Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot for høy musikk (var drita)


Paulex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ENDELIG en med fornuft. Takk trn100.

 

isbilen: Hvorfor? Nettopp pga. det trn100 sier nå, gå rundt til naboene og høre hvor ille det var. GODT tips i forhold til det pisset som kommer ut av resten her. TIPS og refleksjoner av situasjonen var jeg ute etter. Ikke det non-sense opplegget dere har å oppdrive.

Vi har da reflektert i massevis, og det er bred enighet om at du fortjener den boten. Du sier at du mister respekt for politiet, men det er faktisk på grunn av sånne som deg vi trenger politi i det hele tatt. Skulle bare mangle at du fikk betale for den utrykningen.

 

Om naboene skulle tilgi deg i ettertid har ikke det noe å si - du får boten fordi du gikk over streken der og da.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

ENDELIG en med fornuft. Takk trn100.

 

isbilen: Hvorfor? Nettopp pga. det trn100 sier nå, gå rundt til naboene og høre hvor ille det var. GODT tips i forhold til det pisset som kommer ut av resten her. TIPS og refleksjoner av situasjonen var jeg ute etter. Ikke det non-sense opplegget dere har å oppdrive.

Vi har da reflektert i massevis, og det er bred enighet om at du fortjener den boten. Du sier at du mister respekt for politiet, men det er faktisk på grunn av sånne som deg vi trenger politi i det hele tatt. Skulle bare mangle at du fikk betale for den utrykningen.

 

Om naboene skulle tilgi deg i ettertid har ikke det noe å si - du får boten fordi du gikk over streken der og da.

 

Jepp, sånne viktigte ting trenger vi politiet til! ;) Bilen min ble stjålet 3 ganger og siste gangen kjørt til vrak av en dude i rus, og alle sakene ble henlagt og vedkommende tyv, som altså var kjent, slapp både bot og straff... Handler om prioriteringer det!

 

Greit å gi TS får pepper for måten han fremfører saken sin på, men for prioriteringen til politiet... Vel...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selvfølgelig mister jeg ALL respekt fra politiet, når jeg har jobbet som bartender over en lengre periode før og ser folk blir banket så ribbein knuser og neseblod flyter gatene, gjerningsmennene blir pågrepet og slipper ut UTEN bot etter 1 dag på fyllecella.

Folk går rundt med knokejern, og hva skjer når politiet blir tilkalt? Joda, de "konfiskerer" dem og gir personen en skriftlig advarsel om at det ikke skal forekomme igjen.

 

Det som det er en bred enighet om her er at jeg burde blitt banket med balltre, ikke at jeg fortjener den boten. Noe som setter saken i ett såpass useriøst lys at jeg ikke vil velge å kalle det for å reflektere over noe som helst.

 

Jeg nekter jo ikke for at jeg gjorde noe forbanna DUMT, men jeg sier bare at jeg ikke skjønner at de ikke kunne gitt meg en advarsel sålenge dette ikke har forekommet tidligere!

 

Kan man få en advarsel når man knekker nesa på en fyr offentlig, burde man kunne få en advarsel av en 15 minutters spilling av litt for høy musikk. Det er DETTE som jeg mener er riktig.

Alle skal behandles riktig, og alle skal kunne få en advarsel.

 

Hvis det er pga. meg man trenger politiet i Norge så tror jeg at jeg skal bli politi selv, om det er å skru ned musikken i personers hus som virkelig er hovedoppgaven til norsk politistyrke. Å si at det er PGA MEG vi trenger politi er helt....ja, meningsløst å si.

 

 

"Bytex": Bare slutt med det meningsløse opplegget ditt. Jeg skal jo ikke banke folk, det er omvendt min venn.

Endret av Paulex
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at det burde bli gitt advarsel ved lovbrudd? Hvis du gjør lovbrudd så blir det ikke gitt advarsel, men bøter og/eller anmeldelse. Uansett om det er drap eller drikking på offentlig plass. Så hvorfor skal det være noe forskjell når det er høy musikk-spilling som kan ødelegge arbeidsdagen for hele nabolaget? Er ikke så lenge siden det var avisoppslag fordi noen piloter nektet å fly da de hadde blitt vekket av uvettig råning/bilbruk på utsiden av hotellet natta før.

