Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot for høy musikk (var drita)


Paulex

Anbefalte innlegg

Da unner jeg deg en fest.

Jeg har hatt en kompisgjeng vi har festet mye igjennom iallefall 10+år og vi har funnet på mye sprell og noen av dem har jo selvfølgelig begått noen mindre lovbrudd også.

 

Men jeg bare finner det så ironisk at akkuratt når jeg skal drite meg ut EN gang så har jeg ikke muligheten til å rette meg opp engang før jeg får 5000 rett i panna. Jeg fikk ikke en MULIGHET til å bevise at det ikke skulle skje igjen, eller at det ikke skulle fortsette lengre enn det gjorde.

 

Jeg er en fan av å gi folk muligheter til å rette opp i de feilene dem gjør, som de kanskje ikke tenkte var så veldig feil akkuratt i gjerningsøyeblikket. Iallefall når det kommer til slike ting som jeg vil annse som "småting". Når ingen blir indirekte SKADET av det jeg gjorde.

Jeg tror 99.99% av befolkningen greit hadde fått sove igjen etterpå. Det hadde iallefall jeg om jeg ble vekket 5 om natten.

 

Det eneste dette har ført til er at jeg har lyst til å ringe politiet om jeg hører EN lyd etter klokka 11, men så lavt vil jeg neppe synke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier bare at i denne situasjonen ser jeg på det som normalt.

Men det er jo det vi prøver å få inn i skallen din: Her tar du feil!

 

Nei, jeg kjenner til lignende saker som er blitt behandlet TOTALT annerledes. Hvorfor skal ikke alle bli behandlet likt?

Når jeg jobbet en natt satt det en kar midt i ett boligfelt med boomblaster og hørte på rednex mens han lå og sov ved sidenav, politiet hentet boomblasteren og kjørte mannen hjem. Skjedde det noe mer? Nei. Dette er jo så og si akkuratt det samme.

Lenke til kommentar

Har DU noen gang satt deg inn i andres situasjon?

Du har vel heller ikke satt deg inn i andres situasjon, ellers hadde du vel ikke spilt så høy musikk kl. 5 om morgenen. At du kanskje dreit i det i din selvforskyldte alkoholtilstand skyldes vel kanskje din fordømmende holdning til naboen din som klaget på deg. Hun "hever trygt og er en sur og bitter arbeidsledig megge" viser egentlig at du selv ikke har mye tanker om å sette deg inn i andre menneskers situasjon.

 

Edit:

politiet hentet boomblasteren og kjørte mannen hjem. Skjedde det noe mer? Nei. Dette er jo så og si akkuratt det samme.

Hva vet vel du om det. Fyren har kanskje like gjerne fått en saftig bot på 8k, som ikke du vet om.

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler om en viss skadefryd visse folk føler når de sørger for at noen får en såpass heftig bot. Det handler ikke om DEM SELV, og om hvorvidt de får sove eller ikke. Det er ett fett, så lenge den som syndet får svi for det flere måneder i etterkant (Ja tenk, det er ikke alle som har 5k å avse fra budsjettet.) Om det handlet om hvorvidt man selv fikk sove eller ikke hadde det vært langt mer effektivt å gå bort selv og be naboen dempe seg.

 

Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått politiet på døra grunnet litt nattlig bråk. Folk er som regel så medgjørlige at de kommer og sier i fra selv. Høres ut som noen kjipe (Og ikke minst feige) naboer du har.

 

Regler er regler, men det betyr likevel ikke at man ikke kan ha litt slark og skjønn.

Lenke til kommentar

Uff da Paulex. Første regel her er at Diskusjon.no er Moralens høyborg, og folk er villige til å gå i døden for å få moral bragt på dagsplan. Ser det på tråder som "Jeg kjørte i XX km/t i 50-sona, hvor hard straff?" Der og blir folk bombandert om hvor idioter og teite de er. Dette må du bare overse, i og med at gjort er gjort. Er lite å få gjort med det nå.

 

 

Videre så syntes jeg det var en streng reaksjon. Ringte selv til politiet pga høy musikk for en tid tilbake. Og det var bare tilsnakk.

