Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot for høy musikk (var drita)


Paulex

Anbefalte innlegg

Raptor' timestamp='1309202715' post='17957336']

Jeg bor i Oslo, og de få gangene jeg har blitt vekket midt på natten på ukedager har jeg også ringt politiet.

 

Ut av nysgjerrighet, hvorfor ikke gå bort og be dem dempe seg? Det må da gå raskere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ... åh herregud. Dette blir mitt siste innlegg. Har fått vite nok nå, gidder ikke underholde sure grinebitere på fritiden min mer. (det gjelder SELVFØLGELIG ikke alle)

Jeg SUTRER ikke? Gjør jeg? Jeg sier jo bare at jeg syntes det var en overdreven reaksjon. Hadde det vært en bot på 1000 hadde jeg ikke sittet her nå, dette er faktisk en kraftig sum jeg aldri hadde forventet.

 

Og når jeg sier 100 så mener jeg SELVFØLGELIG IKKE AKKURATT 100, selv om du spiller så dum og tror at jeg gjør det. Du skjønner akkuratt hva jeg mener men velger å kverulere istede. Gratulerer. Håper jeg reddet dagen deres.

 

UNN DERE EN FEST.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Nå var det fryktelig mye frem og tilbake i denne tråden, men min erfaring fra slik episoder er ikke bot - men at politiet kommer med advarsel og/eller eventuelt konfiskerer forsterkeren. Jeg har aldri opplevd at personen som eier huset har fått bot, men jeg vet ikke om det er skjerpende omstendigheter siden det er ukedag og såpass sent på natten. Men jeg ville som nevnt langt oppi her, banke på hos naboene og spørre fint om episoden var plagsom for dem.

 

Og til alle andre; Husk at kua har vært kalv :)

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut av nysgjerrighet, hvorfor ikke gå bort og be dem dempe seg? Det må da gå raskere?

Rett og slett fordi det ikke funker - 5 minutter etterpå så er lyden like høy igjen. Og du for alltid er stemplet som blokkas/nabolagets sure gubbe/kjerring som 'ikke tåler noenting'.

 

I tillegg så risikerer man jo å få seg et par midt i trynet; folk som ikke er smarte nok (les: har drukket seg dumme) til å skjønne at man ikke spiller kjempehøy musikk langt utpå natta er som regel ikke helt til å stole på og blir fort aggressive hvis festen må avbrytes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Rett og slett fordi det ikke funker - 5 minutter etterpå så er lyden like høy igjen. Og du for alltid er stemplet som blokkas/nabolagets sure gubbe/kjerring som 'ikke tåler noenting'.

 

Men... da ER man jo blokkas sure kjerring som ikke tåler noenting?

Neida, det var en spøk.

 

Er dette egentlig helt sant da? Etter min erfaring pleier folk å avslutte festen med en gang det kommer en klage. Har dette noengang skjedd deg?

 

I tillegg så risikerer man jo å få seg et par midt i trynet

 

Nei, det gjør man ikke.

Lenke til kommentar

Jeg er barnslig. Haha, OKEI. Og du er Dr. Phil?

Jepp, jeg synes du er barnslig når du sier du skal "hevne deg" fordi du fikk straff for å ha brutt loven.

 

Hadde ikke du blitt forbanna om du visste om 100 lignende tilfeller og når det først er din tur får du ingen advarsel, men kun en bot?

Hadde ikke du følt deg urettferdig behandlet?

Nei... Jeg hadde konkludert med at jeg åpenlyst hadde brutt loven, og akseptert straffen, mulig jeg hadde klagd på boten, men jeg hadde uansett ikke klaget om dette på et offentlig forum.

 

For å sitere deg selv: "Jeg var såpass full at jeg ikke husker en dritt av hva som har skjedd eller blitt gjort" Som du selv sier i din første post så husker du jo ikke stort, er mulig at du faktisk fikk advarsel av politiet, eller at du kranglet med politiet?

 

Selvfølgelig har jeg LÆRT av å måtte betale 5000, poenget er at jeg lærer like mye av en advarsel. Og de 5000 går jo neppe rett i naboens lomme? Så hvilken glede skal de få av dem?

Kanskje gleden av det det forhåpentligvis ikke skjer igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309202715' post='17957336']

Jeg bor i Oslo, og de få gangene jeg har blitt vekket midt på natten på ukedager har jeg også ringt politiet.

Ut av nysgjerrighet, hvorfor ikke gå bort og be dem dempe seg? Det må da gå raskere?