 

Kan naboene være sikker på hvilket hus/leilighet bråket kom fra? Kan det hende at naboer bare har ringt og sagt at det er noe bråk i nabolaget uten at de nødvendigvis vet hvor. Er ikke sikkert naboer har så veldig lyst til å bruke nattetimene til å undersøke så mye hvor bråket kommer fra. Kan være de må bruke tid på å få småungene til å sove igjen slik at de klarer å få en time til på øyet før de må løpe på jobb.

 

Må si at politiet hos deg har vært ufattelig kjappe. Du altså klart å vekke naboer, de har irritert seg nok på deg, ringt politiet og politiet stormer inn til deg. Temmelig imponerende rask utrykning må jeg si. Alt foregikk jo på 10-15 minutter. Tenk hadde politiet alltid vært så kjappe når det var noe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste TS dette innlegget tru?

 

§ 181. Ordensforstyrrelse

 

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden,

b) lovlig ferdsel,

c) omgivelsenes nattero, eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

 

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

 

Vern av den offentlige ro, orden og sikkerhet

 

Vær glad boten kun var på 5 tusen. For det hørtes utrolig lite ut.

 

Selvsagt er det forskjell på alvorligheten til lovbrudd. Men reglende er nå engang slik at de er straffbare. Du har fått en straff i form av en liten bot. Hadde du derimot vært min nabo så kan du være sikker på at jeg hadde mistet all respekt for politiet om du ikke hadde fått bot. I dette huset hadde jeg fått problem med sur kjerring, våkne unger, og en sjef som hadde misslikt sterkt at jeg ikke hadde vært opplagt på jobb dagen etterpå. Sikkert samme problemstilling for mange av mine naboer. Så ditt lille nach hadde gitt mange folk rundt deg problemer.

 

Slik jeg ser det så prøver du å gjøre ditt bråk om til en liten bagatell. Det er ikke en liten bagatell. Men en straffbar handling som fortjener straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er jo ikke så rart når de hadde en patruljebil 5 minutter unna er det vel? Ifølge brevet jeg fikk idag.

 

Da er spørsmålet mitt til deg, er ALLE lovbrudd like?

 

Bryter man loven så bryter man loven.

Da har du gjort et valg og valgt å ikke ta hensyn til hva loven sier og må ta konsekvensen av det. Så ja, alle lovbrud er like, og skal slås ned på.

Men...

Hvis politiet er i en situasjon hvor det er knapt med ressurser/tid eller av en eller annen grunn må velge mellom to lovbrud så er de faktisk nødt til å se på alvorligheten til lovbruddet og hvilket av dem som er mest/best å håndter først.

 

Men det gjør ikke hva du gjorde noe bedre eller mer lovlig. Du bæsjet på leggen og ble straffet for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste ikke alle postene, bare noen få fra noen sykt bitre typer, og må stille meg på TS sin side her.

 

Det er helt uhørt at du skal bøtelegges så mye for det der. Naboene dine kunne fint kommet selv og sagt ifra. Jeg er sikker på at dere ville dempa dere da, uavhengig av hvor drita dere var. De som sier at de ville vært redde for å få juling høres ut som noen sykt bitre, innestengte typer som har alt for lite erfaring med den sosiale verden til å anslå reaksjonene deres med noen som helst nøyaktighet.

 

Jeg bor selv i blokk, og JA, det er irriterende med folk som bråker om nettene. Jeg personlig ville aldri klagd, men det er fordi jeg ikke er helt syndfri selv. Har fått en klage før, og da skrudde jeg av musikken omgående og kasta ut alle sammen. Bare fordi man er full betyr ikke det at man blir til en psykopatisk sadist som banker opp alle som ringer på. Geez, folk må høre på hva det er de egentlig sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Som regel kommer politiet med en muntlig advarsel, og hvis man da ikke etterkommer den risikerer man bot.

 

Synes ikke denne boten er rettferdig i det hele tatt, hvis det har skjedd slik som blir beskrevet.

men hva kan man gjøre? vil det lønne seg og gjøre noe i det hele tatt, spesielt med tanke på at man var dritings og ikke husker detaljene rundt det? Antagelig ikke.