Lenke til kommentar

Gaidaros: Nå må du slappe av å slutte å quote HALVE setningen min. Jeg sier at jeg unnlot å nevne det fordi det har INGENTING med saken å gjøre! Herregud. Leser du kun bruddstykker å lager din egen historie utav det du finner?

 

 

Isbilen: Dette var også en ukedag.

Da kan jeg jo spør om forskjellen mellom å:

Vekke folk med musikk slik at dem ringer politiet,

som han gjorde,

og det jeg gjorde:

Vekke folk med musikk slik at dem ringer politiet.

 

Han: Advarsel.

Jeg: 5000 bot.

 

 

Sinnapels: Takk, har merket at dette er blitt moralens høyborg ja. Haha.

Og jeg forstår de som ringte, på sett og vis, selv om jeg syntes de kunne bedt meg skru ned selv, men det er boten som er hovedsaken her. Det er en for streng reaksjon, og jeg føler jeg fortjente en advarsel. Og hadde selvfølgelig tatt like seriøst på den som 5000 kroner i bot.

Faktisk MER av en advarsel, boten gjorde meg bare hevngjerrig og forbanna.

 

fluff: Enig.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Da gjentar jeg: Politiet har all anledning til å utøve skjønn. For eksempel kan man jo tenke slik: I ditt tilfelle var du jo hjemme hos deg selv, og det var klinkende klart at lydnivået var ditt ansvar. Fyren som hadde lapsa ved boomblasteren trenger ikke nødvendigvis ha vært innehaveren, kanskje han ble etterlatt av et drikkelag. Dessuten kan vel ikke du vite sikkert om han fikk bot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at han fikk en advarsel? Kjenner du han? Har du snakket med han i ettertid om det? Kan det hende han var så flau over situasjonen at han sa at han kun hadde fått en advarsel?

 

Ja jeg vet at det er mange som slipper unna med kun en advarsel. Selv har jeg gjort det da jeg i russetiden ble tatt på fersken av politiet med en øl i handa på en offentlig plass. Hadde jeg fått 500 i bot (det er noen år siden jeg var russ...) så hadde jeg nok blitt litt forbanna siden noen hundre andre russ gjorde akkurat det samme i området rundt meg akkurat der og da.

Lenke til kommentar

Til trådstarter. Jeg er enig i at naboer kunne snakket med deg før de ringte politiet, men det er absolutt ingen grunn til det. Du skriver i førstepost "...spille en sang litt høyt når jeg er dritings, ALDRI hatt problemet før og det kan jo skje den beste!" Da høres det ut som om dette er noe du gjør regelmessig, men du har aldri blitt tatt. Da er det naturlig at naboene går til politiet. Det er heller ikke lett å forhandle med et fullt menneske.

 

Dessuten reagerer jeg på at du "ikke husker en dritt av hva som har skjedd eller blitt gjort", men samtidig vet at du hadde "ikke fått noe advarsel eller noe i forkant".

 

Når det er sagt er det en bedrift rett ved der jeg bor som har en "terrasse" man kan klatre opp på. Her er det vanlig at folk har fest om sommeren, og disse festene foregår gjerne til langt utover natten med masse bråk og svært høy musikk. Jeg har vurdert å ringe til politiet mange ganger, og hadde jeg vært den rette typen hadde jeg gått rett opp og konfrontert dem selv.

 

Tatt i betraktning at dette var på en arbeidsdag, synes jeg du slapp billig unna med 5000 kr. En natt på glattcellen hadde vært mer passelig. Gjerne i tillegg til boten. Og hold deg unna alkoholen heretter. Det virker ikke som om du har helt kontroll på deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russedrikking er et bra eksempel. Så lenge det ikke er direkte til plage eller skade for noen at det drikkes på offentlig sted, skjer det ofte at politiet gir folk en advarsel (selv om de har full rett til å gi bot direkte). I ditt tilfelle har skaden allerede skjedd, siden noen har blitt vekket og ringt til politiet. Skulle du fortjent noen advarsel måtte det vært mellom du tenkte på å slå på anlegget til du faktisk gjorde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samma faen hvordan jeg vet det vel? Hahaha, JA JEG KJENNER HAN. Ble situasjonen HELT annerledes nå?

Ja, det du sier på slutten er jo AKKURATT sånn jeg har det nå bare at du kan plusse på en 0 etter tallet! Da hadde du blitt litt forbanna ( -litt ).