Fordi jeg ikke gidder å stå opp, kle på meg, gå ned flere trapper, ringe på for det bråker for å så klage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette egentlig helt sant da? Etter min erfaring pleier folk å avslutte festen med en gang det kommer en klage. Har dette noengang skjedd deg?

Dette er jo mer regelen enn unntaket hvis det 'bare' er en nabo som klager, og det er en av grunnen til at folk heller ringer politiet med en gang. Selvfølgelig er det hele litt avhengig av hvor fulle festdeltakerne er, og om det er full fest med masse ungdommer eller om det er litt mer 'voksne' folk som fester.

Endret av satchman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I tillegg så risikerer man jo å få seg et par midt i trynet

 

Nei, det gjør man ikke.

Å joda, det gjør mann.

Les her: http://www.h-avis.no/nyheter/sinte-menn-oppsokte-naboen-som-klagde-til-politiet-over-hoy-musikk-1.6216179

 

Leste også forleden om en voksen nabo som gikk bort og klagde på en ungdomsfest i nabolaget. Så vidt jeg husker ringte han ikke politiet. Resultatet var at alle vinduene på bilen hans ble knust og hele bilen ble ripet opp. Hvem som hadde gjort det? Gjett tre ganger. Verre å bevise det. Moralen i det hele blir da å ringe politiet og la dem ordne opp i fyllerøret, så får man heller godsnakket med naboene på dagtid i fredelige, og ikke minst, edrue omgivelser.

 

G :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ja, det er jo ikke så rart når de hadde en patruljebil 5 minutter unna er det vel? Ifølge brevet jeg fikk idag.

 

Da er spørsmålet mitt til deg, er ALLE lovbrudd like?

 

Dersom det du sier stemmer så synes jeg det er overdrevent. Du kom hjem 04:30 og spilte veldig høy musikk i 15 minutter, så fikk du boten. Jeg synes du skulle fått en advarsel først. Men på den andre siden sier du (og politiet) at du var så drita at du ikke husker noen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gaidaros: Nå må du slappe av å slutte å quote HALVE setningen min. Jeg sier at jeg unnlot å nevne det fordi det har INGENTING med saken å gjøre! Herregud. Leser du kun bruddstykker å lager din egen historie utav det du finner?

He,he,he... litt av en retorikk.

 

Jeg leser alle setningene dine, i sin helhet og i den sammenheng de blir uttalt. Jeg får også med meg de uutalte meldingene som ligger i dem. At du omtaler din nabo i negative vendinger,ja faktisk er det et personangrep,men i storsinn unnlater å nevne det i ditt førsteinnlegg forandrer ikke at du fremstiller henne som negativ likevel. At du også uttrykkelig sier at disse negative omtalene IKKE har noe med denne saken å gjøre,og må sees bort fra, forandrer ikke din negative fremstilling. Denne snikende uttryksformen kalles for passiv-agressiv væremåte, og er fremstilt som et paradoks for at man skal (angivelig) kunne frasi seg ansvaret for den negative uttalelsen.

 

G :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnet latskap leste jeg kun førstesiden.

 

Jeg tipper dette skjedde;

 

1 - Du kommer hjem fra en morro tur på byen og vil ikke avslutte festen. Du har hørt en fet sang som du bare MÅÅÅ spille

 

2 - Du setter på sangen.

 

3 - Snuten kommer, og du viser at du ikke respekterer deres autoritet.

 

4 - De straffer deg for at du ikke respekterer deres autoritet ved å gi deg en bot som er høy nok til å endre personers liv (jeg har fått lignende bot, og det fikk STORE følger for meg)

 

5 - Du er frustrert, og istedet for å vende tankene mot at du "gjorde noe galt, og at du må endre deg/vokse opp etc", retter du sinnet mot politiet.

 

Helt ærlig, boten er latterlig høy.

 

Den som aldri har syndet kan kaste den første stenen

 

De fleste som slenger drit her har enten ikke blitt tatt, eller aldri levd livet. I Norge bryter man loven konstant, til og med uten å tenke på det. Den evige straffekulturen blant politimenn kommer fra en zero tolerance- politikk, som i realiteten stammer fra New York. Den funker ikke, men skaffer masse penger i kassa for politiet.

 

Send en skriftlig klage til å begynne med. Deretter går du inn på stasjonen og får en muntlig dialog.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trur nok at det er tidspunktet som den avgjerande faktoren her. Det er stor forskjell på å forstyrre søndagsmorgonen for naboane og det å vekke dei så tidleg på ein kvardag.