Lenke til kommentar

Lufen og flodec: Jeg sier at mitt "lovbrudd" som varte i 15 minutter med overdrevent nivå på musikken. (har faktisk kun datahøytalere) ikke noe forbanna svært annlegg engang, fortjener en advarsel når SOM NEVNT OVER å slå ned en fyr tilsvarer advarsel, er mitt også grunnlag for advarsel.

 

Advarsel er en del av rettssystemet det også, og hvis du ser på "politiet" etc. på tv, der er det politifolk som gir ADVARSEL til folk som kjører for fort? Kjører feil? Ikke blinker i veikryss? Hvorfor får ikke ALLE disse bot? Skal ikke alle behandles likt?

 

Fluff skjønner heldigvis poenget mitt. Jeg har også bodd i blokk før og hvis naboen spilte høy musikk over meg gikk jeg opp og spurte høflig om de kunne roe seg, SELVFØLGELIG kunne de det. Og stoppet musikken. Noe jeg også gjorde når politiet annkom stedet.

 

Gypsy: godt poeng, jeg husker rett og slett forlite til at jeg kan ta saken ordentlig opp. Men skal høre litt med naboer imorgen hvordan de tok det de 15 minuttene det varte. Etter dette var annlegget koblet ut fra strømkontakten etc.

 

OG jeg stusset og på det med muntlig advarsel, som jeg så ofte har sett blitt brukt før.

Endret av Paulex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er fremdeles ikke noe du kan forlange av folk. Hvis jeg plages av hoing og skråling og høy musikk, trenger jeg ikke ta sjansen på å konfrontere en gjeng brølaper jeg ikke kjenner. Lydnivået beviser allerede at de ikke er så siviliserte som de burde, så hvem vet hvordan de reagerer når en utenforstående forlanger at moroa må ta slutt.

Endret av Isbilen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sykt bitre typer?

Har dere noen gang prøvd å sette dere inn i andres situasjon?

 

Se for deg:

Onsdag kveld, klokken er 1 om natta. Du har jobbet siden 07 om morgenen, i et strekk og skal opp igjen i 6/7 tiden for å jobbe videre med et ekstremt viktig prosjekt som bare må bli ferdig denne uken.

Desverre så er du av typen som under stress sliter med å få sovne og dette tar tid, noe som gjør at du sover veldig få timer om natten.

I 5tia så klasker TS til i sine 15minutter, og du blir vekket, noe som gjør at du ikke får sove mer den natten.

 

Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde giddet å begynne å finne ut hvilken nabo som bråkte, men mye heller bare ringt rett til politiet og latt dem fikse opp i saken.

 

Hvilken rett har du til å ødelegge søvnen og dagene til folk rundt deg? Ja, dagene, for mange så tar det faktisk lang tid å sovne igjen, noe som kan gjøre dem uopplagt i lang tid etter på og det er ikke bare å legge seg tidligere neste dag.

Du bor i en by, du har naboer. På natterstid så skal det være stille og rolig uansett hva du måtte mene, og selv 15minutter med musikkspilling er 15minutter for mye.

Nei jeg er ikke perfekt jeg heller, men dette handler om å ta hensyn til naboene dine, og godta at visse regler må faktisk følges.

 

Jeg vil si meg helt enig at 5k er litt lite i bot egentlig. Man burde latt naboene få sagt fra til politiet hvis de ble vekket og gitt TS:

1*5k i grunnbot, + 5k * per person som ble vekket slik at straffen faktisk svei skikkelig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fikk jo ingen advarsel. LES.

De kom INN i leieligheten, ba meg dempe meg, JEG gjorde det. Så idag fikk jeg en bot.

=

NULL advarsel.

Det er ingen menneskerett (heller ingen juridisk rett) at man skal få advarsl før en bot. Grunnen til at purken dukket opp var å få deg til å holde kjeft, der og da.... 10 minutter hadde du holdt på, sier du. Du hadde vel ikke sluttet hvis du ikke hadde fått beksjed av snuten. Derfor prioriterte purken nattesøvnen til naboene dine akkurat da. At de kunne ha tatt for seg alvorligere forbrytelser gir deg ingen rettsfrihet. Tvertimot, det er idioter som deg som gjør at mer alvorlige forhold kanskje skjer mens de må be deg om å gjøre noe så logisk som å dempe musikken kl. 5 om morgenen. AT du fikk bot var nettopp for at den overnevnte idiotien skal feste seg i fremtiden, selv i et alkoholpåvirket barnesinn slik at det ikke gjentar seg.

