Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man skal ha en intern SSD-disk og bare har PCIe 3.0, kan man like gjerne gå for en vanlig 2,5" SSD i stedet?

Jeg har et litt eldre hovedkort som bare støtter PCIe 3.0, og hvis jeg bruker begge M2-plassene så går det visst ut over diverse ting. Hvis jeg kjøper større SSD så vil jo den gamle M.2-SSDen fortsatt kunne brukes. Men hvis jeg da kjøper ny M.2-disk så vil begge portene være tatt og det kan tydeligvis få konsekvenser.

Så er det kanskje best for meg å bare kjøpe en vanlig 2,5-tommer?

Skrevet
sveibuen skrev (2 timer siden):

Beste eksterne HDD/SSD til under 1000kr? Trenger 500gb-1tb maks!

Svigermor som ønsker å kunne overføre bildene fra telefon og nettbrett i tilfelle disse streiker en dag.
Jeg har prøvd å få hun til å laste opp i nettsky uten hell.........

Har ingenting å si. Kjøp den aller billigste.

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (2 timer siden):

Hvis man skal ha en intern SSD-disk og bare har PCIe 3.0, kan man like gjerne gå for en vanlig 2,5" SSD i stedet?

Jeg har et litt eldre hovedkort som bare støtter PCIe 3.0, og hvis jeg bruker begge M2-plassene så går det visst ut over diverse ting. Hvis jeg kjøper større SSD så vil jo den gamle M.2-SSDen fortsatt kunne brukes. Men hvis jeg da kjøper ny M.2-disk så vil begge portene være tatt og det kan tydeligvis få konsekvenser.

Så er det kanskje best for meg å bare kjøpe en vanlig 2,5-tommer?

Heilt sikkert best å kjøpe ein vanlig 2,5 ja.
Eg har sikkert eit lignande hovedkort frå 2018 med 2 M2 spor. Men når eg satte disk i begge M2 ville ikkje PC starte i det heile tatt. :shrug:

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
1 hour ago, Sjørøver said:

Hvor kan jeg få tak i billige harddisker til NAS for tiden? 4-8tb.

Hva er billig for deg? 2000kr for 4TB ny. Skal du ha mye billigere, så er det jo brukt.
Ebay fikk vi iallefall kjøpt billige før som hadde vært i datasentre. Dog jeg liker 5 års reklamasjon, så nye kjøpt i Norge er fasiten for meg.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/nas/seagate-ironwolf-st4000vn006/1025268.11010/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_no_1025268

Prisen i fjor var typisk 14-1500kr.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Den harddisken frister litt, selv om en det er en "gammeldags" snurredisk. M.2-disk av samme størrelse koster jo en lever og en nye, men jeg ser litt etter en disk på minst 4TB som jeg kan bruke til lokal oppbevaring av bilder mens jeg redigerer de på hovedmaskinen. 

Jeg har en server hvor bildene blir syncet for lagring 

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Skrevet
17 hours ago, lals said:

I mai i fjor bestillte jeg fra datablocks.dev. de selger overhalte harddisker.

181 euro + moms for 8TB

https://datablocks.dev/products/seagate-exos-8-tb-sata-recertified-hard-drive-st8000nm001c?_pos=8&_fid=fb2f2cb03&_ss=c

Jeg kjøpte 4 stk. 16TB, en av de feilet etter kort tid. Tok kontakt med de og de var tom for 16TB, men kunne få en 18TB uten å sende den gamle tilbake. Så grei kundebehandling 

Ikkje sykt billig når disse kosta 2900kr i Januar i Norge med 5 års reklamasjon. Dog fortiden er ikkje nå, og de koster ca 4000kr nå nye i Norge. 

Skrevet
Nizzen skrev (27 minutter siden):

Ikkje sykt billig når disse kosta 2900kr i Januar i Norge med 5 års reklamasjon. Dog fortiden er ikkje nå, og de koster ca 4000kr nå nye i Norge. 

Dessverre dyr om dagen. Tok og gamlet selv nå og bestilte inn ett par i reserve i tilfellet prisene stiger enda mer. Kjøpte noen i oktober til ny NAS, og de hadde steget med 2372,- til helgen, og steget enda 165,- siden jeg bestilte. Men sistnevnte er nok Proshop sin vanlige variasjon i prisene etter valutakursen.

Siden WD har annonsert at de har solgt ut alt de skal produsere i 2026 alt, så er det vel ikke så lenge til muligens det samme skjer med Seagate og de andre.