 

Dette i kombinasjon med at du var svært full på dette tidspunktet er nok grunnen til at bota blei så høg.

Hadde dette skjedd i helga så trur eg det er større sannsynlegheit for at du hadde sluppet unna med ein advarsel.

 

Når det gjeld dette med at naboen skal seie ifrå om det blir for høgt så er det her også ein stor forskjell på å seie ifrå dersom naboen synest vorspielet varer litt lenge og vil ha deg til å slutte av kontra det å bråvåkne grytidleg om morgonen.

 

Dersom naboen må stå opp for å varsle deg om høg musikk så er jo heile morgonen garantert øydelagt, er då mykje lettare å ringe politiet frå senga.

Husk også at naboen ikkje hadde noken som helst måte å vite at du berre skulle spele ein song. Og er det ein ting som er sikkert er at når naboen våkner så antar dei det værste og ringer politiet.

Husk at for naboen er det også enklare å varsle politiet sidan dette kan gjerast annonymt utan at du treng å få vite kven det er som ringte.

Lenke til kommentar

Ja, det var jo en gjeng forbanna hyggelige tilbakemeldinger. Hvis samtlige her kan med hånden på hjertet sagt at de aldri har gjort noe de angrer på i fylla?

 

Når du blir voksen bør du kunne klare å ta ansvar for egne handlinger. Klarer du ikke styre deg i fylla så får du drikke litt mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer sikkert på hva som skjedde?

 

Gikk ned til politiet og hadde en muntlig dialog med samtlige betjenter som var involvert i saken, og la meg selvfølgelig langflat for at det var en idiotisk ting å gjøre. Jeg sa at jeg kom til å enten sende en muntlig/skriftlig unnskyldning til naboen/naboene (hvis det mot formodning skulle være flere som ble brydd), og ikke gjenta det som skjedde.

 

Jeg har også en skriftlig dialog på sms med den nærmeste naboen min (en jente på min alder) som jeg spør om jeg bråkte veldig mye (Ja, det gjorde jeg visst, men ikke så lenge at hun ble plaget, og hun skrev også at hun forsto at sånn kunne skje og at hun ville sagt ifra om det forble slik over en lengre periode (sagt ifra til meg, ikke politiet), og hvor hun også skriver regelrett at det var en alt for høy pris å betale i hennes øyne. Og hun bor vegg i vegg. Hun sa jeg kunne fått en advarsel, og at hun allerede hadde fått 2 advarsler for støy iår hun også pga (samme naboen) som hadde ringt politiet. Aldri forelegg.

 

 

Tror du dem rikket seg av flekken? Nei. SÅ nå har jeg fått nedbetalingsplan på 5000 kroner, så håper jeg dere som følte den var fortjent er fornøyd med det :)

 

Takker for alle de som holdt seg saklige i denne diskusjonen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaktmesteren i bygget her fortalte om en sånn "gal dame" som bodde her som ringte politiet for alt mulig, fra matlukt til å høre barnebråk midt på ettermiddagen. Hun gikk rundt i gangene på kvelden og lyttet på dørene og ringte både styrelederen og politiet flere ganger i uka.

 

Og folk trippa rundt i leilighetene sine i frykt for å få politiet på døra når som helst.

Styreledelsen sa hun kunne ikke bo i en blokk og forvente at det er som et villastrøk med to mål tomt rundt huset sitt. Da fikk hun bare finne seg et annet sted å bo. Hun ble rett og slett kastet ut. Styret kan bestemme hvem som ikke får bo i et borettslag hvis de får nok klager.

 

Jeg tipper de lot deg beholde boten for å gi deg en kraftig lærepenge til senere. Å bare slette boten fordi du var "snill" og kom og ba om unnskyldning gir feil signaleffekt. Det er som å alltid klappe samme narkolangeren på skuldra og si "OK du slipper nå men NESTE gang" og sende ham videre.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nekt å vedta boten.

 

Jeg mener saken da blir sendt til jurist og du etterhvert må møte i retten. Dette gjelder selvsagt bare om de ikke godtar din klage, men kjører det så langt at du må møte i retten. Så til partytrikset - DU kan snu dagen før du skal i retten og betale boten.

Du betaler da KUN boten og ingenting mer. Om du tar saken for retten kan du risikere å måtte betale saksomkostninger i tillegg til å få enda strengere straff.

 

Edit, ser jeg er litt sen.

 

5000 kroner høres kjipt ut. Gud vet hvor mange som har slått ned folk på byn og betalt mindre i bot.

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...