 

isbilen: Ok. Du har rett, gratulerer.

 

Kajac: Det jeg mener med at jeg ikke har hatt problemet før er at jeg ikke har spilt musikk så sent før fordi jeg vet at det er forstyrrende! Ikke at det er noe jeg gjør hver forbanna dag :p Så der missforsto du litt.

Og som nevnt: Var folk der som ikke var like fulle som har fortalt ting som skjedde :)

 

Jeg syntes iallefall om du vet hvem som lager lyden at de fortjener en sjangse til å dempe seg, gjør de ikke dette etter denne advarselen, så er de jo selvfølgelig en gjeng rasshøl og burde bli konfrontert av politiet. Akkuratt i den situasjonen trengte noen bare be meg skru ned musikken, og selvfølgelig skal jeg ikke drikke meg så sanseløs igjen...hjemme iallefall. Men etter den boten istedefor advarsel er jeg somsagt blitt hevngjerrig. Uten at jeg kommer til å gjøre noe ut av det.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Hadde noen bråket hadde jeg sendt dem en melding, gitt dem 2 minutter, og deretter ringt politiet om det ikke ble stille.

Men det er kanskje bare jeg som er FAEN så spesiell om jeg hadde gjort dette.

Saken er vel heller at du ikke har hatt så mye erfaring fra arbeidslivet.

 

Hvis du ikke allerede er klar over det så er tirsdag en arbeidsdag for folk flest. Jeg bor i Oslo, og de få gangene jeg har blitt vekket midt på natten på ukedager har jeg også ringt politiet.

 

Uansett så blir det litt patetisk å klage at at folk kritiserer deg i denne tråden. Du har brutt loven, og du har blitt straffet. Med din logikk så kan du jo si til politiet når du blir stoppet for å kjøre for bort at "jeg fikk jo ikke noe advarsel først".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes iallefall om du vet hvem som lager lyden at de fortjener en sjangse til å dempe seg

Ikke når overtrampet er så grovt. Det er vanlig med alminnelig ro klokken 23:00 på en vanlig ukedag.

 

Men etter den boten istedefor advarsel er jeg somsagt blitt hevngjerrig. Uten at jeg kommer til å gjøre noe ut av det.

Denne kommentaren sier vel mest om deg... Du er barnslig, og har tydeligvis ikke lært noe av din overtredelse. Forhåpentligvis så endrer du mening når du får roet deg ned litt og reflektert litt mer rundt dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en tirsdags morgen ett nach hjemme hos meg sent på kvelden. Nærmere sagt klokken 04.45, som det så fint står i den boten jeg fikk i postkassen idag.

Hadde du holdt meg og familien min våken til kvart på fem om morgenen en arbeidsdag hadde du ligget tynt an for å si det mildt.

 

Og vær nå ærlig da; politiet kommer ikke på døra fordi du spiller *en* sang høyt midt på natta...

Lenke til kommentar

Jeg er barnslig. Haha, OKEI. Og du er Dr. Phil?

Hadde ikke du blitt forbanna om du visste om 100 lignende tilfeller og når det først er din tur får du ingen advarsel, men kun en bot?

Hadde ikke du følt deg urettferdig behandlet?

 

Selvfølgelig har jeg LÆRT av å måtte betale 5000, poenget er at jeg lærer like mye av en advarsel. Og de 5000 går jo neppe rett i naboens lomme? Så hvilken glede skal de få av dem?

Lenke til kommentar

Ja, det var jo en gjeng forbanna hyggelige tilbakemeldinger. Hvis samtlige her kan med hånden på hjertet sagt at de aldri har gjort noe de angrer på i fylla?

De fleste har vel gjort noe de angrer på i fylla. Men så tar man også konsekvensen av det istedet for å furte som en unge i ettertid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde ikke du blitt forbanna om du visste om 100 lignende tilfeller og når det først er din tur får du ingen advarsel, men kun en bot?

Hadde ikke du følt deg urettferdig behandlet?

Av 101 tilfeller så trur du at du er den eneste som har fått bot? Ikke i den virkelige verden i allefall. Noen slipper nok unna med advarsel. Men langt ifra alle unntatt deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...