er fake. For å så om noe slikt er hans, se på datoen. Er den før 22.07.11, så er den hans. Her er den ekte profilen hans: http://www.facebook....100002651290254

Takker! Trodde noen hadde hacket profilen eller noe sånt, jeg..

 

Ser at de er så umodne at de henger ut moren og søster, huff.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

jeg tror ikke så mange av folket vil det heller

 

Det finnes nok av personer som har ytret at de vil drepe gjerningspersonen. Om dette er deres faktiske mening eller en umiddelbar reasksjon, er vanskelig å si.

 

Dødsstraff vil være alt for enkelt. Mannen bør låses inne for alltid, uten tilgang til verken bøker eller kontakt med omverdenen.

Lenke til kommentar

Kondolerer. Jeg føler med deg, men vet samtidig at det for meg, som sitter her uten familie eller venner å bekymre meg for, er det umulig å forestille meg hvor grusomt du og andre pårørende har det i natt. Jeg skal sove med kryssede fingre og tær, i håp om at alle med savnet-status dukker opp i god behold. God natt.

 

Takk. Jeg er ikke religiøs, men akkurat nå ber jeg. For første gang. For jeg håper og tror at de som er savnet faktisk er i live.

Lenke til kommentar

 

Du må være helt idiot. De barna han drepte med så kaldt blod hadde ikke gjort noen noe som helst, de bare nøt sommeferien sin, de fortjente ikke å dø. Anders derimot, har drept minst 17 stykker.. Det er det som er forskjellen

JEg er fulstendig klar på vha som er forksjellen på handlingene, men jeg hvilken rett vi har til å ta livet hans av den grunn?

Hvilken rett har vi til å sperre inne et menneske og ta fra det friheten i flere tiår?[/retorisk]

 

 

Jeg er klar over at vi ikke har dødsstraff i Norge. Og det er helt greit, som sagt er jeg i mot dødsstraff. Men enkelte saker fortjener unntak (jeg vet det aldri kommer til å skje, men det er jo lov å håpe, er det ikke?), og dette er en slik sak.

 

Det er ingen tvil om hvem gjerningsmannen er, ergo ingen sjanse for justismord. Han er en iskald massemorder, landsforræder og terrorist. Vil vi virkelig være med å betale for oppholdet hans i Fengsel de neste 20-30-årene? Vil vi virkelig ha en slik person ut i samfunnet igjen?

 

 

Edit: For ikke å snakke om alle godene han garantert vil få i fengsel ...

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Jeg er i mot dødsstraff. Men i tilfeller som dette hvor det ikke er noen tvil om hvem gjerningsmannen er og når det er noe så alvorlig som landsforræderi, terrorisme og massemord er jeg absolutt for at vedkommende ikke lenger har livets rett.

Han mente akkurat det samme om de barna han drepte på Utøya. Hva er forskjellen på deg og han?

 

Kanskje at de var uskyldige og han er en massemorder?

Gir det deg større rett til å drepe?

 

Det er en vesentlig forskjell mellom drapene på de uskylige og drap på morderen.

Hva er forskjellen? Flertallets enighet av hva som er rett og galt?

Ergo er man i flertall kan man gjøre som man vil?

 

Enhver handling har en konsekvens. I dette tilfelle burde det være at han opplever samme skjebne som han har påført de han i dag har skadet og drept.

Lenke til kommentar

Du hadde ikke sagt det samme hadde det vært din beste venn som hadde blitt drept, hadde du?

Selvfølgelig hadde han ikke det. Mennesker er følelsesstyrte skapninger. Det er faktisk en grunn til at ingen i en strafferettslig sak kan ha personlig tilknytning til saken.

 

Det er en vesentlig forskjell mellom drapene på de uskylige og drap på morderen.

 

Egentlig ikke. Drap er drap, uansett grunn eller form for rettferdiggjørelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel som vi ser; politisk ideologi kan være like farlig som religion

Religion ER ideologi. Ekstreme/radikale overbevisninger, samme hvilken type, kan bringe med seg fatale konsekvenser, slik som trolig er skjedd i dag; forvrengt menneskesyn hvor enkeltmennesker eller grupperinger plutselig fortjener å dø en grusom død, uavhengig av årsak.

 

Nettopp derfor er det vi ikke praktiserer dødsstraff. Da synker vi til samme nivå av menneskeforakt som gjerningsmannen.

 

Det samme gjelder straff som sådan. Det tjener ingen hensikt, annet enn å fôre hatet til de gjenværende. Og hva skal det hjelpe for? Mannen har sin ekstreme overbevisning, og den forandres neppe. Derimot er mannen en fare for andre, og dømmes nok fremfor noe annet til livslang forvaring.

 

Så får den enkelte selv avgjøre om man vil senke seg ned på dette nivået bare for å få sin hevnlyst tilfredsstilt. Vil du være som gjerningsmannen ...? Trodde ikke det.

Lenke til kommentar

Noen andre som synes det er litt rart att tilsynelatende alt han har gjort på facebook/twitter var gjort 17/18. juli

 

Ja, han lagde Facebook- og Twitterbrukeren bare fordi han visste at folk skulle komme til å gå innpå profilen hans når navnet hans ble kjent.

Endret av Christiαn
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Folk flest er ganske tragiske, bare se på den falske profilen de har laget, og flaggene de legger ved bildet sitt. At det går an -.-

 

Enig i at mange reagerer svært umodent, men flaggene synes jeg er positivt. Ja visst er det ironisk, men det viser at folk bryr seg og ønsker å styrke samholdet.

 

Jeg kondolerer, Yvonne.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Herlig fred. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang. Jeg er så ufattelig, utrolig lei meg for alle som har mistet nære og kjære. Det er direkte tragisk. Helt ubeskrivelig. Kom hjem fra jobb og var klar for å kose meg med Tour de France på TVen og noen sandwhicher og ender opp med dette. Jeg har ikke ord som kan beskrive det jeg føler nå. Er så mye som raser gjennom hodet på en gang, alt fra hva i huleste som er galt med drapsmannen til hvor ufattelig grusomt det måtte være å være på Utøya til hva jeg synes burde gjøres med drapsmannen og alt i mellom. Huff, grusomt.

 

Kondolerer til alle som har mistet kjære og nære. :(

 

Var 2 stk som døde her vi bor, Sondre. Det er jo vanvittig grusomt. Klarer ikke sette ord på det som har skjedd. Jeg kunne aldri forestilt meg hvor redde de ungdommene var, det må ha vært helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Har vi (våre politikere og ledere) i teorien mulighet til (og har det skjedd tidligere i historien) å endre de norske lovene slik at ABB og eventuelle medsammensvorne får mer enn de 21 årene i fengsel, selv om det kun er snakk om én sak? Eller er det å endre en lov en såpass komplisert prosedyre at det aldri i livet vil bli fullført før han er dømt?

EDIT: Så forrige post for sent; er nå flytta over i den andre tråden :)

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...