Har oppgrader osv de site 3-4 årene, og har blandet litt WD og Seagate disker alt etter hva som var god pris til størrelsen. Har egentlig alltid holdt meg til WD, men blir nok ikke mer fra dem. Av 5 disker så har 2 røket, og 1 bråker mye, mens ikke noen problemer med Seagate sine som jeg har flere av.

Så 5års garanti er også ett must for meg, spesielt med dagens priser.

Skrevet
AndersT2 skrev (1 time siden):

Så 5års garanti er også ett must for meg, spesielt med dagens priser

5 års garanti finnes ikke. Du har reklamasjonsrett.

Must? For meg kommer det an på pris. Jeg har 13 disker i serveren min og bank i bordet har ingen feilet til nå. De eldste er 4 stk WD 4TB disker som har kjørt 24/7 i 12-13 år nå. Hvis jeg kan kjøpe 3 disker til prisen av 2 så driter jeg i reklamasjonsretten, da kan 33% dø innen 5 år, noe som uansett er usannsynlig statistisk sett.

Ironisk nok går som oftest refurb-disker også gjennom betydelig bedre QC før de selges. 

Skrevet
Nimrad skrev (12 minutter siden):

5 års garanti finnes ikke. Du har reklamasjonsrett.

Vits å kverulere på definasjonen hver gang noen kanskje skriver feil. Så da får jeg kverulere litt tilbake. (Det har i bunn og grunn ikke noe å si for forbruker i Norge hva man definerer det som, før man faktisk må krangle med en butikk rundt det.)

Men her gjør jeg faktisk ikke det. Seagate har 5 års garanti på sine Exos og IronWolf harddisker.

Skal man virkelig kverulere på slikt i saker som ikke direkte omhandler garanti og rekalamsjon, så kunne du også tatt Nissen på å skrive 5års reklamasjonsrett, da det også teknisk er feil, siden det som oftest er 1-2 års garanti på ting, og reklamasjon perioden tar over etter det.

Husk også at biler har 5års garanti, og enkelte 7 år. (De fleste med begrensning i antall kjørte km)

Enkelte strømforsyninger til PC har også 10-12 år garanti.

Tilbake til tråden:

Prøvde å se hva andre produsenter har, da Komplett har vært flinke til å ha det i spesifikasjonene sine, men ser at de ikke lenger har 3,5" harddisker i sortimentet sitt som jeg greide å finne, utenom en WD Purple disk som ikke kan bestilles.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AndersT2 skrev (4 minutter siden):

Prøvde å se hva andre produsenter har, da Komplett har vært flinke til å ha det i spesifikasjonene sine, men ser at de ikke lenger har 3,5" harddisker i sortimentet sitt som jeg greide å finne, utenom en WD Purple disk som ikke kan bestilles.

Komplett hadde ganske begredelig utvalg da jeg var innom der for et par dager siden. 

• Hjerte 1
Skrevet
36 minutes ago, AndersT2 said:

det som oftest er 1-2 års garanti på ting, og reklamasjon perioden tar over etter det.

Dette er ikke riktig. Garanti er noe produsenten tilbyr frivillig og ikke er forpliktet til, mens reklamasjonsrett er lovpålagt. Begge deler begynner ved kjøpstidspunktet.

• Liker 1
Skrevet
Aetius skrev (23 minutter siden):

Dette er ikke riktig. Garanti er noe produsenten tilbyr frivillig og ikke er forpliktet til, mens reklamasjonsrett er lovpålagt. Begge deler begynner ved kjøpstidspunktet.

Ja, og det er et viktig poeng også. Det er ingen regler for hva en garanti dekker eller ikke. Noe som basically betyr at det potensielt kan finnes tusen smutthull i en såkalt garanti som gjør den ubrukelig. Reklamasjon har derimot helt definerte krav for hva som utgjør en mangel og gir deg mulighet til å bruke den. 

Skrevet
Aetius skrev (1 time siden):

Garanti er noe produsenten tilbyr frivillig og ikke er forpliktet til

Det er frivillig å tilby og diktere innholdet, men når de først har tilbudt det så fanger bordet. Da forplikter det. Både tid og innhold "låses" i det man kjøper varen. 

Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Det er frivillig å tilby og diktere innholdet, men når de først har tilbudt det så fanger bordet. Da forplikter det. Både tid og innhold "låses" i det man kjøper varen. 

Ja, og i tillegg må en garanti tilby noe ekstra, utover det man har krav på i følge loven.

Skrevet
Nizzen skrev (6 timer siden):

Enig med det, jeg betalte 157 euro for 16tb disker i Mai i fjor. Da sparte jeg en del på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...