 

 

Tru meg med balltre, for all del. Kult det.

True og true, Fru Blom. Det var nå en velment advarsel om at en eller annen gang så pirker du bort i en som ikke er så sivilisert som naboene dine. Du kan lett våkne opp en morgen uten å huske noe som helst, delvis pga. alkoholtåka som fremdeles svever lavt over øyenbrynene dine, og delvis på grunn av den blodige bandasjen som dekker hodet ditt.

Burde jo selvfølgelig tatt fatt ett balltre og SMELT de rett ned som normale folk som dere?

Var det noen som nevnte trusler?

Er det naboene dine som skal behandles på denne måten, mener du? Og hvorfor det, fordi de klaget på musikken din kl. 5 om morgenen? Ikke rart at de ringer direkte til purken, først som sist.

 

Det er altså første gangen jeg spiller musikk så sent, så noen naboplager er jeg ikke. Har gode referanser fra samtlige leieforhold tidligere. Så det er bullshit.

Ja, vi har jo kun ditt ord for dette her. Men som du sier lenger oppe; du husker vanligvis svært lite i fylla, så det kan godt være 50 ganger dette har skjedd tidligere og som du ikke husker. At naboene dine ikke har klaget de 50 gangene viser hvor gode naboer de egentlig er/var.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Gaidaros: Hvorfor tror du moderator fjernet innlegget ditt om det var en "fru.blom" trussel når du regelrett sa du hadde slått meg ned med balltre om jeg bodde nær deg?

Jeg sier ikke at det er en menneskerett og få advarsel, så du kan la være og legge ord i min munn. Jeg sier bare at i denne situasjonen ser jeg på det som normalt.

 

Kunne jo også nevnt at naboen som klaget hever trygt og er en sur og bitter arbeidsledig megge, men det er igrunn ikke vesentlig i denne saken. Ett menneske er ett menneske. Og selvfølgelig skal ingen behøve å våkne 5 på natten, det har jeg aldri sagt de skal heller!

 

Lufen: Hvis man tenker sånn kan man jo såvidt gå ut døra, eller å gå halloween med lanterner tilfelle de som åpner døren er allergisk mot elektrisk lys. Man kan ikke kartlegge hele verdens befolkning å jobbe utifra hva som er best for dem.

 

Har DU noen gang satt deg inn i andres situasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naboer er rare dyr. For ikke så lenge siden så jeg et veldig snodig naboforhold på webcam. Jeg satt og pratet med ei venninne i Spania, og hun hadde på TV'n ganske høyt midt på ettermiddagen. Plutselig begynte det å dunke noe sinnssykt i taket. Bare sånn sammenhengende i 1-2 minutter, både jeg og venninna mi skvatt godt. Men hva skjer? Jo, spansk som hun er, begynner hun å brøle HOLD KJEFT og SLUTT OG BANK I GULVET JÆVLA PSYCHO tilbake (på spansk)..og slik fortsatte de å banke/skrike/banke/skrike en halvtime. Ikke bare gå rolig opp og snakke til vedkommende.

 

Folk er rare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Paulex: Åja da. Derfor drar jeg ikke med meg en ghettoblaster på max volum ut døre på med flere tusenmetre montert på skuldrne klokken 5 om natta på halloween...

Nei man kan ikke kartelegge hele befolkingen og det vil alltid være noen som mener at man burde ta mer hensyn enn det man tar.

 

Men det forandrer ikke på det faktum at samfunnet har satt visser regler for hvordan man skal oppføre seg og når man skal gjøre hva.

Det å gå med lanterne på halloween, til normal tid er det ikke noen som kan si noe på og er fullstening lovlig.

Det å spille høy musikk på en onsdagsnatt er ikke lovlig og da vil folk ha noe å si.

 

 

Og nei, jeg har ikke noe problem med å ta hensyn til mine naboer og styre mine aktiviteter etter hva klokken er og ta hensyn til at mine naboer sover ikke ønsker å bli vekket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...